سبک زندگی

فواید دستگاه بخور

Rate this post

دستگاه های مرطوب کننده می توانند رطوبت را به هوا اضافه کنند و همین امر به افرادی که دارای مشکلات تنفسی یا پوست خشک هستند کمک فراوانی خواهد کرد. روش های زیادی برای استفاده از دستگاه مرطوب کننده یا همان بخور در منزل و دفتر کاری وجود دارد اما برخی از آن ها خطراتی را هم در پی خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای استفاده از دستگاه بخور، نحوه استفاده صحیح از آن و اقدامات احتیاطی که باید مدنظر داشته باشید صحبت کنیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خشکی و رطوبت:

هوای خشک باعث می شود رطوبت از پوست تبخیر شود و نشانه های مشکلات تنفسی بدتر گردد. اضافه کردن رطوبت به هوا به کمک دستگاه های بخور می تواند چنین مشکلاتی را برطرف نماید. دستگاه های مرطوب کننده به افرادی که شرایط زیر را دارند کمک خواهد کرد:

  • پوست خشک
  • چشم های تحریک شده
  • خشکی گلو و مسیرهای هوایی
  • حساسیت و آلرژی
  • سرفه های مکرر
  • خون دماغ
  • سردردهای سینوسی
  • لب های ترک خورده

 

شش کاربرد دستگاه بخور و مزایای آن:

برخی از افراد در فصل های گرم سال نشانه های تنفسی را تجربه می کنند. زمانی که هوا گرم است و هوا در برگیرنده آلرژن های زیادی است این موضوع بیشتر به چشم می خورد. تهویه کننده های هوا و پنکه ها می توانند هوای خشک را در اتاق بچرخانند و باعث از بین رفتن رطوبت اتاق گردند. یک دستگاه مرطوب کننده در این شرایط برایتان مزایای زیادی خواهد داشت. با اینحال افراد می توانند در فصل های سرد سال که هوای سرد باعث خشک شدن ریه ها، بینی و لب ها می شود نیز از دستگاه بخور بهره ببرند.

مزایای استفاده از دستگاه مرطوب کننده عبارت است از:

  1. پیشگیری از آنفولانزا:

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده از این دستگاه ها می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهد. محققان با اضافه کردن ویروس آنفولانزا به هوا به این نتیجه رسیدند که سطح رطوبت ۴۰ درصد به سرعت ذرات ویروس را غیر فعال می کند و احتمال عفونت افراد را کاهش می دهد.

  1. کاهش سرفه:

هوای خشک باعث می شود فرد سرفه خشکی داشته باشد. اضافه کردن دستگاه بخور به اتاق می تواند رطوبت بیشتری به مسیرهای هوایی اضافه کند و سرفه را بهبود ببخشد. سرفه فعال باعث آزاد شدن بلغم گیر افتاده در مسیرهای هوایی می شود و همین امر شرایط موجود را بهتر می نماید.

  1. کاهش خر و پف:

افزایش رطوبت در هوا می تواند خروپف افراد را کاهش دهد. زمانی که هوا خشک است، مسیرهای هوایی افراد به خوبی روان نمی شوند و همین امر خروپف را بدتر می کند. اضافه کردن این دستگاه ها به اتاق و افزایش رطوبت در شب می تواند برخی از این نشانه ها را تسکین ببخشد.

 

  1. حفظ رطوبت پوست و مو:

برخی از افراد در فصل سرد سال همچون زمستان با مواردی همچون خشکی لب ها، پوست و مو مواجه می شوند. بیشتر سیستم های گرمایشی هوای گرم و خشک را وارد اتاق می کنند و همین امر باعث خشکی پوست، خارش و پوسته پوسته شدن آن می شود. هوای سرد بیرون از اتاق نیز می تواند خشکی پوست را بدتر نماید. استفاده از دستگاه مرطوب کننده در منزل به کاهش خشکی پوست و ترک خوردگی آن کمک خواهد کرد.

  1. کاهش نشانه های آسم و آلرژی:

استفاده صحیح از دستگاه های مرطوب کننده می تواند روش مناسبی برای کاهش نشانه های آسم یا آلرژی باشد. افرادی که سینوس های خشکی دارند یا مسیرهای هوایی شان در معرض واکنش های آلرژیک قرار دارند می توانند از این دستگاه ها برای تسکین نشانه های خود استفاده کنند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد معلمانی که در معرض سطح بسیار بالا یا بسیار پایین رطوبت در کلاس درس قرار می گیرند بیشتر از سایر افراد نشانه های اسم و حساسیت را تجربه خواهند کرد. با اینحال این افزایش اندک بوده است.

  1. مزایای موجود برای منزل:

رطوبتی که از این دستگاه ها به دست می آید می تواند برای منزل نیز مفید باشد. رطوبت موجود در منزل به پیشگیری از ترک خوردن کاغذهای دیواری و سایر موارد کمک می کند. هوای مرطوب گرم تر از هوای خشک است و همین امر به فرد کمک می کند در فصل های سرد سال گرمایش کمتری مصرف کند و در هزینه های خود صرفه جویی نماید.

 

انواع دستگاه های مرطوب کننده:

با اینکه بیشتر این دستگاه ها عملکرد یکسانی دارند و کارشان اضافه کردن رطوبت به هواست اما انواع مختلفی از آن ها در بازار موجود است:

  • دستگاه بخور اولتراسونیک: این دستگاه ها به جای الکتریسیته از ارتعاش برای تبخیر آب استفاده می کنند.
  • تبخیرکننده ها: این دستگاه ها با دمیدن هوا از طریق تبخیر آب، رطوبت تولید می کنند.
  • دستگاه بخور پیش برنده: این ها برای کودکان مناسب اند و از میزهای چرخان برای تبخیر آب استفاده می کنند.
  • دستگاه بخور مرکزی: فرد می تواند یکی از این واحدها را به سیستم تهویه مرکزی وصل نماید و به کمک آن رطوبت را به اتاق یا دفتر کاری خود اضافه نماید.

اندازه این دستگاه ها متفاوت است. دستگاه های بخور کنسولی به اندازه کافی بزرگ هستند و می توانند رطوبت را به کل دفتر یا اتاق اضافه نمایند. این در حالیست که دستگاه های بخور شخصی پرتابل هستند و حملشان راحت تر است.

عوارض استفاده از دستگاه بخور:

دستگاه های بخور یک روش عالی برای اضافه کردن رطوبت به هوا هستند اما خطراتی نیز دارند.

دستگاه بخور کثیف:

دستگاه های بخور ، اب را به ماده تبخیرشده قابل استشمام تبدیل می کنند. اگر آب واحد کثیف شود، ماده تبخیر شده می تواند باعث اذیت افراد شود. تانک آب کثیف و تیره می تواند محیط را از میکروب ها و آلودگی ها پر کند. در این شرایط به کمک تمیز کردن منظم می توانید جلوی چنین مشکلاتی را بگیرید. همیشه دستگاه بخور خود را به طور کامل تمیز کنید و از دستورات ساده تبعیت نمایید. آب نباید برای مدت زمان طولانی در دستگاه بماند. اگر دستگاه شما فیلتر دارد مطمئن شوید که آن را به طور مکرر عوض می کنید.

رطوبت زیاد:

رطوبت در هوا می تواند برای افراد خوب باشد اما سطح بالای رطوبت هم می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند و نشانه های حساسیت و آلرژی را بدتر نماید. به عنوان مثال برخی از آلرژن ها در محیط های مرطوب بهتر رشد می کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، سطح رطوبت داخل اتاق باید بین ۳۰ الی ۵۰ درصد باشد. سطح رطوبت بالای ۶۰ درصد بسیار زیاد است.

افرادی که از دستگاه بخور استفاده می کنند باید رطوبت سنج هم داشته باشند. برخی از دستگاه ها این رطوبت سنج ها را در خود دارند و برخی ندارند.

استفاده از آب سخت یا آب شیر:

بیشتر سازندگان این دستگاه ها توصیه می کنند تنها از آب تمیز و خالص در دستگاه بخور استفاده شود. دلایلی برای این توصیه وجود دارد. آب شیر فیلتر نشده حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و سایر ذرات است. مواد معدنی موجود در شیر آب می تواند در دستگاه تجمع یابد و باعث از کار افتادن آن شود. دستگاه بخور می تواند این مواد معدنی را وارد هوا کند و فرد آن ها را استشمام نماید. ذرات در اتاق نیز باقی می مانند.

سایر خطرات:

برخی از خطرات مرتبط با کاربرد دستگاه بخور در برگیرنده سوختگی ناشی از بخار و رشد ذراتی است که بر روی دیوارها و سقف تجمع پیدا می کنند. همه افرادی که از دستگاه بخور استفاده می کنند باید از نزدیک شدن زیاد به آن خودداری نمایند. زمانی که از این دستگاه در منزلی استفاده می شود که کودک در آن وجود دارد باید مراقب او باشند.

نکات اصلی درباره دستگاه بخور:

برای استفاده از دستگاه بخور موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • سطح رطوبت را در اتاق بررسی کنید
  • به طور منظم آب دستگاه را عوض کنید
  • دستگاه بخور را به طور منظم تمیز نمایید
  • فیلتر را بر اساس دستورات کارخانه سازنده عوض نمایید
  • از آب تمیز و سالم که حاوی مواد معدنی نیست استفاده کنید
  • زمانی که در منزل کودک کم سن و سال دارید مراقب او باشید
  • از دستورات کارخانه سازنده تبعیت نمایید.

نتیجه گیری:

دستگاه بخور می تواند برای افرادی که مشکلات پوستی یا تنفسی دارند و در محیط هایی با رطوبت اندک زندگی می کنند مفید باشد. باید به خاطر داشته باشید که این دستگاه نمی تواند مشکلات زمینه ای همچون اسم را درمان کند. اگرچه این دستگاه مفید است اما نباید جایگزین درمان پزشکی شود. افرادی که به هنگام استفاده از دستگاه بخور نشانه هایشان بدتر می شود یا نشانه جدیدی را تجربه می کنند باید آن را کنار بگذارند و با پزشک مشورت نمایند.

 

 

 

همچنین بخوانید:  چگونه بدون خستگی یک روز کامل را سپری کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا