تغذیه سالم

دانه کینوا چیست و چگونه مصرف می‌شود؟!

Rate this post

دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، اما هنوز بسیاری از افراد خواص این دانه‌های مقوی و سالم را نمی‌شناسند. شما می‌دانید دانه کینوا چیست؟! یا دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟! در این مطلب از سبزینه راه، می‌خواهیم به خواص و مضرات دانه کینوا اشاره کنیم و همچنین کمی درباره ارتباط این دانه‌های با رژیم غذایی و کاهش وزن سریع صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کینوا

دانه کینوا چیست ؟!

کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی استکه به آن خاویار گیاهی هم می‌گویند و به عنوان غلات مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ با این حال در ایران هنوز بسیاری از افراد از این دانه‌ها به‌صورت گسترده در تهیه انواع متنوعی غذا استفاده نمی‌کنند.دانه کینوا کالری کمی دارد و جایگزین  برنج و گندم است و به همین دلیل مورد علاقه بسیاری از مردم قرار گرفته است؛ اما جالب است بدانید در واقع دانه کینوا از خانواده اسفناج یا همان تاج خروسیان است.

دانه کینوا به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. دانه کینوا سفید که کمی مایل به زرد است، بهتر از بقیه انواع آن بدست می‌آید و به آن کینوا طلایی نیز می‌گویند زیرا بعد از پخت خیلی نرم و شیرین است. دانه کینوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، بافت خود را حفظ کرده و بیشتر در تهیه سالاد استفاده می‌شود و دانه کینوا مشکی نیز بعد از پخت رنگ خود را حفظ می‌کند و از نوع سفید هم شیرین‌تر است.

همچنین بخوانید:  برنامه غذایی ورزشی فیتامین

طبع دانه کینوا گرم است یا سرد ؟!

جالب است بدانید، دانه کینوا نه طبع گرمی دارد و نه طبع سردی، طبع این دانه‌های پرخاصیت معتدل است و به همین دلیل از نظر طب سنتی همه افراد می‌توانند آن را مصرف کنند. بنابراین چنانچه دوست دارید بدانید طبع دانه کینوا گرم است یا سرد تا آن را میل نمایید، باید بگوییم لازم نیست نگران طبع آن باشید و می‌توانید به راحتی و با هر طبیعتی که بدن شما دارد، دانه کینوا را مصرف کنید.

دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم

دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم ؟

برای اینکه بدانیم دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟! باید بگوییم کینوا مثل غلات پخته می‌شود و زمانی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای پخت لازم دارد. طرز تهیه آن مثل برنج است و آن را می‌توان حتی به جای برنج نیز مصرف کرد. کینوا دارای کالری کمی بوده اما سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

کینوا حاوی پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها و حتی همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن است و از همین موضوع متوجه می‌شویم که خواص غذایی  بالایی دارد. کینوا را می‌توان پخت و جایگزین برنج استفاده کرد یا در انواع سالادها مصرف نمود. می‌توان از کینوا آرد تهیه کرد و در پخت انواع نان و شیرینی فاقد گلوتن از آن استفاده کرد که برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند؛ بسیار مفید است و می‌تواند جایگزین غلات دیگر شود و ارزش غذایی بالاتری نیز داشته باشد.

از کینوا خام به‌عنوان جوانه در سالادها یا خوراک‌ها استفاده می‌شود. برای پخت هر ۲ پیمانه کینوا باید از ۲ و نیم پیمانه آب استفاده کرد و اگر کینوا با آب بیشتر پخته شود، نرم شده و اگر سریع پخته شود، سفت و کرانچی می‌شود و همه این دو حالت را می‌توان به راحتی مصرف کرد و تنها به ذائقه شما و غذایی که در آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

همچنین بخوانید:  خواص عرق کاسنی ، از سیستم ایمنی تا درمان جوش!

خواص و مضرات دانه کینوا

خواص و مضرات دانه کینوا

امروزه کشت دانه کینوا رونق بیشتری گرفته است. کینوا فاقد گلوتن است و برای افراد مبتلا به سیلیاک یا افرادی که به عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند، گزینه مناسبی جهت مصرف به‌عنوان جایگزینی برای برنج و حتی به‌عنوان آرد، در تهیه نان است. کینوا چون سرشار از انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و اسیدهای آمینه و فیبر گیاهی بالا است و همچنین کالری کمی دارد؛ برای استفاده در تمام انواع غذای رژیمی مناسب بوده و افراد با طبع‌های متفاوت می‌توانند از آن استفاده کنند. همین خواص دانه کینوا سبب شده است که نه‌تنها موجب کم شدن وزن شود، بلکه در جلوگیری از فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و حتی پیشگیری از سرطان موثر باشد.

تنها موردی که در مورد کینوا باید رعایت نمود و در حقیقت جزو مضرات دانه کینوا محسوب می‌شود، این است که کینوا دارای مقداری اگزالات است. این ماده در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند و برای افرادی که مبتلا به ناراحتی کلیه هستند ویا کسانی که کلیه آن‌ها سنگ اگزالاتی تولید می‌کند، مضر است و بنابراین باید در مصرف آن احتیاط بکنند.

رژیم غذایی

دانه کینوا و رژیم غذایی

در گذشته‌ای نه‌چندان دور دانه کینوا در ایران بسیار ناشناخته بود و مصرف چندانی نداشت؛ اما این روزها بسیاری از افراد از دانه کینوا در تهیه انواع سوپ، سالادها و خوراک‌ها استفاده می‌کنند تا در کنار طعم آن که به خوشمزه‌تر شدن غذا کمک می کند ویا جلوه‌ای که ایجاد می کند، از خواص دانه کینوا نیز بهره‌مند شوند. از آن‌جایی که دانه کینوا برای کشت، به آب‌وهوای گرم نیازمند است، بنابراین در نقاط زیادی از ایران قابل کشت است و به همین دلیل کشت این دانه در ایران رواج یافته است و بیشتر خواهد شد.

همچنین بخوانید:  چاقی صورت ، معجزه چاقی صورت را بشناسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا