تغذیه سالم

رژیم کالری شماری ، مزایا و معایب!

Rate this post

کالری واحدی است که برای اندازه‌گیری انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می‌شود و تأثیر مستقیم بر وزن افراد دارد. به این معنی که هرچقدر میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه نیز فرد، وزن اضافه خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین یکی از راه‌های لاغری و کاهش وزن کم کردن کالری دریافتی است.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

هنگامی‌که سعی در کاهش وزن‌دارید به‌سادگی اسیر کالری شماری می‌شوید. بسیاری از افراد معتقدند که کاهش وزن یعنی کالری شماری. تا حدودی این موضوع درست است. مثلاً اگر روزانه ۲۵۰۰ کالری دریافت می‌کردید، سپس این مقدار را به ۱۶۰۰ کالری کاهش داده باشید، به دلیل کمبود آن ۹۰۰ کالری، وزن کم خواهید کرد. حتی اگر این مقدار را فقط چیپس سیب‌زمینی خورده باشید؛ اما این راه سالمی نخواهد بود و نمی‌توانید این مقدار وزن کاهش‌یافته را نگه‌دارید. دریافت مقدار متعادل کالری در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد، چون اگر مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد باشد حتماً احساس گرسنگی می‌کنید و بعدها دچار پرخوری می‌شوید.

رژیم کالری شماری ، مزایا و معایب!

ارتباط کالری با کاهش وزن

تعیین کالری موردنیاز، اولین مرحله در شروع رژیم کالری شماری است و برای این کار می‌توانید وزن خود را محاسبه کرده و در 30 ضرب کرد. عدد حاصله میزان انرژی موردنیاز بدن در روز را نشان می‌دهد. مرحله دوم داشتن یک برنامه غذایی جامع و سالم بر اساس کالری آن‌ها است.

به همین منظور باید از کالری تمامی مواد غذایی مصرفی آگاهی پیدا کرد. درشت مغذی‌های موجود در مواد غذایی از قبیل کربوهیدرات، چربی و پروتئین وظیفه تأمین انرژی بدن را بر عهده‌دارند. البته میزان کالری هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال هر گرم چربی، 9 کالری انرژی در خود جای‌داده است؛ اما انرژی چربی و پروتئین کمتر و حدود 4 کالری است. درشت مغذی‌ها بعد از قرار گرفتن در سیستم گوارشی تجزیه‌شده و به شکل واحدهای کوچک‌تر از طریق دیواره روده جذب خون می‌شوند. سلول‌های بدن برای سوخت‌وساز و ایجاد سلول‌های جدید به این واحدها نیاز دارند. باقی‌مانده واحدها به‌صورت بافت چربی یا گلیکوژن ذخیره می‌شود.

همچنین بخوانید:  چاقی صورت ، معجزه چاقی صورت را بشناسید

شمارش کالری دریافتی و مدیریت آن برای لاغری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در صورت اضافه بودن کالری دریافتی، بافت چربی به‌مرور افزایش پیداکرده و فرد دچار اضافه‌وزن می‌شود. به‌طور کل هر 7700 کالری اضافی و انباشته‌شده در بدن، یک کیلوگرم چربی ایجاد می‌کند. در شرایطی که کالری محدود شود، بدن به‌ناچار از شکستن گلیکوژن یا بافت‌های چربی برای جبران کمبود انرژی استفاده می‌کند. کاهش ناگهانی کالری مصرفی به‌هیچ‌عنوان برای کاهش وزن قابل‌قبول نیست.

اگرچه این کار موجب لاغری سریع می‌شود؛ اما پایبندی به آن در طولانی‌مدت طاقت‌فرسا است. به همین دلیل بهتر است کالری به‌صورت تدریجی و پله‌پله کم شود. لازم به ذکر است که تأمین کالری باید از منابع متنوع انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت بدن دچار کمبود ویتامین C، B و … می‌شود.

جالب است بدانید که در بین مواد غذایی مصرفی در طول شبانه‌روز، برخی کالری منفی دارند. به عبارتی هضم و تجزیه آن‌ها به انرژی بیش از کالری موجود در آن‌ها نیاز دارد. به همین دلیل گنجاندن آن‌ها در غذای رژیمی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. استفاده از رژیم کالری شماری اقدامی مناسب برای کاهش وزن است؛ اما باید در کنار این کار به کیفیت و محتوای مواد غذایی نیز توجه شود

میزان کالری‌های دریافتی بر اساس نیاز هر بدن

بدن، تمام انرژی‌های موجود برای انجام نیازهای فوری مثل راه رفتن را از طریق کالری دریافتی به دست می‌آورد. در حقیقت مقدار انرژی‌های به‌دست‌آمده به کیفیت غذاها بستگی دارد، چون همه‌ی کالری‌ها برابر نیستند. همچنین میزان کالری دریافتی هر فرد به سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی او بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  •  کودکان ۲ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری
  •  دختران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰
  • پسران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰
  • خانم فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۴۰۰ کالری
  •  خانم یکجانشین در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰
  • آقای فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری
  •  آقای یکجانشین در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری
  •  خانم و آقای فعال بالای ۳۰ سال: ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری
  •  خانم و آقای یکجانشین بالای ۳۰ سال: ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری
همچنین بخوانید:  رژیم غذایی بارداری؛ تغذیه مناسب دوران بارداری

رژیم کالری شماری ، مزایا و معایب!

مزایای رژیم کالری شماری

رژیم کالری شماری مزایایی به دنبال دارد که شامل:

  • کاهش وزن: وقتی کالری شماری می‌کنید ناخودآگاه بیشتر حواستان به غذایی که دردهان می‌گذارید، است. درنتیجه‌ی مصرف کمتر غذاها، کالری دریافتی شما نیز کمتر شده و وزنتان کاهش پیدا می‌کند.
  • حفظ وزن ایده آل: مصرف بیش‌ازاندازه‌ی غذا باعث می‌شود کالری‌های اضافه تبدیل به چربی شوند. توجه به کالری غذاهایی که می‌خورید موجب می‌شود تا اسیر پرخوری نشده و وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

معایب رژیم کالری شماری

رژیم کالری شماری برعکس اکثر رژیم‌های لاغری معایب بی‌شماری دارد و دانستن معایب آن شاید به ما در تغییر نوع رژیم کمک کند

 رژیم کالری شماری تنها بر روی کالری‌هایی که در طی روز مصرف می‌کنید تمرکز دارد. این بدان معنا است که هیچ تمرکزی بر روی ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها ندارد و این مسئله باعث می‌شود در طی مدت‌زمانی که به وزن ایده آل خود برسید بسیار از مواد حیاتی بدن خود را از بدهید؛ مانند فولیکول‌های مو که مهم‌ترین نقش را در نگهداری از موها بازی می‌کنند. زمانی که به هر دلیلی به آن‌ها غذا نرسد آن‌ها ابتدا کوچک می‌شوند و سپس قدرت نگهداری مو را از دست می‌دهند. به همین دلیل ریزش مو بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

  •  بازگشت سریع وزن به قبل

بدون شک افرادی که به دنبال کاهش یا اضافه‌وزن هستند علاقه دارند در وزن ایده آل خود باقی بمانند…اما با استفاده از رژیم کالری شماری تنها شما برای مدت‌زمان کمی وزن ایده آل خود را حفظ خواهید کرد و بعد از ادامه ندادن این رژیم شاهد خواهید بود بیشتر از قبل دچار اضافه‌وزن یا کاهش وزن خواهید شد.

  •  تا یک اندازه وزن کم یا اضافه خواهید کرد
همچنین بخوانید:  پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا 2021

اگر شما علاقه دارید با رژیم کالری شماری لاغر یا چاق شوید این را باید بدانید ممکن است با این روش هرگز به وزن ایده آل خود نرسید؛ چراکه در این روش از رژیم غذایی و رژیم لاغری، تنها تمرکز بر روی کالری است و اغلب با خوراکی‌های چربی سوز و سیرکننده آشنایی ندارید. و زمانی می‌رسید که شما به‌اصطلاح شاهد استپ وزنی می‌شوید. چراکه بدن به نوع خوراکی و میزان کالری بدن عادت کرده و بیشتر از آن سوخت‌وساز نیز نخواهد داشت.

  •  سریع دلسرد می‌شوید

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مهم است رژیم غذایی را دنبال کنند که در آن کمتر احساس گرسنگی کنند و از طرفی در روز انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه را داشته باشند؛ اما اگر شما می‌خواهید از طریق رژیم کالری شماری کاهش وزن داشته باشید بدون شک سریع دلسرد خواهید شد، چراکه دائم احساس گرسنگی خواهید کرد و این بسیار شمارا آزار می‌دهد و از طرفی انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه را نخواهید داشت.

  •  مشکلات گوارشی

یک رژیم غذایی استاندارد اول‌ازهمه سلامت شمارا کاملاً باید تضمین کند تا علاوه بر آن‌که به شما برای رسیدن به وزن ایده آل کمک کند موجب بیماری نیز در شما نشود. متأسفانه اغلب افرادی که رژیم کالری شماری را دنبال می‌کنند دچار بیماری‌های گوارشی زیادی می‌شوند. برای مثال افرادی که این نوع از رژیم را برای کاهش وزن انتخاب می‌کنند مدت‌زمان طولانی گرسنه می‌مانند و این مسئله موجب می‌شود معده آن‌ها دچار بیماری‌های زیادی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا