تغذیه سالم

همه چیز درباره انار که باید بدانید!

Rate this post
برای سالم بودن لازم نیست آب تازه سبز یا پر از اسفناج باشد. آب انار حاوی بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی گیاهی است. میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می‌شود.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

امروزه آب انار به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است. ممکن است به پیشگیری از سرطان، حمایت سیستم ایمنی و باروری کمک کند. آب انار (از میوه درخت Punica granatum) به دست می‌آید که زمانی عجیب و غریب به حساب می‌آمد، اکنون رایج است و به راحتی یافت می‌شود. محبوبیت آن تا حد زیادی به دلیل ادعاهای سلامتی است که به خوبی در بوق و کرنا شده است، مانند توانایی آن در کاهش التهاب، کمک به مبارزه با عفونت‌ها، بهبود سلامت قلب و موارد دیگر. در این مطلب از سبزینه راه می‌خواهیم همه چیز درباره انار را بگوییم، از خواص انار شیرین در طب سنتی تا مضرات آب انار؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید انار چه خواصی دارد.

خواص انار شیرین در طب سنتی

خواص انار شیرین در طب سنتی

یک انار نزدیک به ۳۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد که ۳۳ تا ۴۰ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بزرگسالان است. اما مردم به طور کلی یک انار کامل مصرف نمی‌کنند، زیرا مقدار زیادی از آن تلخ است. با این‌حال، مردم برای به دست آوردن فواید سلامتی، آب انار می‌نوشند (یا دانه‌های میوه را مصرف می‌کنند). انار قرن‌ها به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به‌عنوان دارویی برای درمان کرم نواری و سایر عفونت‌های انگلی توصیف شده است. در حال حاضر، مردم از آن برای مدیریت شرایط مختلف از بیماری انسدادی مزمن ریه گرفته تا فشار خون بالا استفاده می‌کنند. برخی شواهد علمی برای حمایت از برخی فواید سلامتی وجود دارد، اما نگرانی‌های ایمنی نیز وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. حالا نوبت آن است بگوییم انار چه خواصی دارد.

همچنین بخوانید:  خواص اسفناج؛ این سبزی جادویی!

آنتی اکسیدان‌ها

دانه‌های انار رنگ قرمز پر جنب و جوش خود را از پلی فنل‌ها می‌گیرند. این مواد شیمیایی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. آب انار حاوی سطوح بالاتر آنتی اکسیدان نسبت به سایر آب میوه‌ها است. همچنین سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌توانند به حذف رادیکال‌های آزاد، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کنند.

ویتامین C

آب یک انار بیش از ۴۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را دارد. ویتامین C می‌تواند در صورت پاستوریزه شدن تجزیه شود، بنابراین آب انار خانگی یا تازه را انتخاب کنید تا از این ماده مغذی بیشتر استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان

آب انار اخیراً وقتی محققان دریافتند که ممکن است به توقف رشد سلول‌های سرطانی پروستات کمک کند، سر و صدا کرد. با وجود مطالعات متعدد در مورد اثرات آب میوه بر سرطان پروستات، نتایج هنوز مقدماتی هستند. در حالی که مطالعات طولانی‌مدتی با انسان‌ها انجام نشده است که ثابت کند آب انار از سرطان پیشگیری می‌کند یا خطر آن را کاهش می‌دهد، اضافه کردن آن به رژیم غذایی شما مطمئناً نمی‌تواند ضرری داشته باشد. تاکنون نتایج دلگرم کننده‌ای در مطالعات صورت گرفته است و اکنون مطالعات بزرگتری در حال انجام است. پیشگیری از سرطان یکی از مهم‌ترین خواص انار ترش است.

هضم مواد غذایی

آب انار می‌تواند التهاب روده را کاهش دهد و هضم را بهبود بخشد. ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری‌های التهابی روده مفید باشد. در حالی‌که باورها و تحقیقات متناقضی در مورد اینکه از مضرات آب انار این است که به اسهال کمک می‌کند یا بدتر می‌کند وجود دارد، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تا زمانی که احساس بهتری پیدا کرده‌اید و علائم شما فروکش نکرده است از مصرف آن اجتناب کنید.

همچنین بخوانید:  تقویت پوست و مو و راهکارهای آن!

سلامتی قلب

آب انار به‌عنوان سالم‌ترین آبمیوه در حال مصرف است. به نظر می‌رسد از خواص انار برای خون این است که از قلب و عروق محافظت می‌کند. مطالعات کوچک منبع معتبر نشان داده است که آب میوه جریان خون را بهبود می‌بخشد و از سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است رشد پلاک‌ و تجمع کلسترول در شریان‌ها را کند کند. اما انار ممکن است با داروهای فشار خون و کلسترول مانند استاتین‌ها واکنش منفی نشان دهد. قبل از مصرف آب یا مصرف مکمل عصاره انار حتما با پزشک خود صحبت کنید؛ زیرا ممکن است به مضرات آب انار یا مکمل‌های آن دچار شوید.

فشار خون

نوشیدن روزانه آب انار نیز ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. یک بررسی جامع از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بیان کرد که مصرف روزانه آب انار برای سلامت قلب مفید است. بنابراین از خواص انار برای خون می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد.

مضرات انار

مضرات انار

وقتی آب انار در مقادیر معمولی مصرف شود احتمالاً برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما افراد خاصی هستند که باید احتیاط کنند. افرادی که به انار حساسیت دارند ممکن است دچار خارش، تورم، آبریزش بینی و مشکل در تنفس شوند. علاوه‌بر این، نگرانی در جامعه پزشکی در مورد تداخلات دارویی در افرادی که آب انار مصرف می‌کنند وجود دارد که از مضرات آب انار و انار است.

تداخلات دارویی کلسترول

روزوواستاتین متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های ردوکتاز HMG-CoA است که بیشتر به عنوان استاتین شناخته می‌شوند. آب گریپ فروت خطر ابتلا به میوپاتی ناشی از استاتین را افزایش می‌دهد، اما تا به حال، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا آب انار نیز ممکن است همین کار را انجام دهد، وجود نداشت. آب انار و آب گریپ فروت هر دو برای مسدود کردن سیستم‌های آنزیمی سیتوکروم P450 3A4 در روده شناخته شده‌اند. با مهار این آنزیم‌ها، آب میوه‌ها ممکن است سطح خون بسیاری از داروها را افزایش دهند.

همچنین بخوانید:  لاغری فوری اما خطرناک با رژیم‌های لاغری از سراسر دنیا

سایر تعاملات بالقوه

آب انار و انار ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. اگر از داروهای بدون نسخه یا نسخه ای استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آب انار با پزشک خود درباره مضرات انار بر روی این داروها صحبت کنید، به‌خصوص:

  • داروهای ضد آریتمی: کوردارون (آمیودارون)، نورپس (دیزوپیرامید)، کینیدین
  • مسدود کننده های کانال کلسیم: پلندیل (فلودیپین)، کاردن (نیکاردیپین)، پروکاردیا (نیفدیپین)، نیموتوپ (نیمودیپین)، سولار (نیزولدیپین)
  • استاتین‌ها: لیپیتو (آتورواستاتین)، میواکور (لوواستاتین)، زوکور (سیمواستاتین)
  • سرکوب کننده‌های ایمنی: ساندیمیون، نئورال (سیکلوسپورین)، پروگراف (تاکرولیموس)
  • مهارکننده‌های پروتئاز: فورتواز (ساکویناویر)

خرید انار

انار در رژیم غذایی

برای خرید انار باید به این نکته توجه کنید که این میوه در اواخر تابستان تا اوایل زمستان در دسترس است. یک انار رسیده باید احساس سنگینی کند. پوست باید سفت احساس شود و دارای رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره با پوست چرمی باشد. انارهایی که شروع به قهوه‌ای شدن کرده‌اند، احتمالاً از دوران اولیه خود گذشته‌اند. خراشیدگی روی پوست تاثیری بر کیفیت آن ندارد. هنگام خرید انار به این نکات توجه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا