طب سنتی

همه چیز درباره هلیکوباکترپیلوری

Rate this post

هلیکوباکترپیلوری یک باکتری بوده که محل اصلی زندگی آن جدار معده است‌. این باکتری با مصرف غذا یا آب آلوده از راه دهان وارد معده می شود و کافی است یک بار بتواند در موکوس معده پنهان شود. در این حال باکتری مذکور در لایه مخاطی معده مستقر شده و توسط تاژک های برآمده، خود را در میان سلولهای لایه مخاطی جای می دهد و یا در صورت بروز زخم معده، در ناحیه فاقد لایه مخاطی و در واقع بر روی سلولهای اپی‌تلیوم معده استقرار یافته و تاژک های خود را در آن ناحیه فرو می برد. این باکتری با مکانیسم‌های خاصی می‌تواند در محیط اسیدی معده زنده بماند که به وسیله‌ همین مکانیسم‌ها به جدار معده آسیب می‌رساند‌. این باکتری هم از طریق طبیعی و هم از طریق سیستم ایمنی و تولید سیتوکین‌های خاص باعث ایجاد التهاب معده شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در کشور ما شیوع این عفونت حدود ۸۰ درصد در افراد بزرگسال است که ۱۰ تا ۱۵ درصد از این افراد د چار زخم معده و یک درصد دچار سرطان معد‌ه می‌شوند‌. هلیکوباکترپیلوری مهم‌ترین عامل التهاب مزمن بافت تولید‌کنند‌ه‌ موکوس معد‌ه، زخم و سرطان معده و التهاب آتروفیک معده (التهاب مزمن با تخریب غشای موکوسی و غده‌های اسیدساز معده) است.

برخی از علائم عفونت به هلیکوباکترپیلوری شامل؛ سو‌هاضمه، درد و سوزش سردل، نفخ همراه با درد، حالت تهوع، سیری زودرس همراه با نفخ، درد در ناحیه‌ی بالای شکم که یک ساعت یا بیشتر بعد از صرف غذا مشاهده می‌شود.

همچنین بخوانید:  بهترین صابون های طبیعی مناسب پوست

توصیه‌های غذایی و روش های درمان :

از آنجا که ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری براساس مدت و شدت عفونت می‌تواند طیفی از علائم مانند التهاب تا زخم معده را شامل شود بنابراین، توصیه‌ها و پرهیزهای زیر را مطالعه کنید :

1- خوب جویدن غذا، وعده‌های کم و مکرر در طول روز، عدم مصرف وعده‌ سنگین قبل از خواب می‌تواند در بهبود علائم این بیماران موثر باشد.

2- مواد غذایی حاوی سلنیوم مانند مغزها به‌خصوص بادام هندی، غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوسفند و جگر برای سلامت معده مفید هستند.

3- نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند چای و قهوه و نسکافه می‌توانند باعث تشدید درد در این افراد شوند. همچنین از مصرف انواع ترشیجات پرهیز نمایید.

4- زردچوبه، عصاره‌ی زنجبیل و مواد غذایی حاوی فنولیک مانند قره ‌قاط می‌تواند در ریشه‌ کنی این باکتری موثر باشد.

5- مصرف عسل گون- آویشن برای درمان هلیکوباکترپیلوری بسیار موثر است.

6- عرق سه گیاه (آنتی بیوتیک طبیعی) به همراه بخش درمانی پودر ریشه شیرین بیان، شرکت شفای کردستان برای از بین بردن این باکتری بسیار موثر است.

7- غذاهای حاوی سولفورفان مانند انواع کلم، یک باکتری‌کش قوی محسوب می‌شوند که می‌توانند در نابودی هلیکوباکترپیلوری موثر باشند.

8- پونه علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند بر تخریب هلیکوباکترپیلوری موثر باشد.

9- مصرف میوه و سبزی تازه به ‌خصوص آن‌هایی که سرشار از ویتامین‌های C و E، انواع مغزها و دانه‌های روغنی، لیکوپن ها (سبزیجات و میوه‌هایی که رنگ قرمز دارند) هستند برای درمان مفیدند.

10- مصرف پودر سیر می‌تواند به کاهش عفونت و ریشه‌کنی این باکتری کمک کند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا