طب سنتی

موثر ترین درمان های طبیعی شوره سر

Rate this post

درمان های موثر گیاهی برای رفع شوره سر

شوره سر چیست ؟

شوره سر یک بیماری شایع است که بر روی پوست سر تاثیر میگذارد . شوره سر باعث خارش پوست سر و به دنبال آن ایجاد پوسته های مرده بر روی سر میشود . شدت شوره سر در افراد مختلف متفاوت است . درمان برخی از آن ها ساده تر بوده و برخی از آن ها نیز ، نیاز به درمان دارویی دارند.

 

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

پوست انسان بطور مداوم در حال عوض شدن است و سلول های پیر از بین میروند و پوست ، پوسته پوسته میشود . معمولا این پوسته ها قابل مشاهده نیستند ، اما در افراد مبتلا به شوره سر این سلول های پوستی سریعتر از چرخه طبیعی خود شروع به جایگزین شدن میکنند . بنابراین پوست در وسعت بزرگ تری ریخته میشود که کاملا قابل مشاهده است .

چه عواملی باعث ایجاد شوره سر میشوند و چگونه میتوان شوره سر را کنترل کرد ؟

  • شایع ترین علت شوره سر درماتیت سبورئیک است و در موارد دیگر خشکی پوست ، حساسیت به محصولات مربوط به مو و شرایط پوستی خاص مانند اگزما یا پسوریازیس می تواند فرد را مستعد ابتلا به شوره سر کند.
  • همچنین اعتقاد بر این است که قارچ مالاسزیا ( malassezia ) نیز می تواند باعث ایجاد شوره سر شود. مالاسزیا رشد سلولهای پوست را افزایش می دهد و سلولهای اضافی پوست می میرند و باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند می شوند.
  • شوره سر می تواند هنگام استرس یا بیماری حاد تر شود. زمستان های سرد و خشک نیز می تواند باعث ایجاد شوره و یا افزایش شدت آن شود.
  • رژیم غذایی و تغذیه نامناسب می تواند به شوره سر منجر شود. غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا باعث ایجاد گلیکوژن در پوست می شوند که مخمرها از آن تغذیه می کنند. باعث میشود غدد چربی،  چربی بیشتری به پوست بدهند . بنابراین اگر مستعد ابتلا به شوره سر هستید ، ممکن است لازم باشد که کربوهیدرات ها و قندها را کنار بگذارید .
  • کمبود ویتامین B یا روی و زینک می تواند به شوره سر منجر شود. پس از غذا های حاوی این ویتامین ها بیشتر استفاده کنید.
  • رعایت بهداشت مو نیز میتواند شانس فرد را در مقابله با شوره سر تحت تاثیر قرار دهد. هرچه مدت زمان بیشتری بین روزهایی که به حمام میروید بیشتر باشد باعث جمع شدن چربی و سلول های مرده بیشتری بر روی پوست میشود. از سوی دیگر شامپو زدن بیش از حد ممکن است باعث خشک شدن پوست سر و منجر به شوره سر شود . در نتیجه با رعایت تعادل میتوان مو و پوست سر را مرطوب و در عین حال بدون شوره حفظ کرد.
  • یکی دیگر از دلایل ایجاد شوره سر دوش گرفتن با آب داغ است ، این امر موجب خشکی مو و پوست سر شده ، که شوره سر را در بر دارد.
  • استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی نظیر تافت ، ژل مو و حالت دهنده های مو نیز موجب ایجاد شوره سر خواهد شد.
همچنین بخوانید:  روغن آووکادو و خواص بینظیر آن برای پوست، مو و سلامتی بدن

علائم شوره سر چیست ؟

اولین علامت شوره سر خارش پوست سر است ، همچنین  ایجاد لکه های قرمز ، احساس خشکی یا سوزش بر روی پوست سر از دیگر علائم شوره سر میباشند.
پوسته پوسته شدن را میتوان در ابرو ، ریش و سیبیل ، ناحیه کشاله ران یا زیر بغل نیز تجربه کرد.

راه های طبیعی درمان شوره سر و گیاهان دارویی موثر بر شوره سر :

  • اولین گزینه روغن درخت چای است .

موثر ترین درمان های طبیعی شوره سر

در واقع روغن درخت چای برای درمان شوره سر معجزه میکند. خواص مرطوب کننده و ضد قارچ روغن درخت چای در از بین بردن دلایل ایجاد شوره سر موثر است.

فواید روغن درخت چای برای درمان شوره سر :

  • کاهش و جلوگیری از رشد مخمر و قارچ بر روی پوست سر از جمله قارچ مالاسزیا
  • کاهش خارش و چربی اضافی پوست سر و مرطوب نگه داشتن پوست سر

روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر :

ترکیبی از 3 قطره روغن درخت چای و 30 قطره روغن جوجوبا را به پوست سر خود ماساژ دهید . بعد از 20 دقیقه آن را با شامپوی گیاهی شست و شو دهید .
استفاده از شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای . اگر شامپوی درخت چای را پیدا نکردید خودتان نیز میتوانید این شامپو را در خانه تهیه کنید.  در هر 250 میلی لیتر شامپو روزانه خود 9 تا 10 قطره از روغن درخت چای را بریزید و استفاده کنید .  این عمل باعث رطوبت رسانی به پوست سر و موهای شما شده و شوره ها را از بین میبرد.

دقت کنید که روغن درخت چای باید با یک روغن حامل رقیق شود و بطور مستقیم از آن استفاده نکنید.

  • استفاده از روغن نارگیل ، روغن جوجوبا و روغن آووکادو برای درمان شوره سر ناشی از خشکی پوست سر:

این روغن ها به دلیل از بین بردن خشکی پوست سر ، متعادل کردن ph پوست سر ، کاهش التهابات ناشی از خشکی و اگزما پوست ، مرطوب نگه داشتن پوست و تقویت پوست سر موجب از بین بردن شوره سر خواهند شد.

همچنین بخوانید:  نسخه های طب سنتی برای تقویت نعوظ

طرز استفاده از روغن نارگیل برای از بین بردن شوره سر :

موثر ترین درمان های طبیعی شوره سر

روش اول : ترکیب روغن نارگیل و روغن رزماری برای درمان شوره سر

کافیست ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با ۱۰ قطره روغن رزماری ترکیب کنید و پوست سر را به مدت 3 دقیقه با آن ماساژ دهید و بعد از 2 ساعت آن را با شامپو گیاهی شستشو دهید.
دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

روش دوم : روغن نارگیل و آب لیمو ترش

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به همراه 1 قاشق غذا خوری آب لیموترش ترکیب کنید و بخوبی بر روی پوست سر ماساژ دهید تا جذب شود سپس با یک حوله گرم موهارا بپوشانید. بعد از 1 ساعت با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.

طرز استفاده از روغن جوجوبا برای از بین بردن شوره سر :

دو قاشق غذا خوری روغن جوجوبا را به مدت 5 دقیقه بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید و بعد از دوساعت با شامپو گیاهی آن را شستشو دهید. علاوه بر درمان شوره سر به تقویت پوست سر و درمان ریزش مو نیز کمک میکند.

2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

طرز استفاده از روغن آووکادو برای از بین بردن شوره سر در پوست های خشک و پوست های چرب :

روش اول : از شب قبل یک قاشق غذا خوری روغن آووکادو را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و با دستمال یا حوله مو ها را بپوشانید ، صبح روز بعد با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.

روش دوم : ترکیب  یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را به روش بن ماری گرم کنید  . پس از خنک شدن روغن آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید تا جذب شود . 2 ساعت بعد با شامپوی گیاهی شستشو دهید.

همچنین بخوانید:  نمک هیمالیا و تفاوت آن با نمک معمولی

 

این شامپو حاوی 37 نوع میوه، گیاه و روغن گیاهی است که برخی از آنها عبارتند از بابونه، رزماری، کتیرا، سدر،آلوئه ورا، نعنا، اکالیپتوس، سیب، مورد، نیلوفر آبی، پونه، دم اسب،گزنه، آویشن، مازو، همیشه بهار، صمغ عربی، ختمی سفید، میخک، انجیر، روغن شتر مرغ و …

نحوه مصرف :

قبل از مصرف شامپو را به خوبی تکان دهید.
از شامپو واگراس می توان بصورت ماسک روی مو یا بدن برای پاکسازی و شادابی آن ها استفاده کرد.
برای از بین بردن جوش و لک های پوست سر یا بدن می توان شامپو واگراس را چند دقیقه روی آن ها گذاشته و سپس بشویید.
موها را خیس کرده و سپس با شامپو دیزان ماساژ داده چند دقیقه صبر کنید و موها را بشویید.

روغن هسته انگور برای درمان شوره شر :

از شب قبل یک قاشق غذا خوری روغن هسته انگور را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و با دستمال یا حوله مو ها را بپوشانید ، صبح روز بعد با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.
دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

روغن سبوس برنج برای درمان شوره سر :

از شب قبل یک قاشق غذا خوری روغن سبوس برنج را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و با دستمال یا حوله مو ها را بپوشانید ، صبح روز بعد با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.
دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

روغن خردل برای درمان شوره سر :

ترکیب یک قاشق غذاخوری روغن خردل ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یکدیگر ترکیب کنید . هفته ای سه بار به مقدار مورد نیاز از این ترکیب بر روی پوست سر ماساژ دهید تا جذب شود و بعد از دو ساعت با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.

چه زمانی برای درمان شوره سر به پزشک مراجعه کنید ؟

شوره سر معمولاً مشکل جدی ای نیست . در صورت بروز موارد زیر باید در مورد شوره سر خود با پزشک صحبت کنید.

  • با راه حل های بدون نسخه (مانند استفاده از شامپوی ضد شوره ، روغن ها و ماسک ها ) به نتیجه ای نرسیده باشید.
  • پوست سر شما به طور غیرقابل کنترل و غیر قابل تحمل دچار خارش شده و در زندگی یا فعالیت های روزانه شما تداخل ایجاد کرده باشد.
  • پوست سر شما متورم ، قرمز یا حاوی زخم های باز شود .
منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا