زیبایی

لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

Rate this post

تا چندی پیش، تنها راه برای رفع مشکلات ناشی از شلی پوست صورت – از جمله افتادگی گونه‌ها – عمل جراحی لیفتینگ بود. با وجود آنکه درمان‌های بازسازی پوست می‌توانند به احیای استحکام پوست تا درجات معینی کمک کنند، اما برداشتن بخشی از پوست شل شده تنها با استفاده از چاقوی جراحی امکان‌پذیر است.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

اگرچه زمانی که رویکرد مبتنی بر استفاده از ترکیبات تزریقی و بازسازی مجدد پوست و انجام عمل جراحی لیفتینگ برای بسیاری از بیماران کاملاً ضروری می‌شود، همه افراد مایل و یا قادر به انجام جراحی نیستند. اگر جزو این گروه از افراد هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید نوع جدیدی از جراحی ابداع ‌شده است که برای رفع خلأ میان جوان‌سازی پوست به روش غیرتهاجمی و جراحی لیفتینگ صورت انجام می‌شود: “لیفتینگ با نخ”.

 

 لیفتینگ با نخ

لیفتینگ با نخ چیست؟

جراحی لیفتینگ با نخ شیوه‌ای است که در آن از بخیه‌های موقتی برای “لیفت” یعنی بالا کشیدن پوست صورت به شیوه‌ای دقیق و ظریف اما قابل ‌رؤیت در پوست استفاده می‌شود. در این روش، جراح زیبایی به‌جای جدا کردن پوست شل صورت بیمار به شیوه جراحی، به‌سادگی با بخیه زدن قسمتهایی از پوست به سمت بالا، آن را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این امر باعث می‌شود پوست کمی به‌عقب برگردد و به همین دلیل پوست صورت را سفت و مستحکم می‌کند. این روش علاوه بر این‌که برای کشیدن پوست ایده‌آل است، نخ‌ها به روش دیگری نیز با پیری پوست مقابله می‌کنند که شامل تحریک “واکنش شفابخش” بدن و ایجاد مقادیر بالای کلاژن در نواحی تحت درمان است. این امر به دلیل نقش حیاتی کلاژن در فرآیند پیری پوست حائز اهمیت است.

کلاژن به حفاظت از “فاکتورهای رشد” کمک می‌کند که تأثیر عمده‌ای بر وضعیت پوست ما دارد. کلاژن علاوه بر اینکه برای ترمیم زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد، به حفظ استحکام، حجم و نرمی پوست نیز کمک می‌کند. هرچه پیرتر می‌شویم بدن ما به‌تدریج کلاژن کمتری تولید می‌کند که منجر به کاهش ۸۰ درصد از ضخامت پوست در حدود ۷۰ سالگی می‌شود. این کاهش حجم و استحکام عاملی عمده در ایجاد پوست اضافی و چروک است. با ضعیف‌تر شدن پوست، پوست دیگر قادر به حفاظت از بافت‌های زیرپوست به‌طور مطلوب نیست، به این معنی که جاذبه آن را به سمت پایین کشیده و باعث منبسط شدن آن می‌شود. تزریق کلاژن تازه به پوست، هنگامی‌که علائم شلی پوست هنوز خفیف است می‌تواند به کاهش سستی (با ضخیم شدن و مرطوب کردن پوست) کمک کند و از بدتر شدن آن (با تقویت پوست) جلوگیری کند.

به عبارت دیگر در این فرآیند، جوان‌سازی مستمر و تدریجی برای بافت های صورت فراهم می شود. بیمارانی که عمل لیفتینگ با نخ را برای تحریک کلاژن سازی انجام می دهند، متوجه بهبود تدریجی در رنگ و استحکام پوست خود خواهند شد. در حالی که نخ به کار برده شده در محل جراحی وجود دارد، واکنش بدن به روند بهبودی به طور مستمر فعال خواهد بود زیرا بدن می خواهد مناطق بخیه شده را “التیام بخشد” و بخیه ها را پس بزند. بدن از نظر بیولوژیکی به گونه ای برنامه ریزی شده است تا هر جسم خارجی را در غشای میانی پوست حس کرده و به آن واکنش نشان دهد. خوشبختانه از آنجا که نخ‌هایی که در جراحی لیفتینگ پوست در زیر پوست قرار گرفته‌اند بسیار کوچک هستند، بیمار هیچ یک از این اتفاقات را احساس نخواهد کرد. اکثر افراد پس از بهبودی پوست خود، وجود هیچ یک از بخیه های را احساس نمی کنند.

همچنین بخوانید:  لاغری با لیزر ؛ معرفی 5 دستگاه و بررسی سازوکار هرکدام

مزایای استفاده از لیفتینگ پوست با نخ

مزایای استفاده از لیفتینگ پوست با نخ چیست؟

برای بسیاری از بیماران، بزرگ‌ترین مزیت انجام لیفتینگ با نخ به‌جای لیفت صورت و بریدن پوست اضافی، کاهش چشمگیر بهبودی پس از جراحی است. هنگامی‌که بیمار، جراحی برش پوست اضافه پس از کشیدن پوست را انجام می‌دهد باید پس از جراحی کاملاً آرام و بی‌حرکت باشد به‌طوری‌که نباید به‌هیچ‌عنوان رانندگی کند و فردی باید او را از بیمارستان به منزل برساند. اکثر این بیماران حداقل سه روز بعد از عمل جراحی به کمک و مراقبت شبانه‌روزی نیاز دارند. به‌علاوه، اگر بیمار دارای فرزند خردسال باشد، باید برای مراقبت از کودک خود نیز کمک داشته باشد. معمولاً این بیماران برای بهبودی نیاز به یک یا دو هفته مرخصی دارند.

از طرف دیگر، بهبودی پس از انجام جراحی لیفتینگ با نخ نسبتاً آسان است. در این شیوه از جراحی می‌توان به‌جای بیهوشی عمومی از بیهوشی موضعی استفاده نمود، به این معنا که بیماران می‌توانند بلافاصله پس از انجام جراحی به منزل بازگردند و نیاز به فردی برای مراقبت از خود ندارند. اگرچه برخی از بیماران بعد از لیفتینگ با نخ کمی احساس درد، قرمزی و تورم را تجربه می‌کنند و بنابراین مایل هستند که بقیه روز را در مرخصی بگذرانند، اما اکثر آنها می‌توانند بلافاصله به محل کار خود برگردند. استفاده از داروهای مسکن قوی به‌ندرت پس از لیفتینگ با نخ مورد نیاز است، و این امر بازگشت بیماران به روال عادی زندگی را آسان‌تر می‌کند. بنابراین این روش برای افرادی که فرزند خردسال در خانه دارند یا افرادی که شاغل هستند، ایده‌آل است.

با وجود آنکه بهبودی پس از جراحی لیفتینگ با نخ تحت شرایط چندان دشواری نیست، اما بیماران باز هم باید در طی روند بهبودی، اقدامات جزئی احتیاطی را انجام دهند. توجه به این نکته مهم است که حداقل تا یک هفته هنگام تمیز کردن آن و یا استفاده از مرطوب کنند نباید صورت خود را به‌شدت مالش دهید. همچنین باید سعی کنید سرخود راکمی بالا نگه‌دارید و هنگام خواب صورت خود را روی بالش قرار ندهید.

جراحی لیفتینگ با نخ به دلیل آنکه روشی ملایم است، خطر کم‌تری دارد. در واقع پس از جراحی ریسک ایجاد زخم، کبودی شدید، خونریزی یا عوارض دیگر وجود ندارد. در موارد نادر، بیماران ممکن است تحریک یا ایجاد عفونت را تجربه کنند و یا بخیه‌های آنها در زیر پوست قابل ‌مشاهده شود. هرچند اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان به‌راحتی بخیه‌ها را برداشت تا صورت بیمار به حالت اولیه خود بازگردد.

در نهایت، به دلیل آنکه انجام جراحی‌های لیفتینگ صورت با نخ نسبت به جراحی لیفت صورت و برش پوست اضافه بسیار آسان‌تر است، بسیار مقرون ‌به ‌صرفه هستند.

هرچند جراحی‌های لیفتینگ صورت دارای این مزایا هستند اما بیماران باید انتظاراتی واقع‌بینانه از این روش داشته باشند. با وجود آنکه در این روش جراحی مطمئناً تغییرات قابل ‌مشاهده ایجاد می‌شود، اما به‌طورکلی پوست صورت تنها چند میلی‌متر بالا کشیده می‌شود. به‌ این ‌ترتیب، آن نتیجه‌ای ظریف‌تر و طبیعی‌تر از عمل جراحی لیفت صورت را ایجاد می‌کند. از این‌رو لیفتینگ با نخ مناسب‌ترین شیوه جراحی برای بیمارانی محسوب می‌شود که با علائم خفیف و متوسط و نه شدید و نشانه‌هایی از شلی پوست مواجه هستند.

همچنین بخوانید:  فواید نمک هیمالیا برای سلامت بدن + زیبایی پوست و مو

گزینه جراحی لیفتینگ با نخ معمولاً در اواخر دهه سی تا اوایل دهه پنجاه سالگی ایده آل است، درحالی‌که اکثر بیماران بالای ۵۵ سال از عمل جراحی لیفتینگ با نخ بهره‌مند می‌شوند. با این ‌وجود این روش می‌تواند جایگزینی ساده‌تر نسبت به جراحی‌های دشوار برای بیماران مسن‌تری باشد که به دلایل پزشکی قادر به انجام جراحی نیستند. از آنجاکه لیفتینگ با نخ می‌تواند تحت بیهوشی موضعی انجام شود، بسیاری از افرادی که در شرایط سنی خاص هستند و این باعث می‌شود برای انجام جراحی‌های سخت‌تر واجد شرایط نباشند (مانند فشارخون بالا، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی) می‌توانند با اطمینان از این درمان برخوردار شوند. اگر شما دچار شرایط خاص سلامتی هستید، حتماً با پزشک خود در مورد انجام یا عدم انجام این جراحی صحبت کنید.

دانستن این نکته حائز اهمیت است که هیچ تکنیک لیفتینگی نمی‌تواند نتایج دائمی داشته باشد، جراحی لیفت صورت معمولاً نتایج ماندگارتری نسبت به لیفتینگ با نخ خواهد داشت. نتایج عمل جراحی لیفت صورت می‌تواند تا یک دهه دوام داشته باشد، درحالی‌که در روش لیفتینگ با نخ عموماً از یک تا ۳ سال به طول می‌انجامد. هرچند، به دلیل آنکه روش لیفتینگ با نخ بسیار کم خطر است، بیمارانی که از نتایج عمل خود راضی هستند، معمولاً می‌توانند پس از جذب بخیه‌های قدیمی توسط بدن، مجموعه جدیدی از بخیه‌های موقت را داشته باشند.

لیفتینگ با نخ

آگاهی از روش‌های مختلف لیفتینگ با نخ

هر دو شیوه لیفتینگ نووا و لیفتینگ سیلوئتی برای انجام لیفتینگ با نخ با هدف بالا بردن بافت صورت توسط سازمان FDA تأیید شده‌اند. هرچند، با وجود آنکه این روش‌ها به مکانیسم مشابهی در عمل متکی هستند و هر دو نتایج عالی را به وجود می‌آورند، اما تفاوت‌های اساسی بین آنها وجود دارد که بیماران باید از آنها آگاه باشند. در اینجا، ما به ارزیابی تفاوت میان این دو روش با یکدیگر خواهیم پرداخت.
در روش لیفتینگ نووا بخیه‌هایی زده می‌شود که از ماده سازگار با محیط ‌زیست به نام PDO تهیه ‌شده‌اند که به‌طور خاص برای جذب مجدد و ایمن توسط بدن طراحی‌ شده‌اند. این بخیه‌ها حدود ۴ تا ۶ ماه در محل باقی می‌ماند و سپس به‌تدریج در پوست حل می‌شوند. هرچند، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که بعد از درمان، شاهد نتایج حاصل از این بخیه‌ها به مدت یک سال یا بیشتر باشند. این اثر طولانی‌مدت و بهبودی ماندگار در شرایط پوستی ناشی از تزریق کلاژن است.

روش لیفتینگ نووا به شیوه‌های متفاوت انجام می‌شود: بخیه‌های خاردار، که برای جمع‌کردن پوست ایده‌آل است (و بنابراین عملکرد بالا کشیدن و لیفت پوست را ارتقاء می‌دهد) و بخیه‌های صاف و مستقیم یا خمیده. در بخیه‌های صاف، پوست کمتر کشیده می‌شود اما برای تحریک کلاژن بسیار عالی هستند. در این روش معمولاً بخیه‌ها در موقعیت‌های معین دور صورت مانند گوشه‌های دهان یا در امتداد ابروها قرار می‌گیرند تا نواحی که علائم پیری در آن به‌طور خاص آشکار می‌شود درمان شود. از سوی دیگر بخیه‌های خاردار در نزدیکی خط مو قرار دارند تا به‌تدریج پوست را به‌ عقب کشیده و گونه‌ها را بالا بکشند.

انجام لیفتینگ با نخ‌های نووا برای بیمار نسبتاً سریع و آسان انجام می‌شود. به‌طوریکه ابتدا از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن مناطقی که قرار است تحت درمان قرار بگیرند استفاده می‌شود، سپس از ابزاری کوچک (یک کانول نازک یا سوزن) برای قرار دادن نخ‌ها در زیر پوست استفاده می‌شود. تمام این فرآیند معمولاً فقط بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و بیمار می‌تواند پس ‌از آن به‌کار خود بازگردد.

همچنین بخوانید:  بهترین ماسک‌های صورت کیوی که باید امتحان کنید

روش اینستالیفتینگ سیلوئت مانند روش لیفتینگ نووا بر مبنای استفاده از بخیه‌های موقت سازگار با محیط ‌زیست برای کشیدن پوست صورت است. این روش بیش از آنکه روی تولید کلاژن متمرکز باشد برکشیدن پوست تکیه دارد (البته با انجام این روش می‌توان به هر دو هدف رسید)، بنابراین نخ‌های مورد استفاده در این روش تا حدودی متفاوت طراحی ‌شده‌اند. به‌جز ویژگی‌های صاف یا خاردار بودن، آنها حاوی تعدادی بخیه هستند که دارای “مخروط”های ریزی جهت درگیر کردن بافت پوست هستند. این امر باعث می‌شود تا نخ‌ها، مقدار پوست بیشتری را جمع کنند و میزان قابل‌توجهی کشیدگی در پوست گونه‌ها ایجاد شود. لیفتینگ پوست به روش اینستالیفتینگ سیلوئت برای ایجاد نتایج نسبتاً طولانی‌مدت نیز طراحی‌ شده‌اند. بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند برای مدت یک تا ۳ سال از تأثیر این شیوه بهره‌مند شوند.

انجام روش اینستالیفتینگ سیلوئت به‌طور متوسط حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و تحت بی‌حسی موضعی قابل انجام است. در این روش از یک سوزن مخصوص نازک برای قرار دادن نخ‌ها در پوست استفاده می‌شود تا ناراحتی بیمار را به حداقل برساند. گاهی اوقات بیماران پس از انجام این عمل چند روز احساس درد و تورم خفیف می‌کنند، اما معمولاً با استفاده از داروهای ضد درد می‌توان آن را کنترل کرد. به ‌این‌ ترتیب، اگر شما از این روش لیفتینگ استفاده کنید احتمالاً بلافاصله قادر خواهید بود به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

اولتراپی

چگونه بیشترین بهره را از انجام لیفتینگ با نخ ببرید؟

از آنجا که انجام روش‌های لیفتینگ با نخ بسیار کم خطر هستند و دارای زمان بهبودی کوتاهی هستند، می‌توان آنها را با سایر روش‌های غیر جراحی ترکیب کرد تا نتایج جامع و قابل‌توجه‌تری حاصل شود. پس ‌از اینکه پوست شما در اثر به‌کار گرفتن نخ‌های لیفتینگ طی روش اینستالیفت بهبود یافت، توصیه می‌کنیم درمان خود را با درمانی مانند اولتراپی تکمیل کنید.

در این روش از پالس‌های ملایم انرژی سونوگرافی برای گرم کردن بافت‌های همبند زیر پوست استفاده می‌شود و بدین ترتیب تولید کلاژن را تحریک می‌کند. اولتراپی، که اغلب به آن ” روش لیفتینگ غیر جراحی” گفته می‌شود، به‌اندازه کافی ایمن است تا تقریباً در هر ناحیه‌ای از صورت و گردن اعمال می‌شود. با ترکیب این روش با لیفتینگ با نخ، می‌توانید میزان استحکام‌بخشی پوست را به حداکثر برسانید و حتی میزان کشیدگی پوست گردن و همچنین صورت را بیشتر کنید.

با وجود آن‌که با استفاده از روش‌های لیفتینگ با نخ می‌توان پوست را به نحو مؤثرتری استحکام بخشید، اما آنها برای رفع لکه‌های سطح پوست طراحی نشده‌اند. به ‌این ‌ترتیب، برای از بین بردن علائم سطحی پیری پوست – مانند لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن، نواحی دارای رنگ‌دانه های ناهموار و خطوط ریز – نیازمند تکنیکی موسوم به “لایه‌برداری پوست” خواهیم بود. در حین لایه‌برداری پوست، لایه بالایی پوست برداشته می‌شود و لکه‌های فوق را از بین می‌برد. سپس لایه‌ای از پوست جدید و با ظاهر جوان‌تر به آن جای رشد می‌کند.

با تلفیق شماری از درمان‌های متفاوت ضد پیری پوست به روش غیر جراحی، بیماران می‌توانند به تغییری کاملاً مثبت در ظاهر خود دست یابند و این امر بدون تحمل زمان بهبودی طولانی‌مدت در پی انجام جراحی است.

 

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا