طب سنتی

سویق سنجد بهترین مکمل غذایی برای تمامی سنین

Rate this post

سویق چیست و چه کاربردی دارد؟

سویق به غلات ، میوه و حبوبات آسیاب شده و تفت داده شده می گویند. سویق روش بینظیری برای تهیه یک مکمل غذایی مفید برای کودکان و بزرگسالان است و در تهیه آن تمامی خواص غلات یا حبوبات بطور کامل حفظ شده و سویق را به یک ماده مقوی تبدیل میکند. مهم ترین ویژگی سویق این است که بدون هیچ گونه ماده افزودنی تهیه میشود و برای کودکان در حال رشد و زنان باردار بهترین انتخاب است.

با خواندن این مطب در مجله تغذیه سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

سویق سنجد بهترین مکمل غذایی برای تمامی سنین

با سویق سنجد و خواص بینظیر آن بهتر آشنا شوید :

سنجد یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که از تمامی قسمت های آن مانند برگ ، میوه ، هسته و … برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود.
سویق سنجد از آسیاب کردن میوه سنجد به همراه هسته و تفت دادن آن برروی حرارت غیرمستقیم ، بدون اضافه کردن مواد افزودنی تهیه میشود.

 

چرا سویق سنجد ؟

سنجد دارای طبع سرد و خشک است به همین دلیل برای درمان یرقان و خارج کردن رطوبت از بدن در طب سنتی توصیه میشود. مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C در سویق سنجد برای تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی بسیار موثر بوده و مقادیر بالای کلسیم در آن، سویق سنجد را به دارویی موثر برای درمان نرمی استخوان، پوکی استخوان و تقویت و استحکام استخوان بندی در کودکان و بزرگسالان تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید:  ویتامین ها و مواد معدنی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

سویق سنجد بهترین مکمل غذایی برای تمامی سنین

پودر سنجد برای درد زانو و التهاب مفاصل

سویق سنجد همراه با هسته بهترین گزینه گیاهی برای درمان این نوع مشکلات است.

وجود ترکیبات ضد التهابی قوی در هسته سنجد برای از بین بردن التهابات مفاصل و درمان درد های آرتروزی معجزه میکند به همین دلیل برای کسانی که از مشکلات مفصلی و زانو درد رنج میبرند توسط پزشکان طب سنتی تجویز میشود.

سویق سنجد بهترین مکمل غذایی برای تمامی سنین

پودر سنجد برای لاغری و تناسب اندام

سویق سنجد حاوی مقادیر زیادی فیبر است و با خوردن آن فرد تا مدت زمان طولانی احساس سیری میکند و از سوی دیگر بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی وارد بدن شخص خواهد شد به همین دلیل برای کنترل اشتها بسیار توصیه میشود.

 

سویق سنجد برای کبد و دستگاه گوارش

سنجد خاصیت دفع کنندگی سموم از بدن را دارد و مصرف آن به دفع سموم کبد از بدن و کاهش تورم کیسه صفرا کمک میکند. سنجد همچنین برای درمان یرقان که دلیل آن بالا بودن سطح بیلیروبین خون است توسط پزشکان طب سنتی پیشنهاد میشود.

پودر سنجد برای معده و روده نیز مفید است و بلغم و تمامی سموم و باکتری های مضر را از معده و روده دفع کرده و به درمان اسهال کمک میکند به همین دلیل برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت آن مفید است.

پودر سنجد در بارداری

مصرف پودر سنجد همراه با هسته آن در بارداری موجب تقویت استخوان بندی کودک و تامین کلسیم بدن مادر خواهد شد. بسیاری از افراد بعد از بارداری دچار پوکی استخوان و پوسیدگی دندان میشوند که علت آن کمبود کلسیم است. با مصرف سویق سنجد می توان این کمبود کلسیم را در بدن جبران کرد.

سویق سنجد در حقیقت نوعی مولتی ویتامین طبیعی است که نیاز بدن را به بسیاری از ویتامین و مواد معدنی برطرف می کند. به همین علت پزشکان طب سنتی به زنان باردار توصیه می کنند که برای تقویت قوای جسمانی خود و جنین، از ترکیب سویق سنجد و شیر های گیاهی مانند شیر بادام کنند. این ترکیب همچنین می تواند حالت تهوع را کاهش داده و کم خونی را نیز برطرف کند. البته توصیه می شود قبل از مصرف هر نوع فرآورده گیاهی در دوران بارداری با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص گیاه مرزنجوش

خواص سویق سنجد در دوران شیردهی

سویق سنجد خاصیت شیرافزا دارد و خوردن آن در دوران شیردهی می تواند موجب ازدیاد شیر مادر شود. از سوی دیگر خوردن سویق سنجد در دوران شیردهی می تواند مفاصل و استخوان بندی مادر و کودک را تقویت کند و موجب بهبود وزن و بنیه کودک شود.

خواص سویق سنجد برای افزایش قد

سویق سنجد همراه با هسته آسیاب شده به دلیل داشتن مقادیر بالایی از کلسیم، می تواند به تقویت و استحکام استخوان ها کمک کند. بنابراین مصرف سویق سنجد در کودکانی که در سن رشد قرار دارند، می تواند موجب افزایش قد و تراکم بالای استخوان ها شود. سویق سنجد همچنین برای تقویت و بازسازی بافت مفاصل بسیار موثر است، به همین دلیل مصرف آن از سنین کم می تواند موجب سلامت مفاصل در سنین بالا شود.

خواص سویق سنجد برای پوست

سویق سنجد حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است، به همین علت مصرف آن می توان نیاز به بدن به انواع مواد مغذی را برطرف کند. ویتامین ث یکی از این ویتامین ها است که برای سلامت پوست بسیار مهم و اساسی است. ویتامین ث در حقیقت نوعی آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن و اکسید شدن آن ها جلوگیری می کند. سویق سنجد مقادیر بالایی از ویتامین ث را در خود جای داده است و به همین دلیل قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه می تواند به سلامت پوست و زیبایی بیشتر آن منجر شود.

خواص سویق سنجد برای درمان اسهال

سویق سنجد خواص ضد عفونی کننده، ضد التهاب و پاکسازی کننده دارد و می تواند موجب پاکسازی دستگاه گوارش از سموم و باکتری های مضر شود. از سوی دیگر مزاج سنجد سرد و خشک است و در طب سنتی نوعی ماده غذایی قابض محسوب می شود، به همین دلیل می تواند به درمان و جلوگیری از اسهال کمک کند. همچنین باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد سنجد می تواند موجب یبوست شود، بنابراین توصیه می شود در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

همچنین بخوانید:  آموزش ماساژ دست ها و پا

خواص سویق سنجد و شیره انگور چیست؟

ترکیب سویق سنجد همراه با هسته آسیاب شده و شیره انگور، نوعی مکمل غذایی را تشکیل می دهد که علاوه بر طعم شیرین و دلچسب، می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی، درمان کم خونی، تقویت نیرو جنسی و نیرو جسمانی، کاهش علائم افسردگی و افزایش انرژی و نشاط شود. به همین دلیل پزشکان طب سنتی عقیده دارند که این ترکیب می تواند به عنوان جایگزین کیک و شیرینی های مصنوعی برای کودکان در نظر گرفته شود و توصیه می کنند که ترکیب شیره انگور و سویق سنجد را به عنوان میان وعده در وعده های غذایی روزانه خود جای دهید.

مصرف سویق سنجد در کودکان

سویق سنجد علی رغم خواص و مواد مغذی فراوانی که دارد، غذایی سنگین محسوب می شود. بنابراین بهترین سن مصرف سویق سنجد در کودکان، یک سالگی به بعد است. زیرا هضم سویق سنجد در سنین کمتر می تواند برای کودک دشوار باشد و موجب دل درد و مشکلات گوارشی در کودک شود.
برای کودک 1 تا 3 سال می توانید سویق سنجد را با آب جوشیده ولرم ترکیب کرده و مانند فرنی استفاده کنید. برای کودکان بالای 3 سال می توانید یک روز درمیان یک قاشق غذاخوری سویق سنجد را همراه با یک لیوان شیر و شیره انگور یا خرما یا سه شیره ترکیب کرده و به کودک بدهید.

طرز استفاده از سویق سنجد

روزانه یک قاشق غذاخوری پودر سنجد یا سویق سنجد را همراه با یک لیوان شیر میل کنید.
کسانی که مشکل یبوست دارند یک یا دو روز در میان از پودر سنجد مطابق روش بالا میل کنند.

سویق سنجد یک مکمل غذایی با ارزش غذایی بسیار بالا است که توسط پزشکان طب سنتی برای تمامی سنین به شدت توصیه می شود. 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا