روانشناسی

مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب

Rate this post

زندگی روزمره ی ما گاهی اوقات می تواند فوق العاده سخت و حتی پر تنش شود. بعضی می گویند که جامعه ی کنونی، وضعیت نا بسامانی را برای افراد به وجود آورده و این اصلا خوب نیست.

مردم اغلب این شرایط نا بسامان و پر تنش را قبول می کنند، زیرا معتقدند که این بخشی از زندگی روزمره و طبیعت حیات است. خب این موضوع تا حدودی حقیقت دارد اما فقط تا حدودی. با این حال، این حوادث نباید باعث شوند که قدرت طبیعت همه چیز را به ما دیکته کند و روح سر زندگی را در ما از بین ببرد. چرا که ما برای ادامه ی حیات به روح سرزنده ی خود نیاز داریم و بدون ان تنها به یک ماشین تبدیل خواهیم شد که هیچ روحی ندارد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ذهن شما از طریق مدیتیشن، قادر خواهد بود تا بر این قدرت خارجی غلبه کند و حداقل به سطحی از آرامش که بدان نیاز دارد دست یابد.

برای به دست آوردن حداکثر مزایای مدیتیشن، یک فرد باید سالیان متمادی تمامی روش های مختلف آن را تمرین کند. با این حال، حتی اگر مبتدی هستید باز هم این تمرین ذهنی می تواند مزایای مثبت قابل توجهی برای شما به همراه داشته باشد. هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد و برای اثبات آن کافی است خودتان مدیتیشن را فقط یک بار هم که شده امتحان نمایید.

چگونه می توان با استفاده از مدیتیشن بر اضطراب غلبه نمود و مدیتیشن چگونه این کار را انجام می دهد؟

 

همچنین بخوانید:  اختلال استرسی پس از حادثه (قسمت اول)

مدیتیشن تعادل خاصی را به بدن و روحتان باز می گرداند، که ناشی از کاهش تعداد دم و بازدم و تمرکز بر فعالیت های درونی است. اگر شما این تمرین ذهنی را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داده باشید، در خواهید یافت که فرهنگ های مختلف موجود در سراسر جهان از مدیتیشن استفاده کرده اند و هنوز هم از آن استفاده می کنند. م

راقبه دارای تکنیک های فراوانی است و بسته به پیچیدگی شان، بعضی از آنها به آشنایی خاصی با این سنت و درک درستی از آن نیاز دارند. با این حال، برای شروع، نیازی به مطالعه ی چیزی جز دستورالعمل های ارائه شده در این مقاله وجود ندارد. اما اگر مدیتیشن برای شما هیجان انگیز است و می خواهید به سطوح پیشرفته ی آن دست یابید، پس می توانید به تحقیق و جست و جو در مورد آن بپردازید.

یکی از مهم ترین جنبه هایی که برای موفقیت در مدیتیشن و به دست آوردن حداکثر مزایای آن باید در نظر گرفته شود این است که شما باید این تمرین ذهنی را به صورت روزانه انجام دهید. حتی اگر تنها می توانید ۱۰ یا ۱۵ دقیقه هر روز، صبح یا شب، این کار را انجام دهید باز هم خوب است زیرا بدنتان به این موضوع که هر روز مدیتیشن داشته باشید عادت می کند.

هنگامی که این تمرین ذهنی به بخشی جدایی ناپذیری از روال روزمره تان تبدیل شود، به وضوح تفاوت هایی را که در زندگیتان به وجود خواهد آمد به چشم خواهید دید.

چارلز دویمگ در کتاب “قدرت عادت” بیان می کند که عادت تاثیر فراوانی در دستیابی به موفقیت دارد و عادت کردن به کارهای خوب کنار گذاشتن آن ها را دشوار خواهد ساخت اما هر عادت به آرامی و در طول زمان به بخش جدایی ناپذیر وجودمان تبدیل می شود.

همچنین بخوانید:  سندروم خستگی مزمن چیست؟

بهتر است در ابتدا فقط ۵ دقیقه در روز مدیتیشن داشته باشید و بعد از یک هفته آن را به ۱۰ دقیقه در روز برسانید و سپس در نهایت ۱۵ دقیقه در هر روز مدیتیشن داشته باشید. در بعضی موارد ممکن است حتی تصمیم بگیرید که این کار را برای بیشتر از ۱۵ دقیقه در روز انجام دهید.

خب بهتر است در ابتدا زیاد سخت گیر نباشید و اگر یک روز مدیتیشن نداشتید آن قدرها به خودتان سخت نگیرید. همیشه یک نگرش مثبت داشته باشید که می توانید این کار را هر زمان که خواستید انجام دهید، چرا که شما شایسته بهترین ها هستید و در نهایت به اهدافتان دست خواهید یافت.


چرا باید از مدیتیشن برای رفع استرس و اضطراب استفاده کنیم؟

 

 

مهم ترین مزیت مدیتیشن این است که رایگان است. در واقع برای انجام آن نیازی به خرید هیچ چیز ندارید. شما در حال حاضر همه ی چیزهای لازم برای برگزار نمودن یک جلسه مدیتیشن موفق را دارید و فقط کافی است در این تمرین ذهنی مهارت یابید. پس از چند تلاش، خواهید دید که می توانید به سرعت در مدیتیشن مهارت پیدا کنید و به راحتی آن را هر روز انجام دهید.

یکی دیگر از مزیت های مراقبه این است که می توان آن را در خانه و در هر زمانی که خواستید انجام دهید. شما مجبور نیستید در یک زمان خاص بر سر کلاس حاضر شوید و مجبور نیستید آن را در زمان خاصی به پایان برسانید. مدیتیشن در گذشته در فرهنگ های مختلف برای ایجاد انرژی مثبت و مقابله با اضطراب و استرس مورد استفاده قرار گرفته است. این تمرین ذهنی یک روش اثبات شده است که به طور حتم می تواند زندگی شما را بدون خرج کردن حتی یک ریال متحول سازد. اما این کار به تلاش و کوشش مداوم نیاز دارد.

در حقیقت مهارت یافتن در هیچ کاری آسان نیست و برای مدیتیشن نیز درست همانند کارهای دیگر باید وقت بگذارید. بهتر است در ابتدا اندکی در مورد روش های مختلف مدیتیشن و تاثیر هر کدام اطلاعات کسب نمایید. یکی از برجسته ترین روش های مدیتیشن در اینجا ذکر شده، اما اشتباه نکنید. این فقط آغاز راه است و شما راه طولانی ای را در پیش دارید.

یک بیانیه کوتاه

قبل از دستیابی به تکنیک های واقعی، به یاد داشته باشید که هیچ کس نمی تواند تضمین کند که روش های مراقبه ای که برای دیگران موثر بوده اند برای شما نیز مثمر ثمر باشند بنابراین برای انجام مراحل اولیه بهتر است با یک فرد حرفه ای تماس بگیرید. هر توصیه ای که در اینجا ارائه شده، جایگزین راهنمایی های حرفه ای نیست. این حرف ها بدین معنا نیست که مدیتیشن روش موثری نیست، اما بسته به وضعیت خاص شما ممکن است به مهارت های خاصی نیاز باشد. بهتر است همیشه با انتظاراتتان منطقی برخورد کنید و از یک روش انتظار معجزه نداشته باشید.


جنبه عمیق تر مدیتیشن

مدیتیشن می تواند به عنوان روش کندوکاو درونی مورد استفاده قرار گیرد. همیشه علتی برای اضطراب وجود دارد و اضطراب هرگز به صورت تصادفی و خود به خود به وجود نمی آید و اگر واقعا می خواهید بر ترس و اضطرابتان غلبه نموده و زندگی شادی داشته باشید، باید اضطرابتان را تحت کنترل بگیرید. منبع آن را پیدا کرده و سعی کنید آن را نابود نمایید.

باید به خاطر داشته باشید که برای غلبه بر اضطراب هیچ راه حل فوری و آنی ای وجود ندارد. پس باید صبر داشته باشید. شما باید با ترس خود روبرو شوید. این کار شما را در زندگی قوی تر خواهد ساخت و حتی اگر شکست بخورید باز هم ارزش امتحان کردن را دارد زیرا همین شکست ها پلی برای پیروزیتان خواهند شد اما بسته به شرایطی که دارید، ممکن است نیاز باشد.

تحقیقات بیشتری را در مورد انواع مدیتیشن های دیگر انجام دهید و سعی کنید از افرادی که در این زمینه حرفه ای هستند کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین نتایج جسمی و روحی دست یابید. با این حال، اگر مطمئنید که فقط برای کسب آرامش می خواهید از مدیتیشن استفاده کنید و موضوع جدی ای در این رابطه وجود ندارد، می توانید به کلاس های عمومی مدیتیشنی که برگزار می شوند مراجعه کنید.

هنگامی که این تمرینات را شروع می کنید، بهتر است به تغییراتی که مدیتیشن در زندگی تان به وجود می آورد توجه کنید و در صورت امکان آنها را جایی یادداشت کنید. در کل، به خاطر داشته باشید که آگاهی از هر موردی کلید موفقیت در هر کاریست. فقدان آگاهی علت و ریشه همه مشکلات ما است.

پس سعی کنید از مدیتیشن گرفته تا هر کار دیگری که می خواهید انجام دهید، ابتدا تا جای ممکن اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید تا با آگاهی تمام در مسیری که انتخاب نموده اید گام بردارید. این به خودی خود یکی از بزرگترین اسرار مدیتیشن است.

بهتر است در هنگام انجام مدیتیشن، تا جای ممکن تمرکز کنید و تمام حواستان را بر روی کاری که انجام می دهید بگذارید زیرا کلید موفقیت در مدیتیشن تمرکز است. بنابراین، هدف از انجام مراقبه صرفا کسب احساس آرام شدن است تا بتوان همه ی مشکلات را فراموش کرد و فقط به سلامت خود اندیشید، این تمرین ذهنی باعث می شود حتی زمانی که به زندگی روزمره خود هم باز می گردیم، آگاهی و تمرکزمان افزایش یابد با توجه به تکنیک های مورد استفاده، مدیتیشن می تواند مزایای بسیاری داشته باشد، اما اگر تصمیم گرفتید وارد سطوح بعدی آن شوید، بهتر است ابتدا تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام دهید. چیزهایی که قبل از مدیتیشن باید در نظر بگیرید عبارتند از:

محل آرامی را برای مدیتیشن انتخاب کنید

بی تردید برای انجام صحیح مدیتیشن، شما به آرامش نیاز خواهید داشت و کسب آرامش نیز در یک محیط پر سر و صدا دشوار است. اگر نتوانستید مکان آرامی را برای انجام مدیتیشن پیدا کنید، می توانید از گوش بند استفاده کنید تا سر و صدای محیط، کمتر به گوشتان برسد.

شما می توانید این کار را در طبیعت نیز انجام دهید اما بهترین کار این است که مدیتیشن را در خانه انجام دهید تا فضا کاملا ساکت و آرام باشد. قبل از شروع، تلویزیون، کامپیوتر، تلفن، و غیره را خاموش کنید زیرا هر سر و صدای ناگهانی می تواند حواستان را پرت کند و جلوی تمرکزتان را بگیرد.

ژست و حالتان در هنگام مدیتیشن می تواند یک جلسه ی خوب یا نا امید کننده را برایتان رقم بزند

در هنگام مدیتیشن، شما گزینه های مختلفی برای نشستن دارید از تکیه دادن به صندلی گرفته تا نشستن بر روی یک بالش یوگا، اما باید در نظر داشته باشید که ناگهان به خواب نروید. پس باید در حالتی بنشینید یا تمرکز کنید که امکان به خواب رفتنتان وجود نداشته باشد زیرا در هنگام آرام نمودن ذهن این احتمال وجود دارد که ناگهان به خواب بروید.

لباس راحتی به تن کنید تا بدنتان در آرامش باشد

برای شروع کار، مطمئن شوید لباسی پوشیده اید که در آن راحت هستید و در طول مدیتیشن سرد یا گرمتان نمی شود. زیرا چنین تغییراتی در درجه حرارت بدنتان به احتمال زیاد آرامش درونی تان را به هم می زند. گاهی اوقات همین لباس که ممکن است از نظرتان بی اهمیت باشد می تواند کل روند مدیتیشن را خراب کند و مانع آرامش یافتنتان شود.

همیشه قبل از مدیتیشن، به اندازه کافی غذا بخورید و در طول مدیتیشن یک لیوان اب کنارتان بگذارید

شما باید در طول مدیتیشن بدن خود را هیدراته نگه دارید. تشنگی در طول جلسه باعث ناراحتی و به هم ریختن اعصابتان شده و احتمالا باعث می شود که حواستان پرت شود و نتوانید به درستی بر روی فرایند مدیتیشن تمرکز کنید. جنبه کلیدی شروع مدیتیشن این است که قبل از شروع تمرین، تمام نیازهای اولیه خود را بر طرف کنیم. حتما لازم نیست که خیلی وسواسی عمل کنید اما بهتر است کاری کنید که در طول مدیتیشن به چیزی نیاز پیدا نکنید.


چگونه از مدیتیشن برای ارام نمودن روح و بدنمان و کاهش اضطراب استفاده کنیم؟

در حالتی بنشینید که راحت باشید و ارام شروع به دم و بازدم نمایید. یعنی به ارامی هوا را به درون شش هایتان کشیده و بیرون دهید. این کار را برای مدت طولانی ادامه دهید تا احساس آرامش کنید. آرامش داشتن در طول مدیتیشن یک مسئله ی بسیار مهم است چرا که اگر می خواهید در این تمرین پیشرفت کنید باید بتوانید ابتدا به آرامش برسید.

در این مورد خاص، ما می خواهیم تا جای ممکن حالتی را در برای ذهنمان به وجود اوریم که همانند خلا باشد و بتوانیم به هیچ چیز و هیچ کس حداقل برای مدت زمان اندکی فکر نکنیم. فقط به خودتان و درونتان بیندیشید و از بعد فضا و مکان خارج شوید و تصور کنید در جایی هستید که نه زمان اهمیت دارد و نه چیزهای دیگر. پس از آن، به دم و بازدم خود توجه کنید، اما سعی کنید فقط از طریق بینی نفس بکشید.

رهایی ذهنی واقعی و نتایج اصلی مدیتیشن زمانی به دست می ایند که متوجه شوید بین ریتم نفس کشیدن و آرامش ذهنیتان ارتباطی به وجود امده است. این امر نشان دهنده یک صلح و ارتباط واقعی بین بدن و روحتان است.

هنگامی که قادر به حفظ این وضعیت هستید، بدنتان سرشار از انرژی خواهد شد و مدیتیشن بدون هیچ مشکلی با موفقیت به اتمام خواهد رسید. شما باید زمان زیادی را صرف مراقبت از این حالت مدیتیشن کنید تا بتوانید به مراحل بعدی دست پیدا کنید. بنابراین در ابتدای شروع کار، نا امید نشوید زیرا برای رسیدن به هر موفقیتی تلاش لازم است.

سعی کنید به مدیتیشن ادامه دهید و کم کم پیش بروید تا به موفقیت اصلی دست یابید. پس از مدتی خواهید دید که به سرعت در این عرصه پیشرفت خواهید کرد. از تلاش مداوم مایوس نشوید و دوباره به کارتان ادامه دهید. زیرا مایوس شدن فقط باعث می شود که در کارتان شکست خورده و به یک انسان سرخورده تبدیل شوید.

این پروسه برای من ماه ها به طول انجامید اما من مایوس نشدم. و پس از مدتی بالاخره توانستم در مدیتیشن حرفه ای شوم. با هر جلسه جدید، شما شاهد پیشرفت های زیادی خواهید بود پس بهتر است این پیشرفت ها را دست کم نگیرید.

یک قانون کلی در تجارت وجود دارد که به آن قانون ۹۰ روز می گویند. یعنی هر چه که امروز انجام دهید، مزایای آن را ۹۰ روز به بعد خواهید دید. بنابراین قبل از اینکه تصمیمی بگیرد مدیتیشن را رها کنید، حداقل ۹۰ روز به آن زمان بدهید.


نتیجه ی کلی

پس آیا این صحبت ها بدان معناست که اگر هر روز مدیتیشن داشته باشید، اضطرابتان از بین خواهد رفت؟ احتمالا نه، اما این شانس وجود دارد که وضعیتتان متعادل تر شده و رو به بهبودی برود. با این حال، مطمئنا این مسئله به سرعت اتفاق نخواهد افتاد و دست کم چند ماه طول خواهد کشید. پس اگر چند ماه گذشت و دیدید که هیچ تغییری در شرایطتان به وجود نیامده بهتر است با خود فکر کنید که چرا چنین شده و چرا بهبود نیافته اید. بهتر است به جست و جوی علت ریشه ای اضطرابتان بپردازید و با یافتن ان کم کم اضطرابتان را کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا