تغذیه سالم

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم | چند صبحانه مناسب برای درمان کبد چرب

5/5 - (1 امتیاز)

کبد چرب این روزها یکی از بیماری‌های رایج است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند؛ اما جالب است بدانید که خطرات کبد چرب برای گریدهای مختلف این بیماری متفاوت است و هر چه گرید آن بالاتر برود، برای شخص خطر بیشتری دارد.

با خواندن این مطب در مجله تغذیه و سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

به همین دلیل چنانچه فردی به بیماری کبد چرب مبتلا است، باید لیست غذایی کبد چرب را رعایت کند و نسبت به رژیم غذایی و وزن خود توجه بیشتری نشان دهد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری نماید. به همین دلیل در این مطلب از سبزینه راه می‌خواهیم به شما لیست غذایی کبد چرب را ارائه دهیم که برای تهیه صبحانه برای کبد چرب به آن نیاز دارید. پس از آشنایی با خطرات کبد چرب، برای تغییر رژیم غذایی خود اقدام نمایید.

برای کبد چرب چی بخوریم؟

خطرات بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع سلول‌های چربی در کبد ایجاد می‌شود و به‌صورت عادی در افراد سالم نیز وجود دارد؛ اما با افزایش آن سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. کبد یکی از اعضای مهم بدن است که نه‌تنها در تولید بسیاری از متابولیت‌ها نقش دارد، بلکه به پاکسازی سموم از خون و بدن نیز کمک می‌نماید، در نتیجه چنانچه کبد چرب به وضعیت خطرناکی برسد ممکن است به نارسایی و التهاب کبد منجر شده و فرد مجبور شود از پیوند کبد و دیالیز استفاده کند.

کبد چرب شامل دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی هستند که نام آن‌ها به دلیل منبع ایجاد بیماری به این صورت گذاشته شده است. کبد چرب را در ۴ گرید تقسیم‌بندی می‌کنند که در گرید ۳ آن فیبروز کبدی رخ می‌دهد و گرید ۴ سیروز کبدی است که در این مرحله کبد وضعیت عملکردی نرمالی نداشته و تولید هورمون و پردازش مواد مغذی و سم زدایی از بدن به‌صورت طبیعی انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماران نیازمند دریافت پیوند هستند. از خطرات کبد چرب در گرید ۳ می‌توان به ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن سریع، خارش پوست، احساس گیجی، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان‌ها در مردان و… اشاره نمود.

همچنین بخوانید:  درمان پرخوری و بی‌اشتهایی عصبی در ورزشکاران

صبحانه برای پاکسازی کبد

چه کسانی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند؟

  • چاقی با سطح بالای چربی شکم داشته باشید.
  • فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا دارید.
  • مبتلا به آپنه انسدادی خواب (یک راه هوایی مسدود شده که باعث توقف و شروع تنفس در طول خواب می شود).

چه کسانی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند؟

ییماری کبد چرب چگونه تشخیص داده میشود؟

از آنجایی که بیماری کبد چرب اغلب هیچ علامتی ندارد، پزشک اولین کسی باشد که آن را تشخیص می‌دهد. سطوح بالاتر آنزیم‌های کبدی که در آزمایش خون برای سایر بیماری‌ها ظاهر می‌شوند، ممکن است علامت قرمز را افزایش دهند. افزایش آنزیم های کبدی نشانه آسیب کبد شماست. برای تشخیص،باید به سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای گرفتن تصویری از کبد.بیوپسی کبد (نمونه بافت) برای تعیین میزان پیشرفت بیماری کبد.یک سونوگرافی تخصصی که گاهی به جای بیوپسی کبد برای تعیین میزان چربی و بافت اسکار در کبد استفاده می شود،انجام دهید

ییماری کبد چرب چگونه تشخیص داده میشود؟

راه درمان کبد چرب

هیچ دارویی به طور خاص برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. درعوض، پزشکان بر کمک به شما در کنترل عواملی که به این بیماری کمک می کنند تمرکز می کنند. آنها همچنین توصیه می کنند که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که می تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را بهبود بخشد. درمان شامل:

  • اجتناب از الکل
  • کاهش وزن
  • مصرف داروها برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید (چربی در خون)
  • مصرف ویتامین E و تیازولیدین دیون ها

راه درمان کبد چرب

برای این که با بهترین مواد برای تهیه صبحانه برای کبد چرب آشنا شوید، باید لیست غذایی کبد چرب را که در ادامه آمده است، دنبال نمایید. هرکدام از این موارد خواص ویژه‌ای دارند که می‌توانند بخشی از یک برنامه ناشتایی برای کبد چرب باشند.

  • تهیه صبحانه برای کبد چرب با زردچوبه: زردچوبه نه‌تنها برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب مفید است، بلکه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار و خواص ضدالتهابی که ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارد، به درمان کبد چرب و هر نوع التهاب دیگری کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از زردچوبه در تهیه وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.
  • خوردن سیر ناشتا: سیر حاوی میزان زیادی گوگرد است که کمک می‌کند آنزیم‌های کبدی فعال شده و در نتیجه برای تهیه یک صبحانه برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. همچنین می‌توانید حبه‌های سیر را به‌صورت ناشتا میل کنید تا به میزان بیشتری از خواص آن دست پیدا نمایید.
  • سبزیجات چلیپا: برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب، می‌توانید از مصرف سبزیجات چلیپ،ا یعنی انواع کلم همچون کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم استفاده کنید. در این سبزیجات گلوتاتیون وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک صبحانه برای پاکسازی کبد داشته باشید و همچنین در افزایش سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.
  • روغن زیتون برای تهیه صبحانه برای کبد چرب: روغن زیتون یکی از چربی‌های اشباع نشده سالم است که مصرف آن بر خلاف سایر چربی‌‌های نباتی یا روغن مایع، فشار زیادی به کبد وارد نمی‌کند و به همین دلیل یکی از موارد لیست غذایی کبد چرب است که نه‌تنها یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب محسوب می‌شود، بلکه به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.
  • توت خشک برای کبد چرب: مصرف توت به‌خصوص توت خشک برای کبد چرب و همراه با صبحانه، می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای پاکسازی کبد را در اختیار آن قرار دهد. برای درمان کبد چرب می‌توانید از انگور، کشمش و یا توت در لیست غذایی کبد چرب خود استفاده کنید.
همچنین بخوانید:  رژیم لاغری در دوران شیر دهی

نوشیدنی های مفید برای کبد چرب

برای تهیه صبحانه برای کبد چرب، نیازمند دانستن انواع نوشیدنی های مفید برای کبد چرب نیز هستید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • آب‌میوه مرکبات: وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی که در مرکبات وجود دارد، سبب می‌شود یکی از نوشیدنی های مفید برای کبد چرب باشد. می‌توانید از آن در تهیه صبحانه برای کبد چرب استفاده کنید و به کاهش التهاب کبد خود کمک نمایید.
  • قهوه: یکی از مهم‌ترین نوشیدنی های مفید برای کبد چرب، قهوه است که سرشار از آنتی‌اکسیدان و کافئین است و به درمان کبد چرب کمک کرده و حتی از سیروز کبدی و سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند. مصرف روزی یک فنجان قهوه، به‌خصوص در زمان صبحانه برای کبد چرب بسیار مفید است. فنجان قهوه روزانه شما می تواند به محافظت از کبد در برابر NAFLD کمک کند. یک بررسی در سال 2021 نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به NAFLD و همچنین کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبد در افرادی که قبلاً مبتلا به NAFLD هستند، مرتبط است. همچنین به نظر می‌رسد کافئین تعداد آنزیم‌های غیرطبیعی کبدی را در افراد در معرض خطر بیماری‌های کبدی کاهش می‌دهد.
  • چای سبز: طبق تحقیقاتی که در ژاپن انجام شده است، چای سبز می‌تواند سبب بهبود وضعیت بیماران کبد چرب شود که بیشتر به دلیل وجود ترکیبی به نام کاتچین است. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز و چای سیاه به پاکسازی کبد کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب باشد.

لیست غذایی کبد چرب

همان‌طور که اشاره کردیم، مصرف برخی از مواد غذایی به‌خصوص در صبحانه برای کبد چرب مفید است و می‌توان آن‌ها را جزو لیست غذایی کبد چرب آورد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد کبد چرب، اضافه وزن و پرخوری است که می‌تواند کبد را تحت فشار قرار داده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.

همچنین بخوانید:  رژیم مایر چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا