ورزش

کرانچ چیست و چه فایده‌ای دارد؟

Rate this post

تا چه حد با حرکت کرانچ و تأثیرات فوق‌العاده آن آشنایی دارید؟ کرانچ یکی از بهترین حرکات ورزشی به‌شمار می‌رود که رسالتش درگیر کردنِ عضلات شکم است. چربی‌های اضافی به‌خصوص در ناحیه شکم، رشد قارچ‌گونه دارند. پس لازم است که هرچه سریع‌تر با اقدامی ضربتی، عملیات چربی‌سوزی را شروع کنید.

در این مطلب از سبزینه راه، به معرفی انواع حرکات کرانچ و آموزش اجرای کرانچ می پردازیم و تمام نکات مهم درباره حرکت کرانچ را به شما خواهیم گفت.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کرانچ چیست؟

حرکت کرانچ یک تمرین سنتی و محبوب قدیمی است که به تجهیزات خاصی هم احتیاج ندارد و اتفاقا خیلی هم ساده است. این تمرین، یکی از برترین تمرینات برای درگیر کردن و تقویت عضلات مختلف شکمی است. وقت آن رسیده که شما هم این ورزش را امتحان کنید و از خاصیت عضله سازی آن بهره‌مند شوید.

هربار کرانچ زدن عضلات زیر را به ترتیب درگیر و ورزیده می‌کند:

  • عضلات اصلی درگیر شده: عضلات راست شکمی
  • عضلات فرعی درگیر شده: مورب شکمی

آموزش نحوه اجرای کرانچ

  • ابتدا روی زمین بنشینید؛
  • زانوها خم و مچ پاها را بهم بچسبانید؛
  • دستانتان را پشت سر خود قرار دهید؛
  • می‌توانید به صورت ضربدری روی سینه بگذارید؛
  • به آرامی شانه را از زمین بلند کنید و تا نیمه بنشینید؛
  • پایین کمر نباید از زمین جدا شود؛ پس از ۲ ثانیه مکث به آرامی به وضعیت اولیه بازگردید.

انجام صحیح حرکت کرانچ (ویدیو)

فواید حرکت کرانچ

در ادامه شما را با مهم‌ترین فواید حرکت کرانچ آشنا خواهیم کرد.

1. تقویت میان تنه

با حرکت کرانچ شما میان تنه خود را تقویت می‌کنید و ضرورت تقویت عضلات میان‌تنه بر کسی پوشیده نیست. این عضلات از ستون فقرات محافظت می‌کنند، ساختار کلی بدن را شکل می‌دهند و میزان قدرت آن‌ها یکی از ملاک‌های آمادگی جسمانی بدن است.

2. پیشگیری از آسیب‌دیدگی و گودی کمر

شاید بتوان گفت مهم‌ترین آسیب‌ها و دردهای کمری از ضعف عضلات ناشی می‌شوند، اما خوشبختانه حرکت کرانچ به مرور عضلات شکم شما را قوی و قوی‌تر می‌کند و از آسیب‌های جدی کمر در امان خواهید بود.

3. اصلاح فرم بدنی

ورزیدگی عضلات شکم ربط مستقیمی به وضعیت استقرار بدنی شما دارد. کمر و میان‌تنه از گروهی عضلات تشکیل شده که با پشتیبانی از ستون فقرات حالت ایستایی و وضعیت استقرار شما را شکل می‌دهند.
وقتی عضلات میان‌تنه را تقویت می‌کنید، بدنتان در تراز درست قرار می‌گیرد و دیگر دچار گودی کمر یا قوز کمر نمی‌شوید و وضعیت ایستایی شما اصلاح خواهد شد.

4. افزایش تعادل کلی بدن

پس از مدتی که تمرین شکم انجام دادید، شما متوجه بهتر شدن تعادل و ثبات بدن‌تان خواهید شد. تعادل و ثبات بدن باعث عملکرد بهتر شما در ورزش می‌شود و همچنین با اصلاح الگوهای حرکتی در فعالیت‌های روزانه خود بهتر ظاهر خواهید شد.
با از دست‌دادنِ توده عضلانی در سن بالا و ساییدگی و پارگی مفاصل، طبیعتاً تعادل و پایداری شما کم می‌شود. به همین دلیل تقویت عضلات میان‌تنه یک نوع سرمایه‌گذاری برای بدن است.

5. افزایش انعطاف پذیری بدن

حرکت کرانچ می‌تواند انعطاف‌پذیری لگن و ستون فقرات شما را افزایش دهد.
انعطاف‌پذیری بیشتر به شما کمک می‌کند تا دامنه حرکتی بیشتری را به‌دست آورید. در نتیجه شما قادر خواهید بود یک حرکت را به‌طور صحیح و کامل بدون هیچ فشار اضافی روی مفاصل انجام دهید و از بدن منعطف و قوی خود لذت ببرید.
همچنین افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت به شما کمک می‌کند تعادل بیشتری داشته باشید و الگوهای حرکتی سالمی را در فعالیت روزمره خود دنبال کنید.

همچنین بخوانید:  عضله سازی سریع در خانه

6. تقویت عملکرد ورزشی

قدرت میان‌تنه و کنترل داشتن روی میان‌تنه برای عملکرد ورزشی شما ضروری است. هر وقت یک فعالیت بدنی انجام می‌دهید، چه در ورزش و چه زندگی روزمره، قدرت و نیروی شما از میان‌تنه‌تان گرفته می‌شود. این عضلات میان تنه شماست که از ستون فقرات و لگن شما محافظت و پشتیبانی می‌کند.
به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه‌ای، شکم تخت و باسن قوی دارند. با نیرومندکردنِ عضلات میان‌تنه، به مرور متوجه خواهید شد در همه حرکات دیگر خود قوی‌تر عمل می‌کنید و سرعت و چابکی شما به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است، کرانچ یکی از بهترین تمرین‌های میان‌تنه است.

ورزش کرانچ برای لاغری شکم

آیا حرکت کرانچ باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟ پرسش بسیار خوبی است؛ اما برای پاسخ آن باید یک حقیقت علمی را تکرار کنیم: «لاغری موضعی وجود ندارد.»

پس حرکت کرانچ قطعا تنها شکم شما را کوچک نمی‌کند و یا فقط چربی‌های آن ناحیه را از بین نمی‌برد. به طور کلی ورزش کرانچ به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. همین موضوع باعث لاغری شکم و پهلو نیز خواهد شد.

آموزش انواع کرانچ

حرکت کرانچ انواع مختلفی دارد و هر کدام کارکرد ویژه‌ای دارد. اکنون انواع کرانچ را معرفی می‌کنیم.

  1. کرانچ ساده و معمولی
  2. کرانچ ایستا
  3. کرانچ ایستا گهواره
  4. کرانچ پا عمود
  5. کرانچ پا ۹۰ درجه
  6. کرانچ پا 90 درجه با حابجایی دمبل
  7. کرانچ پا صاف ضربدری
  8. کرانچ تاچ
  9. کرانچ دوچرخه
  10. کرانچ دوچرخه یک طرفه
  1. کرانچ قورباغه ای
  2. کرانچ معکوس
  3. کرانچ وی ‌آپ
  4. کرانچ پهلو خوابیده
  5. کرانچ با دمبل
  6. کرانچ با جابجایی توپ
  7. کرانچ روی توپ
  8. کرانچ شیبدار مولری
  9. کرانچ دستگاه
  10. کرانچ نشسته سیمکش

تفاوت کرانچ و دراز نشست

این دو حرکت تا حد زیادی مشابه هم هستند و حتی کاربرد هر دو بسیار شبیه است؛ اما از آنجا که در حرکت درازنشست شما باید کامل بنشینید و این کار فشار زیادی به کمر و ستون فقرات شما وارد می‌کند، امروزه متخصصان تربیت بدنی توصیه می کنند که بهتر است به جای درازنشست، حرکت کرانچ را انجام دهید.

سخن پایانی

جمع‌شدنِ چربی در ناحیه شکم، علاوه‌بر ظاهر نامناسب، باعث ایجاد بیماری‌های مختلف نیز می‌شود. اگر به دنبال تناسب اندام و چربی‌ سوزی به‌ویژه در ناحیه شکم هستید، در کنار حرکت کرانچ که بهترین ورزش برای سوزاندن چربی‌های شکم است، حتماً تمرینات برنامه ورزشی آنلاین سبزینه راه را به‌صورت منظم انجام دهید.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا