زیبایی

ریزش مو و تنبلی تخمدان: علل، علائم و درمان

Rate this post

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال شایع تولید مثلی و هورمونی است که 6 تا 10 درصد از جمعیت زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رابطه‌ی بین PCOS و ریزش مو بسیار جالب است. در حالی که این اختلال می‌تواند باعث ریزش و نازک شدن مو در قسمت جلویی و وسط پوست سر شود، همچنین می‌تواند باعث رشد مو در صورت و بقیه‌ی بدن شود. خوشبختانه، با درمان مناسب می‌توانید ریزش موی PCOS را مدیریت کنید. همه چیز در مورد ریزش موی PCOS، علل، علائم و نحوه‌ی درمان آن با داروها و درمان‌های خانگی را در این مقاله بیاموزید. به خواندن ادامه دهید!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


چرا PCOS باعث ریزش مو می‌شود؟


PCOS یک اختلال تولید مثلی است (همچنین بر فرآیندهای متابولیک تأثیر می‌گذارد) که باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها با کیست‌های کوچک می‌شود. بدن زن آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون تولید می‌کند که باعث بلوغ، رشد مو و سایر عملکردهای متابولیک می‌شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تولید بیش از حد آندروژن و دی هیدروتستوسترون (DHT) در زنان می‌شود که چرخه‌ی رشد مو را تنظیم می‌کند و فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند و منجر به موهای کوتاه‌تر، نازک‌تر و در نهایت ریزش مو می‌شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است باعث ریزش موی الگوی زنانه شود و شما رشد موهای زائد و ریزش مو را در قسمت‌های مختلف بدن تجربه کنید. در اینجا نحوه‌ی تمایز ریزش موی PCOS از سایر انواع ریزش مو آورده شده است.


ریزش مو PCOS چگونه است؟


ریزش موی PCOS با نازک شدن مو شروع می‌شود، به خصوص در ناحیه‌ی پیشانی و راس (وسط) پوست سر. این همچنین به عنوان آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می‌شود که معمولاً با PCOS همراه است. با این حال، ریزش موی سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل هیچ جای زخم نیست، به این معنی که فولیکول‌های مو ممکن است همچنان فعال باشند.
تشخیص زودهنگام برای درمان ریزش موی PCOS بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، PCOS ممکن است باعث ریزش دائمی مو و طاسی شود. در اینجا گزینه‌های درمانی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید:  لیپوماتیک ، سوالات متداول و عوارض این عمل جراحی زیبایی

درمان ریزش مو PCOS


1. سرکوب تولید هورمون مردانه

برای سرکوب تولید بیش از حد آندروژن، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد:
قرص‌های ضد بارداری خوراکی: این قرص‌ها حاوی استروژن هستند که می‌تواند سطح آندروژن را کاهش دهد. آن‌ها را می‌توان به طور همزمان با مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز برای درمان ریزش مو استفاده کرد.
آنتی آندروژن‌ها: تحقیقات نشان داد که دوز روزانه‌ی 250 میلی‌گرم فلوتامید می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و آلوپسی را بهبود بخشد.

2. هورمون‌های اضافی مردانه را مسدود کنید

ریزش مو و تنبلی تخمدان: علل، علائم و درمان

این را می‌توان با استفاده از آنتی آندروژن‌هایی مانند:

اسپیرونولاکتون (آلداکتون): DHT را مسدود کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند. اسپیرونولاکتون معمولاً برای درمان ریزش مو در موارد هیپرآندروژنیک تجویز می‌شود.

ماینوکسیدیل (Rogaine): این داروی مورد تأیید FDA باعث رشد مو می‌شود. محلول ماینوکسیدیل 2 درصد می‌تواند تعداد و وزن مو را افزایش دهد. ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج نشان داده شود. با این حال، ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش‌های آلرژیک یا درماتیت تماسی نیز ایجاد کند. بنابراین قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید.

فیناستراید (پروپسیا) و دوتاستراید (آوودارت): شواهد محدودی در مورد اثربخشی استفاده از فیناستراید برای ریزش موی ناشی از ریزش مو وجود دارد. با این حال، فیناستراید و دوتاستراید هر دو توسط FDA برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه تأیید شده‌اند. نشان داده شده است که فیناستراید باعث تثبیت آلوپسی در زنان مبتلا به هیپرآندروژنیسم می‌شود. با این حال، زنان باردار باید از آن اجتناب کنند زیرا ممکن است باعث ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین شود.

Diane-35: این دارو حاوی سیپروترون استات و اتینیل استرادیول است. نشان داده شده است که ریزش مو و نازک شدن مو را در عرض 6-9 ماه کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید:  برای داشتن پوستی زیبا چه بخوریم؟

3. روش‌های زیبایی

همچنین ممکن است پزشک روش‌هایی مانند کاشت مو و نوردرمانی با لیزر و میکرونیدلینگ با پی آر پی (درمارولینگ) را برای پوشاندن نقاط طاسی پیشنهاد دهد. یک مطالعه بر روی بیماران مرد نشان داد که نور درمانی با لیزر می‌تواند رشد مو را تحریک کند. از این رو، ممکن است برای ریزش موی زنانه نیز موثر باشد. به غیر از گزینه‌های درمانی پزشکی، می‌توانید از داروهای خانگی نیز برای مدیریت ریزش مو استفاده کنید.


درمان‌های خانگی برای ریزش مو PCOS


1. دانه شنبلیله

طبق شواهد حکایتی، دانه شنبلیله ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند و ریزش مو را به حداقل برساند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
دانه شنبلیله
یک لیوان آب گرم
عسل (اختیاری)
روند:
دانه‌های شنبلیله را یک شب در یک لیوان آب گرم خیس کنید. می‌توانید به این آب عسل اضافه کنید و صبح زود با معده‌ی خالی بنوشید.

2. آلوئه ورا

شواهد حکایتی نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان آب آلوئه ورا در اوایل صبح با معده‌ی خالی می‌تواند عدم تعادل هورمونی را تنظیم کند و ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
آب آلوئه ورا
1 لیوان آب گرم
عسل (اختیاری)
روند:
آب آلوئه ورا را در آب مخلوط کنید. می توانید عسل را (در صورت نیاز) اضافه کنید و هر روز صبح زود مصرف کنید.

3. دارچین

ریزش مو و تنبلی تخمدان: علل، علائم و درمان

گنجاندن دارچین در رژیم غذایی ممکن است به تنظیم سطح هورمون‌ها و به حداقل رساندن ریزش مو کمک کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این اثرات وجود ندارد.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین
1 لیوان آب گرم
عسل (اختیاری)
½ قاشق چای‌خوری آب لیمو (اختیاری)
روند:
پودر دارچین، عسل و لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و با معده‌ی خالی بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی برای مدیریت علائم PCOS از جمله ریزش مو بسیار مهم است. در اینجا چیزی است که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش موی PCOS بخورید.

همچنین بخوانید:  انواع اندام بانوان و لباس های مناسب آنها

برای جلوگیری از ریزش موی PCOS چه بخوریم و چه پرهیز کنیم؟


1. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان:

از غذاهای غنی از ویتامین و آنتی‌اکسیدان مانند غلات کامل، تخم‌مرغ، چربی‌های سالم از آجیل و آووکادو، اسفناج، مرکبات و هویج استفاده کنید.
یک رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی ضروری را برای بدن شما فراهم می‌کند تا سالم بمانید و از ریزش مو جلوگیری کنید. برای بررسی اینکه آیا به مکمل‌های غذایی نیاز دارید یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

2. غذاهای غنی از پروتئین:

پروتئین کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سطوح ناکافی مواد مغذی و پروتئین در بدن با ریزش مو مرتبط است. پروتئین بدون چربی مانند ماهی، مرغ و عدس مصرف کنید.

3. مصرف غذاهای غنی از روی:

تحقیقات نشان داد که مکمل روی در بیماران مبتلا به PCOS می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد. از غذاهایی مانند صدف، نخود، ماست، لوبیا، آجیل و غلات کامل استفاده کنید. همچنین می‌توانید با پزشک مشورت کنید و از مکمل‌های روی استفاده کنید.
غذاهای غنی از آهن بخورید: لوبیا سفید، آجیل، عدس، اسفناج، لوبیا چشم بلبلی و نخود را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این به این دلیل است که کمبود آهن ممکن است باعث ریزش مو شود.

مولتی ویتامین مصرف کنید:

ممکن است از مکمل‌های مولتی ویتامین برای مبارزه با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن خود استفاده کنید. برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.
از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند آرد تصفیه شده (مانند نان سفید، خمیر پیتزا، ماکارونی معمولی، برنج سفید)، شکر، سرخ شده و فست فودها خودداری کنید. این غذاهای التهابی می‌توانند شرایط متابولیک مانند مقاومت به انسولین را که در PCOS رایج است، تشدید کنند.
اگر از خود می‌پرسید که آیا ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان معکوس کرد، پاسخ اینجاست.


آیا ریزش موی PCOS برگشت پذیر است؟


ریزش مو و تنبلی تخمدان: علل، علائم و درمان

بله، اگر فولیکول‌های مو هنوز فعال باشند، برگشت پذیر است. درمان‌های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مو از فولیکول‌های فعال مو وجود دارد.
اگر دچار ریزش موی PCOS هستید، موهای شما در قسمت جلویی و مرکزی پوست سر شروع به نازک شدن می‌کند. ریزش مو یکی از علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک است و می‌تواند بسیار آزاردهنده و استرس زا باشد. بیشتر مردم تمایل دارند نسبت به ظاهرشان خودآگاه شوند. با این حال، می‌توانید این وضعیت را معکوس کرده و مدیریت کنید. درمان مناسب و تشخیص به موقع می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود. چندین درمان پزشکی، روش‌های زیبایی و درمان‌های خانگی برای درمان ریزش موی PCOS وجود دارد. در صورت تداوم وضعیت با پزشک مشورت کنید.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا