ورزش

مکمل بدنسازی خانگی با طرز تهیه ساده

Rate this post

تأثیر شگرف مکمل های پروتئینی در عضله سازی، ایده ساخت مکمل بدنسازی خانگی را به وجود آورد. بدنسازی از جمله محبوب ترین ورزش ها برای ساخت اندامی خوش فرم و ایده آل است. رمز موفقیت در این ورزش، استفاده از رژیم غذایی پروتیئن دار در کنار تمرینات صحیح و اصولی است.

اگر طرفدار پروپاقرص این نوع ورزش ها هستید، لازم است مصرف و خرید مکمل بدنسازی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. شما می توانید با کیفیت ترین مکمل ها را ازسبزینه راه دارو تهیه کنید؛ اما اگر هزینه کافی برای تهیه این دسته از مکمل های صنعتی ندارید، توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا با روش تهیه انواع مکمل های خانگی آشنا شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چگونه مکمل بدنسازی خانگی درست کنیم؟!

با کمی تحقیق و جستجو پیرامون ورزش بدنسازی، به اهمیت مصرف مکمل های ورزشی پی می بریم. ورزشکاران فعال در این دسته از ورزش های حرفه ای، برای تقویت عضلات خود و حجم دهی به آنان نیاز به دریافت پروتئین و کربوهیدرات بیشتری دارند. از این رو لازم است میزان دریافت پروتئین خود را بیشتر کنند.

اگرچه ساخت مکمل بدنسازی خانگی در ابتدای کار کمی سخت و زمان بر به نظر می رسد، اما بسیار مقرون به صرفه است. کافیست مراحل کار را به دقت دنبال کنید تا به نتیجه مورد نظر خود برسید. به خاطر داشته باشید که در زمان مصرف مکمل های خانگی لازم است صبر بیشتری به خرج دهید.

چرا که طبیعی بودن ساختار این دسته از مکمل ها از ایجاد تأثیرات سریع آنی جلوگیری می کند. برای ورزشکاران رشته بدنسازی، اصطلاحاتی همچون مکمل گینر،کراتین و پروتئین هایی همچون وی و کازئین بسیار آشناست. شما می توانید انواع این مکمل ها را به شکل طبیعی تهیه و میل کنید. در ادامه با روش ساخت این نوع مکمل ها در محیط خانه آشنا می شویم.

ساخت مکمل پروتئن وی در خانه

پروتیئن های نوع وی بر پایه محصولات لبنی ساخته می شوند و هضم ساده تری نسبت به سایرین دارند. جذب این منبع پروتئینی نیز به سرعت صورت گرفته و نتایج مثبتی بر روی حجم دهی عضلات می گذارد. شیر از دو پروتئین با نام های پروتئین کازئین و وی تشکیل شده است. وی در بخش مایع شیر وجود دارد و در فرآیند ساخت پنیر به شکل مایع و در قالب یک محصول فرعی جدا می شود. اگرچه این مایع حاوی ارزش های غذایی بسیار بالایی است، اما طعم و مزه چندان خوشایندی ندارد. طرز تهیه پروتئین وی بسیار ساده است.

همچنین بخوانید:  چگونه یک برنامه ورزشی فوق‌العاده انتخاب کنیم؟

۱ – برای ساخت مکمل وی خانگی به شیر ارگانیک، صافی پنیر و دما سنج نیاز دارید. در ابتدا ۲ لیتر شیر ارگانیک کامل را بر روی یک قابلمه نسبتا بزرگ قرار داده و حرارت دهید. منتظر بمانید تا میزان حرارت شیر به ۸۳ درجه سانتی گراد برسد و شیر به مرحله جوش نزدیک شود. در این زمان حرارت را کاهش دهید تا دمای بالا و جوشیدن شیر به ساختار پروتیئن آن آسیب نزد.

۲ – سپس آب چند لیمو ارگانیک را گرفته و حدود ۵ قاشق سوپ خوری آبلیمو به شیر اضافه کنید. در مرحله بعد درب قابلمه را با یک درپوش ضخیم پوشانده و به آن ۲۰ دقیقه استراحت دهید. بسیار حائز اهمیت است که در این مرحله از ساخت مکمل وی از تکان دادن قابلمه پرهیز کنید.

۳ – در نهایت شیر را از صافی و یا همان تور پنیر عبور داده و محلول غلیظ را کنار گذاشته و مایع خارج شده را برای ۲ الی ۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس مایع را بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا خشک و غلیظ شود. در آخرین مرحله از ساخت مکمل طبیعی بدنسازی وی، محلول را بر روی سینی فر ریخته و ۱۲ ساعت زمان برای خشک کردن آن اختصاص دهید.

۴ – پس از این مرحله شما می توانید از طعم دهنده هایی همچون وانیل، پودر کاکائو و … برای بهتر شدن طعم پروتئین وی استفاده کنید. بدین منظور مایع خشک شده را به همراه طعم دهنده ها در میکسر ریخته و پودر کنید. شما می توانید این نوع پروتئین خانگی را برای ۶ ماه در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

البته درصورتی که نمیخواهید وارد روش های پیچیده تهیه مکمل های خانگی شوید ، میتوانید خرید پروتئین وی را نیز از بانی دارو انجام دهید.

روش تهیه کراتین خانگی

کراتین یکی دیگر از مکمل های بدنسازی است که به طرز قابل توجهی به افزایش حجم عضلات و تأمین انرژی مورد نیاز ورزشکار کمک می کند. بد نیست بدانید که بدن انسان به طور طبیعی اقدام به ساخت این نوع پروتئین می کند. اما مقدار آن بسیار محدود و ناچیز است. از این رو لازم است دست به کار شده و با یادگیری روش ساخت کراتین خانگی برای بدنسازی این نوع مکمل پر انرژی را به شکل مجزا وارد بدن کنیم.

شما می توانید کراتین بدنسازی را به شکل خانگی نیز تهیه کنید. برای ساخت مکمل بدنسازی خانگی کراتین لازم است در ابتدا هدف خود را از تهیه این نوع مکمل مشخص کنید. ممکن است شما کراتین را برای افزایش وزن، افزایش حجم عضلات و یا تقویت قوای خود به کار گیرید. در سه حالت مختلف طرز تهیه این نوع مکمل بدنسازی طبیعی متفاوت خواهد بود.

همچنین بخوانید:  برنامه بدنسازی مبتدی و حرفه ای

مکمل کراتین؛ یک چاق کننده مفید

استفاده از کراتین برای افزایش وزن بسیار رایج است. بدین منظور لازم است از ۵۰۰ گرم پودر سفید تخم مرغ را به همراه ۵۰۰ گرم پودر عصاره مالت، ۴۰۰ گرم شیر خشک بدون چربی، ۴۰۰ گرم پودر جوانه گندم و ۵ قاشق غذاخوری پودر کاکائو در آسیاب ریخته و مخلوط کنید.

برای افرادی که به طور منظم ورزش نمی کنند و یا مشکلات گوارشی دارند، مصرف این نوع مکمل بدنسازی مناسب نخواهد بود. تنها به ورزشکان حرفه ای توصیه می شود نیم ساعت تا چهل دقیقه پیش از شروع تمرین دو قاشق غذای خوری از این مخلوط و بلافاصله پس از اتمام تمرین ۳ قاشق غذاخوری کراتین را به همراه شیر میل کنند.

طریقه تهیه دوم

همانطور که گفته شد پروتئین کراتین نقش ویژه ای در افزایش حجم عضلات دارد. برای ساخت این نوع مکمل بدنسازی خانگی کافیست نیم کیلو آرد نخودچی و ۳۰۰ گرم پودر عصاره مالت را به همراه ۲۰۰ گرم پودر نشاسته ذرت، پودر سویا، پودر جوانه گندم و مقداری اسانس وانیل مخلوط کنید.

شما می توانید از دانه های خشکبار همچون بادام شیرین، کنجد و یا بادام زمینی جهت تقویت مزه این مکمل استفاده کنید. دو الی سه قاشق غذاخوری از این معجون عضله ساز خانگی در سه نوبت صبح، قبل و بعد از تمرین استفاده کنید تا تأثیر شگرف آن را بر روی عضلات خود احساس کنید.

البته باید بدانید که کراتین یکی از مکمل های بدنسازی برای مبتدیان می باشد .

مکمل گینر؛ یک عضله ساز قدرتمند

تفاوتی ندارد ورزش بدنسازی را با چه هدفی دنبال می کنید. در هر صورت لازم است نیاز بدن را به انواع ریز مغزی ها، مواد انرژی زا، پروتئین، چربی و کربوهیدرات برطرف کنید. گینر از جمله مکمل هاییست که با فرمولاسیون جدید خود، به بدن در جذب و تأمین این مواد ضروری کمک می کند. مواد سازنده مکمل گینر را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  1. کربوهیدرات و چربی ها
  2. فیبر، پروتئین و کراتین
  3. BCAA
  4. مواد معدنی و ویتامین ها

برای تهیه و ساخت مکمل گینر در خانه لازم است از مواد غذایی کربوهیدرات دار مانند جو دو سر، موز، عسل، پودر کاکائو، کینوا، مواد پروتئین دار مانند سفیده تخم مرغ، ماست یونانی، شیر و چربی هایی همچون انواع دانه ها، غلات و کره بادام زمینی استفاده کنید.

سپس با توجه به هدف خود از مصرف مکمل (عضله سازی، افزایش یا کاهش وزن) برخی از آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید. ساخت و مصرف این مکمل بدنسازی خانگی در میان وعده ها، نه تنها نیاز بدن را به انواع مواد پروتئینی و مغذی برطرف می کند، بلکه مسیر رسیدن به هدف را هموارتر می سازد.

البته برای ساخت مکملی صحیح تر پیشنهاد میشود مقاله آموزشی گینر خانگی را مطالعه کنید.

گلوتامین؛ عضله ساز طبیعی

گلوتامین از دیگر پروتئین هایی ست که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. این نوع آمینواسید نیمه ضروری از عضلات در برابر تجزیه و تحلیل محافظت می کند. همچنین به افزایش قدرت بدن در عضله سازی کمک می کند.

همچنین بخوانید:  ورزش های هوازی و تاثیر آن بر لاغری!

همین ویژگی های مثبت و سازنده موجب شده تا اغلب ورزشکاران برای حفظ عضلات خود به مصرف مکمل گلوتامین روی بیاورند. افزایش قیمت گلوتامین در طول سال های اخیر ورزشکاران را از خرید گلوتامین صنعتی منصرف کرده و به سمت دریافت طبیعی گلوتامین سوق داده است. گلوتامین را می توان در منابع غذایی مختلف پیدا کنید و با مصرف منظم آن ها میزان این آمینو اسید در بدن را افزایش دهید.

  1. گوشت قرمز
  2. غذاهای دریایی
  3. کلم قرمز
  4. تخم مرغ
  5. ماست
  6. آجیل
  7. شیر خشک بدون چربی
  8. جعفری و سبزی های تیره رنگ
  9. ذرت

مکمل BCAA؛ محبوب و قدرتمند

این روزها در تمام محافل ورزشی از مکمل BCAA صحبت می شود. این معجون قدرتمند فواید زیادی برای بدن دارد و مصرف آن برای ورزشکاران حرفه ای ضروری قلمداد می شود. برخلاف گلوتامین، BCAA به طور طبیعی در بدن تولید نمی شود. همین عامل ضرورت استفاده از مکمل های شیمیایی را بیشتر کرده است.

مصرف بی سی ای ای فواید زیادی دارد. از جمله اینکه مانع عضله سوزی شده و به افزایش رشد عضلانی کمک می کند. این آمینواسید شاخه ای می تواند خستگی های عضلانی را کاهش داده و در صورت استفاده منظم، عملکرد هوازی و غیر هوازی ورزشکاران را بهبود ببخشد. در صورتی که بودجه کافی برای خرید مکمل BCAA ندارید، می توانید آن را از طریق مصرف برخی خوراکی ها دریافت کنید.

  • غلات کامل؛ برنج قهوه ‌ای و دانه‌ های کدو
  • عدس، نخود و لوبیا پخته شده
  • بادام و کشمش
  • پروتئین شیر، شیر و پروتئین سویا
  • گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم‌ مرغ

کلام آخر

در این مقاله از بانی بلاگ به بررسی روش ساخت انواع مکمل بدنسازی خانگی پرداختیم. قرارگیری این دسته از مکمل ها در سبدغذایی ورزشکاران، نیاز بدن را به انواع مواد مغذی برطرف می کند و مانع تحلیل عضلات می شود. اگرچه مکمل های خانگی طبیعی هستند و فواید بسیاری در بردارند، اما در مقایسه با مکمل های شیمیایی و صنعتی، اثرات مثبت خود را دیرتر به نمایش می گذارند

سوالات متداول

در این بخش پر تکرار ترین سوالات کاربران گرامی مجله سبزینه راه را جهت تهیه مکمل های ورزشی خانگی توضیح داده ایم.

آیا ساخت مکمل خانگی امکان پذیر است ؟

بله ، شما میتوانید با کمک مواد غذایی ، میوه ها و سبزیجات ها بعضی از مکمل های بدنسازی همانند ؛ کراتین ، گینر ، پروتئین و بی سی ای ای را در منزل به راحتی بسازید.

آیا مکمل ورزشی خانگی عوارض دارد ؟

تمامی محصولاتی که به افزایش وزن یا حجم شما در مدت زمان کم کمک کنند ، در صورت مصرف بیش از اندازه چه خانگی و چه صنعتی دارای عوارض جانبی می باشند ، اما این درصد در موارد ساخت شده در منزل کمتر است.

مکمل خانگی بهتر است یا داروخانه ای ؟

طبق نظر کارشناسان بانی دارو ، اگر میخواهید سریعتر در تمرینات ورزشی خود نتیجه بهتری را دریافت کنید بهتر است به سراغ خرید مکمل های بدنسازی داروخانه ای بروید تا نمونه های ساخت خانگی .

 

منبع : banidaroo.com
حتما بخوانید : دوجرخه سواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا