طب سنتی

مفهوم ارگانیک را دقیق تر بشناسیم

Rate this post

مفهوم ارگانیک چیست ؟

اصطلاح ارگانیک به نحوه و رشد محصولات کشاورزی و دامی اشاره دارد. که در هر کشوری با توجه به منطقه جغرافیایی متفاوت خواهد بود .

 

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

 

کشاورزی ارگانیک یکی از روش هایی است که از محیط زیست محافظت میکند . شیوه های کشاورزی ارگانیک باعث کاهش آلودگی ، صرفه جویی در مصرف آب ، کاهش فرسایش خاک و صرفه جویی در انرژی مصرفی میشود ، در واقع کشاورزی ارگانیک برای پرندگان ، حیوانات و انسان های اطراف مزارع کشاورزی نیز مفید تر است . محصول کشاورزی شامل هر محصول خام یا فرآوری شده ( به استثنا آب و نمک ) میباشد که برای مصارف انسانی یا خوراک دام ها به بازار عرضه میشود.

بسیاری از فروشندگان در بازار برچسب محصول ارگانیک را بر روی محصولات خود میچسبانند و ادعا دارند که محصولاتشان ارگانیک است ، در حالی که ارگانیک بودن محصول به معنای در مزرعه یا باغ شخصی پرورش دادن محصول نیست ، بلکه دارای ویژگی و قوانین خاصی بر اساس استاندارد های جهانی میباشد .

محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته میشود که هنگام کشت آن :

  • از سموم مصنوعی جهت دفع آفات استفاده نشده باشد
  • از ژن های زیستی مهندسی شده یا تراریخته ( GMOs ) استفاده نشده باشد
  • از کود های مبتنی بر ضایعات فاضلاب استفاده نشده باشد.
  • دام های ارگانیک پرورش یافته برای گوشت ، تخم مرغ و لبنیات باید به چراگاه های ارگانیک برده شوند
  • از آنتی بیوتیک ها ، هورمون رشد و یا سایر محصولات جانبی برای پرورش دام استفاده نشده باشد.
همچنین بخوانید:  چای ماسالا، چای شگفت انگیز

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک :

  • محصولات ارگانیک دارای رشد معمولی هستند و با کود های طبیعی پرورش داده میشوند.

در صورتی که محصولات غیر ارگانیک با کود های مصنوعی و شیمیایی پرورش پیدا میکنند .

  • در پرورش محصولات ارگانیک علفهای هرز بصورت طبیعی کنترل میشوند . ولی در پرورش غیر ارگانیک علف های هرز بوسیله مواد شیمیایی از بین میروند.
  • در تولید محصولات ارگانیک ، آفات با استفاده از روش های طبیعی ( پرندگان ، حشرات ، تله ها ) و سموم دفع آفات طبیعی کنترل میشوند.
  • در پروش دام های ارگانیک ، از خوراکی های ارگانیک ، بدون هورمون و بدون ارگانیسم های تراریخته استفاده میشود
  • بیماری دام ها با استفاده از روش های طبیعی مانند چراگاه های چرخشی و رژیم غذایی سالم پیشگیری میشود . اما در روش های غیر ارگانیک از آنتی بیوتیک ها و داروهایی شیمیایی برا ی جلوگیری از بیماری دام ها استفاده میشود
  • در پرورش ارگانیک دام ها ، دام باید به محیط خارج از مکانی که در آن قرار دارد دسترسی داشته باشد و فضای بیشتری برای جابجایی خواهد داشت که به حفظ سلامتی او کمک میکند.
  • برچسب روی این محصولات دارای یک کد پنج رقمی است که با عدد 9 شروع میشود.

مفهوم ارگانیک را دقیق تر بشناسیم

فواید محصولات ارگانیک 

محصولات ارگانیک دارای انرژی و مواد مغزی بیشتری از جمله آنتی اکسیدان ها میباشند، همچنین مواد غذایی ارگانیک اغلب شیرین تر از محصولات معمولی هستند زیرا فاقد مواد نگهدارنده برای ماندگاری بیشتر هستند.
گوشت و لبنیات ارگانیک از نظر مواد مغذی خاص غنی تر هستند . طبق مطالعاتی که در سال 2016 در اروپا انجام شده مقدار امگا 3 موجود در لبنیات ارگانیگ 50 درصد از لبنیات غیر ارگانیک بیشتر است.

چرا محصول ارگانیک گرانتر است؟

محصولات ارگانیک گران تر از محصولات غیر ارگانیک هستند.
از آنجا که کشاورزان از سموم دفع آفات یا کودهای شیمیایی برای پرورش محصولاتشان استفاده نمی کنند ، تولید محصولات گیاهی زمان و هزینه بیشتری را نیاز دارد. همچنین صدور گواهینامه ارگانیک هزینه بالایی دارد و تهیه خوراک ارگانیک برای حیوانات می تواند دو برابر بیشتر هزینه در بر داشته باشد. مزارع ارگانیک نسبت به مزارع معمولی کوچکتر هستند ، این بدان معنی است که هزینه های ثابت و سربار باید در حجم تولیدات کوچکتر و بدون یارانه دولتی توزیع شود.

همچنین بخوانید:  اثر کافئین بر روی سلامتی بدن

 ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی یا تراریخته به چه معناست :

موجودات یا محصولاتی هستند که طی روش های تولید، مواد ژنتیکی (DNA ) آن ها به گونه ای تغییر می یابد که در حالت طبیعی با آمیزش و یا نوترکیبی طبیعی، حاصل نمی شود. این عمل معمولا برای مقاومت محصولات در برابر سموم دفع آفات و رشد سریع تر محصولات یا دام ها انجام میشود. GMO ها در بسیاری از محصولات ، غلات صبحانه و بسیاری از غذاهای فرآوری شده که میخوریم وجود دارد. استفاده از سموم دفع آفات و علف های هرز بعد از معرفی GMO ها تا 15 برابر افزایش پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که این مواد برای انسان سرطان زا خواهد بود. با مطالعه بر روی حیوانات نشان داده شد که مصرف تراریخته ها موجب آسیب در اندام های داخلی ، کند شدن رشد مغز و ضخیم تر شدن دستگاه گوارش شود. تراریخته ( GMO ) ها با افزایش آلرژی و حساسیت های غذایی در بدن مرتبط است .
مراقب ترکیبات تشکیل دهنده محصولات بسته بندی شده که مصرف میکنید باشید . پنج محصول اصلی GMO ها که شامل ذرت ، کانولا ، سویا ، پنبه و چغندر قند میشوند ، اغلب به عنوان مواد افزودنی (به شکل شربت ذرت ، روغن ، شکر ، مواد طعم دهنده) در غذاهای بسته بندی شده به کار می روند. برچسب مواد تشکیل دهنده محصولات را بدقت مطالعه کنید .

مفهوم ارگانیک را دقیق تر بشناسیم

دانه های سویا ، کلزا ، پنبه ، ذرت و شکر تولید شده از چغندرقند را که بیشتر در معرض خطر اصلاح ژنتیکی هستند حذف کرده یا کمتر مصرف کنید.
غذاهای دریایی صید شده وحشی را انتخاب کنید زیرا برخی از ماهی های پرورشی خوراک تراریخته شده را می خورند.
از آسپارتام ( aspartame ) خودداری کنید. ماده ای است که در نوشابه های رژیمی و شیرینی های کم کالری وجود دارد . آسپارتام در واقع گاهی از میکروارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی ساخته می شود. (همچنین می تواند از طریق یک فرایند شیمیایی تولید شود.) .

همچنین بخوانید:  محافظت از پوست در برابر چین و چروک با محصولات طبیعی

مفهوم ارگانیک را دقیق تر بشناسیم

خوشبختانه بیشتر غلات ، دانه ها ، آجیل ها و لوبیا ها بدون GMO هستند. پس روی این نوع فیبر ها سرمایه گذاری کنید.
بر روی برچسب این نوع میوه و سبزیجات و دانه ها یک کد پنج رقمی نوشته شده که با عدد 8 شروع میشود.

خطرات استفاده از آفت کش های شیمیایی :

مضرات آفت کش های شیمیایی بسیار بیشتر از فواید آن ها است . ای آفت کش ها میتواند منجر به مشکلاتی از جمله سردرد ، نقص هنگام تولد و ضعف در سیستم ایمنی بدن شود.
مطالعات نشان میدهد که استفاده از سموم دفع آفات حتی در دوز های پایین میتواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله : سرطان خون ، تومر مغزی ، سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش دهد.

مفهوم ارگانیک را دقیق تر بشناسیم

کودکان و جنین در معرض آفت کش ها آسیب پذیر هستند زیرا سیستم ایمنی بدن و مغز آنها هنوز در حال رشد است. قرار گرفتن در معرض این آفت کش ها در سنین پایین ممکن است باعث تاخیر در رشد ، اختلالات رفتاری ، اوتیسم ، آسیب سیستم ایمنی و اختلال حرکتی شود.
برچسب این نوع محصولات دارای یک کد 4 رقمی میباشد که معمولا با عدد 3 یا 4 شروع میشود.

در آخر به این نکته توجه کنید که از خورن میوه هایی که دارای بیشترین سموم دفع آفات هستند خودداری کنید یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید ، این میوه ها شامل :
سیب، فلفل دلمه ای شیرین، خیارها، کرفس، سیب زمینی ها، انگور،گوجه گیلاسی، سبزی، کدو حلوایی، هلو، اسفناج، توت فرنگی، فلفل تند

در قسمت محصولات مرتبط ، لیستی از محصولات 100 درصد ارگانیک فروشگاه سبزینه راه برای شما عزیزان ارائه شده است .

 

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا