تغذیه سالم

فواید سویا و میزان پروتئین سویا آجیلی !

Rate this post
سویا به‌عنوان جایگزین گوشت بسیار معروف است؛ اما خواص دیگری نیز وجود دارد که اغلب به آن بی‌توجه بوده‌اند. سویا یکی از اعضای خانواده نخودها است و از آن در تولید محصولات زیادی شامل آرد سوی، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا استفاده می‌کنند.

با خواندن این مطب در مجله تغذیه و سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

میزان پروتئین سویا آجیلی بسیار زیاد است و کالری آن چندان نیست؛ ۱۰۰ گرم سویا حاوی ۳۶ گرم پروتئین، ۲۰ گرم چربی، ۳۰ گرم کربوهیدرات، ۹ میلی‌گرم فیبر، ۱۵۵ میلی‌گرم ایزوفلاون و ۱۶۰ میلی‌گرم فیتواسترول است.
غذاهای سنتی سویا به دو دسته تخمیر شده و تخمیر نشده تقسیم می‌شوند. غذاهای تخمیر شده سویا شامل میزو، ناتو، تمپه و سویا سس هستند؛ در حالی‌که غذاهای تخمیر نشده سویا شامل شیر سویا، توفو، دانه‌های سبز سویا و سویا آجیلی و جوانه‌ها هستند.

میزان پروتئین سویا آجیلی

چرا سویا، سالم است؟

سویا غنی از مواد مغذی زیر است:

مواد شیمیایی گیاهی ضروری

دانه‌های سویا شامل مولکول‌های فعالی همچون توکوفرول، فسفولیپید، کاروتنوئید، اوناسین و ایزوفلاون هستند که گفته می‌شود خواص بی‌شماری برای سلامتی دارند. ایزوفلاون‌ها که به آن‌ها دایدزین و جنیستین می‌گویند، ساختار شبیه به استروژن دارند که فواید بسیاری در سرطان پستان، یائسگی و سرطان آندومتر دارند.

پروتئین‌ها

میزان پروتئین سویا آجیلی مشابه با پروتئین حیوانی در نظر گرفته می‌شود که شامل ۹ نوع اسیدآمینه ضروری برای استخوان‌ها و ماهیچه‌های سالم است. به علاوه فواید سویا نسبت به آن، بیشتر است، همچون کاهش کلسترول که این موضوع برخلاف منابع حیوانی پروتئین است که طبق مطالعات سبب افزایش کلسترول می‌شوند.

همچنین بخوانید:  رژیم میوه ، خوب یا بد؟!

استرول‌های مفید

سویا شامل ترکیباتی به نام فیتواسترول‌ها است که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول و هورمون‌های استروئیدی هستند. این ترکیبات گیاهی گفته می‌شود که می‌توانند به وسیله مسدود کردن محل‌های جذب، مانع از جذب کلسترول شوند بنابراین به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کنند.

چربی‌های غیراشباع

به جز ۱۰ تا ۱۵ درصد از چربی کلی اغلب محتوای چربی سویا، غیر اشباع است که شامل چربی‌های مهم امگا ۶ و امگا ۳ بوده و فاقد کلسترول هستند که می‌تواند برای قلب بسیار مفید باشد.

فیبر

از فواید سویا غنی بودن آن از فیبر است که در هر فنجان از آن ۱۰ گرم فیبر وجود دارد که برای هضم و سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

پتاسیم

سویا منبع غنی از پتاسیم است که برای عملکرد درست بسیاری از فرآیندهای بدن حیاتی است؛ این فرآیندها شامل ایجاد ضربان قلب، کمک به کلیه برای فیلتر کردن مواد مازاد و کمک به اعصاب برای جهت‌دهی پالس‌های عصبی هستند.

سایر مواد موجود در سویا

سویا همچنین شامل مواد معدنی مهم دیگری همچون ویتامین(یک میکرومغزی مهم در لخته‌سازی خون)، فولاد، مس، منگنز، فسفر و تیامین است.

با این‌حال دانه سویا همچنین شامل برخی ضد‌مغذی‌ها است که هضم را با مشکل روبرو کرده و در جذب پروتئین و سایر میکرومغذی‌ها همچون لکتین قطعات ساپونین مهارکننده های تریپسین تداخل می‌کند. خوشبختانه این ترکیبات اغلب در متدهای فرآوری که بر روی محصولات سویا اعمال می‌شود، از بین می‌روند.

فواید سویا

فواید سویا برای انسان

به دلیل محتوای مغذی بالایی که سویا دارد فواید سویا برای سلامتی زیاد است و متخصصین پیشنهاد می‌کنند که آن را در رژیم روزانه خود داشته باشید تا به شما کمک کند، بدن سالمی داشته و احساس خوبی را تجربه کنید. برخی از فواید سویا شامل موارد زیر است:

همچنین بخوانید:  خواص لوبیا سبز در لاغری که باید بدانید!

سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند!

سطح بالای آنتی‌اکسیدان در سویا ممکن است برای پیشگیری رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های سالم را به تومورهای کشنده و سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند، فعالیت می‌نمایند. تحقیقات زیادی از ارزش ضدسرطانی سویا دفاع می‌کنند. یک تحقیق نشان داده است آنتی‌اکسیدانی که در سویل وجود دارد برای کشتن تعداد زیادی از سلول‌های سرطانی و حذف رادیکال‌های آزاد از بدن موثر بوده است. یکی از چندین تحقیقات تجربی نشان داده است که مصرف محصولات سویا به کاهش ریسک سرطان پستان کمک می‌کند. خوردن سویا همچنین به مردانی که ریسک سرطان پروستات دارند، کمک می‌کند. این سرطان به‌عنوان دومین سرطان شایع و پنجمین سرطان کشنده در مردان است.

قند خون را تنظیم می‌کند!

طبق چندین تحقیق، ایزوفلاون سویا ممکن است سبب کاهش ریسک دیابت شود؛ زیرا توانایی افزایش گیرنده‌های انسولین در بدن را دارند. برخی تحقیقات می‌گویند دانه‌های سویا سبب می‌شوند سلول‌ها توسط افزایش حساسیت به انسولین، گلوکز بیشتری را جذب کنند.

از بارداری سالم حمایت می‌کند!

به بانوان باردار توصیه می‌شود محصولات ارگانیک بر پایه سویا مصرف کنند، زیرا غنی از فولیک اسید و ویتامین B کمپلکس هستند و این مواد مغذی برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین‌ها مهم هستند. مواد مغذی در بارداری بسیار ضروری هستند و بسیار مهم است با یک متخصص باتجربه برای داشتن رژیم لاغری و رژیم غذایی سالم در طول بارداری مشورت کنید.

به یائسگی کمک می‌کند!

در طی یائسگی سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند که سبب ایجاد علائم ناخوشایندی همچون عرق کردن، احساس گرما و تغییرات روحیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد ایزوفلاون‌های سویا توانستند به کاهش علائم یائسگی کمک کنند. یک تحقیق روی ۳۵ نفر نشان داد که خانم‌ها پس از یائسگی با تکمیل کردن رژیم غذایی خود توسط ایزوفلاون سویا، ۱۴ درصد افزایش در سطح استروژن خود را نشان دادند.

همچنین بخوانید:  خواص زنجبیل برای لاغری که باید بدانید

استخوان‌ها را مستحکم می‌کند!

تحقیقاتی که بر روی خانم‌هایی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، انجام شد؛ نشان داد ایزوفلاون‌های سویا در ترمیم تراکم مواد معدنی استخوان بدون ایجاد عوارض جانبی، همچون افزایش ریسک سکته، سرطان پستان و بیماری کرونری قلب موثر است. این عوارض جانبی معمولاً در بیمارانی که درمان جایگزین هورمون دریافت می‌کنند، دیده می‌شود. از فواید سویا این است که غنی از زینک، سلنیوم، مس، منیزیم و کلسیم هستند که سبب افزایش رشد بافت استخوانی جدید، تقویت بافت موجود و افزایش سرعت فرآیند بازسازی استخوان می‌شوند.

به از دست دادن وزن کمک می‌کنند!

بالا بودن میزان پروتئین سویا آجیلی کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید که ساعت‌هایی که نیازمند غذا خوردن هستید را کاهش می‌دهد. به علاوه از آنجایی که یک پروتئین کامل است، سنتز پروتئین ماهیچه را افزایش می‌دهد. چندین تحقیق نشان داده است پروتئین سویا رژیمی با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید پلاسما بر چاقی افراطی تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

خواب را بهبود می‌بخشد!

طبق گفته متخصصین بهداشت، دانه‌های سویا از آنجایی که غنی از منگنز هستند، به خواب بهتر کمک می‌کنند. منگنز به بهبود کیفیت خواب عمیق و مدت خواب شما مرتبط است.

رنگ پوست را بهتر می‌کند!

تحقیقات نشان می‌دهد مواد شیمیایی گیاهی موجود در سویا، خواص ضدالتهابی، تحریک کلاژن‌سازی، آنتی‌اکسیدانی، روشن‌کنندگی پوست و محافظت در برابر UV دارند که سبب بهبود سلامت پوست می‌شود. گفته می شود مهارکننده‌های تریپسین سویا، سبب کاهش از بین رفتن رنگدانه‌ها می‌شود، در حالی‌که تحقیقات دیگر نشان دادند آنتوسیانین موجود در سویا، سبب جلوگیری از تولید ملانین می‌شود.

رژیم غذایی و سویا

سویا و رژیم غذایی

دانه‌های سویا یکی از غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که چنانچه آن را در غذای رژیمی خود قرار دهید، در سلامت کلی و حال خوب شما تاثیر مثبتی دارد. همانطور که گفته شد یکی از فواید سویا کمک به کاهش وزن است با این‌حال تنها مصرف یک نوع ماده غذایی نمی‌تواند شما را به تناسب اندام دلخواه برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا