سلامتی

روش‌های مقابله با حساسیت‌های پاییزی چیست

Rate this post

حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد ظهور پیدا می‌کند. در این مطلب شایع‌ترین این حساسیت‌ها و توصیه‌هایی در این باره را می‌خوانید.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

پاییز اگرچه برای خیلی‌ها زیبا و دوست‌داشتنی است اما برای بسیاری فصل خوبی نیست و از شنیدن نام آن می‌هراسند. فصلی که برایشان انواع آلرژی را به همراه دارد و آبریزش بینی،خارش بینی و چشم یا علائم دیگر حساسیت پاییزی زندگی را به آنها تلخ می‌کند و نمی‌توانند از خزان هزاررنگ لذت ببرند. اما این دسته افراد بایدبدانند که اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از دست آلرژی‌ها رها شد، اما با انجام یکسری از کارها می‌توان از شدت آن‌ها کاست. با مجله سبزینه راه همراه باشید.

شایع‌ترین حساسیت‌های پاییزی

حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد ظهور پیدا می‌کند. از شایع‌ترین این حساسیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چشم و بینی: آبریزش، خارش چشم، آبریزش مخاطی و عطسه زیاد است
  • ریه‌ها: خس‌خس سینه و آسم
  • دهان: خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی
  • پوست: کهیر، پوست خشک و خارش‌دار و اگزما

عوامل حساسیت پاییزی

یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت پاییزی گیاهانی هستند که در این فصل مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند. کپک نیز عامل مهم دیگری است، زیرا در فصل پاییز برگ‌های درختان کپک می‌زنند. هنگامی که برگ‌ها را جمع می‌کنید یا از روی آن‌ها می‌پرید و حتی با وزش باد، هاگ کپک‌ها در هوا پخش می‌شود و علائم حساسیت را ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای موجود برای جلوگیری از ایجاد آلرژی می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  ۹ درمان فوری برای کاهش درد سنگ کلیه!

عوامل حساسیت‌زا

قبل از خواب دوش بگیرید

اگر افراد با عوامل آلرژی‌زا در تماس باشند، به‌طور قطع خواب آرامی نخواهند داشت، بنابراین نیاز است که قبل از خواب دوش گرفته شود. درصورتی که شست‌وشوی هر شب موها، باعث خشکی مو یا خشکی و خارش پوست افراد می‌شود، می‌توانید برای کم کردن از مقدار آلرژن‌ها، موهای خود را فقط با آب شست‌وشو دهند.

شست‌وشوی مداوم روتختی‌ها

اغلب افراد باید این مهم را درنظر داشته باشند که انواع روتختی و روکش‌های رختخواب عاملی مهم برای ایجاد حساسیت هستند. بنابراین نیاز است که ملحفه‌ها و رواندازها به‌طور مرتب شسته شوند. همچنین استفاده از روکش ضدحساسیت برای وسایلی مانند تشک، لحاف و بالش در برابر عواملی مانند مایت گردوغبار به‌طور موثری از افراد محافظت می‌کند. اما افراد باید این مهم را درنظر داشته باشند که استفاده از این روکش‌ها به‌معنای نادیده گرفتن روند شست‌وشو و تمیزکاری نیست. اگر به مطالب سلامتی علاقه‌مند هستید مطلب خواص چای ترش برای سلامتی که شما را شوکه می‌کند را بخوانید.

در معرض هوای سرد قرار نگیرید

افرادی که مبتلا به انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌ها هستند نیاز است که بدانند هوای سرد می‌تواند عاملی برای تشدید انواع آلرژی باشد. بنابراین نیاز است که درصورت امکان در هوای سرد کمتر بیرون بروند.

بررسی سطح گرده‌ها

اگر سطح گرده در منطقه شما زیاد است، بهتر است فعالیت در فضای باز خود را محدود کنید، مخصوصا در هنگام صبح که بالاترین تعداد گرده را دارد. درصورت امکان، افراد فعالیت‌های خود را برای چند روز در داخل نگه دارند تا در آن روزها در معرض مواد حساسیت‌زا قرار نگیرید.

همچنین بخوانید:  اسید لاکتیک چیست و چه نقشی در بدنسازی دارد؟

خودداری از آویختن لباس در فضای باز برای خشک شدن

به‌دلیل آن‌که اغلب گرده‌ها در هوا معلق هستند، بنابراین خانواده‌ها نباید لباس‌های شسته خود را در معرض هوای بیرون خشک کنند. چون گرده‌ها اغلب روی لباس‌ها نشسته و باعث می‌شوند تا افراد به‌ویژه افراد مستعد به انواع آلرژی مبتلا شوند.

لباس محافظ بپوشید

اگر افراد مجبورند برای انجام کارهای مختلف به بیرون از خانه بروند، نیاز است که آستین بلند، شلوار، کلاه و عینک آفتابی بپوشند تا گرده‌ها خارج از مو و چشم‌هایشان باقی بمانند. همچنین نیاز است افراد که مستعد آلرژی‌های مختلف هستند، درصورت انجام کارهایی مانند تمیز کردن حیاط یا جابه‌جایی چوب و کارهای دیگری که موجب ظهور علائم آلرژی می‌شود، پرهیز کنند و اگر مجبور به انجام این کارها هستند از ماسک محافظ صورت استفاده کنند.

استفاده از دستگاه تهویه هوا

استفاده از دستگاه تهویه در خانه به‌ویژه اتاق‌خواب بسیار مهم است. اتاق‌خواب‌ جایی است که افراد ساعات زیادی را در طول شبانه‌روز در آن می‌گذرانند. بنابراین تمیز کردن مرتب و زدودن گرده از روی وسایل برای جلوگیری از آلرژی بسیار مهم است. اما مهم‌تر از نظافت، جلوگیری از ورود انواع گردوغبار به خانه است.

راهکار رفع حساسیت پاییزی

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا