زیبایی

لیپوماتیک ، سوالات متداول و عوارض این عمل جراحی زیبایی

Rate this post

 معرفی و مکانیسم دستگاه لیپوماتیک

لیپوماتیک (Lipomatic) یک عمل جراحی زیبایی به حساب می آید که در این مطلب قصد داریم درباره آن نکاتی را مطرح کنیم. دستگاه لیپوماتیک شامل یک کمپرسور و دسته به نام کانولا است.

با خواندن این مطب در مجله زیبایی و تناسب اندام سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

کمپرسور هوای فشرده تولید میکند که توسط کانولا به زیر پوست رانده میشود. لوله کانولا با استفاده از لرزش سه بعدی و امواج اینفراسونیک باعث کنده شدن سلول های چربی میشود. این چربی ها توسط لوله کانولا به خارج هدایت می شوند.

پزشک با ایجاد یک سوراخ سه میلی متری در روی پوست شما به درون پوست، محل تجمع چربی ها نفوذ می کند و به صورت فیزیکی نه به صورت سوزاندن، چربی ها را جدا کرده و از محل خارج میکند.

در روش لیپوماتیک، هدف کم کردن وزن نیست و تنها میتوان از این روش برای برداشتن چربی های موضعی استفاده کرد. کسانی که چاقی مفرط دارند، بهتر است از لیپوساکشن به جای لیپوماتیک استفاده کنند. در ادامه به چند تا از سوالات متداول در رابطه با لیپوماتیک پاسخ داده خواهد شد.

لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب است؟

از آنجایی که عمل لیپوماتیک بیشتر جنبه زیبایی و پیکرتراشی دارد؛ مناسب کسانی است که چاقی موضعی دارند و با ورزش و رژیم لاغری به نتیجه ای نرسیده اند لذا به جراحی لاغری روی آورده اند. این عمل برای کسانی که از چاقی مفرط رنج می برند مناسب نیست. برای گرفتن پاسخ دقیق پرسش خود؛ بهتر است به پزشک متخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنید و از وی مشاوره بخواهید.

عمل لیپوماتیک برای چه مناطقی از بدن مناسب است؟

پاسخ این سوال هم کمی تخصصی است ولی در این جا می توانم عرض کنم؛ عمل لیپوماتیک بیشتر برای مناطق وسیع مانند شکم، پهلو، ران ها توصیه میشود ولی برداشت چربی در نواحی کوچک مانند صورت و غبغب هم امکان پذیر است که به مهارت پزشک و دستیاران ایشان بستگی دارد.

همچنین بخوانید:  نکاتی درباره جراحی بینی

لیپوماتیک در ناحیه سینه هم انجام میشود. این عمل در این ناحیه هم برای زنان و هم برای مردان انجام میشود ولی بیشتر برای مردان کاربرد دارد و نتیجه بهتری از آن دیده میشود. بهتر است برای کم کردن چربی در ناحیه سینه برای زنان از روش ماموپلاستی استفاده شود.

عمل لیپوماتیک برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

چون عمل لیپوماتیک با بیهوشی انجام نمیشود و از روش بی حسی موضعی استفاده میشود. کسانی که به لیدوکایین حساسیت دارند، نمیتوانند از این روش لاغری استفاده کنند. علاوه بر این این روش برای بیماران قلبی که بیهوشی برایشان توصیه نمیشود از سایر جراحی های لاغری بهتر است.

در حین عمل لیپوماتیک مانند هر عمل جراحی دیگری خونریزی اتفاق میافتد لذا این عمل برای کسانی که مبتلا به هموفیلی هستند توصیه نمیشود. به دلیل خونریزی مکرر حتی در بعد از عمل جراحی پزشکان به بیماران توصیه میکنند از مصرف دارو هایی که خون را رقیق میکنند مانند آسپرین و وارفارین خودداری کنند.

عمل لیپوماتیک به کسانی که مبتلا به بیماری های عفونی هستند مانند مبتلایان به دیابت توصیه نمی شود زیرا ممکن است روند بهبود زخم های ایجاد شده کند شود و ایجاد عفونت در محل و راه پیدا کردن عفونت به خون باعث مرگ بیمار شود.

این روش از لاغری موضعی به کسانی که چاقی مزمن دارند یا به معنی ساده تر تمام توده بدنی آنها چاق است توصیه نمیشود زیرا دفعات انجام این عمل با توجه به حجم چربی بالا افزایش پیدا می کند و این افزایش خطرات جدی را به دنبال دارد که حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

هزینه لیپوماتیک چقدر است؟

در این جا باید عرض کنم موارد زیادی به هزینه انجام این عمل بستگی دارد. میزان چربی های موضعی در هزینه موثر است؛ هرچه چربی بیشتری برای از بین بردن وجود داشته باشد، هزینه بالاتر میرود و بالعکس.

مهارت پزشک و تیم همراه او در هزینه تاثیر دارد به طبع هر پزشک حاذقی هزینه بالاتری را برای این عمل درخواست میکند. مکان مطب پزشک هم در قیمت تاثیر دارد؛ اگر در منطقه گران تری باشد به طبع آن هم هزینه انجام عمل لیپوماتیک بالاتر خواهد بود. به طور میانگین در سال 97 بین 20 تا 40 میلیون تومان برآورد می شود.

همچنین بخوانید:  50 ایده جالب بافت آفریقایی برای 2022 (قسمت اول)

آیا عمل لیپوماتیک خدمات بیمه ای را شامل می شود؟

اینکه این عمل تحت پوشش بیمه باشد یا نباشد به شرکت بیمه کننده بستگی دارد. برخی از شرکت های بیمه با عمل جراحی لاغری در صورتی که فرد از چاقی مفرط رنج میبرد و چاقی خطر جدی برای سلامت وی ایجاد میکند و جنبه زیبایی ندارد؛ این خدمات را تحت پوشش بیمه قرار می دهند.

عمل لیپوماتیک چقدر به طول می انجامد؟

این عمل به طور کلی بین 3 تا 7 ساعت طول میکشد. زمان این عمل بستگی به حجم چربی و مهارت پزشک دارد. به طور کلی خود عمل جراحی 2 تا 3 ساعت طول میکشد؛ انجام کارها و مراقبت های قبل و بعد از آن این مدت زمان را افزایش می دهد.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک چیست؟

  • پس از انجام عمل لیپوماتیک حمام رفتن با آب ولرم ایرادی ندارد ولی از رفتن به استخر و استفاده از وان تا دو هفته باید اجتناب کرد.
  • بعد از برطرف شدن درد رانندگی اشکالی ندارد و سفر کردن تا 2 هفته پس از عمل لیپوماتیک امکان پذیر است.
  • 6 تا 8 هفته خوابیدن ورم حاصل از لیپوماتیک طول میکشد و تا 2 هفته کبودی ها قابل رویت هستند.
  • پیاده روی بعد از لیپوماتیک ایرادی ندارد ولی ورزش هایی که فشار خون را بالا می برند تا یک هفته پس از عمل نباید انجام شوند.
  • پس از عمل جراحی لیپوماتیک از 2 تا 3 هفته باید از گن استفاده کنند و از گن های نرم تر تا 8 هفته باید استفاده شود.
  • بهتر است کسانی که عمل لیپوماتیک را روی شکم و پهلوهای خود انجام داده اند از نشستن زیاد خودداری کنند چون نشستن باعث چین خوردن پوست این ناحیه میشود. همچنین کسانی که عمل لیپوماتیک پا و ران انجام داده اند، بهتر است روزانه بیش از سه ساعت ایستاده نباشند. کسانی که عمل لیپوماتیک انجام داده اند تا 2 هفته از بلند کردن جسم سنگین خودداری کنند.
  • در زنانی که این عمل را انجام میدهند ممکن است عدم قاعدگی یا بی نظمی قاعدگی دیده شود که طبیعی است و جای نگرانی نیست.
  • حس سوزن سوزن شدن در نواحی مورد عمل هم امری طبیعی است که تا 6 ماه برطرف می شود.

عوارض عمل لیپوماتیک چیست؟

یکی از جدی  ترین عوارض اینگونه عمل های جراحی، خطر آمبولی شدن است. اگر چربی های کنده شده از بدن بیمار به طور کامل و درست از بدن وی خارج نشود، از آنجایی که زخم ایجاد می شود، ممکن است این چری ها وارد جریان خون شوند و سبب نارسایی هایی به علت مسدود شدن رگ ها شوند. در موارد ممکن است رگ های منتهی به قلب مسدود شوند و سبب مرگ بیمار نیز شود.

همچنین بخوانید:  پاکسازی پوست! چه وقت، چگونه؟

زخم و عفونت جایی که عمل جراحی در آن قسمت انجام شده است. این عارضه ممکن است برای کسانی که کنترل قند خونشان با مشکل مواجه باشد؛ بیشتر شود.

خارج شدن و خون آبه از محل زخم تا 36 ساعت پس از عمل لیپوماتیک از عوارض ناراحت کننده این عمل به حساب می آید.

کبودی و التهاب ناشی از این عمل گاهی ممکن است آزار دهنده باشد چون در برخی موارد ممکن است این عوارض تا شش ماه در بدن نمایان باشد.

سوراخ شدن اندام داخلی هم از عوارض جدی این عمل جراحی است که البته پدیده نادری است ولی رخ دادن این گونه حوادث هم محتمل است.

به دلیل تزریق مایعات به بدن ممکن است که دستگاه های تصفیه کننده بدن مانند کبد و کلیه آسیب ببینند. علاوه بر این آمبولی ریه هم اگر این عمل در ناحیه قفسه سینه باشد ممکن است رخ دهد؛ این عارضه می تواند برای فرد خطر مرگ داشته باشد. یا ممکن است مایعات تزریق شده وارد ریه شود و تنفس طبیعی را با مشکل مواجه کند یا سبب آدام ریه شود.

برخی حساسیت ها به مواد مورد استفاده در عمل جراحی هم از عوارض این گونه عمل های جراحی به حساب می آید.

چرا پس از لیپوماتیک چربی ها باز میگردند؟

این اتفاق به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب بعد از عمل است. عمل جراحی لیپوماتیک در واقع به برداشتن چربی ها اقدام میکند و بیمار برای اینکه بعد از عمل نتایج به دست آمده را بهبود ببخشد یا حفظ کند باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کند یا به ورزش کردن بپردازد.

آیا عمل  لیپوماتیک باعث کلاژن سازی میشود؟

این گفته که عمل لیپوماتیک باعث کلاژن سازی میشود و عمل کلاژن سازی را تسریع میکند کاملا اشتباه است. این عمل ربطی به کلاژن سازی پوست ندارد و این حرف یک تصور غلط است.

چقدر طول می کشد تا نتایج لیپوماتیک دیده شود؟

به طور میانگین در بین بیمارانی که این عمل را انجام داده اند، سه ماه پس از انجام عمل نتایج آن در بدن افراد قابل مشاهده است.

سخن پایانی

به کسانی که تصمیم به انجام این عمل جراحی گرفته اند توصیه می شود درباره انجام این عمل همه موارد را در نظر بگیرند و پیش از انجام این گونه اعمال جراحی تمامی راههای لاغری مانند رژیم، ورزش و دستگاه های لاغری هم امتحان کنند. با توجه به خطرات و عوارضی که این گونه اعمال جراحی دارند کار عاقلانه ای به نظر می آید. امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منبع : quickfit.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا