روانشناسی

فواید کتاب خواندن / چرا باید روزی ۳۰ دقیقه کتاب بخوانیم؟

Rate this post

کتاب ، همان یار مهربای که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم این روزها تا حد زیادی از زندگی هایمان دور شده است. با گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه های اجتماعی به زندگی ما، کتاب و کتابخوانی این روز ها به دست فراموشی سپرده شدند و متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما به طرز وحشتناکی کاهش یافته است. اما هنوز هم می توان در این مورد کاری کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

اولین قدم این است که از خودمان بپرسیم چرا باید کتاب بخوانیم؟ یا فواید کتاب و کتابخوانی برای ما چیست؟

پاسخ دادن به همین سوال ها تا حد بسیار زیادی به ما کمک خواهد کرد که به یک فرد کتابخوان تبدیل شویم که نمی تواند کتاب را از زندگی اش کنار بگذارد.در ادامه این مقاله از مجله سبزینه راه، به ۱۵ فایده بی نظیر کتاب خواندن اشاره خواهیم کرد.

فواید بی نظیر کتاب خواندن

۱ . بهبود قدرت تمرکز

در جهان آشفته امروز که ذهن افراد درگیر موضوعات پیچیده اطراف است، با کتاب می‌توان توانایی تمرکز ذهن را چندین برابر افزایش داد.

در حقیقت بدن شما آماده می‌شود تا در شرایط متفاوت واکنش‌های گوناگونی از خود بروز دهد، محققان بر این باورند که با مطالعه روزی ۳۰ دقیقه از یک کتاب می‌توان ذهن را به فعالیت واداشت که همین امر در بهبود قدرت تمرکز مؤثر خواهد بود.

۲ . پیشگیری از آلزایمر

روند ابتلا به آلزایمر در سنین بالا روز به روز گسترش می‌یابد که مطالعه می‌تواند این روال را کاهش داده یا حتی از آن پیشگیری نماید.

همچنین بخوانید:  چگونه با یک فرد افسرده صحبت کنیم؟

مغز هم همانند سایر اعضای بدن برای سالم ماندن نیاز به فعالیت دارد که کتابخوانی یکی از تمریناتی است که سبب تحریک ذهن می‌شود.

دانشمندان تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند، افرادی که در روز ساعاتی را به مطالعه کردن، حل جدول یا بازی‌های فکری اختصاص می‌دهند در حقیقت فعالیت ذهنی بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت و همین امر مانع از بروز آلزایمر در آنها می‌شود.

۳ . کاهش افسردگی

ذهن در اثر بیکاری به افکار ناهنجار روی می‌آورد که همین امر سبب بروز افسردگی در افراد می‌شود. خرید کتاب و مطالعه آن قطعا یکی از عوامل تاثیرگذار در ذهن و زندگی افراد خواهد بود.

یک تحقیق در مجله‌ی PLOS ONE منتشر شده است که نشان می‌دهد خواندن کتاب‌های خودیاری یا کتاب‌درمانی، همراه با جلسات حمایتی که نحوه‌ی استفاده از کتاب‌ها را توضیح می‌دهد، پس از یک سال موجب کاهش سطح افسردگی می‌شود.

کریستوفر ویلیامز (Christopher Williams) از دانشگاه گلاسکو درمورد این تحقیقات به بی‌بی‌سی اعلام کرد:

«ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که مطالعه‌ی چنین کتاب‌هایی، تأثیرات بالینی قابل توجهی در روند بهبود افسردگی دارد و یافته‌های ما بسیار دلگرم‌کننده هستند. افسردگی باعث تضعیف انگیزه‌ی افراد می‌شود و این باور را ایجاد می‌کند که تغییر برای چنین افرادی غیرممکن است.»

۴ . افزایش دانش و آگاهی

در هر زمینه‌ای که مطالعه می‌کنید بدون تردید با موضوعات و اطلاعات جدید مواجه می‌شوید که برخی از آنها برای شما جالب توجه خواهند بود و برای همیشه در ذهن شما ثبت می‌شوند، بدین ترتیب دانش عمومی شما افزایش می‌یابد.

بنابراین فراموش نکنید که هرچه گستره اطلاعاتی شما بیشتر شود در برخورد با چالش‌های زندگی واکنش عاقلانه‌تری خواهید داشت.

۵ . کاهش استرس

محققان بر‌این باورند که مطالعه کردن مؤثرترین روش جهت کاهش استرس خواهد بود.

از نظر آنها تفاوتی نمی‌کند که چه کتابی را برای مطالعه انتخاب می‌کنید وقتی وارد دنیای پر رمز و راز کتاب می‌شوید از نگرانی‌های روزمره فاصله گرفته و به ذهن خود فرصت می‌دهید تا از طریق اکتشافات جدید آرام شود.

فشار ناشی از دنیای ناآرام این روزها فرمان هدایت ذهن را در دست گرفته که با روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مطالعه می‌توان از غرق شدن در این دنیای پرتنش جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید:  شناخت شخصیت از حیوان مورد علاقه شما

۶. داشتن خواب راحت‌

بسیاری از متخصصانِ اختلالات خواب، توصیه می‌کنند که یک برنامه‌ی روزانه برای کاهش استرس و آماده شدن برای خواب در نظر بگیریم و کتاب خواندن یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با اختلالات خواب است.

لامپ‌های پرنور و نور ساطع‌شده از وسایل الکترونیکی این پیام را به مغز می‌فرستند که زمان بیداری است و موقع خواب فرا نرسیده است؛ بنابراین به جای خواندن پی‌دی‌اف در لپ‌تاپ، کتابی را زیر نور ملایم مطالعه کنید تا در کمتر از ۳۰ ثانیه به خواب بروید.

۷ . تقویت حافظه

هنگامیکه شروع به مطالعه کتاب می‌کنیم با شخصیت ها، حوادث و رویدادهای گوناگونی مواجه می‌شویم که باید آنها را در ذهن داشته باشیم تا بتوانیم روند داستان را دنبال کنیم.

مغز عضوی شگفت‌انگیز است که به آسانی و بگونه‌ای خارق‌العاده مسائل را ثبت می‌کند در نتیجه این رویه سبب تقویت حافظه کوتاه‌مدت فرد می‌شود.

در نتیجه با در دست گرفتن یک کتاب و شروع به خواندن آن می‌توانید وارد دنیای دیگری با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی شویدکه همین امر اعصاب مغز را درگیر اتفاقات جدید کرده که سبب می‌شود درگیری و فعالیت ذهنی فرد بیشتر شود.

۸ . بهبود ادبیات و دایره واژگان

بدون‌شک هرچه بیشتر کتاب بخوانید با واژگان، اصطلاحات و جملات جدیدی آشنا می‌شوید که هیچ پیش‌زمینه ذهنی نسبت به آن نداشته‌اید اما از این به بعد بطور ناخودآگاه آن را در مکالمات روزمره به کار می‌برید.

همچنین با اعتماد بنفس بیشتری در رابطه با موضوعات متفاوت اظهارنظر می‌کنید.

گسترش دایره لغات از جمله فواید کتابخوانی‌ست که تاثیر بسزایی در زندگی روزمره شما و برقراری ارتباط با اجتماع دارد.

۹. بهبود مهارت نوشتن

این مورد ارتباط مستقیمی با افزایش دامنه‌ی لغات دارد. خواندن آثار خوب و ارزشمند تأثیر چشمگیری بر توانایی نوشتن دارد.

تجربه‌ی وزن کلام، روانی بیان و سبک نوشتاری نویسنده‌های مختلف، بر سبک نوشتن ما تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که موسیقی‌دان‌ها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و از هم تأثیر می‌پذیرند و نقاشان از تکنیک‌های اساتید قبل از خود الگو می‌گیرند، نویسندگان هم با خواندن آثار دیگران، یاد می‌گیرند که چطور افکار خود را در قالب نثر به رشته‌ی تحریر درآورند.

همچنین بخوانید:  معتبرترین تست‌های هوش کدامند؟

۱۰ . بهبود تخیل

هرچه بیشتر بخوانید، تخیل بیشتری خواهید داشت. هر زمان که یک کتاب تخیلی بخوانید، دنیای دیگری به شما می دهد. در دنیای جدید، تخیل شما به بهترین نحو کار می کند، زیرا شما سعی می کنید همه چیز را در ذهن خود ببینید.

۱۱ . دوری از شبکه‌های مجازی

زندگی ما امروزه توسط اینترنت و شبکه‌های اجتماعی احاطه شده که بنوعی اعتیادآور هستند.

در هنگام مطالعه گوشی را کنار گذاشته تا با ذهنی آرام مطالعه کنید، اینگونه ذهن و بدن شما چند دقیقه از تنش‌های موجود بی‌خبر خواهد بود و فرصتی جهت کسب آرامش از طریق مطالعه به مغز خود می‌دهید.

۱۲. افزایش طول عمر

مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که در هر روز حداقل به مدت ۳۰ دقیقه کتاب می‌خوانند، از زندگی طولانی‌تری بهره خواهند برد.

براساس مطالعه‌ای که بر روی ۳۶۳۵ نفر انجام شد، افرادی که ۵۰ سال یا بیشتر داشتند و در طول زندگی خود عادت به کتاب‌ خواندن داشته‌اند طول‌عمر حدود دو سال بیشتر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند، خواهند داشت. به عبارت دیگر آن‌ها از ۲۳ ماه زندگی بیشتر بهره می‌برند.

۱۳. افزایش حس همدلی

همدلی یا هم‌احساسی درک احساس و فهم تجربه‌ی حسی دیگران که با قراردادن خود در جایگاه آن‌ها حاصل می‌شود.

طبق تحقیقات منتشرشده در مجله‌ی PLOS ONE، غرق شدن در داستان‌ها و افسانه‌ها، می‌تواند همدلی و هم‌احساسی را در فرد تقویت کند.

این تحقیقات در قالب دو آزمایش انجام گرفت و نتایج آن نشان داد کسانی که تحت تأثیر یک کتاب قرار گرفته بودند، همدلی بیشتری نسبت به دیگران احساس می‌کردند.

محققان این پروژه در گزارش‌های خود اعلام کردند:

«نتایج به‌دست آمده از دو مطالعه‌ی تجربی نشان داد که پس از یک هفته خواندن داستان‌های تخیلی نویسندگانی مانند آرتور کانن دویل (Arthur Conan Doyle) یا ژوزه ساراماگو (José Saramago)، مهارت‌های هم‌احساسی در افراد به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

۱۴. شما را باهوش تر می کند

افرادی که به طور منظم مطالعه می کنند، دقیق تر از کسانی هستند که مطالعه نمیکنند. آنها ذهن باز دارند و بیشتر تمایل دارند از محیط اطراف خود آگاه باشند.

۱۵. افزایش اعتماد به نفس

با خواندن کتابهای بسیار، شما بهتر ارتباط برقرار می کنید و زمینه های مختلف زندگی را می آموزید ؛ همه اینها به ایجاد یک اعتماد به نفس بالا کمک میکند.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا