زیبایی

درخشش پوست با لایه برداری پوست صورت و بدن در خانه

Rate this post

فولیکلایه‌برداری پوست یکی از مراحل روتین مراقبتی پوست است که بسته به نوع پوستتان می‌توانید در روتین مراقبت از پوست خود از آن استفاده کنید. شاید اولین تصویری که پس از شنیدن لایه‌برداری پوست به ذهنتان خطور کند، حمام‌های قدیمی و استفاده از کیسه باشد! اما نسل جدید لایه‌برداری پوست، زمین تا اسمان با خاطره تلخ متولدین دهه ۶۰ متفاوت است. انواع مختلفی از لایه‌برداری پوست با محصولات وجود دارد که توسط اسیدهای مفید برای پوست انجام می‌شوند. مزایای لایه‌برداری پوست آن‌قدر متعدد است که بسیاری از کلینیک‌ها و آرایشگاه‌های زیبایی، آن را به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر در بهبود شرایط پوست به‌خصوص روشن شدن پوست پیشنهاد و اجرا می‌کنند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

برای انجام لایه‌برداری پوست، محصولات و روش‌های حرفه‌ای بسیاری وجود دارد که مزایا و معایب خودشان را دارند. برای آشنایی با لایه‌برداری پوست، راهنمای خرید محصولات لایه بردار و لایه‌برداری پوست در خانه این مقاله را تا انتها بخوانید.

لایه‌برداری پوست چیست؟

پوست شما سلول‌های فعال بسیاری دارد که عمرشان روزی به پایان می‌رسد. پوست به طور هوشمند و خارق‌العاده‌ای هر ماه سطح خود را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند اما متأسفانه همه آن ها از بین نخواهند رفت. به‌علاوه با شستشوی سطحی و رعایت روتین مراقبت پوستی هم سلول‌های مرده کاملاً از سطح پوست شما پاک نخواهند شد. انواع مختلفی از لایه‌برداری پوست وجود دارد از جمله لایه‌برداری فیزیکی و لایه‌برداری شیمیایی پوست. برای انجام لایه‌برداری پوست در خانه باید از روش لایه‌برداری شیمیایی استفاده کنید. لایه‌برداری پوست با ازبین‌بردن سلول‌های مرده از سطح پوست باعث افزایش زیبایی و درخشش پوست شما خواهد شد.

مزایای لایه‌برداری پوست صورت و بدن چیست؟

لایه‌برداری پوست صورت و بدن می‌تواند باعث بهبود شرایط کلی پوست شما و حتی افزایش اعتماد به نفستان باشد. فواید و مزایای لایه‌برداری شیمیایی پوست عبارت‌اند از:

  • درمان هایپرپیگمانتاسیون و لکه‌های قهوه‌ای و پیری
  • جوان‌سازی صورت
  • رفع منافذ باز صورت
  • خلاص شدن از شر آکنه و جوش‌های قرمز
  • کاهش و رفع جای جوش، زخم و آکنه
  • روشن شدن و درخشان شدن پوست
  • رفع کدری و خستگی پوست
  • افزایش جذب سایر محصولات مراقبت از پوست

انواع لایه‌برداری پوست

از نظر قدرت و توانایی لایه‌بردارها به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. لایه‌برداری سطحی پوست

اگر می‌خواهید لایه‌برداری پوست را به بخشی از روتین مراقبت پوست خود اضافه کنید، لایه‌بردارهای سطحی پیشنهاد فوق‌العاده‌ای برای شما خواهند بود. لایه‌بردارهای سطحی برای رفع مشکلات خفیف پوستی مانند لکه‌های قهوه‌ای کم‌رنگ و یا کدری و خشن شدن پوست مناسب هستند. می‌توانید برای درمان این مشکلات از لایه بردار اسید ماندلیک، اسیدلاکتیک و یا اسید سالیسیلیک اوردینری در مقادیر کم استفاده نمایید.

  1. لایه‌برداری متوسط پوست
همچنین بخوانید:  آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

لایه‌بردارهای پوست باقدرت متوسط، به لایه‌های میانی پوست نفوذ می‌کنند و سلول‌های آسیب‌دیده پوست را هدف قرار می‌دهند. برای مشکلات پوستی متوسط مانند اسکارهای سطحی، خطوط ریز چین‌وچروک، ملاسما و لکه‌های پیری می‌توانید از لایه‌برداری پوست باقدرت متوسط استفاده کنید. لایه‌بردارهای متوسط پوست مانند گلیکولیک اسید و اسید تری کلرواستیک در پیشگیری از سرطان پوست هم مؤثر هستند.

  1. لایه‌برداری عمیق پوست

لایه‌بردارهای عمیق، به عمق لایه میانی پوست نفوذ می‌کنند. آن ها سلول‌های آسیب‌دیده پوست، اسکارهای متوسط تا شدید، چین‌وچروک‌های عمیق پوست و لکه‌های قهوه‌ای بسیار پررنگ را هدف قرار داده و درمان می‌کنند. اما هرگز برای استفاده خانگی مناسب نیستند و باید زیر نظر پزشک و بیوتی تراپیست استفاده شوند به همین دلیل مجله زیبایی سبزینه راه برای جلوگیری از صدمات پوستی از معرفی آن ها معذور است.

 

خرید محصولات لایه بردار پوست

از نظر ترکیبات، گزینه‌های مختلف زیادی برای خرید لایه بردار وجود دارد. اما از آن جا که باید به نیاز پوست خود برای خرید لایه بردار پوست دقت کنید بهتر است ابتدا از محصولات ملایم‌تر استفاده نمایید. علاوه بر این قبل از لایه‌برداری پوست حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

لایه‌برداری پوست در خانه با اسید تراپی

اسیدها برخلاف نامشان آن‌قدرها هم برای پوست مضر و مخرب نیستند. درصد پایین اسیدهای مفید برای درمان بیماری‌های شایع پوستی فوق‌العاده مؤثر هستند. لایه‌برداری پوست با اسید یا اسید تراپی معمولاً با اسیدهای زیر انجام می‌شود. شما می‌توانید از سرم‌ها و کرم‌های حاوی اسیدهای زیر در روتین مراقبت پوستی خود استفاده کنید. برای خرید لایه بردار پوست بهتر است ترکیبات مختلف و فواید آن ها را بشناسید. به همین منظور برای انتخاب یک، لایه بردار خوب به وجود اسیدهای مفید زیر در آن توجه کنید:

اسید ماندلیک

اسید ماندلیک باعث بهبود بافت پوست و درمان خطوط ظریف و چین‌وچروک می‌شود. لایه‌برداری پوست با اسید ماندلیک برای درمان آکنه مفید است.

اسیدلاکتیک

اسیدلاکتیک یکی دیگر از محصولات خوب برای شروع لایه‌برداری پوست در خانه است زیرا این ماده سبک و ملایم است. این اسید پوست را صاف و درخشندگی چشمگیری در پوست ایجاد می‌کند. به درمان چین‌وچروک‌های جزئی کمک می‌کند و در درمان هایپرپیگمانتاسیون و رفع لکه‌های پوست از اسید گلیکولیک بهتر است. علاوه بر این، خاصیت آبرسانی بالایی دارد و برای پوست‌های خشک و دهیدراته مناسب است.

اسید سالیسیلیک

یکی از بهترین لایه‌بردارها برای درمان آکنه است. اسید سالیسیلیک به‌صورت محلول در روغن تهیه و به فروش می‌رسد که به عمق منافذ باز صورت نفوذ کرده و می‌تواند شرایط پوستی شما را بهتر کند.

برخلاف اسید گلیکولیک و سایر AHA ها، اسید سالیسیلیک حساسیت پوست به آفتاب را افزایش نمی‌دهد. به همین جهت نیازی نیست نگران عوارض جانبی شایع مانند قرمزی و حساسیت پوستی به آن باشید. بااین‌حال همچنان پیشگیری بهتر از درمان است و باید بعد از استفاده از اسید سالیسیلیک در روند لایه‌برداری پوست از کرم ضدآفتاب با spf بالا استفاده کنید.

علاوه بر درمان آکنه، این اسید برای موارد زیر مناسب است:

  • درمان آسیب‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی
  • تیرگی و کدری پوست
  • ملاسما
  • کک‌ومک
  • زگیل یا تجمع بیش از حد سلول‌های مرده در پوست
  • فولیکولیت مالاسزیا معروف به “آکنه قارچی”

اسید گلیکولیک

این مورد در دسته لایه‌بردارهای متوسط قرار می‌گیرد و میزان تولید کلاژن توسط پوست را افزایش می‌دهد. رنگ پوست را شاداب و روشن کرده و چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد. اگر دچار آکنه یا جای جوش و زخم هستید استفاده طولانی‌مدت از لایه بردار پوست حاوی این اسید می‌تواند برای شما یک معجزه واقعی باشد.

هرچند اثربخشی لایه‌برداری پوست با اسید گلیکولیک در درمان هایپرپیگمانتاسیون کمتر است اما می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

TCA (اسید تری کلرواستیک)

TCA لایه‌برداری قوی است و برای لایه‌برداری عمیق پوست کاربرد دارد. این نوع لایه‌بردارها اصلاً شوخی‌بردار نیستند و در صورت مصرف در موارد نامناسب می‌توانند باعث آسیب جدی و شدید به پوست شوند. معمولاً از این نوع لایه‌برداری پوست در کلینیک‌های حرفه‌ای برای درمان موارد بسیار شدید چین‌وچروک و آسیب‌های ناشی از آفتاب، استفاده می‌شود.

 

عوارض جانبی لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست، در واقع برداشتن سلول‌های مرده سطح پوست است و طبیعی است که عوارض جانبی خاص خودش را داشته باشد. عوارضی که ممکن است بعد از لایه‌برداری پوست تجربه کنید تا حد زیادی به قدرت، شدت و نوع لایه‌برداری که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای لایه‌بردارهای سبک مانند ۱۵ درصد سالیسیلیک یا ۲۵ درصد اسید ماندلیک، عوارض جانبی زیادی وجود ندارد. قرمزی و حساسیت پوست پس از آن ها طبیعی است اما باید در عرض ۲ الی ۳ ساعت فروکش کند. اگر بیش از این مقدار قرمزی پوست را تجربه کردید، احتمالاً به محصول حساسیت دارید و باید از ترکیبات دیگری برای لایه‌برداری پوست استفاده کنید.

توجه: به‌هیچ‌عنوان قدرت لایه‌برداری پوست را نادیده نگیرید. فقط به این دلیل که با چشم، شاهد تأثیرات فوری لایه‌برداری پوست نیستید، به این معنی نیست که لایه‌برداری پوست صورت نگرفته است. حتی اگر احساس می‌کنید استفاده از محصول بی‌فایده بوده است، نباید بیش از مقدار توصیه شده از آن استفاده کنید.

در مورد محصولات لایه بردار پوست با درصد بالاتر، حساسیت و قرمزی پوست ممکن است بین ۷ تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

  • عوارض جانبی نادر بعد از لایه‌برداری عمیق پوست عبارت‌اند از:
  • تغییر در رنگ پوست (به‌احتمال زیاد در افراد رنگین‌پوست اتفاق می‌افتد)
  • عفونت
  • اسکار
  • آسیب به قلب، کلیه یا کبد در واقع فقط ناشی از استفاده از TCA است که هرگز نباید در خانه از آن استفاده کنید.
همچنین بخوانید:  درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

نحوه لایه‌برداری پوست در خانه

قبل از شروع، لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است عوارض جانبی منفی را تجربه کنید. این مواد بسیار قوی هستند و نباید به طور روزمره یا بیشتر از یک‌بار در هفته استفاده شوند.

مثل همیشه مجله زیبایی و سلامتی سبزینه راه توصیه می‌کند، بهتر است قبل از تصمیم به انجام لایه‌برداری پوست در خانه، ابتدا با متخصص پوست خود مشورت کنید. اطلاعات منتشر شده در مجله زیبایی و سلامتی سبزینه راه، برای اهداف آموزشی است تا اطمینان حاصل کنید که اگر لایه‌برداری پوست در خانه را تجربه می‌کنید، از همه جوانب آن آگاه باشید.

برای استفاده از محصولات لایه‌برداری پوست ابتدا مقدار کمی از محصول را روی بازوی خود بمالید. اگر پس از ۴۸ ساعت حساسیتی مشاهده نکردید و پس از ۴ روز واکنش شدیدی در پوست خود ملاحظه نکردید می‌توانید به‌آرامی آن را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید. برای مشاهده نتایج لایه‌برداری پوست باید صبور باشید.

برای حفظ ایمنی پوست و جلوگیری از آسیب پوستی، به روش زیر صورت خود را اسید تراپی کنید:

حتی اگر برای بهبود شرایط پوستتان عجله دارید بهتر است سلامتی را در اولویت کار خودتان قرار بدهید. به همین منظور به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید با یک‌لایه بردار ۱۵ درصد اسید ماندلیک شروع کنید. هفته اول می‌توانید فقط ۱ دقیقه آن را روی پوستتان بگذارید. طی هفته‌های بعدی به‌مرور به زمان استفاده تا حداکثر ۱۰ دقیقه اضافه کنید. اگر به مرز ۱۰ دقیقه رسیدید و احساس می‌کنید لایه‌برداری پوست شما هنوز به‌اندازه کافی مؤثر نیست، وقت آن رسیده که محصول قوی‌تری را انتخاب کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از لایه‌برداری پوست

حداقل برای ۲۴ ساعت آینده پس از لایه‌برداری پوست، اطمینان حاصل کنید که از مواد فعال مانند ترتینوئین (Retin-A) یا محصولاتی که شامل هر نوع اسید مانند گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک هستند، سرم‌های ویتامین C با اسید اسکوربیک و سرم‌های با pH پایین در روتین مراقبت از پوست خود استفاده نمی‌کنید.

بعد از لایه‌برداری پوست باید از یک روتین ساده پوستی استفاده کنید. یک محصول حاوی اسید هیالورونیک که به آبرسانی پوست و محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک کند، گزینه مناسبی خواهد بود. اسید هیالورونیک اسید به ترمیم پوست و رفع حساسیت پوست پس از لایه‌برداری پوست هم کمک می‌کند.

اما مهم‌ترین نکته در مراقبت پس از لایه‌برداری پوست، حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که محصولات خود را از فروشگاه‌های معتبری خریداری کرده‌اید و دقیقاً تأثیر ترکیبات آن را می‌دانید.

منبع : butyle.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا