طب سنتی

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند – قسمت دوم

Rate this post

عادت غذایی نادرست – قسمت دوم

در قسمت دوم “عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند” به بررسی دیگر عادت های غذایی غلط خواهیم پرداخت. همانطور که در قسمت اول به آن اشاره کردیم از نظر طب سنتی انسان ها با توجه نکردن به سلامتی خود و ترکیبات سمی، خطرناک و مضری که در پیرامون آن ها وجود دارد، زمینه ابتلا به امراض خطرناک را در خود ایجاد می کنند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم بخش کوچکی از این عادات غذایی نادرست را که امروزه بسیار رایج هستند، برای شما بازگو کنیم و راه حل های جایگزین و کاربردی را برای ترک این عادات غلط ارائه دهیم.
لازم به ذکر است مطالبی که در ادامه گفته می شود، همگی برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی-اسلامی نوشته دکتر کردافشاری هستند.

مرغ ماشینی

در طب سنتی استفاده از مرغ های ماشینی به دلایل زیر توصیه نمی شود:

مرغ های ماشینی از نور خورشید محرومند و در فضای بسته نگهداری می شوند. بیداری مداوم به مدت 40 تا 50 روز در مرغ های ماشینی موجب دخیره اسیدلاکتیک فراوان در بدن آن ها می شود، بنابراین با استفاده از مرغ های ماشینی میزان اسید لاکتیک در بدن افزایش پیدا کرده و موجب مسمومیت می شود. در واقع آنزیم لاکتات دهیدروژناز (LDH) در افرادی که بطور مرتب مرغ مصرف می کنند بالا رفته و حالاتی چون افسردگی، ترس، اضطراب و دیدن کابوس منجر می شود.
از سوی دیگر به مرغ های ماشینی هورمون تزریق می شود تا سریع تر رشد کنند، به همین دلیل این نوع مرغ ها رشد طبیعی خود را طی نمی کنند. همین امر موجب کاهش ارزش غذایی مرغ های ماشینی خواهد شد.
همچنین در غذای حیواناتی که به شکل ماشینی پرورش داده می شوند، هورمون استروژن و تستوسترون استفاده میشود. وجود این هورمون ها در مواد غذایی موجب بلوغ زودرس در انسان می شود. در واقع هرچقدر سن بلوغ و یائسگی پایین تر باشد، احتمال بروز سرطان نیز بیشتر خواهد بود. طب سنتی معتقد است که یکی از عوامل موثر در بروز سرطان پستان در زنان و سرطان پروستات در آقایان، مصرف غذا های هورمونی است.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

راه حل:

تا حد امکان سعی کنید از پوست و جگر مرغ استفاده نکنید و مرغ های محلی را جایگزین مرغ های ماشینی کنید.
نکته: هرچقدر تغذیه پرنده متنوع تر و طبیعی تر باشد، طبع گوشت آن گرم تر است.

ساندویچ و پیتزا

ساندویچ و پیتزا به دلیل داشتن سوسیس و کالباس، موجب بروز بیماری های فراوانی می شوند. خمیر پیتزا نیز از آرد نول تهیه می شود و بعد از استفاده، در روده به قند تبدیل شده و الکل تولید می کند. همین امر موجب بروز بیماری هایی چون میگرن می شود.
پنیر پتزا و پنیر های مشابه آن به دلیل تخمیر و ماندن زیاد حالت کش دار پیدا می کنند، به همین دلیل موجب ترشح سودا در بدن خواهند شد.
دیگر عوارض جانبی مصرف این نوع غذا ها ابتلا به بیماری های پوستی، عصبی و یبوست است که خود عوارضی چون بواسیر، شقاق مقعد و بیماری کولیت یا قولنج روده را به دنبال دارد.
یک مطالعه در فرانسه در سال 2009 نشان می دهد که مصرف انواع پیتزا، پاستا، سس مایونز و طعم دهنده های صنعتی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در سنین یائسگی می شود.
به همین دلیل طب سنتی توصیه می کند که از مصرف غذا های فست فودی و سرخ کردنی خودداری کرده و غذا های سالم را جایگزین این نوع خوراکی های مضر کنید.

همچنین بخوانید:  صابون های ارگانیک تضمین سلامت پوست شما

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

غذا های آماده و رستورانی

همانطور که مشخص است، افزایش رستوران هایی که غذای فست فودی سرو می کنند رو به افزایش است و دلیل استفاده از افزودنی های صنعتی و مواد اولیه مضر مثل سوسیس کالباس و روغن های سرخ کردنی و روش نادرست تهیه این نوع غذا ها، باعث بروز بیماری های سوداوی مانند ریزش مو، بیماری های عصبی، ناراحتی های پوستی، دیدن خواب های آشفته و کابوس و .. می شود.
همچنین خوردن غذا های آماده یکی از اصلی ترین دلایل بروز پدیده چاقی در جهان است. اضافه وزن و چاقی نیز موجب افزایش چربی و فشارخون، بیماری های قلبی، سرطان روده بزرگ و معده و نازایی می شود.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

ماکارونی، پاستا، لازانیا و سایر رشته های صنعتی

ماکارونی های صنعتی به دلیل اینکه از آرد نول تهیه می شوند و فاقد سبوس هستند، ارزش غذایی ندارند. همچنین به دلیل حالت خمیری و نرمی که دارند، نیازی به جویدن زیاد ندارند، به همین جهت موسین و پتیالین در بزاق دهان کمتر تولید شده و غذا دیرتر هضم می شود. ماکارونی و پاستا صنعتی فاقد فیبر هستند و موجب یبوست و گاز های سمی در روده می شوند.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

غذا های مانده و فریز شده

غذا هایی که فریز می شوند، به مرور زمان خاصیت و ارزش غذایی خود را از دست می دهند و طعم آن ها نیز تغییر می کند. انجماد موجب از بین رفتن ویتامین مواد غذایی بویژه ویتامین E می شود. این نوع غذا ها به شدت سودا زا بوده و موجب افزایش غلظت خون، بیماری های روحی و روانی، بیماری های پوستی و .. می شود.
طب سنتی در این باره توصیه می کند که بجای استفاده از غذا های یخ زده از حبوبات و سبزیجات خشک، گوشت و غذا های تازه استفاده کنید.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

غلات تصفیه شده

تحقیقات علمی درباره غلات تصفیه شده نشان می دهد که رژیم های غذایی که حاوی مقادیر بالایی از این غلات بدون سبوس (نان و برنج سفید) هستند، خطر ابتلا به مشکلات و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. آرد سفید و آرد برنج (بدون سبوس) و تمام غذا هایی که با این دو ترکیب تهیه می شوند، جز غذا های افزایش دهنده چربی خون محسوب می شوند.

راه حل:

بجای استفاده از غلات تصفیه شده و بدون سبوس، از غلات سبوس دار مانند آرد گندم، جو و برنج قهوه ای استفاده کنید. همچنین بهتر است برنج را به روش کته درست کرده و به آن شوید، زعفران و زیره اضافه کنید. در صورتی که از برنج آبکش استفاده می کنید، به آن سبوس برنج بشکل جداگانه اضافه کرده و یا در کنار آن میل کنید.

سس و چاشنی ها

سس ها معمولا حاوی زرده تخم مرغ، روغن مایع و ادویه های مختلف هستند و مصرف بی رویه آن ها موجب بروز مشکلاتی چون سنگ کیسه صفرا، بیماری های کبدی، آلرژی، چرب شدن پوست و مو و گرفتگی عروق کرونر قلب می شوند. همچنین طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، مصرف غذا های پرچرب بویژه سس مایونز، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد.

همچنین بخوانید:  تاثیرات افسردگی بر روی مغز

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

راه حل:

توصیه می شود که بجای مصرف سس های چرب و صنعتی، از سس های گیاهی که در مقاله “طرز تهیه انواع سس ها برای ساندویچ و سالاد” معرفی کرده ایم، استفاده کنید.

ادویه های تند

ادویه ها اگر به میزان کم استفاده شوند، عوارض خاصی برای بدن ایجاد نمی کنند. نکته مهم در رابطه با ادویه ها این است جز دواهای غذا محسوب می شوند و بر روی بدن اثر دارویی دارند. به همین دلیل اگر بصورت زیاد و بی رویه استفاده شوند، می توانند موجب ناراحتی های پوستی، آلرژی های شدید، غلظت خون، آسم، خارش چشم و التهاب کبد شوند.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

مصرف نمک زیاد

چاشنی های شور سودا زا هستند و استفاده زیاد از آن ها موجب بروز بیماری های سوداوی می شود و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. بنابراین بهتر است از نمک بیشتر از 6 گرم در روز استفاده نشود.
همچنین دریافت بیش از حد نمک می تواند موجب بروز بیماری های قلبی، پوکی استخوان، فشارخون، سرطان معده، بیماری های کلیوی، آسم و احتباس مایعات در بدن شود.

راه حل:

طب سنتی توصیه می کند که نمک را قبل و بعد غذا مزه مزه کنید تا از صد ها بیماری در امان بمانید، اما آن را به غذا اضافه نکنید.

ترشی و سرکه های صنعتی

مصرف ترشی و سرکه های صنعتی باعث افزایش اشتها کاذب و پرخوری شده و ناراحتی های گوارشی چون زخم معده و اثنی عشر را ایجاد می کند. مصرف بیش از حد ترشیجات موجب غلبه سردی در بدن شده و باعث بروز بیماری های استخوانی و مفصلی، ضعف اعصاب، ناتوانی قوا جنسی، سستی آلت تناسلی ، صرع و .. می شود.

راه حل:

بجای استفاده از ترشی و سرکه های صنعتی از ترشی های گیاهی، آب لیمو ترش تازه، سرکه های طبیعی مانند سرکه سیب، انگور و .. زیتون پرورده استفاده کنید.

شیر و فرآورده های لبنی

شیر و لبنیات پاستوریزه، به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و از دست دادن بیش از حد چربی طبع سرد و تر دارند و می توانند باعث بروز عوارض جانبی چون سردرد، خواب آلودگی، فراموشی، بیماری های گوارشی و کولیت، روماتیسم و .. شوند. به همین دلیل است که در طب سنتی مصرف لبنیات پاستوریزه برای بیماران بلغمی و افرادی که به بیماری های مفصلی مبتلا هستند، ممنوع است.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

راه حل:

استفاده از لبنیات محلی به همراه مصلح آن ها و مصرف لبنیات ارگانیک و طبیعی بجای لبنیات پاستوریزه پیشنهاد می شود.

کمپوت و کنسرو

غذا های کنسروی و آماده به دلیل اینکه باید مدت زمان طولانی ای سالم باقی بمانند، حاوی مقادیر بالایی از مواد نگهدارنده هستند. این ماده نگهدارنده اتیلن دیامین تترا استیک اسید نام دارد که از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کرده و موجب کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.غذا های کنسروی همچنین موجب تشدید سردرد های میگرنی می شود.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

راه حل:

بجای استفاده از کنسرو و کمپوت های صنعتی، از کمپوت های خانگی و مواد اولیه مرغوب استفاده کنید.

فرآورده های گوشتی صنعتی

برای تهیه فرآورده های گوشتی صنعتی مثل سوسیس، کالباس، کباب لقمه و همبرگر روش های مختلفی وجود دارد، یکی از این روش های شایع تهیه سوسیس و کالباس بویژه در ایران، استفاده از ماده خامی بنام خمیر مرغ است.

همچنین بخوانید:  نوشیدنی کامبوجا چیست؟ فواید مهم کامبوچا را بهتر بشناسیم

خمیر مرغ در واقع باقی مانده های مرغ مانند پوست، استخوان و بطور کلی اجزای غیر قابل استفاده آن است و معمولا از رستوران ها یا سوپرمارکت های پروتئینی جمع آوری می شود. طبق آخرین تحقیقات و آزمایشات سازمان دامپزشکی کشور بر روی این فرآورده ها، آلودگی های میکروبی فراوانی از جمله اشرشیا کولی، استاف اورئوس، سالمونا و … در این محصولات مشاهده شده است.

علاوه بر این وجود نیرات سدیم در این فرآورده ها با گلوبین موجود در خون ترکیب شده و ماده ای بنام نیتروزامین تولید می کند. نیتروزامین خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

بطور کلی مصرف فرآورده های گوشتی صنعتی در طولانی مدت موجب تخریب زنجیره DNA، بروز انواع سرطان، اختلال در جذب کلسیم، پوکی استخوان، فشارخون، افزایش کلسترول، سکته مغزی و بیماری های قلبی می شود.

راه حل:

تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس خودداری کرده و از گوست های طبیعی استفاده کنید. در صورتی که به خوردن سوسیس و کالباس علاقه دارید، می توانید به راحتی در خانه با استفاده از ادویه کالباس سبزینه راه، کالباس خانگی و طبیعی، بدون مواد افزودنی مضر تهیه کنید.

مواد غذایی کافئین دار

کافئین قهوه ممکن است در بدن موجب بروز علائمی چون فشارخون بالا، حرکت نامنظم ماهیچه های قلب، افزایش اپی نفرین، نوراپی نفرین و کاتکولامین، ترشح اسید معده و پیسین، زایمان زودرس، افزایش قند خون، کاهش جذب آهن در روده ها و .. شود. به همین دلیل مصرف آن در طب سنتی چندان توصیه نمی شود.

چای سیاه نیز حاوی کافئین است و می تواند باعث بسیاری از بیماری های گوارشی، قلبی، پوستی، کلیوی، یبوست، کم خونی و .. می شود. بطور کلی خواص چای سیاه از سایر انواع آن کمتر است. یکی از بهترین انواع چای، چای سفید است که از جوانه های تازه روییده و کرک دار گیاه چای تهیه می شود. چای سفید منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی و افزایش نشاط کمک می کند. بعد از چای سفید نیز چای سبز قرار دارد که باز هم خواصش از چای سیاه بیشتر بوده و مصرف آن برای بدن مفید است.

بطور کلی نوشیدن دمنوش های گیاهی مانند دمنوش بابونه، دارچین، زنجبیل و .. بجای نوشیدن چای سیاه و قهوه توصیه می شود و چای سفید و چای سبز نیز، جایگزین مناسبی برای چای سیاه خواهند بود.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

میوه های گلخانه ای و غیر فصلی

اصولا میوه و سبزیجات گلخانه ای به دلیل اصلاح ژنتیکی، مصرف بیش از حد کود های شیمیایی و قرار گرفتن در معرض گاز های گلخانه ای برای سلامتی مضر هستند و حساسیت های پوستی ایجاد می کنند.

طب سنتی در این باره توصیه می کند که در هر فصل از میوه های همان فصل استفاده کرده و سبزیجات ارگانیک و طبیعی را جایگزین میوه و سبزیجات گلخانه ای کنید، زیرا از آنتی اکسیدان و پلی فنول های بیشتری برخوردارند.

خشکبار تیزابی

اسید نیتریک با نام تیزاب شناخته می شود و برای مراقبت و جلوگیری از فساد و ماندگاری بیشتر مواد، بر روی خشکبار استفاده می شود. این ماده به دلیل تبدیل به نیتریت و نیتروزامین با هموگلوبین موجود در خون ترکیب شده و موجب ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان می شود.

به همین دلیل طب سنتی توصیه می کند که بجای استفاده از خشکبار تیزابی، از خشکبار و میوه های تازه بدون تیزاب استفاده کنید.

عادات غذایی غلط و نادرست در دراز مدت بر روی سلامتی تاثیرات منفی و جبران ناپذیری خواهند داشت. به همین دلیل است که در همه کتب طب سنتی همواره به داشتن رژیم غذایی سالم تاکید شده است. اگر تا به امروز در رژیم غذایی خود از مواد غذایی که در بالا به آن ها اشاره شد استفاده می کردید، بهتر است برای حفظ سلامتی و دوری از بیماری های مزمن، آن ها را آرام آرام از روتین غذایی خود حذف کنید. با این کار به قطع تغییرات اساسی را در بدن خود مشاهده خواهید کرد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا