تغذیه سالم

رژیم میوه ، خوب یا بد؟!

Rate this post

رژیم میوه یک رژیم غذایی بسیار محدود است که در این رژیم خوردن انواع محصولات خوراکی حیوانی مانند لبنیات ممنوع شده است. کسانی که رژیم لاغری با میوه را انتخاب می‌کنند تنها اجازه خوردن میوه‌های تازه، خشک، سبزی‌ها و دانه‌ها را دارند. همچنین در خوردن غلات، حبوبات و ریشه خوراکی گیاهانی مانند سیب‌زمینی یا چغندر نیز محدود دارند و یا باید کاملاً حذف کنند.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

خوردن هر نوع غذای پخته، حتی میوه پخته نیز در این رژیم ممنوع است. این رژیم غذایی به‌عنوان یک رژیم غذایی کم‌نمک و تقریباً بی‌نمک به شمار می‌رود. از طرفی، چربی به کار گرفته‌شده در این رژیم نیز بسیار کم است و حتی در برخی موارد صفر است. در حقیقت رژیم میوه به معنای دریافت ۷۰ تا ۸۰ درصد از کالری روزانه فقط با خوردن میوه است. رژیم میوه شامل انواع میوه‌های مختلفی می‌شود که مردم اشتباهاً آن‌ها را جزء سبزی‌ها دسته‌بندی می‌کنند. میوه‌هایی مانند آووکادو گوجه‌فرنگی خیار فلفل دلمه‌ای زیتون کدو و …

رژیم میوه ، خوب یا بد؟!

انواع رژیم میوه

انواع مختلفی از رژیم میوه‌ وجود دارد که بعضی از آن‌ها محدود‌تر هستند.

  •  بعضی از افراد که رژیم میوه را انتخاب می‌کنند، تنها میوه‌هایی را می‌خورند که از درخت افتاده و انسان آن‌ها را نچیده باشد. هدف این افراد جلوگیری از انجام هر حرکتی است که امکان دارد به طبیعت آسیب برساند.
  • دسته دیگر نه‌تنها فقط میوه‌های افتاده از درخت و گیاهان را می‌خورند، بلکه از خوردن غلات، دانه‌ها و حبوبات هم پرهیز می‌کنند؛ زیرا اعتقاددارند این مواد نیز پتانسیل تبدیل‌شدن به یک موجود زنده رادارند.
  • بعضی دیگر فقط در زمان‌های مشخصی میوه می‌خورند. مثلاً فقط ظهرها و بعدازظهرها بعد از مصرف غذا.
  • گروه دیگر کمی انعطاف‌پذیرتر هستند و در طول روز مقدار کمی از دانه‌ها، غلات، مغزی جات، حبوبات و سبزی‌ها نیز مصرف می‌کنند.
  • عده‌ای رژیم میوه 3 روزه را پیشنهاد می‌دهند و ادعا می‌کنند که سریع‌ترین نوع رژیم لاغری است.
  • برخی دیگر نیز پیرو رژیم 7 روزه هستند و پیشنهاد می‌دهند برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کنار این رژیم حتماً باید ورزش کرد.
همچنین بخوانید:  رژیم فستینگ متناوب یا اینترمیتنت فستینگ چیست؟ در رژِیم فستینگ چه بخوریم

 در کل، گروه‌هایی که از انواع مختلف رژیم میوه پیروی می‌کنند، بسیار سخت‌گیر و محدود هستند. البته این راه هم باید در نظر گرفت که محدودیت زیاد در خوردن غذاها به ایجاد رابطه ناسالم با غذا می‌انجامد. بهتراست از رژیم‌هایی که محدودیت کمتری دارند و شامل میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شوند، استفاده کنید.

رژیم میوه ، خوب یا بد؟!

فواید رژیم میوه

هر رژیم معایب و مزایای فراوانی دارد و رژیم میوه هم یکی از همین نوع رژیم‌های لاغری است و افراد به دلایل متفاوت رژیم میوه را انتخاب می‌کنند. موارد زیر دلایل بعضی از افراد برای انتخاب رژیم میوه است.

  • کاهش کالری دریافتی
  •  کاهش وزن
  • سم‎‌زدایی
  •  پیروی از رژیم غذایی که کمتر به محیط‌زیست آسیب برساند.
  •  پرهیز از کشتن موجودات زنده برای تهیه غذا
  •  میوه‌ها منبع بسیار خوبی برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها می‌باشند. اکثر میوه‌ها حاوی موارد زیر

 هستند:

  • ویتامین C که به بهبود و سلامت بافت دهان و لثه‌ کمک می‌کند.
  • پتاسیم که برای کنترل سطح فشارخون بدن حیاتی است.
  • فولات که به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.
  • میوه‌ها درواقع کالری کمی دارند. اگر شخصی برنامه غذایی استاندارد خود را قطع و به‌جای آن از رژیم میوه پیروی کند، کالری کمتری دریافت خواهد کرد.
  • میوه‌ها منبع بسیار خوبی از فیبر خوراکی هستند. فیبر به‌عنوان بخشی ضروری از برنامه غذایی می‌تواند به بهبود موارد زیر کمک کند.
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی
  •  کاهش سطح کلسترول خون
  • بهبود سیستم گوارش و پیشگیری از یبوست
  •  ایجاد احساس سیری که به افراد کمک می‌کند کالری کمتری دریافت کنند. بااین‌حال به یاد داشته باشید که آبمیوه تقریباً هیچ فیبری ندارد.

معایب رژیم میوه

رژیم میوه فواید بسیار زیادی دارد اما دنبال کننده‌ی این رژیم همچنین با خطراتی هم روبه‌رو است که شامل:

1. کمبود مواد مغذی

این رژیم دچار کمبود مواد مغذی موردنیاز بدن است که این مواد شامل چربی، کلسیم و اسید چرب امگا 3 و ویتامین‌های ب شامل b12 و آهن، ویتامین d، زینک و غیره هستند. کمبود این مواد مغذی در بدن عاملی برای ایجاد موارد زیر است:

  • خستگی
  • افسردگی
  • ضعف استخوان‌ها
  • خشکی پوست
  • موی شکننده
  • ضعف عضلانی
  • ضعف روحیه
  • بی‌حوصلگی
  • کاهش سطح ایمنی بدن
  • پوکی استخوان به دلیل کمبود کلسیم
  • مشکلات ذهنی
  • ایجاد مشکلات تهدیدکننده جان فرد
  •  کمبود پروتئین
همچنین بخوانید:  تغذیه بیماران کرونایی و نکات تغذیه ای مهم!

شخص بعد از پیروی از رژیم میوه ممکن است پروتئین موردنیاز بدنش را از دست بدهد. بعضی از افراد که این رژیم را دنبال می‌کنند، ممکن است به دلیل مصرف آجیل و دانه‌های دیگر پروتئین بدن خود را تأمین کنند اما این سطح از پروتئین برای بدن آن‌ها کافی نیست. کمبود پروتئین باعث ایجاد مشکلاتی شامل موارد زیر خواهد شد:

  • ضعف فیزیکی بدن
  • کم‌خونی
  • ورم
  • مشکلات مربوط به رشد بدن
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • شاخص گلایسمیک بالا

قندها طبیعتاً در میوه‌ها وجود دارند. فروکتوز قندی است که در میوه‌ها موجود است و شاخص گلایسمیک بالایی دارد. مصرف میوه‌هایی با شاخص گلایسمیک بالا سطح قند را در خون افزایش می‌دهند و باعث دیابت می‌شوند که این دیابت می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکلات جدی قلبی باشد.

  •  پوسیدگی دندان

بعضی از مطالعات ثابت کرده است فردی که از رژیم میوه استفاده می‌کند، به سطح بالایی از پوسیدگی دندان مبتلا می‌شود. میوه‌هایی مثل پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و انگور میوه‌های اسیدی هستند و جزء مرکبات محسوب می‌شوند که این اسیدها باعث پوسیدگی دندان خواهند شد. همان‌طور که مشاهده کردید، رژیم میوه فواید زیادی دارد اما تغییرات را به‌صورت تدریجی در بدن شما ایجاد می‌کند. پس بهتر است که از میوه‌های خام، آجیل، دانه‌ها و سبزی‌ها خام استفاده کنید.

رژیم میوه ، خوب یا بد؟!

مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در رژیم میوه

مواد غذایی مجاز

میوه‌هایی که باید در این رژیم غذایی به‌کاربرده شوند، شامل چند دسته هستند:

  • میوه‌های شیرین:
  • موز: سرشار از فیبر و پتاسیم است و این دو به کم کردن وزن شما کمک می‌کنند. موز تنها میوه‌ی سرشار از ویتامین B6 است. تنها با خوردن یک عدد موز، ۳۰ درصد از ویتامین B6 شما تأمین می‌شود! ویتامین B6 سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را از شما دور کند.
  • انبه: قند انبه نسبت به سایر میوه‌های این لیست کمی بیشتر است، اما اگر آن را به‌اندازه بخورید برای سلامتی‌تان مفید است. این میوه حدود ۱۳۰ کالری، ۳ گرم فیبر، ویتامین C، ویتامین A و کلسیم دارد؛ بنابراین گنجاندن این میوه در برنامه‌ی غذایی‌تان، شمارا در مسیر لاغرتر شدن کمک می‌کند.
  • خرما، انجیر
  •  میوه‌های حاوی نشاسته: مثل اسکواش
  • میوه‌های اسیدی:
  • گریپ‌فروت: گریپ‌فروت با چربی‌ها مبارزه می‌کند. درواقع، با خوردن نصف گریپ‌فروت قبل از غذا، می‌توان وزن را کاهش داد. این میوه کالری کمی هم دارد؛ درواقع در نصف گریپ‌فروت فقط ۳۷ کالری وجود دارد، اما سرشار از فیبر است.
  • پرتقال: میوه‌ای سرشار از ویتامین C، ویتامین B1 و اسیدفولیک است و متابولیسم بدن را تقویت می‌کند
  •  آلو
  • میوه‌های زیرشاخه اسیدی:
  • مثل سیب: سیب یکی از بهترین میوه‌ها برای کم کردن وزن است. این میوه‌ی فوق‌العاده، سرشار از فیبر و کم‌کالری است. سیب‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین فیبر هستند. همه‌ی این‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به شیوه‌های مختلف وزن کم کنید
  • میوه‌های حاوی چربی:
  • نارگیل: این میوه حاوی زنجیره‌ای از تری گلیسیریدهاست که متابولیسم کبدتان را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد و به این صورت وزنتان را پایین می‌آورد.
  •  زیتون
  •  آووکادو
  •  هندوانه: هندوانه به دلیل اینکه بار گلیسمی پایینی دارد و کم‌کالری است برای استفاده در رژیم میوه گزینه خوبی است همچنین چون مقدار زیادی از آن را آب تشکیل داده است در رفع کم‌آبی بدن مؤثر است.
  •  و طالبی
همچنین بخوانید:  خواص قرص جینسینگ برای چاقی

مواد غذایی غیرمجاز

ازآنجاکه چنین رژیم محدودکننده و سرسختی را در پیش‌گرفته‌اید، باید به یاد داشته باشید که بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در رژیم میوه هرگز نباید مصرف شوند و ممنوع هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • شیر و هرگونه محصول لبنی
  • مواد غذایی فرآوری شده و کنسروی و کافئین
  • مواد غذایی پخته‌شده و یا نیم‌پز
  • مواد غذایی حاوی چربی بالا
  • الکل و سیگار
  • هرگونه محصولات حیوانی
  • هرگونه نوشیدنی‌های کربوهیدراتی

تغییر دادن یک رژیم معمولی به رژیم میوه با ریسک زیادی همراه است زیرا بدن شما نمی‌تواند خودش را با این شرایط وفق بدهد. پس برای شروع این رژیم باید کم‌کم در هر وعده غذایی خود میوه و سبزی‌ها ذخیره کنید. هر رژیمی به مقدار خاصی از چربی مثل ویتامین‌های محلول در چربی نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا