سلامتی

این ۹ خوراکی چگونه به بدن شما آسیب می‌زنند؟

Rate this post

در دنیای تغذیه سردرگمی‌های بسیار زیادی درباره اینکه کدام مواد غذایی سالم و کدام ناسالم هستند وجود دارد. در اینجا لیستی از مواد غذایی را آورده‌‌ایم که عموما ناسالم در نظر گرفته می‌‌شوند.

اگر به دنبال کاهش وزن و دوری از بیماری‌‌های مزمن هستیدباید در میزان مصرف برخی از خوراکی‌ها بیشتر دقت کنید. در این مطلب از مجله سبزینه راه با برخی از مواد غذایی مضر برای سلامتی آشنا می‌شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

نان سفید

معمولا نان‌ها را با آرد تهیه می‌کنند که حاوی پروتئین گلوتن است. به همین دلیل تمام نان‌های تهیه شده با آرد سفید برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند ایده بسیار بدی است. با این حال می‌توان گفت که اغلب نان‌های صنعتی ناسالم هستند حتی برای افرادی که قادر به تحمل گلوتن هستند. به این خاطر که اکثر نان‌ها با آرد تصفیه شده تولید می‌شوند که خالی از مواد مغذی ضروری بوده (کالری محض) و منجر به افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند.

 

اغلب آبمیوه‌ها

اغلب آبمیوه را سالم در نظر می‌گیرند اما این یک اشتباه است. در واقع بسیاری از آبمیوه‌ها کمی بهتر از آبمیوه‌های صنعتی هستند. درست است که آب میوه طبیعی حاوی برخی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است اما حاوی مقدار بالایی از قند مایع نیز خواهد بود. در حقیقت آب میوه به اندازه نوشیدنی‌های قندی مانند کوکاکولا یا پپسی قند در خود دارد.

همچنین بخوانید:  گیاهانی که باید مبتلایان به قندخون و دیابت مصرف کنند

مارگارین

برخی مارگارین را جایگزین سالمی برای کره در نظر می‌گیرند. خوشبختانه اغلب افراد متوجه شده‌اند که این مسئله با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد. مارگارین از مواد خوراکی فرآوری‌شده دروغین است که مهندسی شده بوده و طعمی مانند کره دارد. مارگارین حاوی ترکیبات مصنوعی بوده و معمولا با روغن‌های صنعتی سبزیجات تهیه شده که نسبت به شکل مایع آن هیدروژنه شده هستند.

کیک‌ها و کوکی‌ها

اغلب کیک‌ها و کوکی‌ها بسیار ناسالم هستند. این مواد خوراکی معمولا با شکر تصفیه‌شده، آرد سفید تصفیه شده و چربی‌های اضافی تولید می‌شوند. این خوراکی‌های خوشمزه را می‌‌توان بدترین چیزی دانست که شما وارد بدن خود می‌کنید. کیک‌ها و کوکی‌ها حاوی مواد مغذی ضروری نیستند که ما برای شما مقدار بسیار بالایی از کالری و ترکیبات ناسالم را به ‌دنبال می‌آورند.

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سفید و کامل بسیار سالم است. اما نمی‌توان گفت محصولاتی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ شده که با سیب زمینی سفید تهیه می‌‌شوند هم سالم هستند. این مواد خوراکی کالری بسیار بالایی دارند همچنین می‌توان در مصرف آن‌ها زیاده‌ روی کرد. چندین مطالعه مصرف چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده را با افزایش وزن مرتبط می‌‌دانند.

بستنی

بستنی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های روی کره زمین است. همچنین متاسفانه بستنی یکی از ناسالم‌ترین‌ها هم است. اغلب بستنی‌های صنعتی حاوی مقدار بسیار بالایی از قند هستند. علاوه بر این بستنی کالری بسیار بالایی داشته که به راحتی می‌توان در خوردن آن زیاده‌ روی کرد. حتی خوردن بستنی به عنوان دسر انتخاب بسیار بدتری است زیرا که شما علاوه بر وعده غذایی تعداد کالری دریافتی خود را هم به مقدار بیش از اندازه بالا خواهد برد.

همچنین بخوانید:  چرا لاغر نمیشم

شکلات شیرین

شکلات شیرین به طرز باورنکردنی ناسالم است. این شکلات‌ها حاوی قند بالا، آرد تصفیه‌شده و چربی فرآوری شده است. همچنین مواد مغذی ضروری در این شکلات‌ها بسیار پایین است. شاید چنین شکلات‌هایی در کوتاه مدت باعث ایجاد احساس سیری در شما شوند اما بسیار سریع گرسنه می‌شوید زیرا که قند بالای موجود در آن را خیلی سریع سوخت و ساز می‌کند. اگر نخوردن شکلات شما را ناراحت می‌کند مطلب چگونه فقط با غذا خوردن خوش اخلاق‌تر باشید؟ را بخوانید.

 

گوشت‌‌های فرآوری شده

اگرچه گوشت‌های فرآوری نشده سالم و مغذی هستند اما این مسئله درباره گوشت‌های فرآوری‌شده صحیح نیست. مطالعات نشان می‌دهند در افرادی که گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کنند خطر بسیاری از بیماری‌‌های جدی مانند سرطان کولون، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی بالاتر است.

فست فودها

معمولا می‌‌توان گفت که در فست فودها مواد غذایی بدون ارزش سرو می‌شود. اکثریت فست فودها با مواد غذایی کم ارزش از نظر غذایی تهیه می‌‌شوند. درست است که فست فودها شاید از نظر قیمت ارزان باشند اما برای شما آسیب‌های جبران ناپذیری در پی‌خواهند داشت.

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا