طب سنتی

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند – قسمت اول

Rate this post

عادت غذایی غلط

پیشرفت علم و تکنولوژی همیشه به نفع بشر نبوده و گاهی اوقات به ضرر انسان ها تمام شده است. افزایش مشغله کاری، دغدغه های فردی و اجتماعی، زمان طولانی پشت میز نشستن، بی تحرکی، دوری از فعالیت بدنی، مصرف غذا های آماده و کنسروی و … همگی انسان ها را به مرگ زودرس نزدیک کرده است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

افزایش ابتلا به بیماری های صعب العلاج و سرطان همگی از عوارض جانبی عادات غذایی نادرست و توجه نکردن به عادت های غلط در زندگی روزمره است که ناخواسته برای فرد اتفاق می افتد.
از نظر طب سنتی انسان ها با توجه نکردن به سلامتی خود و ترکیبات سمی، خطرناک و مضری که در پیرامون آن ها وجود دارد، زمینه ابتلا به امراض خطرناک را در خود ایجاد می کنند.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم بخش کوچکی از این عادات غذایی نادرست را که امروزه بسیار رایج هستند، برای شما بازگو کنیم و راه حل های جایگزین و کاربردی را برای ترک این عادات غلط ارائه دهیم.
لازم به ذکر است مطالبی که در ادامه گفته می شود، همگی برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی-اسلامی نوشته دکتر کردافشاری هستند.

روغن نباتی و کره گیاهی

در طب سنتی مصرف روغن نباتی، کره گیاهی و از این قبیل چربی ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این نوع چربی ها اگرچه ممکن است باعث خوشمزه تر شدن غذا بشوند و مقرون به صرفه تر باشند، اما انتخاب مناسبی نخواهند بود و عوارض جانبی زیادی برای انسان به دنبال دارند.
افزایش سطح کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب، گرفتگی عروق، افزایش فشارخون و سطح تری گلیسیرید از اصلی ترین عوارض جانبی مصرف روغن های نباتی و کره حیوانی هستند. از سوی دیگر چربی های ترانسی که در این نوع روغن ها وجود دارد، موجب ابتلا به زخم های گوارشی، اختلال در سوخت و ساز گلوکز و افزایش التهاب در بدن می شوند.

همچنین بخوانید:  جوانه گندم و خواص بی نظیر آن را بهتر بشناسیم

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

پزشکان طب سنتی پیشنهاد می کنند که به جای استفاده از روغن های نباتی و کره های گیاهی مانند مارگارین، از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته انگور و یا روغن آفتابگردان بر اساس مزاج، برای طبخ غذا استفاده کنید. روغن های گفته شده را از فروشگاه های معتبر تهیه کرده و از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کنید.

سرخ کردن

سرخ کردن به معنای طبخ غذا در دمای بالاتر از 150 درجه است. درواقع سرخ کردن غذا در دما های بالا، موجب کاهش ویتامین، املاح معدنی و از بین رفتن آنزیم های مهم و مفید مواد غذایی می شود. سرخ کردن غذا ها با روغن موجب دشواری در هضم غذا و اختلال در سیستم گوارشی می شود.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

تا حد امکان از شیوه کباب کردن، آب پز کردن با بخارپز کردن برای طبخ مواد غذایی استفاده کنید، تا از بیماری هایی چون سوء هاضمه، سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد، دور بمانید.

مصرف غذای پرچرب

استفاده بیش از حد از غذا های چرب و روغنی علاوه بر افزایش وزن و چاقی موجب افزایش سطح کلسترول و افزایش خطر ابتلا به گرفتگی عروق، فشارخون و سایر بیماری ها می شود.

نوشیدنی های صنعتی (نوشابه، دلستر، ماءالشعیر صنعتی، آب میوه، نکتار و ..)

نوشیدنی های صنعتی اعم از گازدار و بدون گاز، سرشار از رنگ، شریین کننده های مصنوعی، اسانس، طعم دهنده و مواد ناسالم هستند. به دلیل وجود این نوع ترکیبات مضر، نوشیدنی های صنعتی می توانند موجب پوسیدگی دندان، سوء تغذیه، افزایش وزن و چاقی، پیری پوست و افزایش چین و چروک، سنگ کلیه، پوکی استخوان، دیابت، بیماری های کبدی، کاهش حافظه، بیماری های قلبی و عروقی، آلرژی و .. شوند.
از طرفی نوشیدنی های صنعتی معمولا در بطری های پلاستیکی عرضه می شوند، این بطری ها حاوی بیس فنول آ هستند که به عنوان ماده ای مضر برای غدد درون ریز شناخته می شود. به همین دلیل مصرف نوشیدنی های صنعتی در بطری های پلاستیکی، ممکن است موجب اختلال در عملکرد غده تیروئید و رشد جنین در بارداری شود.
نوشیدنی های انرژی زا نیز در این دسته قرار دارند و متاسفانه در بین جوانان نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. وجود مقادیر بالای کافئین و عصاره گیاه گوارانا در نوشیدنی های انرژی زا موجب اعتیاد فرد به این نوشیدنی های می شود. بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا، کافئین به سرعت جذب بدن می شود و به بافت های بدن می رسد و عوارضی چون تهوع و تپش قلب را در فرد ایجاد میکند. بنابراین برای افراد مبتلا بیماری های قلبی و کسانی که سابقه تشنج دارند، نوشیدن این نوع نوشابه ها توصیه نمی شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف نوشیدنی های انرژی زا می توان به پوسیدگی دندان، استفراغ، تهوع، دل درد، بی خوابی، ناراحتی معده و تحریک پذیری اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  انواع سس و سالاد در طب سنتی

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

طب سنتی در این باره توصیه می کند که به جای مصرف نوشیدنی های گاز دار، از شیر های گیاهی مانند شیر بادام، شیر فندق، شیر گردو، شیر خرما، شربت های سنتی مانند شربت آب عسل، بهارنارنج، شاه توت، توت فرنگی و دمنوش و چای گیاهی مانند دمنوش گل گاوزبان، به لیمو، سیب، دارچین، عناب، چای سبز، بابونه و .. استفاده کنید. این نوشیدنی علاوه بر اینکه هیچ گونه عوارض جانبی برای شما ندارند، موجب رساندن مواد مغذی و ویتامین های ضروری به بدن می شوند و دستگاه گوارش را نیز تقویت می کنند.

تنقلات مصنوعی

تنقلات مصنوعی یا به اصطلاح هله هوله ها، معمولا شامل چیپس و پفک، شکلات و بیسکویت، آب نبات، آدامس، کیک و کلوچه و دیگر خوراکی های صنعتی هستند. این نوع خوراکی ها سرشار از مواد نگهدارند، چربی های ترانس، جوش شیرین و .. هستند که موجب کم اشتهایی، پوکی استخوان، ناراحتی های عصبی، ریزش مو، اختلال در رشد کودک، نازایی، کیست تخمدان، سرطان و … می شوند. برای مثال جویدن مداوم آدامس موجب تحریک اسید معده و افزایش خطر ابتلا به زخم معده می شود.
به همین دلیل است که مصرف تنقلات صنعتی در طب سنتی منع شده است.
راه حل: طب سنتی در این باره پیشنهاد می کند که تنقلاتی چون چهارمغز (بادام، پسته، گردو و فندق)، عسل طبیعی، خرما و مویز، شرینی و حلوا های خانگی، دسر های طبیعی، مربا، توت خشک، انجیر خشک، برگه هلو زردآلو بدون تیزاب، شیره خرما، انگور و توت را جایگزین تنقلات مصنوعی کنید. به جای آدامس های شیرین نیز سقز و دیگر صمغ های گیاهی مانند کندر را جایگزین کنید تا به تقویت مغز و حافظه نیز کمک کند.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

شیرین کننده های مصنوعی

ساکاروز موجود در شیرین کننده های مصنوعی موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی چون دیابت، ضعف سیستم ایمنی، عدم تعادل املاح و مواد معدنی در بدن، اختلال در عملکرد بافت های بدن و کاهش انعطاف پذیری، افزایش چربی خون، فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی، افزایش وزن و چاقی، کاهش سطح ویتامین ای، ضعف حافظه، اختلال در عملکرد آنزیم ها، عدم تعادل هورمون ها بویژه هورمون رشد، یبوست، سرطان پروستات، سرطان سینه، تخمدان و رکتوم، سنگ کلیه و کیسه صفرا، میگرن و سردرد، آسم و آلرژی، افزایش هورمون استروژن در آقایان، کیست تخمدان، پیری زودرس، نازایی و .. خواهد شد.
شیرین کننده های مصنوعی انواع مختلفی دارند و در اکثر محصولات غذایی کارخانه ای و دارو های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. شیرین کننده ها در واقع ذائقه انسان را تغییر داده و با افزایش میل به پرخوری، موجب اضافه وزن و چاقی می شوند. از طرفی شیرین کننده هایی مانند آسپارتام موجب تغییرات هورمونی و افسردگی در فرد می شوند.

همچنین بخوانید:  چای و دمنوش های گیاهی موثر در لاغری و افزایش متابولیسم

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

بجای استفاده از قند و شکر و شیرین کننده های مصنوعی، از عسل، توت خشک، مویز، شکر سرخ و سایر شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید.

بستنی و فالوده صنعتی

آیا از این موضوع اطلاع دارید که یخ موجود در بستنی، فالوده، یخمک و .. موجب ابتلا به بیماری هایی چون دیسک کمر، نازایی، سقط جنین، ضعف سیستم مغزی و نخاعی، ضعف اعصاب رحم و .. می شود؟
همچنین کربوکسی متیل سلولز موجود در بستنی های صنعتی که بجای ثعلب برای قوام و افزایش حجم به بستنی به آن اضافه می شود، زمینه ساز ابتلا فرد به بیماری هایی چون صرع، درد شدید لگن در هنگام قاعدگی .. خواهد شد.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

اگر به خوردن فالوده و بستنی علاقه دارید سعی کنید آن را در خانه تهیه کرده و یا شکل سنتی آن را مصرف کنید.

نوشیدن آب یخ

چرا در طب سنتی نوشیدنی آب یخ مضر است؟ زیرا با نوشیدن آب یخ دمای بدن بطور ناگهانی تغییر می کند و باعث غلیظ شدن شیره معده، کاهش املاح موجود در خون، عدم تعادل سدیم و پتاسیم در بدن و در نهایت صدمه به سیستم عصبی، کبد و کلیه می شود.
در طب سنتی یخ به عنوان ماده ای سودا زا شناخته می شود و حتی اگر درون آب ذوب شود نیز باز هم مضر است و موجب بروز بیماری های سوداوی می شود.

عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت اول

راه حل:

بجای استفاده از آب بخ، آب خنک به همراه یک عدد لیموترش تازه بنوشید. برای خنک کردن آب نیز می توانید از یخچال یا آب سرد کن های دو جداره ای که در آن ها یخ با آب تماس ندارد استفاده کنید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا