طب سنتی

همه چیز درباره زغال فعال (کربن اکتیو)

Rate this post

همه چیز درباره زغال فعال (کربن اکتیو)  

زغال فعال شده چیست ؟

زغال فعال یک پودر سیاه رنگ، بدون بو و بدون طعم است که از مواد دارای کربن مانند چوب، زغال سنگ نارس، چوب خیزران و نارگیل تهیه می شوند. زمانی که زغال در دمای بالا و در محیط خلأ و بدون اکسیژن حرارت داده می‌شود، توسط گرمادهی با گاز اکسید کننده یا مواد شیمیایی دیگر فعال شده و به پودری سیاه رنگ یا همان کربن خالص تبدیل می‌شود که بخاطر حفره‌هایی که درون زغال بوجود آمده و سطح متخلخل ایجاد شده ماده ای قدرتمند برای جذب سطحی سموم و مواد شیمیایی می باشد. با تبدیل شدن زغال به پودر، می‌توان آن را در سطح بیشتری پخش کرد تا به نقاط مختلف نفوذ کند، درون منافذ وارد شود و سموم و دیگر مواد مضر بدن را جذب و پاکسازی کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خواص زغال فعال :

1- زغال فعال برای دندان : استفاده کردن از زغال فعال برای برطرف کردن پوسیدگی دندان، تنفس بدبو و بیماری‌های لثه موثر می باشد.

2- زغال فعال برای پوست : زغال اکتیو سموم و ترکیبات مضر را از روی پوست جذب می‌کند و از پیری زودرس پیشگیری می کند. با جذب مواد مضر از منافذ، تنفس پوست به راحتی انجام شده و سلامتش حفظ می‌شود. همچنین این ماده با لایه برداری سلول های مرده ی پوست، آن را شاداب تر می سازد. زغال فعال سبب ایجاد تعادل در چربی پوست شده و مانع جوش زدن صورت می گردد.

همچنین بخوانید:  ترش کردن و ریفلاکس معده از نگاه طب سنتی

3- کربن فعال دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضدالتهابی بوده و می‌تواند درد، ورم و سوزش حاصل از زخم و گزیدگی حشرات را التیام دهد. به دلیل پودر بودن زغال فعال، قابلیت پرکنندگی بیشتری برای منافذ دارد و با وارد شدن به درون زخم، مواد سمی حاصل از گزش حشرات را از لایه‌های زیرین سطح پوست جذب می‌کند.

4- در بسیاری از فیلترهای دستگاه تصفیه کننده آب و هوای خانگی از زغال فعال استفاده شده است تا با جذب ذرات سمی و خطرناک، آب قابل شرب و هوای پاکیزه و تصفیه شده را در اختیار شما قرار دهند.

5- برای کاهش بوی عرق بدن می توان از لیف، صابون یا دستمال‌های دارای کربن فعال استفاده کرد. پودر فعال با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی، به منافذ پوست وارد می‌شود و بوی بدن را از بین می‌برد.

6- زغال فعال برای مو : موهای خود را با شامپوهای دارای زغال اکتیو بشویید تا ذرات مضر از روی تارهای مو زدوده شوند. حتی می‌توانید کمی از پودر سیاه را به شامپو مورد استفاده خودتان اضافه کنید. چربی بیش از حد مو، خارش و شوره سر هم توسط محصولات دارای کربن اکتیو درمان می‌شود.

     نحوه استفاده از ماسک زغال فعال :

   توصیه می‌شود قبل از استفاده از ماسک ابتدا صورت را شسته و خشک کنید و تمام مو‌های زائد بر سطح آن را حذف کنید تا در زمان برداشتن ماسک کمتر دچار درد شوید. مقداری از پودر ماسک را در یک کاسه کوچک ریخته و با یک برس تمیز آنرا بطور مساوی روی صورت خود بکشید. از استعمال ماسک زغال در نزدیکی چشم و لب خود جلوگیری کنید چرا که پوست اطراف چشم و لب ظریف است. به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا ماسک کاملا خشک شود . در این صورت احتمالا در پوست شما احساس کشش و یا خارش ایجاد میشود.

همچنین بخوانید:  آشنایی با انواع سرکنگبین و خواص آن

 متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند افراد تنها بر روی ناحیه تی زون (T ZONE) صورت خود که اطراف بینی است از این ماسک استفاده کنند و پس از برداشتن ماسک صورت راشسته و از کرم‌ های مرطوب کننده مخصوص پوست‌های چرب و جوش دار استفاده کنند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا