طب سنتی

معرفی بهترین روغن ها برای آشپزی

Rate this post

راهنمای کامل روغن های مناسب برای پخت و پز

روغن ها یکی از پایه های اصلی دستورالعمل های آشپزی هستند و نقش پررنگی در تکنیک های مختلف پخت و پز دارند. ما هر روز در حین پخت و پز از نوعی روغن استفاده میکنیم ، آیا تا بحال به این نکته توجه کرده ایم که کدام روغن برای ما سالم ترین و بهترین گزینه خواهد بود ؟

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

علاوه بر نوع چربی های موجود در روغن و طعم آن باید به بیشترین درجه حرارتی که برای روغن قابل تحمل است نیز اهمیت دهید.
یکی از نکاتی که در انتخاب روغن مناسب برای آشپزی باید به آن توجه کرد ، میزان حرارتی است که آن روغن در حین طبخ غذا میتواند تحمل کند. به این درجه حرارت Smoke point میگویند. هرچه این درجه حرارت بیشتر باشد ، روغن انتخابی برای پخت و پز مناسب تر خواهد بود.

دلیل اهمیت میزان تحمل روغن ها در برابر حرارت :

روغن اگر بیش از حد حرارت ببیند بافت آن شروع به تخریب و تجزیه کرده و رادیکال های آزاد تخریب شده را وارد غذا میکند که به شدت مضر و سرطان زا میباشند.
در این مقاله قصد داریم بهترین روغن های گیاهی مناسب برای پخت و پز را همراه با ویژگی ها و فواید سلامتی آن ها برای شما توضیح دهید.

همچنین بخوانید:  نوشیدنی کامبوجا چیست؟ فواید مهم کامبوچا را بهتر بشناسیم

روغن های مناسب پخت و پز : خواص  و فواید ، بیشترین درجه حرارتی که میتوانند تحمل کنند و بهترین روش استفاده از آنها

روغن زیتون فرا بکر

یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین روغن های گیاهی مناسب برای پخت و پز روغن زیتون است. روغن های زیتون فرابکر یا EVOO ، به دلیل داشتن چربی های سالم و همه کاره بودنشان شهرت زیادی دارند. روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، چربی های سالم مفید برای سلامت قلب و عروق و در دسترس بودن بطور گسترده ، گزینه مناسبی برای استفاده در پخت و پز میباشد.

معایب روغن زیتون بکر :

دما و حرارتی که روغن میتواند تحمل کند پایین است (smoke point) به همین دلیل برای پخت همه غذاها کاربرد ندارد و بهتر است در غذاهایی مانند سالاد یا .. استفاده شود. بیشترین دمایی که روغن زیتون فرابکر میتواند تحمل کند 191 درجه سانتی گراد است.

نحوه نگهداری روغن زیتون فرا بکر :

در ظروف مات و در مکان خنک و تاریک نگهداری شود.

روغن زیتون سبک یا لایت

روغن زیتون لایت بسیاری از خواص روغن زیتون فرا بکر را در خود جای داده است و از نظر خواص فرق چندانی با آن ندارد.
روغن زیتون سبک دارای Smoke point بالاتری نسبت به روغن زیتون فرابکر است. بالاترین دمایی که روغن زیتون لایت میتواند تحمل کند 243 درجه سانتی گراد است. بنابراین برای پخت و پز هایی که نیاز به حرارت بالاتر دارد مانند کباب کردن و .. مناسب تر است.
شرایط نگهداری روغن زیتون سبک نیز مانند روغن زیتون فرابکر است.

روغن نارگیل

مانند اکثر روغن ها ، روغن نارگیل به دو صورت تصفیه شده و تصفیه نشده ( بکر) یافت میشود.
روغن نارگیل تصفیه شده دارای Smoke point با دمای 232 درجه سانتی گراد است و برای پختن غذاهای خورشتی کاربرد دارد.
روغن نارگیل تصفیه نشده طعم نارگیل بیشتری دارد و در دمای حداکثر 177 درجه سانتی گراد قابل استفاده است.

ویژگی های روغن نارگیل :

روغن نارگیل دارای چربی های اشباع شده و اشباع نشده است. یعنی باعث بالا رفتن کلسترول خوب یا HDL در بدن خواهد شد اما به دلیل مقادیر بالای چربی اشباع شده پزشکان توصیه میکنند که از روغن نارگیل به میزان کمتری مصرف شود.

همچنین بخوانید:  روغن زالو چیست؟ تفاوت روغن زالو و روغن خراطین؟

شرایط نگهداری روغن نارگیل :

در ظرف شیشه ای و در مکانی خنک و تاریک نگهداری شود.

روغن کانولا و سایر روغن های نباتی

امروزه یکی از هسته های اصلی آشپزی روغن کانولا است. فرآیند پالایش روغن کانولا و روغن های نباتی آن ها را از نظر طعم خنثی کرده وSmoke point 204 درجه سانتی گراد به آن ها میدهد. به همین دلیل برای انواع پخت و پز و سرخ کردن مناسب هستند.

ویژگی ها و معایب روغن کانولا :

روغن کانولا از نظر چربی های اشباع نشده ضعیف است و دارای مقادیر بالایی چربی اشباع شده میباشد که موجب افزایش کلسترول خون میشود.
روغن کانولا اغلب از گیاهانی که اصلاح ژنتیکی شده اند روغن گیری میشود. محصولات تراریخته علاوه بر اصلاح ژنتیکی ، با مواد شیمیایی سم پاشی میشوند به همین دلیل برای افراد مضر خواهند بود.

ویژگی های روغن نباتی :

روغن نباتی ترکیبی از انواع مختلف روغن است. در واقع از ترکیب روغن چند نوع گیاه تشکیل شده است.

در روغن های نباتی نسبت چربی های اشباع شده و اشباع نشده آن با توجه به روغن های موجود در آن ( آفتابگردان، ذرت ، سویا ، گلرنگ و ..) متفاوت است . بنابراین شما کنترلی بر روی میزان چربی های اشباع شده آن نخواهید داشت.

روغن کنجد :

روغن کنجد یکی از قهرمان های آشپزی است که در پخت و پز بسیار کاربرد دارد.
روغن کنجد سرشار از چربی های اشباع نشده و مفید و آنتی اکسیدان های فراوان است .این روغن یکی از رقیب های سرسخت روغن زیتون بشمار میرود.
بالاترین درجه حرارتی که برای روغن کنجد در نظر گرفته شده بین 177 تا 204 درجه سانتی گراد است و به همین دلیل برای غذاهای سرخ کردنی و غداهای خورشتی انتخاب مناسبی خواهد بود.

روغن آووکادو بهترین نوع روغن برای آشپزی

آووکادو سرشار از چربی های اشباع نشده است و دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی زیادی است.
روغن آووکادو علاوه بر داشتن چربی های مفید ، دارای بالاترین دمای قابل تحمل در برابر حرارت را درمیان سایر روغن های گیاهی دارد. Smoke point روغن آووکادو در حالت تصفیه شده 271 درجه سانتی گراد و در حالت تصفیه نشده 249 درجه سانتی گراد است. روغن آووکادو سالم ترین و بهترین روغن برای سرخ کردن ، کباب کردن و … است.

همچنین بخوانید:  13 کاربرد مهم روغن های گیاهی برای بدن شما

ویژگی های روغن آووکادو :

روغنی گران قیمت است زیرا برای تهیه آن باید از تعداد زیادی آووکادو را استفاده کرد.
روغن آووکادو روغن سالمی است و طعم آن خنثی است بنابراین در انواع غذاها میتوان از آن استفاده کرد.
برای نگهداری از روغن آووکادو آن را در مکان خنک و تاریک قرار دهید.

روغن بادام زمینی

یکی از دلایلی که باعث شده روغن بادام زمینی تصفیه شده طرفداران زیادی در آشپزی تایلندی ، چینی و سایر غذا های آسیایی داشته باشد ، تحمل بالای آن در برابر حرارت است. Smoke point روغن بادام زمینی 232 درجه سانتی گراد است و همین امر موجب شده تا برای سرخ کردن غذا ها گزینه مناسبی باشد.
روغن بادام زمینی تصفیه نشده یا بکر نیز با داشتن  Smoke point 160 درجه سانتی گراد انتخاب مناسبی برای سالاد و طعم دار کردن غذا هاست.
روغن بادام زمینی سرشار از رسوراترول است. ترکیبی که به مبارزه با بیماری های قلبی کمک میکند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد.
روغن بادام زمینی منبع عالی ویتامین E محسوب میشود که یک آنتی اکسیدان مهم برای محافظت از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد است.

روغن هسته انگور :

روغن هسته انگور دارای Smoke point متوسطی میباشد و برای پخت و پز با دمای بالا نیز مناسب است.
روغن هسته انگور دارای 73 درصد چربی های اشباع نشده میباشد.
سرشار از امگا 6 که یک چربی اشباع نشده و مورد نیاز در جذب امگا 3 در بدن است، میباشد.

روغن MCT بهترین روغن برای ورزشکاران

روغن تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (Medium chain triglycerides) یک روغن پخت و پز است که به عنوان یک روغن کم کالری شناخته شده است.
روغن MCT یک منبع عالی انرژی برای بدن است به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران برای تقویت عملکرد ورزشی از آن استفاده میکنند.

توجه : روغن MCT بهتر است حرارت بیشتر از 150 درجه نبیند.
برخی افراد از MCT به عنوان سس در سالاد استفاده میکنند.

و در آخر :

روغن ها هر چقدر که سالم باشند و یا حاوی مواد مغذی باشند ، نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد. باید توجه کنید که هر قاشق غذاخوری از هر نوع روغن تقریبا 120 کالری دارد و زیاده روی در مصرف روغن علاوه بر افزایش کالری مصرفی و اضافه وزن ممکن است موجب افزایش میزان کلسترول و اثرات جبران ناپذیری برای سیستم قلب و عروق شوند.

بهتر است بیشتر از مصارف غیر خوراکی روغن ها بهره ببرید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا