سلامتی

هشدار مراقب خال‎‌های سرطانی باشید!

Rate this post

با این که بروز هر خال جدید روی بدن به معنای سرطان پوست نیست اما بهتر است هر چند وقت یک بار افراد خال‌های جدید خود را از نظر سرطانی بودن یا نبودن بررسی کنند.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی و تناسب اندام سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

شاخص‌ترین نشانه برای تشخیص سرطان پوست، انواع خال سرطانی یا ملانوم پوستی است. ملانوم شکلی از سرطان پوست است که در آن خال‌های قبلی بدن یا خال‌های جدید دچار تغییرات خاصی شده و به خال سرطانی یا ملانوم تبدیل می‌شوند. در این مطلب مجله سبزینه راه به سوال خال سرطانی چگونه است؟ پاسخ می‌دهد.

خال سرطانی یا ملانوم را بیشتر بشناسید

در حقیقت این نوع از خال‌ها شدیدترین نوع سرطان پوستی به حساب می‌آیند که تا به الان شناسایی شده‌اند. آن‌ها محدوده کاملا مشخصی ندارند و در هر جایی از پوست یا در اطراف خال پوستی مشاهده می‌شوند.

این مدل از سرطان از سلول‌های رنگدانه‌دار تشکیل شده است و در نتیجه خال‌ها معمولا مشکی یا قهوه‌ای رنگ خواهد بود. البته به رنگ‌های دیگر مانند سفید یا قرمز نیز مشاهده می‌شوند. تشخیص خال سرطانی باید به‌سرعت انجام شود، چون می‌تواند با سرعت بالایی در بدن پخش شود و اعضای بدن را گرفتار خود کند.

همچنین بخوانید:  چربی هر قسمت از بدن به چه معنا است؟

خال سرطانی یا ملانوم را بیشتر بشناسید

چه تغییراتی نشانه سرطانی شدن یک خال است؟

برای این که به تفاوت خال سرطانی با خال معمولی پی‌ببرید باید بدانید که خال‌ها تغییر می‌کنند و مواردی که می‌توانند نشانه سرطانی شدن یک خال باشد به‌صورت عبارت ABCDE بیان می‌شوند. برای تشخیص خال سرطانی، هر کدام از این ۵ حرف را توضیح دادیم.

A، تقارن نداشتن یا Asymmetry

وقتی می‌گوییم خال نامتقارن است یعنی بخشی از آن با بخش دیگر مطابقت ندارد، چون خال معمولی اندازه متقارنی دارند. به همین دلیل اگر خالی تقارن اولیه را نداشته باشد و دو طرف آن از نظر مواردی مانند طرح، ضخامت یا رنگ متفاوت باشند، باید حتما مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

B، حاشیه ناهموار یا irregular Border

برای این که به تفاوت خال سرطانی با خال معمولی پی‌ببرید بهتر است به خال‌های روی بدن خود نگاه کنید. خال‌های معمولی بیشتر حاشیه‌های هموار و گردی دارند. پس در پاسخ به سوال خال سرطانی چگونه است، باید بگوییم اگر خالی حاشیه‌های ناهمواری داشته باشد یا اصلا مرزهای آن از یکدیگر تشخیص داده نشوند، باید بررسی‌های لازم توسط پزشک متخصص انجام شود.

C، رنگ یا Color

خال‌های معمولی بیشتر یک رنگ مشخص مانند قهوه‌ای روشن تا تیره دارند و هر اندازه زمان بگذرد رنگ این خال‌ها روشن‌تر می‌شود. وقتی رنگ خالی تیره‌تر می‌شود، به‌عنوان مثال رنگ آن به سیاهی نزدیک است یا یک طیف رنگی مشخصی ندارد و مثلا تیره و روشن است، می‌تواند نشانه‌ای برای این اتفاق باشد که‌ در حال تبدیل به خال سرطانی است. در نتیجه باید بیشتر مورد بررسی تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

همچنین بخوانید:  ۵ نشانه خطرناک برای افت قند خون

D، اندازه یا Diameter

خال‌های معمولی اندازه بسیار کوچکی دارند که در حدود ۶ میلی‌متر است. برای درک بهتر این اندازه می‌توانید پاک‌کن انتهای مدادها را تصور کنید، اگر خال اندازه بیشتری دارد، باید به نوع آن شک کنید.

E، تغییر حالت یا شکل Evolving

در صورتی که حالت یا شکل یک خال تغییر می‌کند، به‌عنوان مثال اندازه آن یا رنگش متغیر است یا دائما احساس خارش می‌کنید و خونریزی دارد، باید مورد بررسی متخصص برای وجود احتمالی سرطان قرار گیرد. علاوه بر این وقتی خال هموار نیست و به‌عنوان مثال یک بخش آن از بخش دیگر بالاتر قرار می‌گیرد، نیاز به بررسی دارد.

روش تشخیص خال سرطانی چگونه است

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا