سبک زندگی

نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون نشیمن

Rate this post

نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون نشیمن

در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از نکات کاربردی در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل آشنا کنیم. اصولا نشیمن مهم‌ترین فضایی از هر منزل است که طراحی دکوراسیون آن باید با دقت و سلیقه بیشتری انجام شود. چون مهمان‌ها و اعضای خانواده بیشترین اوقات با هم بودن را در چنین مکانی از منزل سپری می‌کنند.

با خواندن این مطب در مجله  سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

انتخاب رنگ نشیمن

اولین موردی که باید در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل مورد توجه قرار گیرد، انتخاب رنگ مناسب است. بعضی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند در انتهای کار و پس از انتخاب تمامی وسایل اتاق نشیمن، رنگ مناسب برای آن را انتخاب کنند تا با رنگ وسایل هم‌خوانی داشته باشد. بر‌عکس برخی هم ترجیح می‌دهند ابتدا رنگ نشیمن را انتخاب کرده و سپس باقی وسایل را مطابق با رنگ انتخاب شده تهیه نمایند. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل هم قرار دادن بهترین‌ترین و و مورد علاقه‌ترین وسایل در داخل و اطراف آن است.

فرش مناسب برای اتاق نشیمن

برای اتاق نشیمن هرگز نباید از فرش خیلی کوچک استفاده کرد. در حقیقت این مورد، یعنی به کار بردن فرش خیلی کوچک برای چنین فضایی جزو رایج‌ترین اشتباهات محسوب می‌شود. از دیگر نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه شود، قرارگیری همه مبلمان روی فرش است. به طوری که چهار پایه مبلمان اصلی به صورت کامل بر روی فرش قرار بگیرند. البته قرارگیری چهار پایه مبلمان بر روی فرش یک حالت ایده‌آل محسوب می‌شود و در صورت وجودنداشتن چنین امکانی، حتما باید دو پایه جلویی مبلمان بر روی فرش قرار بگیرد. چنین حالتی بیشتر در مواقعی اتفاق می‌افتد که از مبلمان بزرگ برای اتاق نشیمن استفاده شود.

بهتر است که از چسباندن همه مبل‌ها به دیوار خودداری کنید. دور کردن مبل‌ها از دیوار‌ها تا حد امکان، یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل محسوب می‌شود. با این کار فضای مناسبی برای گفتمان در اتاق نشیمن شکل خواهد گرفت.

همچنین بخوانید:  برای جوان شدن چه باید کرد؟

 

شیوه صحیح نصب تابلو‌ها و آثار هنری در اتاق نشیمن

تابلو‌ها و آثار هنری نصب شده بر روی دیوار‌های نشیمن نباید بیش از حد بالا و نزدیک به سقف باشند. چنین کاری یک اشتباه در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل محسوب می‌شود. البته این نکته باید در سایر بخش‌های منزل غیر از نشیمن هم مورد توجه قرار گیرد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که قاب‌هایی با اندازه‌های بزرگ‌تر را باید بیش از حد بالا نصب کرد در حالی که نصب تمامی تابلو‌ها و آثار هنری باید در محدوده تراز دید انجام شود. هر چند تفاوت در تراز دید افراد مختلف وجود دارد. بنابراین بهترین راه این است که نصب چنین مواردی در تراز دید معمول انسان انجام شود.

 

نورپردازی اتاق نشیمن

برای تنظیم روشنایی فضا‌های مهمی مانند نشیمن منزل باید از دیمر استفاده شود. نورپردازی اتاق نشیمن اهمیت زیادی در طراحی دکوراسیون این بخش از منزل خواهد داشت. استفاده از ترکیب نور‌های بالا‌تاب، نور‌های محیطی و همچین نور‌های تاکیدی می‌تواند فضای مناسبی را ایجاد نماید. استفاده از آباژور‌های دیوار‌کوب، رومیزی و یا ایستاده هم می‌تواند تاثیر مناسبی داشته باشد. در حقیقت ترکیب انواع روشنایی در اتاق نشیمن تاثیر زیادی بر پر‌نور شدن فضا و  بهتر شدن طراحی دکوراسیون نشیمن منزل خواهد داشت.

از کوسن تنها به تعداد لازم استفاده کنید. در حقیقت کوسن‌ها نقاطی تاکیدی در فضای نشیمن محسوب می‌شوند. به همین دلیل استفاده زیاد از آن‌ها کار جالبی نخواهد بود. این کار همچنین باعث اشغال شدن بیش از حد فضای کاناپه خواهد شد. بنابراین استفاده صحیح و آگاهانه از کوسن‌ها توصیع می‌شود. استفاده از چند کوسن می‌تواند به زیبا‌سازی کاناپه و همچنین فضای نشیمن کمک زیادی خواهد کرد.

حتما توجه داشته باشید که می‌توانید در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن از ترکیب وسایل گران و ارزان‌قیمت استفاده نمایید. لزومی به گران‌قیمت بودن تمامی وسایل موجود در نشیمن منزل وجود ندارد.

 

اما در مورد خرید کاناپه حتما باید کیفیت محصول مورد توجه قرار گیرد. قطعا خرید و استفاده از یک کاناپه ارزان‌قیمت که از کیفیت خوبی هم برخوردار نیست در آینده‌ای نه چندان دور موجب پشیمانی خواهد شد. چون چنین کاناپه‌هایی تنها ۱۰ سال عمر مفید داشته و پس از گذشت مدت زمانی تغییر شکل داده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. اما توجه به کیفیت کاناپه در هنگام خرید نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. چون کاناپه‌هایی با قیمت و البته کیفیت بالاتر در حدود ۲۵ سال عمر مفید خواهند داشت. چنین کاناپه‌هایی با گذشت زمان شکل و حالت خود را از دست نداده و از ظاهر زیباتری هم برخوردار هستند.

همچنین بخوانید:  طراحی داخلی آشپزخانه با کابینت ممبران

در حقیقت باید گفت که گاهی اوقات برای داشتن دکوراسیون بهتر در اتاق نشیمن لازم است هزینه بیشتری صرف شود.

استفاده از نقش و نگار‌ها در طراحی دکوراسیون نشیمن

یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه برای طراحی اتاق نشیمن، استفاده ار نقش و نگار‌های مختلف است. از جمله مزیت‌های استفاده از نقش و نگار‌ها در طراحی دکوراسیون، می‌توان به القای حس پویایی و زندگی در فضا اشاره کرد. البته رعایت اصول مربوط به استفاده از نقش و نگار‌ها، در طراحی دکوراسیون ضروری است.

بعنوان مثال در یک محیط منحصر‌بفرد استفاده از سه نقش مختلف کافی است. استفاده از ترکیب مقیاس نقوش می‌تواند نتیجه بسیار خوبی را در پی داشته باشد. در حقیقت به‌کار بردن سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ از نقوش وضعیت مناسبی را ایجاد خواهد کرد.

 

استفاده از آینه در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل

نمی‌توان از جایگاه ویژه آینه در طراحی دکوراسیون غافل شد. ایجاد نمایی متفاوت و زیبا با استفاده از آینه‌های تزیینی می‌تواند فضای متفاوتی را در اتاق نشیمن ایجاد کند. ایده‌های مختلفی برای استفاده از آینه در نشیمن منزل وجود دارد. به طور مثال استفاده از یک آینه‌ی بزرگ و چندین آینه کوچک در کنار آن می‌تواند ایده‌ی جالبی باشد. اصولا در اتاق نشیمن المان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعا در میان این المان‌ها یکی جذاب‌تر از باقی موارد خواهد بود. بهتر است که آینه در مقابل جذاب‌ترین المان اتاق نصب شود تا بر جذابیت آن افزوده شود.

همچنین از فواید دیگر نصب آینه در اتاق نشیمن، بزرگ بنظر رسیدن فضا و روشنایی بیشتر آن است. استفاده از آینه بخصوص در طراحی مدرن نشیمن منزل کاربرد زیادی خواهد داشت.

 

ایجاد یک نقطه کانونی در فضای نشیمن

یکی دیگر از اصولی که باید در طراحی دکوراسیون نشیمن منزل مورد توجه قرار گیرد، ایجاد یک نقطه کانونی است. در صورتی که نشیمن منزل شما  فضای کوچکی دارد، می‌توانید با ایجاد یک نقطه کانونی و جلب توجه افراد نسبت به آن، کوچک بودن فضای نشیمن کمتر به چشم خواهد آمد. استفاده از هر نوع وسیله‌ای می‌توانید یک نقطه‌ی کانونی، در اتاق نشیمن منزل خود ایجاد کنید.

بعنوان مثال  یک تابلوی هنری و یا یک کاناپه بزرگ می‌توانند بعنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن در نظر گرفته شوند. اصولا المانی که بعنوان نقطه کانونی در نظر گرفته می‌شود باید با سایر موارد موجود در اتاق نشیمن متفاوت باشد. المان‌های تزیینی می‌توانند بعنوان یک نقطه کانونی در نظر گرفته شوند. اگر شما برای طراحی دکوراسیون نشیمن منزل خود از سبک مدرن استفاده می‌کنید، یک المان تزیینی سنتی می‌تواند نقطه کانونی نشیمن در نظر گرفته شود.

همچنین بخوانید:  دلایل و راهکارهای درمان اسهال نوزادان

نحوه چیدمان وسایل در اتاق نشیمن

یکی دیگر از موارد مهم  و تاثیر‌گذار در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن، نحوه چیدمان وسایل است. از نکات مهمی که باید در چیدمان وسایل اتاق نشیمن رعایت شود، در نظر گرفتن فضایی برای رفت و آمد است.در حقیقت بهتر است لوازم موجود در نشین به گونه‌ای چیده شوند که مانع رفت و آمد آزادانه در اتاق نشوند. همچنین در صورت وجود پنجره در اتاق نشیمن، چیدمان وسایل باید به گونه‌ای باشد که پنجره به آسانی باز و بسته شود. به همین جهت باید از چسباندن مبلمان یا هر وسیله دیگر به پنجره اتاق خودداری کرد.

 

طراحی دیوار‌های اتاق نشیمن

یکی از مهم‌ترین اصول در تزیین دیوار‌های اتاق نشیمن اجرای ایده‌های دکوراتیو است. همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی صحیح دیوار‌های نشیمن می‌تواند باعث بزرگ جلوه دادن فضای اتاق شود و برعکس طراحی اشتباه دیوار‌ها منجر به کوچک به نظر رسیدن فضای اتاق خواهد شد. در مواردی که سقف اتاق نشیمن کوتاه است می توان با استفاده از کاغذ دیواری‌هایی که دارای طرح راه‌راه عمودی هستند این مشکل را به خوبی پوشش داد. همچنین برای مواردی که اتاق نشیمن بیش از حد کوچک است، نصب یک تابلو هنری زیبا بر روی دیوار می‌تواند باعث جلب توجه شده و به همین دلیل کوچک بودن اتاق کمتر به چشم بیاید. نصب یک تابلوی هنری بر روی دیوار اتاق نشیمن که دارای رنگ‌هایی متناسب با طراحی انجام شده باشد می‌تواند به ایجاد حس انسجام در طراحی اتاق نشیمن کمک کند.

همچنین قرار دادن یک کتابخانه که ارتفاع آن از کف تا سقف اتاق باشد می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی فضای اتاق نشیمن داشته باشد. این کتابخانه می‌تواند یک نقطه کانونی در فضای نشیمن محسوب شده و باعث جلب توجه و عدم کوچک به نظر رسیدن فضای نشیمن شود.

صحبت پایانی

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که خود شما قادر هستید به بهترین شکل ممکن دکوراسیون نشیمن منزلتان را طراحی کنید. آشنایی با اصول اولیه دکوراسیون و طراحی و همچنین رعایت کردن آنها در نحوه چیدمان منزل می‌تواند برای داشتن فضایی بهتر در منزل و محیط زندگی به شما کمک کند. همچنین تمامی موارد بیان شده در این مطلب می‌تواند موجب به وجودآمدن ایده‌های خلاقانه‌ای در ذهن شما شود.

 

منبع : idehalmag.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا