طب سنتی

دیسک کمر؛ دلایل و راه های درمان

Rate this post

بیماری دیسک کمر چیست؟

ستون مهره ها یا ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است که توسط دیسک های اسفنجی از هم جدا شده اند. ستون فقرات به 4 ناحیه تقسیم می شود:

با خواندن این مطب در مجله طب سنتی و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

ستون فقرات گردنی: 7 مهره اول که در گردن قرار دارند.

ستون فقرات سینه ای: 12 مهره بعدی که در ناحیه قفسه سینه قرار دارند.

ستون فقرات کمری: 5 مهره بعدی که در قسمت پایین کمر قرار دارند.

ستون فقرات خاجی: پایین ترین 5 مهره، که در زیر کمر قرار دارد، همچنین شامل 4 مهره است که استخوان دنبالچه (دنباله) را تشکیل می دهند.

ستون فقرات کمری از 5 بخش استخوانی در ناحیه کمر تشکیل شده است که در آن بیماری دیسک کمر رخ می دهد.

دیسک برآمده

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای ممکن است مایع خود را از دست داده و خشک شود. با این اتفاق، دیسک اسفنجی (که بین قسمت های استخوانی ستون فقرات قرار دارد و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند) فشرده می شود. این ممکن است منجر به شکستگی غضروف فیبری سخت (حلقوی) بیرونی شود. همین امر به هسته داخل دیسک اجازه می دهد تا بیرون بزند. به این عمل دیسک برآمده یا بیرون زدگی دیسک می گویند.

همچنین بخوانید:  خواص روغن درخت چای از نگاه طب سنتی

پارگی یا فتق دیسک

با فشار مداوم بر ستون فقرات، هسته داخلی نیز دچار پارگی می شود و به ریشه های عصبی که در پشت فضای دیسک هستند، فشار وارد می کند. این امر می تواند باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در حس اندام ها شود.
همچنین بیشتر فتق‌های دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات کمری اتفاق می افتند.

علت دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر به دلیل تغییر در ساختار دیسک نرمال ایجاد می شود. بیشتر اوقات، بیماری دیسک در نتیجه پیری و شکسته شدن طبیعی دیسک رخ می دهد. گاهی اوقات، آسیب شدید می تواند باعث فتق دیسک طبیعی شود. همچنین آسیب ممکن است باعث بدتر شدن فتق دیسک شود.
اگرچه افزایش سن شایع ترین دلیل است، اما عدم تحرک بدنی می تواند باعث ضعیف شدن عضلات پشت و شکم شود و همین امر ممکن است باعث شود که به درستی از ستون فقرات حمایت نکنند. صدمات کمر نیز زمانی افزایش می‌یابد که افرادی که معمولاً فعالیت بدنی ندارند در یک فعالیت بدنی شدید یا بیشتر از حد توانشان شرکت کنند. کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین و پیچاندن ستون فقرات دارند نیز می توانند باعث آسیب به کمر شوند.

علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر بسته به محل فتق دیسک و اینکه به چه ریشه عصبی فشار می آورد متفاوت است. موارد زیر شایع ترین علائم بیماری دیسک کمر هستند:

کمر درد متناوب یا مداوم. این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن طولانی مدت بدتر شود

اسپاسم عضلات پشت کمر

همچنین بخوانید:  راه های شناخت و تشخیص عسل طبیعی

سیاتیک – دردی که از پشت یا باسن شروع می شود و از ساق پا عبور می کند.

ضعف عضلانی در پاها

بی حسی در ساق یا پا

کاهش دامنه حرکتی در زانو یا مچ پا

تغییرات در عملکرد مثانه یا روده

علائم بیماری دیسک کمر ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه در ابتدا باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

بیماری دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

به طور معمول، درمان محافظه کارانه اولین خط درمان برای مدیریت بیماری دیسک کمر است. این ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

استراحت در رختخواب

آموزش قرارگیری مناسب ستون فقرات (برای کمک به کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک)

فیزیوتراپی، که ممکن است شامل ماساژ و برنامه های ورزشی باشد

کنترل وزن

استفاده از پشتیبان کمری ساکرال

دارویی برای کنترل درد و شل کردن عضلات

اگر این اقدامات با شکست مواجه شد، ممکن است برای برداشتن فتق دیسک به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح شما برشی در ناحیه کمر شما بر روی ناحیه ای که دیسک در آن فتق شده است ایجاد می کند. ممکن است مقداری از استخوان پشت ستون فقرات برای دسترسی به دیسک برداشته شود. جراح شما قسمت فتق دیسک و هر قطعه شل اضافی را از فضای دیسک خارج می کند.
پس از جراحی، ممکن است برای جلوگیری از فتق دیسک دیگر، برای چند هفته فعالیت بدنی شما محدود شود. جراح شما قطعا درباره هرگونه محدودیت حرکتی با شما صحبت خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  درمان انواع بیماری های پروستـات در طب سنتـی

عوارض دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر می تواند باعث کمردرد و پا درد شود که می تواند در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند. در حقیقت می تواند منجر به ضعف یا بی حسی پا و مشکل در کنترل روده و مثانه شود.

آیا می توان از دیسک کمر پیشگیری کرد؟

حفظ وزن در محدوده مناسب، انجام فعالیت ورزشی منظم و قرار گرفتن در وضعیت بدنی خوب در هنگام ایستادن و نشستن، می تواند خطر ابتلا به دیسک کمر را کاهش دهد.

زندگی با دیسک کمر

درمان محافظه کارانه دیسک کمر نیاز به صبر دارد. اما پیروی از برنامه درمانی خود می تواند کمردرد را کاهش دهد و احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک را به حداقل برساند. اقدامات محافظه کارانه و جراحی هر دو زمان می برد تا اثربخشی خود را نشان دهند.

نکات کلیدی در مورد بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر ممکن است زمانی رخ دهد که یک دیسک در ناحیه کمر و ستون فقرات از بین ناحیه استخوانی ستون فقرات برآمده یا فتق کند.

بیماری دیسک کمر باعث کمردرد و درد و ضعف پا می شود که با حرکت و فعالیت بدتر می شود.

اولین قدم در درمان کاهش درد و کاهش خطر آسیب بیشتر به ستون فقرات است.

اگر درمان محافظه کارانه تر شکست بخورد، ممکن است نیاز به جراحی دیسک کمر باشد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا