زیبایی

لایه‌برداری شیمیایی پوست و انواع آن

Rate this post

سلول‌های پوستی به طور معمول هر ماه دوباره احیا می‌شوند. اما مواردی مانند قرارگرفتن در معرض آفتاب و افزایش سن می‌توانند روند فعالیت طبیعی پوست را کند و مختل کنند. اینجا درست همان جایی است که لایه‌برداری شیمیایی پوست مفید است. لایه‌برداری شیمیایی پوست یک روش سریع برای ازبین‌بردن پوست مرده است که می‌تواند هر آن چه پوست شما به آن نیاز دارد انجام دهد از روشن شدن چهره تا درمان جای زخم و آکنه.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

هرچند لایه‌برداری شیمیایی جایگزین روتین مراقبت از پوست نیست اما بخش مهمی از آن را شامل می‌شود. دو نوع کلی لایه‌برداری پوست شیمیایی و فیزیکی وجود دارد. لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای مفید پوست انجام می‌شود و طی سال‌های اخیر محبوبیت آن گسترش‌یافته است. اگر هنوز هم نمی‌دانید که لایه‌برداری شیمایی پوست چیست و کدام یک از اسیدها برای پوست شما مناسب است این مقاله را بخوانید.

لایه‌برداری شیمیایی پوست چیست؟

لایه‌بردارهای شیمیایی اسیدهایی هستند که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. آن‌ها در غلظت‌های مختلف وجود دارند. فرمول‌های ضعیف آن بدون نسخه قابل تهیه هستند اما لایه‌بردارهای قوی معمولاً توسط متخصص پوست در روند لایه‌برداری شیمیایی پوست در کلینیک‌ها و مراکز زیبایی استفاده می‌شود.

لایه‌بردارهای شیمیایی پوست با شکستن پیوند بین سلول‌هایی که پوست را به هم متصل می‌کنند، عمل می‌کنند. با ازبین‌رفتن این پیوندها، لایه‌های بالایی پوست که حالا چیزی جز سلول‌های مرده نیست ریخته می‌شود و پوست خود را بازسازی و ترمیم می‌کند. با لایه‌برداری شیمیایی پوست به طور منظم، پوست شما صاف و یکنواخت می‌شود، منافذ پوست پاک شده و علائم پیری کمتر خواهند شد.

تفاوت لایه‌برداری شیمیایی پوست با لایه‌برداری فیزیکی

درحالی‌که اسیدها از نظر شیمیایی لایه‌های خارجی پوست را از بین می‌برند، لایه‌بردارهای فیزیکی این کار را به‌صورت دستی انجام می‌دهند. لایه‌بردارهای فیزیکی معمولاً به‌صورت اسکراب‌های خانگی و روش‌های حرفه‌ای‌تر همچون میکرودرم ابریژن توسط متخصص انجام می‌شوند. تأثیر لایه‌بردارهای فیزیکی به دلیل عدم نفوذ عمیق آن‌ها به لایه میانی پوست بسیار کمتر از لایه‌برداری شیمیایی پوست است. از لایه‌بردارهای فیزیکی مانند اسکراب می‌توانید بسته به نوع پوستتان بین هفته‌ای یک الی دوبار استفاده کنید درحالی‌که استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی بیشتر از هفته‌ای یک‌بار توصیه نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  راجع به کاربردهای برنج چه می دانید؟ خواص برنج

انواع مختلف لایه‌برداری شیمیایی پوست

سه نوع ماده اصلی لایه بردار شیمیایی وجود دارد. همه آن‌ها از خانواده اسیدها هستند، اما برخی از آن‌ها ملایم‌تر و برخی دیگر عمیق‌تر به پوست نفوذ می‌کنند. نکته اصلی که باید در انتخاب و خرید محصول لایه بردار خود به‌خاطر بسپارید این است که هرچه غلظت بالاتر و pH کمتر باشد، اثر لایه بردار شدیدتر است.

  1. اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHA)

AHAها شامل اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، سیتریک و اسید مالیک هستند. آن‌ها معمولاً از مواد خوراکی و میوه‌ها تهیه می‌شوند اما نمونه‌های مصنوعی آن‌ها هم در بازار وجود دارد. اسیدهای آلفا هیدروکسی، با حل شدن در آب، روی سطح پوست کار می‌کنند تا بافت آن را بهبود ببخشند.

معمولاً از گلیکولیک و اسیدلاکتیک در روتین مراقبت از پوست استفاده می‌شود. غلظت بین ۵ تا ۱۰ درصد را برای اثربخشی بالاتر انتخاب کنید.

  1. اسیدهای هیدروکسی بتا (BHAs)

BHA محلول در روغن است، بنابراین می‌تواند به منافذ پوست نفوذ کند. این اسیدها با عملکرد عمیق نه‌تنها به بافت پوست سود می‌رسانند، بلکه منافذ باز پوست را هم از بین می‌برند و چربی بیش از حد پوست که منجر به آکنه می‌شود را کنترل می‌کنند. نمونه‌هایی از BHA شامل اسید سالیسیلیک و اسید تروپیک است.

  1. اسیدهای پلی هیدروکسی (PHA)

PHAها به روشی مشابه AHA کار می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که مولکول‌های PHA بزرگ‌تر هستند، بنابراین نمی‌توانند به‌اندازه AHA عمیقاً به پوست نفوذ کنند. به همین دلیل تحریک‌پذیری پوست با اسیدهای پلی هیدروکسی بسیار کمتر از آلفا هیدروکسی اسید است. البته این نوع از اسیدها برای آبرسانی پوست بسیار مناسب هستند. گلوکونولاکتون و اسید لاکتوبیونیک معروف‌ترین اعضای خانواده PHAها هستند.

 

هرکدام از انواع لایه‌برداری شیمیایی پوست برای چه مواردی مناسب است؟

تنوع محصولات لایه‌برداری شیمیایی پوست تا حد زیادی دست شما را برای خرید محصول مناسب بازمی‌گذارد. اما به همان اندازه انتخاب را سخت‌تر خواهد کرد. به همین منظور بهتر است ترکیبات هر محصول را بررسی کنید و با راهنمای جامع زیر که توسط مجله زیبایی سبزینه راه تهیه شده است، نیاز پوست خود را بسنجید.

  • AHA اغلب برای بهبود رنگ پوست و مناطق کوچکی از پوست که دچار تغییر رنگ شده‌اند، استفاده می‌شود.
  • از طرف دیگر BHAها به دلیل خاصیت ضد انسداد منافذ برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه ایده‌آل هستند.
  • اگر پوست بسیار حساسی دارید، ممکن است یک‌لایه بردار PHA بانفوذ کمتر گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.
همچنین بخوانید:  20 هایلایت فیس فریم مو ترند 2022 (قسمت دوم)

از هر اسیدی که تصمیم دارید استفاده کنید، به‌آرامی شروع کنید. هفته‌ای یک‌بار آن را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید تا ببینید واکنش پوست شما چیست، در صورت عدم تحریک، مقدار مصرف را بسته به درصد و غلظت اسید محصول، به دو یا سه بار در هفته افزایش دهید.

راهنمای انتخاب لایه بردار شیمیایی برای انواع پوست

برخی از انواع پوست از AHA  و BHA  سود بیشتری کسب می‌کنند. توصیه می‌کنیم ابتدا روتین مراقبت از پوست خود را به مدت ۲ الی ۳ ماه به طور مرتب رعایت کنید تا نیازهای پوستی خود را کشف کنید. سپس در تلاش برای یافتن اسید هیدروکسی مناسب باشید. اگر بدون داشتن یک روتین، لایه‌برداری شیمیایی پوست انجام دهید می‌توانید مرگ پوستتان را به دست خودتان رقم بزنید.

اگر پوست خشک یا حساسی دارید

BHAها می‌توانند پوست شما را تسکین دهند، این ویژگی، BHA را برای انواع حساس پوست یا افرادی که قرمزی پوست دارند، ایده‌آل می‌کند.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

مطالعات نشان داده است که PHA هم برای افراد مبتلا به اگزما و روزاسه مناسب است.

اگر پوست خشک دارید

AHA را انتخاب کنید. ازآنجاکه آلفا هیدروکسی اسیدها فقط روی سطح پوست کار می‌کنند، باعث می‌شوند تا پوست رطوبت را به‌خوبی جذب کند. اسیدلاکتیک معمولی دارای امتیاز بالایی برای پوست شما است.

اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید

BHA ها، به‌ویژه سالیسیلیک اسید، برای پاکسازی و کوچک کردن منافذ باز صورتتان فوق‌العاده عمل می‌کنند. اما متأسفانه، یک نقطه‌ضعف بالقوه در استفاده از اسید سالیسیلیک این است که باعث خشکی پوست می‌شود. به همین دلیل برای جبران رطوبت ازدست‌رفته پوست می‌توانید اسیدلاکتیک را با AHA ترکیب کنید و حین مصرف مرطوب‌کننده و آبرسان را فراموش نکنید.

اگر پوست مختلط دارید

پوست مختلط به بهترین‌های هر دو نوع پوست خشک و چرب نیاز دارد. برای لایه‌برداری شیمیایی پوست، به دنبال سرمی حاوی اسید سالیسیلیک باشید.

اگر پوست چروکیده دارید

AHAها می‌توانند باهدف قراردادن خطوط ریز و چین‌وچروک‌های عمیق، علائم پیری را کاهش دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند با زبری مقابله کرده و پوست را درخشان کنند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها را شروع کنید.

 

اگر دچار هایپرپیگمانتاسیون یا زخم هستید

برای کاهش دیده‌شدن علائم تیره و زخم‌ها، از یک BHA مانند اسید سالیسیلیک استفاده کنید که می‌تواند گردش سلول‌های پوستی را تشویق کند.

همچنین بخوانید:  ریداستیم ؛ روشی غیرتهاجمی برای رسیدن به لاغری

اگر لکه‌های ناشی از آسیب خورشید دارید

AHAها در کاهش ظهور آفتاب مؤثر هستند. ترکیبی از دو اسید گلیکولیک و لاکتیک پیشنهاد مناسبی برای شما است. این دو اسید در کنار هم باعث کاهش رنگدانه سازی سطح پوست می‌شوند.

اگر جوش‌های سرسیاه دارید

اسیدلاکتیک (AHA) و سالیسیلیک اسید (BHA.) می‌توانند به جلوگیری از رشد موهای مزاحم که به جوش‌های سرسیاه تبدیل می‌شوند، کمک کنند. آن‌ها این کار را با خلاص شدن از شر پوست مرده، نرم کردن بافت پوست و خارج کردن موهای داخل شده در سطح بدن انجام می‌دهند.

چطور باید لایه‌برداری شیمیایی پوست انجام دهید؟

شاید تصور کنید که تهیه و مصرف یکی از اسیدهای مفید پوست برای لایه‌برداری شیمیایی پوست کافی باشد اما همه لوازم موردنیاز شما، همین‌ها نیست!

شما باید بعد از لایه‌برداری شیمیایی پوست همیشه مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را به‌خاطر بسپارید:

لایه‌بردارهای شیمیایی این قابلیت را دارند که پوست را خشک کنند. برای مقابله با خشکی پوست، بلافاصله پس از لایه‌برداری شیمیایی پوست به‌خوبی پوستتان را مرطوب کنید.

همچنین باید در طول مصرف لایه‌بردارهای شیمیایی، از SPF استفاده کنید، زیرا AHA و BHA می‌توانند پوست را نسبت به آفتاب حساس کنند. در حقیقت بهتر است از اسید لایه بردار شب ها استفاده کنید.

آیا می‌توانید هم‌زمان از بیش از یک نوع لایه بردار شیمیایی پوست استفاده کنید؟

بله می‌توانید، اما احتمالاً نیازی به آن ندارید. برای یک فرد عادی، معمولاً یک اسید برای لایه‌برداری شیمیایی پوست کافی است. این امر خصوصاً در مورد افرادی با پوست حساس یا افرادی که از رتینوئید استفاده می‌کنند صادق است.

اگر بیش از حد از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که علائمی مانند خشن شدن بافت پوست، کدری و تیرگی پوست را ملاحظه کردید باید لایه‌برداری شیمیایی پوستتان را شروع کنید. بااین‌حال زیاده‌روی در استفاده از اسیدها هم می‌تواند خودش را به‌صورت تحریک مانند التهاب و خشکی پوست، بریدن پوست و حتی پوسته‌پوسته شدن آن شود.

اگر هر یک از موارد بالا را تجربه کردید، لایه‌برداری را تا بهبود کامل پوست خود متوقف کنید.

تا زمانی که به پوست خود گوش دهید، لایه‌برداری شیمیایی پوست روشی آسان و مؤثر برای به‌دست‌آوردن پوستی درخشان و شاداب است. مجله زیبایی و سلامتی سبزینه راه تاکید می‌کند که در استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی پوست؛ صبور باشید و با درصدهای کم آغاز کنید. همچنین اگر می‌خواهید خدمات مراقبت از پوست حرفه‌ای را تجربه کنید می‌توانید با دانلود اپلیکیشن رزرو آنلاین آرایشگاه از طریق سایت سبزینه راه از بهترین بیوتی تراپیست‌های محل سکونت خود وقت رزرو کنید.

منبع : butyle.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا