طب سنتی

درمان كیست تخمدان با طب سنتی

Rate this post

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان که این روزها بسیار شایع شده و سن ابتلا به آن پایین آمده، کیست تخمدان است.

کیست تخمدان در بسیاری از موارد از فولیکول‌های سطح تخمدان سرچشمه می‌گیرد، توده‌های کیسه مانندی که یک جدار دارد و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده است. این کیست‌ها مربوط به سن خاصی نیستند اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن‌شان بالا می‌رود و در سنین ۲۰ تا ۴۲ سالگی بیشتر دیده می‌شوند. بروز این بیماری در طب مدرن و طب سنتی تقریبا دلایل مشترکی دارد. از دیدگاه طب سنتی، تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردی مزاج این اندام درونی باعث ایجاد بیماری می‌شود. کیست تخمدان صددرصد نمی‌تواند باعث نازایی شود اما از آن‌جایی که رشد کیست در تخمدان، نشانه‌ سردی و تنبلی تخمدان است می‌تواند باعث رشد تخمک‌های ضعیف، تشکیل جنین و در نتیجه تولد نوزادان ضعیف و کم رشد شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

دلایل ایجاد کیست‌های تخمدان :

كیست تخمدان انواع مختلفی دارد كه یكی از آن‌ها كیست فیزیولوژیك است. این نوع كیست به دلیل بروز اختلال در فیزیولوژی تخمدان به ‌وجود می‌آید. كیست‌های دیگری نیز وجود دارند كه كیست‌های پاتولوژی نامیده می‌شوند. این كیست‌ها به‌ دلیل خونریزی داخلی تخمدان یا زواید درون تخمدان ایجاد می‌شوند. در برخی موارد نیز كیست‌ها ساده هستند و محتویات آب میان بافتی تخمدان موجب تشكیل آن‌ها شده است، اما در بیشتر مواقع ناشی از غلبه‌ رطوبت و سردی در ناحیه‌ تخمدان‌هاست که شایع‌ترین علت بروز آن استحمام در ایام قاعدگی است. حتی در برخی منابع دیده شده که دست زدن به آب سرد در ایام قاعدگی برای سلامتی خانم‌ها بسیار مضر است چرا که در این ایام سردی بر مزاج غلبه می‌کند و حتی از شست‌وشو و طهارت بدن با آب سرد نیز باید خودداری کرد. علاوه‌ بر این عوامل دیگری مانند تجمع چربی در اطراف لگن یا خوردن غذاهایی با طبع سرد، پوشیدن لباس های تنگ، چهار زانو نشستن در مکان‌های سرد، سفت و مرطوب مثل روی سیمان، پله، موکت، چمن و حمام می‌تواند باعث جذب رطوبت و رشد کیست در تخمدان‌ها شود.

علایم بیماری :

بی‌نظمی‌های ایام قاعدگی، فاصله‌ زیاد بین تاریخ قاعدگی، احساس ناراحتی در شکم، درد هنگام مقاربت در زنان متاهل، خونریزی شدید در دوران قاعدگی، خونریزی بعد از یائسگی، کیست‌های بزرگ می‌توانند موجب فشار روی مثانه و منجر به احتباس یا تکرار ادرار شوند.

همچنین بخوانید:  عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

اگر کیست تخمدان در مرحله‌ پیشرفته باشد، تهوع و استفراغ، تغییرات نبض و احساس ضعف که ممکن است به علت خونریزی داخلی باشد، بروز می‌کند. اگر درد شدید لگن، تب، سرگیجه و تنفس سریع دارید، شاید دچار پارگی کیست شده‌اید که عواقب جدی دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط كیست تخمدان با قاعدگی نامنظم :

كیست‌های تخمدان در سایزهای مختلفی دیده می‌شوند. برخی از این كیست‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که بیمار چاره ای جز عمل جراحی ندارد. کیست‌های کوچک با رعایت برخی نکته‌های بهداشتی، استفاده از راهکار‌های طب سنتی و مصرف برخی دارو‌ها قابل درمان هستند. وجود این كیست‌ها در تخمدان اختلال‌های زیادی برای فرد به‌ وجود می‌آورد. یكی از مهم‌ترین این اختلالات از بین رفتن تعادل و هماهنگی هورمون‌های بدن است. این اختلال ممكن است با افزایش میزان موهای زائد بدن و اختلال در زمان قاعدگی همراه باشد به‌ گونه‌ای كه فرد را دچار قاعدگی‌های نامنظم و دردناك كند یا موجب قطع شدن قاعدگی در افراد مبتلا شود. خوشبختانه در طب سنتی ایران برای بسیاری از این كیست‌ها درمان‌هایی وجود دارد.

پرهیزات غذایی بیماران مبتلا به كیست تخمدان :

اولین قدم درمانگران طب سنتی ایران برای درمان كیست‌های تخمدان اصلاح تغذیه، رژیم غذایی بیماران و پس از آن تجویز داروها و گیاهان دارویی است كه موجب تخلیه‌ كیست‌ها از تخمدان می‌شود. کیست‌های کوچک‌تر از هشت سانتی‌متر را می‌توان با کمک طب سنتی درمان کرد. مهم‌ترین نکته این است که بیمار حتما زیر نظر و معاینه‌ متخصص طب سنتی شروع به درمان کند. خانم‌هایی که کیست تخمدان دارند باید در رژیم غذایی خود این نکته‌ها را رعایت کنند:

1- از مصرف انواع قارچ‌ها، گوجه‌فرنگی، خیار، بال و گردن مرغ و ماست پرهیز كنند.

2- چربی با ترانس بالا مثل خامه، سرشیر، كیك خامه‌ای و غذاهای سرخ شده با روغن جامد، انواع فست فود ها نخورند. بهترین روغن برای این افراد، روغن زیتون است كه باید یك قاشق با ناهار و یك قاشق با شام مصرف شود.

3- اسانس‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیمیایی مضر است.

4-  كافئین زیاد، قهوه، چای پر رنگ و مانده، شكلات، كاكائو و نسكافه ایجاد كیست و لحن صفراوی می‌كند.

5-  از نوشیدن چاى سیاه و به طور کلی مواد غذایی با طبع سرد خودداری و بیشتر از دمنوش‌هاى گیاهى گرم مانند چاى کوهى، بابونه و زنجبیل استفاده شود.

6-  در زمان قاعدگى از مصرف خوراکى‌هاى سرد و ترش و نشستن در مکان سرد و نمناک پرهیز شود.

همچنین بخوانید:  معرفی بهترین روغن ها برای آشپزی

7- از مصرف غذاهایی که از شب قبل مانده یا غذاهای کنسرو شده پرهیز شود.

8- غذاهای غلیظ نخورید. پیتزا، الویه، حلیم، ‌آش رشته، ماكارونی، لازانیا، كله پاچه، حلوا، شیرینی ‌تر، موز، انبه و لوبیا جزء غذاهای غلیظ به شمار می‌روند.

 

نسخه‌های طب سنتی :

1- کپسول گیاهی پونیکا

 کپسول گیاهی پونیکا محصولی کاملا گیاهی، فاقد مواد نگهدارنده و بدون عوارض جانبی است که متشکل از گیاهانی چون مرزه، رازیانه و… میباشد. این دارو تاثیری فوق العاده در درمان مشکلات زنان دارد و در بیشتر مواقع با مصرف یک دوره 3 ماهه کیست های رحم و تخمدان به سادگی برطرف میشوند.

2- دوسین :

دوسین (ترکیب یک واحد سیاهدانه نیم کوب شده با دو واحد عسل) صبح ناشتا و عصرها به اندازه یک قاشق مربا خوری میل شود.

3- حرارت درمانی

گرما در کاهش گرفتگی عضلانی یا درد در شکم به علت کیست تخمدان، موثر است. یک وسیله‌ گرم یا بطری آب گرم را در ناحیه‌ی لگن و پایین‌تر از شکم، به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. این درمان را تا زمانی که درد شکم تسکین یابد ادامه دهید. درمان کیست تخمدان با این شیوه بستگی به مزاج پایه‌ فرد دارد.

4- عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی نیز به دلیل خواص مفیدشان در درمان این مشکل موثرند. عرق سه گیاه پرمایه (شفای کردستان) در رفع عفونت از بدن بسیار مفید می باشد. همچنین مصرف عرق پرمایه کیست و فیبروم بصورت مرتب توصیه می شود. خوردن هفت برگ كاسنی، یك قاشق مرباخوری پودر كاسنی یا یك استكان عرق كاسنی بدون اسانس نیز مفید است. قاصدک نیز به پاکسازی کبد کمک و هورمون‌های اضافه را از بدن خارج می‌کند.

5- آب زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضدالتهاب قوی است که التهاب و درد را تسکین می‌دهد. همچنین گرما‌ی بدن را افزایش می‌دهد و باعث قاعدگی می‌شود. یک قطعه زنجبیل، دو ساقه کرفس، نیم لیوان آب سیب و سه چهارم آناناس را در آبمیوه‌گیری بریزید و مخلوط کنید. تا زمانی که کیست‌ها از بین بروند، هر روز دو تا سه فنجان از این مخلوط بنوشید.

6- روغن کرچک

روغن کرچک از قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. این روغن بافت‌ها و سموم اضافی بدن را پاک می‌کند و کیست تخمدان را از بین می‌برد. یک پارچه‌ی بزرگ و تمیز را به دو یا سه لایه تا کنید. دو قاشق غذاخوری روغن کرچک روی پارچه بریزید. ابتدا یک حوله‌ی کهنه را روی شکم بگذارید، سپس پارچه را روی آن قرار دهید و روی شکم ببندید. روغن کرچک باید۳۰ دقیقه بماند. این کار را سه بار در هفته و به مدت سه ماه تکرار کنید. برای تمیز کردن روغن از پوست، منطقه‌ تحت درمان را با محلول سه قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط با آب بشویید.

همچنین بخوانید:  چای سفید را بهتر بشناسیم

7- سرکه‌ سیب خانگی

سرکه‌ سیب به درمان کیست‌های تخمدانی ناشی از کمبود پتاسیم کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و تا زمانی که بهبود پیدا کنید، روزانه یک تا دو لیوان از این محلول را بنوشید.

8- دمنوش های گیاهی

چای بابونه نیز داروی خوبی برای درمان کیست تخمدان و درد و ناراحتی است. اثر آرام بخش چای بابونه به کاهش درد کمک می‌کند. همچنین، طبیعت گرم این چای قاعدگی‌های نامنظم را درمان و به تحریک جریان خون در ناحیه‌ لگن و رحم کمک می‌کند. یک قاشق مربا خوری بابونه‌ خشک را در یک فنجان آب گرم بریزید و بعد از پنج دقیقه، یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید.

یك قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یك استكان آب گرم بریزید درب آن را بسته اجازه دهید 15 دقیقه دم شود سپس یک قاشق چایخوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده و صبح‌ها میل كنید.

بومادران و مریم گلی نیز از دم نوش های مفید دیگر می باشند. همچنین مصرف جوشانده‌ دم گیلاس، كاكل ذرت و تخم هویج و خوردن دو لیوان در روز، به مدت یك ماه می تواند مفید باشد.

9- چغندر

چغندر حاوی یک ترکیب شناخته شده به عنوان “betacyanin” است که توانایی کبد برای از بین بردن سموم افزایش می‌دهد. همچنین ماهیت قلیایی چغندر به تعادل اسیدی بدن کمک کرده و علایم کیست‌های تخمدان را کاهش می‌دهد. یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ‌ورا را با نصف فنجان آب چغندر تازه مخلوط کنید و هر روز قبل از صبحانه بنوشید تا زمانی که بهبود یابید.

10- تخم کتان

تخم کتان به تعادل نسبت استروژن به پروژسترون در بدن کمک می‌کند و باعث کاهش کیست می‌شود. به علاوه غنی از فیبر است که به از بین بردن سموم بدن، کلسترول و سایر مواد زائد کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری در روز میتوان مصرف کرد و بهترین روش مصرف جویدن آن می باشد.

11- پیاده‌روی

كم‌تحركی باعث ایجاد كیست می‌شود. پیاده‌روی روزانه به‌ منظور گرم نگه داشتن ناحیه‌ لگن بسیار موثر است. از طرفی پیاده‌روی و ورزش روزانه برای افراد چاقی كه دچار كیست تخمدان هستند مفید است، زیرا چاقی یكی از عوامل بروز این بیماری در برخی زنان است.

12-  بادکش گرم تخمدان‌ها

13-  حمام نکردن در دوران قاعدگی

14- حجامت گرم تخمدان، كمر و كتف با تجویز پزشک طب سنتی

15-  ماساژ تخمدان‌ها هر شب با روغن زنجبیل یا بادام شیرین

16-  صبحانه را مفصل و شام را سر شب و ناهار را کم میل کنید.

17- از پوشیدن لباس های تنگ بخصوص برای زمان طولانی پرهیز کنید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا