سبک زندگی

غذای مغز: چگونه می‌توان مغز را تقویت کرد؟

Rate this post

احتمالا شما دوست دارید که مرکز فرمان بدنتان را همان قدر که ناسا می‌خواهد فضانوردانش را سالم نگه دارد، حفظ کنید.

سلامتی مغز شما برای سلامتی کلی و عملکرد بدنتان مهم است. اما این اندام کنترل کننده هم زمانی می‌تواند به خوبی عمل کند که شما نقش خود را در رساندن آن به چیزی که احتیاج دارد خوب انجام دهید و از چیزهایی که ممکن است به آن آسیب برساند دوری کنید، همان طور که یک فضانورد سعی می‌کند از یک شهاب سنگ فاصله بگیرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خوشبختانه، مقدار زیادی از تحقیقات نشان داده‌اند که تنها با کنار گذاشتن بعضی عادات روزانه شما می‌توانید به مغزتان کمک زیادی کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید و بیماری را از خودتان دور کنید.

این‌ها ۶ راهی هستند که از طریقشان شما می‌توانید برای سال‌های آینده مغزتان را همین‌طور سالم نگه دارید:


  1. از نگران بودن دست بردارید.

آیا شما بابت هر چیز کوچکی نگران هستید؟ خوب نمی‌خواهیم نگرانی دیگری برایتان ایجاد کنیم، اما همه آن نگرانی‌ها ریسک عملکرد غیرعادی مغز را افزایش می‌دهند.

در یک تحقیق جدید، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد، گروهی از زنان ۴۰-۵۰ ساله، که مستعد نگرانی و اضطراب بودند را ۳۸ سال مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند آن‌هایی که آسان‌تر از همه با استرس ناراحت می‌شوند، دو برابر دیگران احتمال دارد که به اختلالات مغزی دچار شوند.

همچنین بخوانید:  سبک زندگی برای کاهش فشار خون

این که بتوانید این عادت را کنار بگذارید یا وقتی با شرایط استرس‌زا روبرو می‌شوید خود را آرام نگه دارید، می‌تواند بسیار سخت باشد. اما چه شما معتاد به استرس باشید چه کمی مستعد اضطراب، یادگیری کنترل کردن استرستان چیزی است که مغز شما را جوان‌تر خواهد نگه داشت و این از هر نظر برای سلامتی شما خوب است.

همچنین بخوانید: مدیتیشن برای کاهش استرس

  1. تحرک داشته باشید.

غیر از فواید واضحی که ورزش کردن برای سلامتی و کنترل وزن دارد، شما حالا می‌توانید “تمرکز بسیار بالا” را هم به لیست مزایای ورزش کردن اضافه کنید.

علاوه بر تعداد زیاد مقالات که نشان داده‌اند فعالیت فیزیکی سایز مغز و ارتباطات آن را افزایش می‌دهد (به‌خصوص در مرکز حافظه شما)، مقاله‌ای در مورد اطفال به چاپ رسیده است که بیان می‌کند کودکان (۷ تا ۹ ساله) پس از نه هفته شرکت در کلاس‌های ورزش بعد از مدرسه، توانایی بیشتری در تمرکز و تغییر نوع فعالیت نشان داده‌اند.

پس چه یک دوی پنج دقیقه‌ای باشد و چه یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای، اگر فعالیتتان به ده هزار قدم در روز برسد فواید مختلفی برای شما خواهد داشت (سر کار، در مدرسه یا هر جای دیگری که به دقت بیشتری نیاز دارید).


  1. با زردچوبه آشپزی کنید.

این ادویه قوی که بیشتر در غذاهای هندی دیده می‌شود، بیشتر به خاطر فوایدش برای پوست مورد ستایش قرار گرفته است، اما محققان موسسه دارو و علم اعصاب در جولیخِ آلمان به تازگی دریافته‌اند که این ادویه می‌تواند یکی از مواد اولیه قدرتمند برای درمان اختلالات عصبی و مغزی باشد.

همچنین بخوانید:  راههای تقویت سیستم ایمنی بدن

این تحقیق که در ژورنال درمان و تحقیق در مورد سلول‌های بنیادی به چاپ رسیده است، دریافته که ترکیبی در این ادویه وجود دارد که نیروی تازه‌ای به سلول‌های بنیادی می بخشد تا تکثیر شده و به سلول‌های عصبی عالی تبدیل شوند (که این بسیار عالی است).

همچنین بخوانید: خواص زردچوبه

  1. با وزنه تمرین کنید.

وزنه بلند کردن به طور مشخصی حافظه شما را افزایش می‌دهد. مقاله چاپ شده در Acta Psychologica به این نتیجه رسیده است که شرکت‌کننده‌هایی که در حین دیدن عکس‌ها از یک دستگاه مخصوص کار بر روی پا استفاده کرده‌اند (برای تقویت عضلات پا) پس از ۴۸ ساعت نسبت به افرادی که در حین دیدن عکس‌ها در حال ورزش نبوده‌اند، می‌توانند دقیق‌تر آن عکس‌ها را به خاطر بیاورند.

با اینکه تحقیق بیشتری نیاز است، اما محققان حدس می‌زنند که فعالیت‌های دیگری همچون حرکت اسکات هم همین نتایج را نشان خواهد داد. پس هر تمرین قدرتی که ترجیح می‌دهید انجام دهید و آماده این باشید که قهرمان بعدی مسابقات تمرکز ذهن باشید.


  1. در طبیعت گشت و گذار کنید.

آیا برای بیرون رفتن در آخر هفته نیاز به بهانه دارید؟ یک بررسی جدید از طرف دانشگاه میشیگان نشان داده که پیاده‌روی‌های گروهی در طبیعت موجب افسردگی کمتر، استرس کمتر و سلامت روانی و ذهنی خواهد شد.

جالب این است که حتی افرادی که اخیرا حادثه‌ای استرس‌زا را در زندگی خود تجربه کرده‌اند، مانند مرگ عضوی از خانواده، پس از بیرون رفتن روحیه و حال بهتری پیدا کرده‌اند. پس دست یکی از دوستانتان را بگیرید و بروید تا کمی هوای تازه بخورید!

همچنین بخوانید:  همه چیز در مورد کاشت ناخن
همچنین بخوانید: چگونه بدن قوی داشته باشیم

  1. سبزیجات و میوه‌های بیشتری بخورید.

شما حتما می‌دانید که خوردن میوه‌ها و سبزیجات بی‌هیچ بحثی برای سلامتی‌تان عالی است. اما هیچ‌کدام از ما نمی‌دانستیم که پنج وعده غذا خوردن در طول روز می‌تواند سلامتی عصبی را هم بهبود بخشد.

در تحقیقی که در BMJ Open به چاپ رسید، محققان از اطلاعات گزارش سلامتی انگلستان استفاده کردند که شامل اطلاعات ۱۴۰۰۰ بزرگسال می‌شد و دریافتند که سلامتی عصبی و روانی مستقیما با میزان دریافت میوه و سبزی ارتباط دارد.

با عقل هم جور در می‌آید: وقتی شما در حال انجام کاری هستید که بیماری قلبی و سرطان را از شما دور می‌کند، زندگی شما را طولانی و رنگ پوستتان را بهتر خواهد کرد، شما هم خوشحال‌تر و راضی‌تر خواهید بود.

منبع:
majalesalamat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا