سلامتی

قرص ال آرژنین و تاثیر آن بر عضله‌سازی

Rate this post

قرص ال آرژنین یکی از بهترین و مهم‌ترین مکمل‌های دو دهه اخیر برای بهبود عملکرد بدن بوده و می‌توان گفت که بی‌رقیب است. در نتیجه به‌خاطر تأثیر مثبت و فوق‌العاده‌ای که روی عملکرد بدنی فرد می‌گذارد، مکمل قبل از تمرین به حساب می‌آید.

بگذارید کمی به عقب برگردیم، روزگاری بود که هیچ مکمل قبل از تمرینی وجود نداشت! در آن زمان اگر به دنبال ماده غذایی برای بهبود عملکردتان بودید، احتمالاً به شما یک فنجان قهوه می‌دادند. اما با ورود نسل مکمل‌های پیش از تمرین دنیای بدنسازی متحول شد.

در این مطلب از سبزینه راه در مورد قرص ال آرژنین فواید، مضرات، بهترین زمان مصرف آن و هرچیزی که به ذهنتان برسد، صحبت خواهیم کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

قرص ال آرژنین چیست؟

آرژنین یکی از آمینواسیدهای ضروری برای بدن است که بدن همه ما برای ساخت پروتئین به آن نیاز مبرم دارد. مقداری از این آمینواسید تقریباً در همه غذاهای پروتئینی که در طول روز میل می‌کنید، یافت می‌شود. حتی اگر بدترین غذاهای دنیا را هم بخورید بازهم در طول روز مقداری ال آرژنین دریافت خواهید کرد.

در اصل کاربرد قرص ال آرژنین رگ‌گشایی بوده و خون را در رگ‌هایتان به جریان می‌اندازد. به همین خاطر است که نه‌تنها بدنسازان، بلکه بیماران قلبی‌ـ‌عروقی و افرادی‌که مشکل نعوظ دارند هم سراغ آن می‌آیند. در بخش بعدی، مصرف‌کنندگانِ اصلی ال آرژنین را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

مشتریان ال آرژنین

علت اصلی مصرف قرص ال آرژنین و محبوبیت آن، افزایش جریان خون در بدن است. بدنسازان هم دقیقاً به دنبال رسیدن به همین خواسته هستند. آن‌ها می‌خواهند تا قبل از شروع تمرین، جریان خونشان افزایش پیدا کرده و در نتیجه مواد مغذی سریع‌تر به عضلاتشان برسد. البته به جز ورزشکاران، مصرف‌کنندگانِ دیگری هم وجود دارند مثلا افرادی‌که مشکلات جنسی یا بیماری‌های گرفتگی قلبی‌ـ‌عروقی دارند هم مشتریان شماره دو قرص‌های ال آرژنین به حساب می‌آیند.

همچنین بخوانید:  چگونه با زیره سبز لاغر شوید؟

فواید ال آرژنین

البته بهتر است برای بهره‌مند شدن از فواید قرص ال آرژنین نظر پزشک خود را جویا شوید اما از فواید این قرص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش فشار خون
  2. کمک به کاهش وزن
  3. افزایش تولید اسپرم
  4. افزایش حجم عضلات
  5. تقویت سیستم ایمنی بدن
  6. تحریک ترشح هورمون رشد
  7. سرعت بخشیدن به ریکاوری
  8. کاهش خطر بیماری‌های قلبی
  9. افزایش عملکرد ورزشی در بدنسازان

تأثیر قرص ال آرژنین بر عضله‌سازی

مصرف این مکمل بدون قید و شرط منجربه افزایش و رشد بیشتر عضلات خواهد شد؛ زیرا بدنتان برای سنتز بیشتر پروتئین‌ها نیاز به آرژنین دارد؛ به‌عنوان مثال وقتی‌که حجم عضلات شما در نتیجه ورزش‌کردن افزایش پیدا می‌کند، ال آرژنین به سلول‌های عضلانی پیامی فرستاده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا هورمون رشد بیشتری ترشح کنند که این یعنی عضله‌سازی چند برابری!

همچنین به دلیل اثر ترمیم بخشی آرژنین روی بافت‌های بدن، با مصرف این مکمل مدت ریکاوری عضلات پس از تمرین کاهش یافته و با افزایش حجم ماهیچه‌ها برای بدنسازان تبدیل به یک مکمل بسیار محبوب شده است.

تأثیر ال آرژنین بر میل جنسی

بله! قرص ال آرژنین در کنار ویتامین C می‌تواند هیجان و میل جنسی را افزایش دهد. این مکمل با تقویت جریان خون در دستگاه تناسلی و ریلکس کردنِ عضلات عمقی بدن ارگاسم‌های با کیفیتی را به شما هدیه دهد.

این قرص پس از وارد شدن به بدن، با افزایش اکسید نیتریک موجود در خون، رگ‌های خونی شما را گشاد و منبسط می‌کند، واکنش و پاسخ جنسی را افزایش می‌دهد و احساس تشدید جریان خون اکسیژن‌دار اندام‌های جنسی را تحریک می‌کند.

این تأثیرات قرص ال آرژنین به این معنی است که رابطه جنسی افراد به سرعت بهبود می‌یابد. به علاوه، میل جنسی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید:  معرفی بهترین راهکارها برا ی رشد سریع مو

در یک مطالعه، محققان دریافتند که در زنانی که میل جنسی کمی دارند، پس از دریافت داروهای آرژنین، تا ۶۰ درصد از مشکلات جنسی‌شان حل شده. آمار دراماتیک و بالایی است!

مواد غذایی با سطح بالای ال آرژنین

این مکمل فوق‌العاده را می‌توانید با خوردنِ این غذاهای سرشار از پروتئین دریافت کنید:

  • ماهی
  • مرغ
  • سویا
  • گوشت قرمز
  • لوبیا
  • غلات
  • لبنیات
  • جو دوسر، ذرت، برنج قهوه‌ای و شکلات
  • دانه‌ها (مثل تخمه آفتاب‌گردان و کنجد)
  • آجیل‌ها (گردو، فندق، بادام‌زمینی، بادام و کشمش)

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین در بدنسازی

اگر می‌خواهید از همه فواید این مکمل بهره‌مند شوید، باید حواستان به زمان مصرف این مکمل باشد. نکته اول این است که به خاطر داشته باشید برای بیشترین تأثیر، آن را قبل از تمرین میل کنید. بهترین زمان مصرف نیم یا یک ساعت قبل از شروع تمرینتان است.

مصرف این مکمل قبل از تمرین باعث بهبود خون‌رسانی به عضلات و افزایش استقامت و عملکرد شما خواهد شد.

بهترین میزان مصرف مکمل آرژنین

طبق تحقیقات آزمایشگاهی و عملی، بهترین میزان ال آرژنین حدود ۶ گرم در نظر گرفته شده است. اگر شما می‌خواهید بیشتر یا کمتر از این میزان مصرف کنید، پیشنهاد می‌شود که محدوده ۵ تا ۷ را حتماً رعایت کنید.

زیرا افرادی‌که مصرفشان کمتر از این میزان یعنی ۳ گرم بوده هیچ تأثیری نگرفته و کسانی‌که حدوداً ۱۰ گرم ال آرژنین دریافت کردند نیز دچار مشکلات گوارشی شده بودند. در نتیجه بهترین میزان مصرفی، همان ۶ گرم ال آرژینین خواهد بود.

ال آرژنین را چگونه مصرف کنیم؟

این مکمل را پیش از تمرین به مدت ۲ یا ۳ ماه پشت سرهم، نهایتاً ۲ تا ۳ وعده در طول روز میل کنید. همچنین بعد از اتمام دوره، ۲ تا ۳ ماه مصرف قرص ال آرژنین را کنار بگذارید و پس از آن دوباره مصرف آن را از سر بگیرید.

عوارض قرص ال آرژنین

به‌طور کلی مکمل امنی بوده و اگر از راه دهان وارد بدن شود در کوتاه‌مدت هیچ عارضه خاصی ندارد. ولی اگر به هر شیوه دیگری این مکمل را وارد بدنتان کنید، شایع‌ترین عارضه‌ای که بعد از مصرف آن ممکن است به سراغتان بیاید، اسهال است.

همچنین بخوانید:  خواص جادویی کاسنی برای دستگاه گوارش و لاغری

این مشکل یکی از اصلی‌ترین عللی است که ورزشکاران به جای قرص ال آرژنین به سراغ ال سیترولین می‌روند. در صورت مواجهه با مشکلاتی که در ادامه گفته شده نیز باید بیشتر مراعات کنید.

  • بارداری و شیردهی: مصرف کوتاه‌مدت این مکمل در دوره بارداری مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد؛ ولی بهتر است که حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. مصرف طولانی‌مدت آن را به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم؛ زیرا عوارض جانبی به همراه خواهد داشت.
  • کودکان: برای کودکان باید دقت زیادی روی دوز و نحوه مصرف آن داشته باشید. بهترین راه دریافت این مکمل از طریق قرص است.
  • آلرژی و آسم: قرص ال آرژنین خودش یکی از عوامل بروز آلرژی و تورم در مسیر تنفسی است. در نتیجه اگر درگیر آلرژی فصلی بوده و یا آسم دارید، با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید.
  • هرپس: هرپس از مهم‌ترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی است. این ویروس موجب تبخال می‌شود. مطالعات نشان داده که مصرف این مکمل، هرپس را بدتر از قبل خواهد کرد؛ زیرا باعث تکثیر این ویروس در بدن خواهد شد.
  • فشار خون پایین: مصرف مکمل آرژنین فشار خون را پایین می‌آورد، در نتیجه اگر مشکل فشار خون پایین دارید می‌تواند برایتان دردسرساز باشد و دچار سرگیجه شوید.
  • بیماری کلیوی: مصرف قرص آرژنین باعث افزایش سطح پتاسیم بدن شده و در نتیجه ممکن است زندگی بیماران کلیوی را به خطر بیندازید.
  • عمل جراحی: اگر به‌زودی قرار است عمل جراحی داشته باشید، به‌خاطر تغییر سطح فشار خون، بهتر است دو هفته مانده به عمل جراحی مصرف این مکمل را به کلی قطع کنید.

سخن پایانی

قرص ال آرژنین یک آمینو اسید است که در بدن ساخته می‌شود و به‌عنوان یک مکمل در تقویت سیستم ایمنی،‌ بهبود بیماری و شرایط مختلف به بدن کمک می‌کند. این مکمل در بدنسازی نقش به‌سزایی دارد و باعث افزایش جریان خون، تقویت و رشد عضلات در بدنسازی می‌شود.

مصرف بیش از ۱۰ گرم قرص ال آرژنین در یک وعده منجربه اختلال دستگاه گوارش و اسهال می‌شود. همچنین این مکمل در شرایط خاصی که در این مطلب گفته شد، باید به مقدار کم مصرف شود و یا به کلی قطع شود.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا