ورزش

لاغری با رقص یا دویدن

Rate this post

تنها راه لاغری و کاهش وزن، سوزاندن کالری در طول روز است. اما بین لاغری با رقص و دویدن کدام‌یک را برای کالری سوزی بیشتر انتخاب می‌کنید؟ قطعاً انتخاب دشواری است.

چون قبل از هرچیز باید بدانیم کالری سوزی و لاغری با رقص بیشتر است یا دویدن؟ کدام‌یک از این فعالیت‌ها کالری سوزی بیشتری دارد و شما را زودتر به هدفتان یعنی کاهش وزن می‌رساند؟ آیا باید وقت بیشتری را صرف رقصیدن و حرکات موزون کنیم یا این‌که بیشتر بدویم؟

در این مقاله دو فعالیت کالری سوز رقص و دویدن را باهم بررسی خواهیم کرد، تا ببینیم کدام کالری سوزی بیشتری خواهد داشت.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

لاغری با رقص حقیقت دارد؟

رقص جزء ورزش‌های مهیج و بی‌نظیر به حساب می‌آید. آن هم ورزشی که تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند. رقص و حرکات موزون یکی از انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای است که برای رسیدن به کالری سوزیِ بیشتر، می‌توانید انجام دهید. چون علی‌رغم کالری سوزی زیاد، انجام چنین فعالیت‌هایی حالتان را هم خوب خواهد کرد.

بسیاری از افراد حوصله ساعت‌ها دویدن روی تردمیل را ندارند و بعد از چند دقیقه حوصله‌شان سر می‌رود. لاغری با رقص می‌تواند جایگزین و تنوع فوق‌العاده‌ای برای این دسته از افراد باشد و انگیزه ورزش‌کردن را چندین برابر کند.

رقصیدن ورزش هوازی است یا قدرتی؟

به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم رقصیدن شاخه‌ای از ورزش است که هم‌زمان شامل تمرینات قدرتی و هوازی می‌شود. یادتان باشد که بدن ما برای حفظ سلامتی و شادابی نیاز به ترکیبی از هر دو دسته هوازی و بی‌هوازی (قدرتی) دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان تمرین رقص کدام حرکات هوازی محسوب شده و کدام یک بی‌هوازی است.

همچنین بخوانید:  حرکت پله در ورزش

هوازی: پریدن، حرکات ریتم‌دار به چپ راست و عقب و جلو و چرخش بدن و چرخیدن

بی‌هوازی: حالت اسکوات در حین رقص، حفظ تعادل و بلند کردن شخص دیگر یا بدن خودتان

عضلات درگیر در حین رقص

اینکه کدام یک از عضلات در حین رقص و لاغری با رقص درگیر می‌شود، بیشتر بستگی به نوع ورزش شما دارد. در ادامه این مقاله عضلات مختلف و درگیر شدن یا نشدنشان در حین رقص را بررسی خواهیم کرد.

هسته بدن: قدم برداشتن‌ها و تکان دادن میان‌تنه حسابی عضلات شکم و پهلوهایتان را درگیر خواهد کرد.

بازوها: با وجود این‌که بیشتر حرکات در حین رقصیدن، قسمت‌های پایین تنه را درگیر می‌کند، ولی بازوها و دست‌ها بی‌نصیب نبوده و در حین تحرک شما درگیر خواهد شد.

پاها: بدون شک بیشترین تأثیر رقص روی عضلات پایین‌تنه شما خواهد بود و عضلات چهارسر ران و همسترینگ فعال خواهد شد.

باسن: در رقص‌هایی مانند هیپ هاپ و باله حرکاتی که انجام می‌دهید، عضلات سرینی یا همان ناحیه باسن را درگیر خواهد کرد.

کمر: بیشتر انواع رقص، هم‌زمان روی عضلات هسته بدن و کمر تأثیرشان را خواهند گذاشت.

مقایسه لاغری با رقص و لاغری با دویدن

کالری‌سوزی رقص

میزان کالری سوزی و لاغری با رقص بستگی به عوامل زیادی دارد؛ اما مهم‌تر از همه سن و سال و ترکیب بدنی شما است. البته درکنار این دو عامل، این‌که چقدر سریع می‌رقصید یا چه سبک رقصی را انتخاب می‌کنید هم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌عنوان مثال کالری سوزی رقص باله چیزی حدود دو برابر بیشتر از انواع دیگر است. اما به‌طور کلی میزان کالری سوزی با رقصیدن به این صورت است:

همچنین بخوانید:  لاغری ران پا با ورزش!

رقص ایرانی

میزان کالری‌سوزی این نوع کاملاً بستگی به سرعت رقصیدن و وزن شما دارد. میزان این کالری سوزی در آرام‌ترین حالت ۲۵۰ تا ۳۳۰ کالری در ۶۰ دقیقه و در ریتم تند بین ۳۱۰ تا ۴۲۰ است.

رقص عربی

کالری سوزی رقص عربی در ریتم‌های آرام‌ ۲۷۰ تا ۳۲۰ کالری و در ریتم‌های سریع‌تر بین ۲۹۰ تا ۳۶۰ کالری در ساعت می‌رسد.

رقص باله

 برای یک فرد سبک وزن و سطح مبتدی در باله، میزان کالری سوزی عددی بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ کالری است. البته این میزان کالری سوزی ارتباط کاملاً مستقیمی با میزان انقباض عضلات و حرفه‌ای بودنِ فرد در تمرین دارد. هرچقدر عضلاتتان را در حین رقص باله بیشتر درگیر کنید و حرفه‌ای‌تر باشید، قطعاً این کالری سوزی به دو برابر این مقدار خواهد رسید.

رقص هیپ هاپ

کالری سوزی این ورزش در ۶۰ دقیقه حدود ۳۷۰ کالری (برای افراد سبک وزن) تا ۶۱۰ کالری (برای افراد بالای ۹۰ کیلوگرم) خواهد بود. پس هیپ ‌هاپ می‌تواند گزینه خوبی برای لاغری با رقص باشد.

رقص زومبا

میزان کالری سوزی در مدت ۶۰ دقیقه به حدود ۴۰۵ کالری (برای یک فرد ۷۰ کیلویی) و ۴۸۰ کالری (برای یک فرد ۹۰ کیلویی) خواهد رسید. اگر علاقه‌مند ورزش زومبا هستید و اطلاعات کاملی در مورد این ورزش و میزان کالری سوزی آن می‌خواهید، خواندن مقاله هرآنچه باید در مورد زومبا در خانه یا باشگاه بدانید را پیشنهاد می‌کنیم.

کالری‌سوزی دویدن

دویدن جزء ورزش‌های شدت بالا محسوب شده و اگر برنامه دوی شما پرشدت و تناوبی باشد حتی پس از پایان دویدن هم کالری‌سوزی‌تان ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید:  فواید دوچرخه ثابت و چربی سوزی فوری در منزل

چون متابولیسم بدنتان بالا رفته و تا ساعت‌ها این خاصیت پابرجا خواهد بود.برای کالری سوزی بیشتر باید تمرین‌تان را تناوبی (اینتروال) کنید. زمان کوتاهی را قدم زده، آرام بدوید و بعد شروع به دویدن با سرعت زیاد کنید.

یک فرد ۷۵ کیلویی اگر مدت زمان ۶۰ دقیقه با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت بدود، میزان کالری حدود ۷۷۲ کالری خواهد داشت. اگر سرعت دویدن خود را بالاتر برده و با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت بدود کالری‌سوزی ۹۲۹ کالری خواهد رسید.

با همین سرعت و شدت، اگر فردی ۹۰ کیلویی بدود، کالری‌سوزی او به ۹۲۶ کالری می‌رسد. اگر سرعت دویدن خود را به ۸ کیلومتر بر ساعت برساند، میزان کالری او به ۱۱۱۵ کالری می‌رسد.

سخن پایانی

اگر به اعداد و ارقام میزان کالری سوزی بالا دقت کنید متوجه اختلاف عددی قابل توجه لاغری با رقص و دویدن خواهید شد. قطعاً میزان کالری سوزی دویدن نسبت به رقص بیشتر خواهد بود، مگر این‌که سرعت و ریتم رقصتان را بالا و عضلات بیشتری را در حین رقصیدن درگیر کنید.

با این حال فراموش نکنید که جذاب بودن و علاقه شما به تمریناتی که انجام می‌دهید، مهم‌ترین شرط برای انتخاب نوع فعالیت کالری‌سوزتان است.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا