ورزش

خواص کشک در بدنسازی و بهترین زمان مصرف کشک

Rate this post

مصرف و مطالعه خواص کشک در بدنسازی طی سالیان اخیر به وفور بین ورزشکاران حرفه ای و مبتدی رواج پیدا کرده است. البته بسیرای از ورزشکارن برای تامین مواد معندنی مورد نیاز بدن خود به سراغ خرید مکمل بدنسازی میروند و از این معجزه طبیعی که بسیار فروان و ارزان قیمت است غافل می شوند.در ادامه این مطلب از سبزینه راه  به بررسی فواید مصرف کشک برای بدنسازان و عموم افراد میپردازیم و گریزی به تفاوت خرید پروتئین وی و پروتئین موجود در این محصول خوراکی خواهیم داشت . با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کشک خوراکی مناسب بدنسازان

کشک یکی از فرآورده های لبنی میباشد که از غلیظ شدن و خشک شدن دوغ بعد از کره گیری بدست می آید.البته کشک را  به صورت مایع یا خشک استفاده میکنند.جالب اینجاست که تمامی خواص شیر در کشک جمع شده و طعم فوق العاده ایی به خود گرفته،که این ویژگی باعث محبوبیت کشک در برنامه غذایی ورزشکاران شده است.حمل راحت و خواص بی نظیر کشک آن را به خوردنی محبوب بدنسازان تبدیل کرده است.

خواص اعجاب انگیز کشک برای ورزشکاران

ورزشکاران کشک را بمب عضله سازی مینامند،میدانید چرا؟

این خوراکی حاوی مقادیر بالای پروتئین ، کلسیم ،نمک و مقدار کمی نمک میباشد.پروتئن موجود در کشک ،اسید آمینه های تولید بافت عضلانی ،حفظ و بازسازی ماهیچه ها را در بر دارد. ازخواص کشک در بدنسازی حفظ عضلات و تقویت آنها نام برد که برای ورزشکاران حرفه ایی و مبتدی بسیار اهمیت ویژه ای دارد

.خوردن کشک به صورت روزانه به صورت میان وعده و یا مخلوط در وعده های غذایی شما را خیلی سریعتر به نتیجه دلخواه می رساند.میزان پروتئین کشک خشک نیاز بدنسازان را برطرف میکند برای همین جزو محبوب ترین خوراکی های ورزشکاران به شمار می آید.تاثیر شیرخشک در بدنسازی نیز بخاطر داشتن عناصر ضروری و حیاتی بدن مانند کشک تاثیر زیادی بر عضله سازی دارد.

بهترین زمان و نحوه مصرف کشک در بدنسازی

برخی افراد کشک را برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن استفاده میکنند.این میان وعده کوچک ولی پر انرژی میتواند همزمان با وعده های اصلی یا میان وعده ها یا بعد از تمرین استفاده شود.اما بهترین زمان مصرف کشک خشک ناشتا است.مخصوصا خواص کشک در بدنسازی با استفاده این ماده مغزی در ناشتا مشاهده میشود.

سعی کنید مقداری کشک را به صورت دانه های ریز خشک کنید و مثل آبنبات قبل از میل کردن صبحانه بخورید.برخی از ورزشکاران مکمل کراتین بدنسازی را به عنوان تکمیل کننده فرایند عضله سازی در کنار مواد غذایی همچون کشک استفاده میکنند و در نهایت نتیجه مطلوب را میگیرند.

همچنین بخوانید:  هفتی شدن بدن

آنچه از کشک نمی دانید

خیلی ها کشک را منبع کلسیم میدانند که علاوه بر ترمیم استخوان سازی به جلوگیری از پوکی استخوان و دندان ها کمک میکند.اما باید بگوییم کلسیم موجود در این خوراکی  هرمون کورتیزول را در بدن بوجود میاورد که استرس را کاهش میدهد.برخی از بدنسازان در دوره های تمرینی خود از مکمل های استروئیدی استفاده میکنند.این ماده خوراکی سمومی که از طریق مصرف این مکمل ها در بدن بوجود میاورد دفع میکند.

میتوانید با خوردن روزانه کشک استرس های زندگی روزمره و فشار استرس قبل و بعد مسابقات را تا حدی کاهش دهید.همچنین نرم شدن کشک در دهان و آرام آرام خوردن آن به افزایش تمرکز شما کمک میکند.

فواید مصرف کشک در ناشتا برای بدنسازان

این خوردنی جذاب  را میشود به صورت ناشتا و یا همراه آجیل ها و میوه خشک در میان وعده استفاده کرد که تمامی خواص کشک در بدنسازی را به طور کامل به ارمغان میاورد .  ازجمله خواص خوردن کشک خشک آن هم به صورت ناشتا میتوان گفت:

  1. کمک کننده به سیستم گوارش مخصوصا معده،هضم غذا های سنگین و دردهای معده را بهبود میبخشد.
  2. اسید های عالی موجود در کشک ضدعفونی کننده معده میباشد.
  3. باعث سیری میشود  و از گرسنگی های زود به زود جلوگیری میکند.
  4. کمک به عمل هضم در معده
  5. کمک کننده به تامین پروتئین مورد نیاز بدن
  6. ضدعفونی کننده مجاری گوارشی
  7. افزایش انرژی در طول روز

کشک بادمجان مکملی برای بدنسازان

کشک بادمجان از جمله غذاهای اصیل ایرانی که به صورت یک وعده غذایی سبک یا پیش غذا، اما بسیار مغذی محسوب میشود. این غذا برای بدنسازان بسیار مفید است میدانید چرا؟

خواص کشک بادمجان در بدنسازی  به خاطر کامل بودن این غذاست.معمولا بخاطر طبع سرد این غذا همراه گردو که یکی از بهترین مغذی ترین آجیل هاست خورده میشود.همچنین نعنا یا پونه طبع سرد این غذا را گرم میکنند.هر ۱۰۰گرم کشک خشک ۱۰۵ تا ۱۲۰۰ کیلو کالری انرژی تولید میکند که از این فراورده در این غذا استفاده میشود.کشک بادمجان حاوی:

چه ویتامین هایی درون این محصول لبنی وجود دارد ؟

ا ویتامین های  Eو Cو A همچنین گروه B در این غذا وجود دارد که نیاز روزانه یک بدنساز را برطرف میکند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل میکنند.واز گرفتگی های عضلانی جلوگیری میکنند.

۱ – امگا 

یکی از چربی های مفید و لازم و ضروری برای تقویت عضلات و سلامت بدن که در این ماده خوراکی وجود دارد.در برنامه غذایی امگا۳ یکی از چربی های مفید و ضروری در بدن است که التهاب های مفاصل را ازبین میبرد و به رشد عضلات و استقامت آنها کمک میکند.

۲- آهن و مس

آهن و مس موجود در آن باعث رفع کم خونی و عملکرد بهتر مغز  وجلوگیری از سرطان میشود.کم خونی باعث بی حالی و ضعف جسمانی بدن میشود.

۳- روی ، منگنز ،گوگرد

وجود این سه عنصر مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

همچنین بخوانید:  آموزش ۱۸۰ درجه بازکردن پاها

۴- کلسیم ،فسفر، سدیم و پتاسیم

عملکرد بالا و درست عضلات،جلوگیری از گرفتگی های عضلانی و پوکی استخوان.نرمی و پوکی استخوان ازجمله بیماری هایشان که به طور کلی ورزشکار را از کار می اندازد‌.

۴- پروتئین و کربوهیدرات

یکی از مهم ترین املاحی که درون کشک ها وجود دارد پروتئین پینر می باشد ! پروتئین آب پنیر یا به اختصار همان وی پروتئین بهترین ماده لبنی برای افزایش حجم و وزن گیری برای ورزشکاران می باشد که به صورت بالایی درون این ماده غذایی وجود داشته و میتواند در هنگام تمرینات کمک بسایر بالایی برای حجم دهی به ماهیچه های شما داشته باشد.

البته ساخت ماهیچه ها و فول انرژی کردن عضلات و همچنین افزایش استقامت بدنساز.کربوهیدارت منبع انرژی بدن میباشد،بدنساز برای اینکه افت انرژی نداشته باشد نیازمند کربوهیدارت است.

افزودن کشک به چه غذاهایی مجاز است؟

کشک یکی از طعم دهنده ها و تغلیظ کننده های غذاهای آشی مثل آش رشته میباشد.کشک که یکی از فرآورده های لبنیات است میتواند مکمل خوبی درکنار آجیل ها و میوه های خشک باشد زیرا پروتئین وکلسیم موجود در کشک تکمیل کننده سایر ریز مغذی های این خوراکی هاست.

خواص کشک در بدنسازی در واقع اهمیت تغذیه را نشان میدهد که علاوه بر سلامت بدن ، ساختار عضله ها و زیبایی اندام نیز به ارمغان میاورد.تغذیه ورزشکار در کنار ورزش مداوم و استفاده از مکمل های بدنسازی مناسب شما را مبتدی بودن به سمت حرفه ایی بودن سوق میدهد.

شیک کشک و سویا

سویا کشک فرآورده جدیدی که به تازگی وارد بازار شده، ترکیبی از پروتئین سویا برای بدنسازی و کشک میباشد.این ترکیب فوق العاده جالب کاری فراتر از مزیت های کشک برای ورزشکار میکند.فواید سویا در بدنسازی را به ارزش تغذیه ایی کشک اضافه کنید

این شیک بهترین میان وعده برای شماست.سویا که به عنوان گوشت گیاهی معروف شده ازجمله منابع غذاییست که پزشکان تغذیه مصرف آن را توصیه میکنند.یکی دیگر از مزیت های سویا این است که کسانی که رژیم گیاه خواری دارند میتوانند آن را جایگزین گوشت مصرفی خود کنند.

سویا علاوه بر در دسترس و ارزان بودن باعث کاهش ابتلا به سرطان و همچنین کاهش عوارض یائسگی در زنان میشود.

استخوان های فولادی بدنسازان

یکی از شاخص های بدنسازان داشتن بدنی قوی با استقامت بالاست.علاوه بر عضلات، اسکلت بدنی و استحکام آنها نشان دهنده انرژی و قدرت بدنی بدنساز است.مصرف کلسیم و ویتامین D رشد استخوان در سنین پایین و جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری آرتروز در میانسالی و بزرگسالی را امکان پذیر میکند.

کشک منبع غنی کلسیم است حتما آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا از تمامی ویژگی های آن بهرهمند گردید.استخوان های خود را با مصرف روزانه کلسیم بیمه کنید.البته مصرف ویتامین دی در کنار کلسیم میتواند استخوان های شما را فولادی کند.

کاهش درد عضلانی با مصرف کشک

بعضی افراد بعد از فعالیت ورزشی تجربه درد های عضلانی و گرفتگی های طولانی مدت را داشته اند.این درد ها در واقع از تخریب یا آسیب بافت ماهیچه ایی بدن بوجود می آیند.ماهیچه ها ساختاری پروتئینی دارند،درصورت کاهش ذخایر پروتئین در بدن این گرفتگی ها بیشتر میشود.حتی ورزشکاران حرفه ایی هم تجربه گرفتگی عضلات را دارند.پروتئین وظیفه ساخت عضلات ،حفظ و بازسازی آنها را بر عهده دارد.مصرف روزانه کشک خشک این نیاز را برطرف میکند.

همچنین بخوانید:  با تمرینات اسپلیت، تک تک عضلاتتان را درگیر کنید

بعد و قبل تمرین میتوان این خوراکی را مصرف کرد.اما بهترین زمان مصرف همان زمان ناشتاست.برای کاهش ایجاد این دردهای عضلانی و کاهش دفعات ایجاد آنها مصرف پروتئین را بالا ببرید میتوانید ترکیب کشک سویا را هم استفاده کنید.

اهمیت تغذیه بدنسازان

داشتن برنامه غذایی مناسب که تمامی نیازهای بدن را برطرف کند جزو اصلی ترین برنامه های ورزشکار میباشد.وجود میوه و سبزی جات در کنار گوشت و مواد لبنی و همچنین آجیل و خشکبار امری ضروریست.سعی کنید سفره ایی رنگارنگ داشته باشید.ازجمله خواص کشک در بدنسازی وجود آن در سفره غذای میباشد.شاید شما علاقه ایی به خوردن کشک نداشته اید اما اکنون که با خواص شگفت انگیز آن آشنا شدید قطعا در برنامه غذایی خود قرارخواهید داد.محدود افرادی هستند که طعم کشک را دوست ندارند.این افراد با مخلوط کردن کشک با موادی دیگر میتوانند طعم آن را دلپذیرتر کنند.

تهیه کشک در خانه

شما میتوانید این خوردنی خوشمزه را تمیز و خانگی تهیه کنید.کافیست دوغ را بجوشانید تا آب اضافه آن تبخیر شود و حالت نیمه مایع بگیرد در اثر تخمیر این مایع خمیر مایع کشک بدست می آید.به شکل گوله های کوچک در بیاورید و در یک سینی تمیز بچینید.چند روز در هوای تمیز خانه درجایی که خاک و حشرات بر روی آنها ننشیند نگهداری کنید تا کاملا خشک شوند.کشک خانگی شما به همین راحتی آماده شده است.کشک را برای مدت طولانی نگهداری نکنید چون امکان فساد یا خشک شدن بیش از حد آن را غیر قابل مصرف میکند

آیا خوردن کشک باعث لاغری میشود؟

بعضی افراد عادت به ریزه خواری دارند.این عادت اگر در ساعات مناسب و به عنوان میان وعده باشد ضرری ندارد،اما اگر در این ریزه خواری ها زیاده روی کنید و از قند های مصنوعی خوراکی های مضر استفاده کنید دچار چاقی و اضافه وزن خواهید شد.کشک از جمله خوراکی هایی است که با توجه به حجم کم قابلیت سیر نگه داشتن شما را دارد.معده را در حالتی قرار میدهد که احساس سیری کند و به دنبال خوردنی های اضافه نرود.اگر رژیم لاغری دارید حتما کشک را به لیست غذاهای خود اضافه کنید.

کلام آخر

برای داشتن بدنی سالم با سیستم ایمنی قوی با حجم عضلاتی بالا و قدرتمند حتما اهمیت ویژه ایی به ترکیب تغذیه و مصرف مکمل بدنسازی خود بدهید.بانی بلاگ سعی دارد با آموزش صحیح و بسیار روان شما را به  بهترین خودتان تبدیل کند.مطالعه مطلب فوق هزار ناگفته از ارزش غذایی کشک در اختیار شما قرارمیدهد که شما را به راحتی آب خوردن به هدفتان میرساند و به خواص کشک در بدنسازی،کاهش وزن را هم اضافه کنید.

سوالات متداول

فواید کشک خشک در بدنسازی چیست ؟

از خواص های این محصول لبنی برای بدنسازان و ورزشکاران میتوان به وجود مالاح ، پروتئین آب پنیر ، ویتامین های E , A , D و البته افزایش استحکام استخوان بندی و کمک به افزایش قدرت بدنی هنگام تمرین نام برد.

نحوه خوردن کشک چگونه است ؟

بهترین روش مصرف کشک ، استفاده به صورت خشک است چراکه راحتی بلع و طعم خوشمزه تری دارد و معده را اذیت نمیکند. اما میتواند از نوع کشک مایع نیز با قاشق های چایی خوری مصرف کنید و یا درون غذا های روزانه بریزید.

فواید خوردن کشک قبل از خواب چیست ؟

یکی از بهترین مزیت های مصرف محصول لبنی همانند کشک قبل از خواب ، بهبود روند خواب و عدم مواجه شدن با مشکلاتی همانند ؛ بی خوابی های مزمن و کمک به ترمیم و افزایش سطح کلسیم های موجود درون استخوان ها می باشد.

 

منبع : banidaroo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا