سلامتی

۶ فایده موز سیاه شده که نمی‌دانید

Rate this post

موز سیاه شده را بسیاری از ما نمی‌خریم یا زمانی که به خاطر نگهداری در خانه سیاه می‌شوند، از آن‌ها برای پذیرایی از مهمان استفاده نمی‌کنیم!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

بیشتر افراد از موزهای سیاه‌شده خوششان نمی‌آید و معمولا هم ترجیح می‌دهند که موز سیاه‌شده را دور بریزند، زیرا به نظرشان این موزها دیگر سالم و تازه نیستند و درنتیجه نمی‌توان آن‌ها را خورد. اما قسمت داخلی این موزها همچنان سالم است و اتفاقا می‌تواند مزیت‌های خاصی برای سلامت بدن داشته باشد. مجله سبزینه راه در ادامه این مطلب به فواید موز سیاه برای سلامتی می‌پردازد.

از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کند

موز سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های باکیفیت است و دو مزیت ویژه دارند. پیشگیری از به‌ وجود آمدن آسیب‌های سلولی و همچنین به تاخیر انداختن این آسیب‌های سلولی در بدن. بنابراین، اگر به‌طور منظم از موز سیاه استفاده کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهید. دریافت منظم این آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق موز سیاه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند.

 

هضم موز سیاه راحت‌تر است

همزمان با رسیده‌تر شدن موز، ‌کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای درونش به قندهای آزاد تبدیل می‌شوند و درنتیجه هضم آنها راحت‌تر خواهد شد. اما درست برعکس، موزها هرچقدر سبزتر و کال‌تر باشند، حاوی نشاسته‌های بیشتری هستند و هضم سخت‌تری هم دارند. بنابراین، کسانی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، طبیعتا باید از موز سیاه یا رسیده به‌جای موز سبز و نسبتا کال استفاده کنند.

همچنین بخوانید:  تغذیه پریودی | اصول تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی

موز سیاه می‌تواند برای مبارزه با سرطان مفید باشد

وقتی که موز بیش‌ ازحد رسیده باشد و اصطلاحا سیاه شده باشد، تیرگی‌های روی پوست می‌توانند ماده خاصی به‌نام فاکتور نکروز تومور (TNF) تولید کنند. این ماده خاص می‌تواند سلول‌های سرطانی و غیرطبیعی را نابود کند و از بین ببرد. بنابراین، استفاده از موز سیاه می‌تواند یکی از انتخاب‌های هوشمندانه برای افراد مبتلا به سرطان باشد.

به تسکین سوزش سردل کمک می‌کند

یکی از ویژگی‌های خاص موز سیاه، ضداسید بودن آن است. بافت نرم و لطیف موز بیش‌ از حد رسیده روی دیواره‌های معده را می‌پوشاند و از معده در برابر اسیدهای آسیب‌زا و تحریکات مختلف محافظت می‌کند. بنابراین، کسانی که به سوزش سردل یا مشکلات گوارشی مربوط به معده و مری مبتلا هستند، می‌توانند از موز سیاه برای تسکین علائم این مشکلات کمک بگیرند.

برای سلامت قلبی‌ عروقی مفید است

موزها به‌طور کلی، جدای از اینکه سبز یا سیاه باشند، سرشار از پتاسیم هستند. بنابراین، مصرف موز می‌تواند به کنترل سطح کلسترول خون کمک کند. فیبر موجود در موز هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی را کاهش دهد. آهن و مس موجود در موز هم برای افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و ارتقای سطح هموگلوبین خون مفید هستند. البته زمانی می‌توانید از این مزیت‌ها بهره‌مند شوید که به‌طور منظم و روزانه از موز استفاده کنید. اخلاق خوب هم به سلامت قلب کمک می‌کند در نتیجه مطلب چگونه فقط با غذا خوردن خوش اخلاق‌تر باشید؟ را بخوانید.

موز سیاه یبوست را تسکین می‌دهد و اسهال را برطرف می‌کند

خوردن موز سیاه‌شده، علائم اسهال را کاهش می‌دهد و مدت‌ ترمیم بدن پس از ابتلا به اسهال (به‌ دلایل مختلف) را کمتر می‌کند. از آن‌جا که موز سیاه سرشار از فیبر است، این میوه به تسکین یبوست هم کمک می‌کند. تحرکات روده هم به‌واسطه همین ترکیبات فیبر بیشتر می‌شوند و درنتیجه با مصرف موز سیاه می‌توان به رفع مشکل یبوست کمک کرد.

همچنین بخوانید:  این آجیل سلامت قلب شما را تضمین می‌کند

 

منبع : deltapayam.com
حتما بخوانید : چرا لاغر نمیشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا