تغذیه سالم

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت چقدر موثر است؟

Rate this post
دیابت یک بیماری جدی و مزمن است که درصد زیادی از جمعیت در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. عادات غذایی ناسالم، سبک زندگی کم تحرک، استرس و چاقی از علل اصلی دیابت هستند. اگرچه دیابت کامل درمان نمی‌شود، اندازه‌گرفتن منظم قند خون، مصرف داروها و اصلاح شیوه زندگی، علائم و عوارض مرتبط را کاهش می‌دهد. اصلاح سبک زندگی، شامل یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، تمرینات منظم و فعالیت بدنی است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت به شکل‌های مختلفی می‌تواند این مشکل را مدیریت کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟

وقتی فردی دیابت دارد، بدن او نمی‌تواند کربوهیدرات را به طور موثر پردازش کند. یک رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت دارای پروتئین بالا و چربی‌های سالم است و مقدار قند و نشاسته را محدود می‌کند. هر رژیمی که کمتر از 100 تا 150 گرم کربوهیدرات در روز داشته باشد یک رژیم کم کربوهیدرات در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر می‌خواهید کتوز شوید، سطح کربوهیدرات باید کمتر از 50 گرم در روز باشد.

میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غذاهای دریایی، چربی خوب و غلات کامل در یک رژیم کم کربوهیدرات استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانید لبنیات کم چرب را در حد اعتدال مصرف کنید.

رژیم کم کربوهیدرات یک انتخاب ارجح برای مدیریت وزن است. علاوه بر این، مزایای سلامتی زیادی دارد که یکی آنها پیشگیری و مدیریت دیابت است. یکی از دلایل آن هم ارزش غذایی بالای موادی است که در این رژیم مصرف می‌شوند. علاوه بر این، با یک حساب سر‌انگشتی هر چه کربوهیدرات کمتری مصرف کنید، سطح قند خون کاهش بیشتری می‌یابد.

چرا رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت؟

کربوهیدراتِ بیش از حد مضر است، به ویژه برای دیابت؛ چون قند خون شما را بالا می‌برد. در شرایط سالم، بدن شما کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تجزیه می‌کند. همچنین، انسولین، سلول را تحریک می‌کند تا گلوکز را جذب کند. اما در دیابت، کمبود یا مقاومت انسولین مانع از جذب آن توسط سلول می‌شود. بنابراین، مصرف زیاد کربوهیدرات، منجر به تجمع گلوکز و افزایش سطح گلوکز خون می‌شود.

همچنین بخوانید:  ماست یونانی چیست و چه خواصی دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد زمانی که مصرف کربوهیدرات 20 گرم در روز باشد، بهبود چشمگیری در سطح گلوکز خون افراد رخ می‌دهد. با این حال، عدد 20 قطعی نیست. بسته به پاسخ فردی به کربوهیدرات‌ها، می‌توان در مورد میزان کربوهیدراتی که فرد می‌تواند در یک روز مصرف کند، تصمیم گرفت. بنابراین، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بدانید چه چیزی برای شما مفید است.

علاوه بر این، باید سطح قند خون را قبل و بعد از غذا اندازه‌گیری کنید. تا زمانی که سطح قند خون زیر 140 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، میزان کربوهیدرات برای شما مناسب است و لازم نیست آن را کم کنید. همچنین نوع کربوهیدرات نقشی اساسی دارد. سبزیجات، آجیل و دانه‌هادانه‌ها، نمونه‌های خوبی از کربوهیدرات‌های پرفیبر هستند که به مدیریت سطح قند خون کمک می‌کنند.

مواد غذایی رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت

فواید رژیم کم کربوهیدرات برای دیابتی ها

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابتی ها باید حاوی میوه‌ها، غلات کامل، مرغ، تخم مرغ، آجیل، دانه‌هادانه‌ها، پنیر و سایر مواد غذایی سالم باشد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که به خوبی تنظیم شده است، علاوه بر کنترل قند خون و تامین مواد مغذی ضروری،  به تقویت ایمنی کمک می‌کند و در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های متعدد جلوگیری می‌کند. فواید رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت به شرح زیر است:

کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن می‌تواند منجر به دیابت شود. یک مطالعه نشان داده است که رژیم کم کربوهیدرات به طور موثر سبب کاهش وزن می‌شود. از آنجا که این رژیم‌ها حاوی منابع فیبری هستند می‌توانند برای مدت طولانی فرد را سیر نگه داند. در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کنند و سبب کاهش وزن می‌شوند.

کاهش تری گلیسیرید و مبارزه با بیماری قلبی عروقی

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر افزایش سطح تری‌گلیسیرید هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند منجر به سطوح بالای تری‌گلیسیرید شود. تری‌گلیسیرید‌ها می‌توانند در رگ‌ها تجمع پیدا کرده و سبب بیماری‌های قلبی عروقی شوند که در دیابتی‌ها خیلی شایع است.

رژیم های کم کربوهیدرات علاوه بر کم‌کردن این درشت مغذی‌، باید حاوی مقادیر زیادی فیبر باشند؛ زیرا فیبرها با چربی‌های ناسالم پیوند می‌خورند و آنها را در مدفوع دفع می‌کنند که در نتیجه از بیماری قلبی عروقی جلوگیری می‌شود.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره خواص چای سبز برای لاغری

 علاوه بر این، چربی‌های سالم در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، HDL را افزایش داده و مانع از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

کاهش سطح گلوکز

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت، غنی از فیبرهای غذایی است و به کنترل قند خون کمک می‌کند. همچنین، فیبر موجود در این رژیم، سطح گلوکز شما را افزایش نمی‌دهد، در نتیجه، بدن را برای سنتز انسولین بیشتر تحریک می‌کند. بنابراین رژیم کم کربوهیدرات باعث تثبیت سطح گلوکز خون می‌شود.

علاوه بر این، یک رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت معمولا حاوی مقادیر معقول پروتئین است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که پروتئین‌ها دارای خواصی برای تقویت سنتز انسولین هستند، پس منجر به حذف گلوکز از خون می‌شوند. بنابراین پروتئین‌های موجود در این رژیم، به تثبیت گلوکز خون کمک می‌کنند.

غذاهای کم کربوهیدرات برای دیابت

موفقیت در رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت به درک شما از مواد غذایی سالم وابسته است. برای مثال، ممکن است کربوهیدرات‌های بسیار کمی مصرف کنید، اما انواع مضر را انتخاب کنید. مثلا نان سفید، ماکارونی، برنج سفید، کلوچه‌ها و شیرینی‌های مملو از شکر، می‌توانند به شما آسیب برسانند. به عنوان یک قانون کلی، از مصرف محصولات غذایی تصفیه شده خودداری کنید. آنها فاقد مقدار کافی مواد مغذی سالم هستند.

روی غذاهای زیر تمرکز کنید که به شما در مدیریت بهتر دیابت کمک می‌کنند:

سبزیجات

اکثر سبزیجاتی که روی زمین رشد می‌کنند کربوهیدرات کمی دارند. سبزیجات برگ‌دار، گل کلم، گوجه فرنگی و کلم بروکسل از جمله این سبزیجات هستند. علاوه بر این، آنها دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که اکسیدان‌هایی را که باعث آسیب سلولی و ایجاد دیابت می‌شوند خنثی می‌کنند. اکثر آنها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. این بدان معناست که سطح گلوکز شما را بعد از غذا خوردن زیاد افزایش نمی‌دهند.

سبزیجات برگ سبز، حاوی لوتئین هستند که یک ماده مغذی ضروری برای چشم است و برای دیابت حیاتی است، زیرا خطر ابتلا به نوروپاتی و مشکلات چشمی در افراد مبتلا به دیابت زیاد است. نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض دیابت است که ممکن است منجر به نابینایی شود.

همچنین بخوانید:  رژیم لاغری 8 کیلو در یک ماه، اصولی به وزن دلخواه برسید!

درمان دیابت با رژیم

میوه‌ها

میوه‌هایی را در رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت خود بگنجانید که قند کمی دارند. مرکبات و انواع توت‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. علاوه بر این، آنها حاوی قندهای طبیعی هستند. فروکتوز میوه، مانند شکر تصفیه شده به شما آسیب نمی‌رساند. همچنین، بیشتر میوه‌ها سرشار از پتاسیم هستند، عنصری ضروری که سنتز انسولین را افزایش می‌دهد.

محصولات لبنی کم چرب

یک مطالعه نشان می‌دهد که چربی کم، به کاهش وزن بدن در افراد دیابتی کمک می‌کند. علاوه بر این، لبنیات منبع خوبی از کلسیم است، استخوان‌های شما را تقویت کرده و همچنین الکترولیت‌ها را متعادل می‌کند. متأسفانه، اختلالات استخوانی و عدم تعادل مایعات در دیابت طولانی مدت دیده می‌شود.

ماست یونانی، شیر و پنیر کم چرب، کم کربوهیدرات هستند و چربی‌ها و پروتئین‌های سالمی دارند. علاوه بر این، شاخص گلیسمی پایینی دارد.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در عین حال کربوهیدرات کمی دارند. آنها چربی‌های سالمی هستند که کلسترول بد را کم می‌کنند. به عنوان مثال، ماهی سالمون، میگو، ساردین و ماهی تن گزینه‌های غذاهای دریایی کم کربوهیدراتی هستند. پروتئینِ این مواد غذایی، هورمون گرلین را مهار کرده و گرسنگی را کم می‌کند.

فیبر رژیمی

فیبرهای غذایی به روش‌های مختلفی به کنترل دیابت کمک می‌کنند. اول اینکه شما را سیر نگه می‌دارند و به حفظ وزن مطلوب بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنها به کنترل کلسترول کمک می‌کنند و در نهایت، شما را از خطرات بیماری‌های قلبی و سکته محافظت می‌کنند.

آجیل

آجیل‌ها کربوهیدرات کم و چربی‌های سالم زیادی دارند. علاوه بر این، حاوی منیزیم نیز هستند. یک مطالعه نشان می‌دهد که منیزیم به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. فیبر غذایی غنی به کنترل وزن بدن و سطح کلسترول کمک می کند.

همچنین آنتی اکسیدان‌های آجیل از عوارض متعدد دیابت جلوگیری می‌کنند. بیماری‌های قلبی، چاقی، فشار خون و نوروپاتی بخشی از این عوارض هستند. بادام، گردو و بادام زمینی برای رژیم‌های کم کربوهیدرات مناسب هستند.

جمع‌بندی

برخی مطالعات نشان می‌دهند که رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت می‌تواند فوائدی داشته باشد. کاهش وزن، کنترل قند خون و تری‌گلیسیرید از جمله فوائد آن هستند. اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از اینکه رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت را انتخاب کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. چون ممکن است راه‌های سالم‌تر و ساده‌تری برای کنترل قند خون وجود داشته باشد. رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت در شرایط خاص توسط متخصص تغذیه تجویز می‌شود.

از این‌که در مقاله رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای دیابت همراه ما بودید متشکریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا