طب سنتی

فواید و کاربرد روغن علف لیمو در طب سنتی

Rate this post

تاریخچه گیاه علف لیمو – Lemongrass Essential Oil

علف لیمو که به آن Cymbopogon نیز گفته می شود، یکی از 55 گونه دیگر چمن از خانواده چمنزارهای Poaceae است. از میان این گونه ها، نوع Cymbopogon citratus و Cymbopogon flexuosus از همه پرطرفدار تر هستند. اگرچه می توان از هر دو آنها برای تولید روغن های اساسی استفاده کرد، اما نوع اول به طور عمده برای اهداف آشپزی استفاده می شود، در حالی که مورد دوم بیشتر بشکل اسانس و روغن موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

گیاه علف لیمو دارای ساقه هایی است که رشته ای هستند و بویی شبیه به لیمو دارند.
علف لیمو بومی مناطق گرمسیری مانند آفریقا، آسیا، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و اقیانوسیه است که به طور سنتی برای اهداف دارویی، آرایشی و آشپزی از آن استقاده می شود. در کشورهایی مانند هند، چین و تایلند، از علف لیمو به عنوان یک ماده طعم دهنده در نوشیدنی ها، دسرها و سایر مواد غذایی برای کمک به هضم بهتر، تقویت گردش خون و سیستم ایمنی، درمان عفونت ها و رفع بی نظمی در چرخه های قاعدگی استفاده می شود. علف لیمو به دلیل توانایی که در کاهش تب دارد، در برخی از فرهنگ ها نام “علف تب” را به خود اختصاص داد.

در چین، هند شرقی و سریلانکا، از علف لیمو برای تهیه سوپ، کاری و نوشیدنی محلی با نام “چای تب” استفاده می شد که هدف آن نه تنها کاهش تب، بلکه درمان اسهال، قاعدگی نامنظم، معده درد و عفونت های پوستی نیز بود.
امروزه نیز در کوبا و کارائیب برای کاهش فشار خون و کمک به بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش از گیاه علف لیمو استفاده می شود.
علف لیمو از جمله محبوب ترین روغن های اسانسی است که امروزه به دلیل اثر بخشی، فواید سلامتی و کاربردهای بسیار متنوع مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید:  چای ماسالا، چای شگفت انگیز

فواید و کاربرد روغن علف لیمو در طب سنتی

ترکیبات شیمیایی اصلی روغن گیاه علف لیمو عبارتند از: میرسن، سیترال، سیترونلال، گرانیل استات، نرول، ژرانیول و لیمونن.

میرسن در روغن علف لیمو دارای خواص:

ضد التهاب
ضد درد
آنتی بیوتیک
آرام بخش

سیترال در روغن علف لیمو دارای خواص:

ضد ویروس و باکتری
ضد عفونی کننده
آنتی اکسیدان

سیترونلال در روغن علف لیمو دارای خواص:

ضد قارچ
آرام بخش
ضد ویروس
ضد میکروب

گرانیل استات در روغن علف لیمو دارای خواص:

ضد قارچ
ضد میکروبی
ضد التهاب

نرول در روغن علف لیمو دارای خواص:

آنتی اکسیدان
آرام بخش
ضد التهاب
ضد افسردگی

گرانیول در روغن علف لیمو دارای خواص:

آنتی اکسیدان
آنتی باکتریال
ضد عفونی کننده
ضد درد

نرال در روغن علف لیمو دارای خواص:

ضد درد
ضد التهاب

لیمونن در روغن علف لیمو دارای خواص:

آنتی اکسیدان
هضم کننده
مهار کننده اشتها
سم زدا

خواص دارویی روغن علف لیمو

از نظر دارویی، خاصیت ضد درد روغن علف لیمو برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی ناشی از ورزش و فعالیت بیش از حد عضلات مشخص شده است. روغن علف لیمو به دلیل ترکیبات فعالی که دارد، به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و به همین جهت در برخی لوسیون ها و کرم هایی که برای درمان عفونت و زخم تولید می شوند، بکار می رود.
گیاه علف لیمو نیز برای تقویت انرژی و کاهش تب و همچنین سردردهای ناشی از عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، مفید تلقی می شود. از طرفی با تسکین درد معده می تواند دل درد را بهبود بخشیده و اسپاسم و گرفتگی ها را برطرف کند. نکته دیگر درباره خواص دارویی گیاه علف لیمو، خاصیت سم زدایی آن است، درواقع این گیاه با افزایش تعریق به عنوان یک عامل سم زدایی عمل کرده و باعث دفع سموم بدن از طریق تعریق می شود.

خواص علف لیمو برای پوست و مو

روغن علف لیمو به دلیل داشتن محتوای سیترال که دارای خواص ضد میکروبی است می تواند میکروب و آلودگی های روی پوست را مهار کند. روغن علف لیمو به دلیل داشتن لیمونن می تواند التهاب را از بین برده و با انقباض رگ های خونی، جریان خون را کاهش دهد. همچنین اعتقاد بر این است که وجود عصاره علف لیمو در شامپوها، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. عصاره علف لیمو یک دئودورانت موثر، ارزان، سازگار با محیط زیست و با ماندگاری بالا برای پوست شما خواهد بود.

همچنین بخوانید:  عادت های غذایی که شما را بیمار می کنند - قسمت دوم

اسانس علف لیمو و استرس و اضطراب

عطر گیاه علف لیمو دارای اثرات آرام بخش بوده و استنشاق آن موجب تسکین اضطراب، استرس و دوری از تنش های عصبی شده و ذهن را تقویت می کند.
همانطور که در بالا به آن اشاره شد، گیاه علف لیمو دارای خواص درمانی متنوعی است. در ادامه بسیاری از مزایا گیاه علف لیمو و کاربرد های آن در زمینه های مختلف نشان داده شده است:
کاربرد روغن علف لیمو در لوازم آرایشی و بهداشتی: ضد میکروب، قابض، دئودورانت، تقویت کننده

اسانس و آروماتراپی: ضد افسردگی، ضد میکروب ، ضد تب، ضد باکتری، آرام بخش، تقویت کننده

کاربرد دارویی: مسکن، ضد میکروب، ضد تب، ضد عفونی کننده، قابض، ضد باکتری، دئودورانت، آرام بخش، ادرار آور، تب بر، ضد قارچ

ویژگی های گیاه علف لیمو با کیفیت

گیاه علف لیمو بومی کشورهای گرمسیری چون هند، کامبوج، اندونزی، چین، گواتمالا، سریلانکا و مالزی است. این گیاه در دسته های متراکم به صورت قائم و در آب و هوای مرطوب و گرم با خاک های خشک، سست و لومی که دارای PH بین 4.3 تا 8.4 هستند، رشد می کند.
برگ های گیاه علف لیمو سبز و دارای لبه های تیز است و تقریباً شبیه چمن هایی است که در چمنزارها می رویند، اما از آن ها بسیار بزرگتر است. این گیاه به آفتاب و نور کامل و دمای خاک بین 21 درجه سانتیگراد تا 24 درجه سانتیگراد نیاز دارد. گیاه علف لیمو به آبیاری کافی نیاز دارد، زیرا آبیاری نامتناسب منجر به کاهش روغن استخراج شده از آن می شود.

فواید و کاربرد روغن علف لیمو در طب سنتی

روغن علف لیمو چگونه استخراج می شود؟

روغن گیاه علف لیمو از تقطیر بخار برگ های تازه یا تا حدی خشک شده گیاه علف لیمو حاصل می شود. پس از تقطیر، رنگ روغن از زرد تا سبز کمرنگ است و رایحه ای تازه، شیرین، علفی و شبیه به مرکبات از خود ترشح می کند.

همچنین بخوانید:  گرده گل، مغذی ترین خوراکی طبیعت

موارد استفاده از روغن علف لیمو

موارد استفاده از روغن گیاه علف لیمو بسیار زیاد است، از دارویی و معطر گرفته تا مواد آرایشی و انواع مختلف آن شامل روغن، ژل، لوسیون، صابون، شامپو، اسپری و … می شود.

روغن علف لیمو برای پوست و مو

روغن علف لیمو با روغن حامل (بادام، کنجد، نارگیل و ..) رقیق شده و به صورت موضعی برای تسکین دردهای عضلانی و دیگر نقاط بدن از جمله سردرد و ناراحتی های مرتبط با آرتروز استفاده می شود.
روغن علف لیمو مانند یک تونر عمل کرده و منافذ پوست را تمیز و پاکسازی می کند و خاصیت ضدالتهابی آن هرگونه قرمزی، خارش و تورم بر روی پوست را تسکین می دهد.
کرم یا لوسیون حاوی روغن علف لیمو می تواند ظاهر سلولیت ها را کاهش دهد و عفونت های قارچی و همچنین آکنه را نیز درمان کند.
روغن علف لیمو به دلیل فعالیت های ضدعفونی کننده و قابض، با هدف کمک به دستیابی به پوستی درخشان و یکنواخت، در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می شود.
از سوی دیگر می توانید با اضافه کردن روغن علف لیمو به شامپو خود، از خواص روغن علف لیمو برای تقویت مو، تحریک رشد مو و رفع خارش و تحریک پوست سر و بدن بهره مند شوید.

روغن علف لیمو در آروماتراپی

در رایحه درمانی، اسانس علف لیمو به عنوان یک عطر طبیعی و یک خوشبو کننده هوا غیر سمی عمل می کند و موجب ایجاد جو آرام بخش در محیط شده و رایحه های ناخوشایند را نیز از بین می برد.
هنگامی که عطر گیاه علف لیمو در هوا پخش می شود، خواص تسکین دهنده آن بر روی سیستم عصبی، بوجب تسکین دستگاه گوارش می شود.
بطور کلی می توانید با اضافه کردن روغن علف لیمو به مواد آرایشی و صابون های معطر خانگی طبیعی از خواص این روغن گیاهی بی نظیر برای ایجاد احساس شادابی و افزایش انرژی، بالا بردن روحیه و جلوگیری از افسردگی و اضطراب، استرس، بی حالی و بی خوابی بهره مند شوید.

 

موارد منع مصرف روغن علف لیمو

استفاده از روغن علف لیمو معمولا عوارض جانبی در پی ندارد اما مصرف آن در زنان باردار و بیماران کلیوی و دیابتی توصیه نمی شود.
استفاده از روغن علف لیمو ممکن است منجر به کاهش گلوکز خون شود و برای کسانی که از داروهای خوراکی دیابت یا داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند، عوارض جانبی ایجاد کند.
روغن اسانس علف لیمو به دلیل داشتن سیترال باید با یک روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق شود تا پوست را دچار حساسیت و قرمزی نکند.
روغن علف لیمو هرگز نباید در نزدیکی چشم، داخل بینی و گوش یا در سایر مناطق حساس پوست استفاده شود.
عوارض جانبی احتمالی ناشی از استفاده موضعی روغن اسانس علف لیمو شامل احساس سوزش، قرمزی یا تحریک پوستی است.

منبع : marhamteb.com
حتما بخوانید : کنجد و خواص درمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا