سلامتی

ورزش بعد از عمل بینی | چند وقت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟

Rate this post

ورزش بعد از عمل بینی از چه زمانی مجاز است؟ یا جزء مواردی است که حداقل تا چند ماه ممنوعیت دارد؟ باتوجه به شایع‌بودنِ عمل جراحی بینی در ایران، روی آوردنِ ورزشکاران به این عملِ زیبایی چندان کم نبوده و روز به‌روز نیز در حال گسترش است.

شاید شما هم به‌تازگی این جراحی را انجام داده‌اید و قصد دارید ورزش بعد از عمل بینی را به زودی آغاز کنید یا شاید هنوز عمل نکرده‌اید و می‌خواهید درباره نکات احتیاطی ورزش بعد از عمل بینی اطلاعات کافی به دست بیاورید.

در این مطلب به تمام سوالات پیرامون ورزش بعد از عمل بینی مثل این‌که چه زمانی پس از عمل می‌توانید تمریناتتان را سر بگیرید یا از کدام ورزش‌ها باید اجتناب کنید می‌پردازیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

پیاده روی بعد از عمل بینی را چه موقع شروع کنم؟

بعد از جراحی بینی هر تمرین و فعالیت‌ ورزشی برای شما ممنوع است؛ اما پیاده‌روی در اغلب شرایط مجاز است مگر این‌که جراح‌تان دستور استراحت مطلق داده باشد. درواقع اکثر پزشکان، پیاده‌روی سبک را یک یا چند روز بعد از عمل بینی توصیه می‌کنند.

با توجه به این‌که ممکن است، آثار داروی بیهوشی در بدن شما مانده باشد و این‌که خطر خونریزی و سرگیجه وجود دارد، بهتر است به بدن خود گوش دهید.

اگر درد، سرگیجه و سردرد دارید می‌توانید تمام روز بعد در بستر استراحت کنید؛ اما اگر فردای روز عمل، توان و تحمل پیاده‌روی را در خود می‌بینید و پزشک هم آن را برای‌تان منع نکرده است، پس رفتن به پیاده روی، فکر خوبی است.

به‌خاطر داشته باشید که پیاده روی سریع، یا حتی دوی آهسته در هفته اول اکیدا ممنوع است. باید پیاده روی شما آرام و آهسته باشد؛ طوری‌که ضربان قلب‌تان بالا نرود. پیاده‌روی بعد از جراحی بینی به چند دلیل عالی است:

  • به شما کمک می‌کند دچار خستگی ذهنی و کسالت نشوید؛
  • باعث می‌شود که کارهای روزمره‌‌تان را راحت‌تر انجام دهید؛
  • به کاهش درد و ضعف عضلانی‌تان کمک می‌کند؛
  • پیاده روی باعث بهبود جریان خون و در نتیجه کاهش تورم ناشی از عمل می‌شود؛
  • از ایجاد لخته‌های خون پیشگیری می‌کند.

برنامه پیاده روی بعد از عمل بینی

همان‌طور که گفتیم، جراح‌تان باید اجازه پیاده روی بعد از عمل را بدهد و زمان آن را تعیین کند؛ اما برنامه تدریجی ساده زیر می‌تواند یک مثال خوب برای شروع باشد:

  • هفته اول پس از عمل، اگر حال عمومی‌تان خوب است، پیاده‌رویِ روزانه به مدت 5 دقیقه را توصیه می‌کنیم.
  • هفته دوم می‌توانید روزانه به مدت 10 دقیقه پیاده روی کنید.
  • هفته سوم توصیه می‌کنیم که پیاده روی روزانه‌تان به مدت 15 دقیقه باشد.
  • هفته چهارم بهتر است که پیاده روی روزانه به مدت 15 دقیقه و یا بیشتر، زیرنظر پزشک باشد.
همچنین بخوانید:  با این سبزی دیابت را رایگان کنترل کنید

چند وقت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که “چند وقت بعد عمل بینی میشه ورزش کرد ؟”

ممکن است شما پس از جراحی بینی، احساس کنید که سرعت بهبودی‌تان بیشتر از پیش‌بینی‌تان است. حتی آنقدر احساس خوبی داشته باشید که بخواهید مستقیماً به فعالیت‌ها و ورزش همیشگی بازگردید. آیا این کار درست است؟

پاسخ خیر است. ترمیم استخوان بینی از 6 هفته تا بیشتر طول می‌کشد. پس باید صبور باشید و انجام فعالیت‌های قبلی‌تان را کمی به تعویق بیندازید.

بدن شما پس از هر عمل جراحی به‌سختی تلاش می‌کند تا خود را ترمیم کند و برای بازگشت سریع به زندگی و ورزش عادی، به استراحت، مایعات مناسب و غذاهای مغذی نیاز دارد. اجازه دهید بدن‌تان انرژی خود را صرف درمان و ریکاوری زخم ناشی از جراحی کند و با ورزش زودهنگام به بدن‌تان فشار نیاورید.

بافت‌های داخل بینی شما پس از جراحی، تازه هستند و برای بهبودی، نیاز به زمان دارند. 4 الی 6 ماه پس از عمل، ممکن است هنوز مستعد خونریزی باشید. بنابراین ورزش زودهنگام پس از جراحی بینی، باعث اختلال در روند بهبودی‌تان می‌شود.

در ماه اول، ورزش هوازی و کاردیو ممنوع است؛ پس در ماه اول نباید به باشگاه بروید. ورزش هوازی جریان خون و ضربان قلب را بسیار بالا می‌برد که خطر تورم شدید، خونریزی یا حتی در مواردی پارگی بخیه‌ها را به همراه دارد. افزایش فشار خون، می‌تواند احتمالِ خطراتی چون خونریزی در این دوره و درنتیجه عفونت را هم افزایش دهد.

نکته: تمرینات آرام و کم فشار، مثل پیاده روی، حرکات کششی، پیلاتس و یوگای سبک در این مدت مشکلی ندارد.

چه کار و ورزش بعد از عمل بینی ممنوع است؟

تمام فعالیت‌های بدنی مجاز برای شما شامل تمرینات ساده، کم‌فشار، آهسته و بدون خم شدن است. ورزش‌هایی مثل ایروبیک، بدنسازی، بوکس و غیره در ماه اول قطعا ممنوع است. به‌طورکلی در انجام ورزش بعد از عمل بینی باید بسیار محتاط باشید.

اکنون انواع کارها و ورزش‌های مجاز و غیر مجاز بعد از جراحی بینی را باهم برمی‌شماریم:

1. تمرینات هوازی پس از عمل بینی

خوشبختانه چند روز بعد از جراحی می‌توانید پیاده‌روی بعد از عمل بینی را شروع کنید. البته منظورمان پیاده‌روی کوتاه و سبک است. این کار از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری خواهد کرد.

هفته اول می‌توانید پیاده‌روی سبک حدود 15 دقیقه در روز (با توجه به توان جسمانی خودتان) داشته باشید. در این مدت، اجازه ورزش هوازی غیر از پیاده‌روی را ندارید؛ به‌خصوص فعالیت‌های هوازی مثل دویدن و دوچرخه‌ سواری ممنوع است.

یادتان باشد که استخوان بینی‌تان نیاز به استراحت دارد. از طرفی، ورزش ایروبیک و هوازی نیاز به اکسیژن بیشتری دارد که باتوجه به تورم و التهاباتِ داخل بینی بعد از عمل، امکان انجام چنین ورزش‌هایی برای‌تان غیرممکن و آسیب‌زا است.

همچنین بخوانید:  دستگاه آنالیز بدن یا بادی آنالیزور چیست؟

اگر اهل ورزش هوازی هستید، به شما توصیه می‌کنیم که ورزش‌های هوازی را به مدت 4 تا 6 هفته از سر نگیرید. البته باتوجه به نوع عمل جراحی و میزان بهبودی‌تان، این زمان می‌تواند تغییر کند.

بنابراین بهتر است که قبل از شروع تمرینات هوازی و کاردیو، با جراح خود مشورت کنید. معمولا چنین است که ورزش با شدت کم و ملایم شروع کنید و سپس به‌تدریج سراغ تمرینات هوازی شدیدتری بروید.

2. یوگا بعد از جراحی بینی

بدیهی است که یوگا، تمرین ملایم‌تری نسبت به دویدن، پریدن یا دمبل‌زدن است و می‌توانید پس از حدود 2 تا 3 هفته، اگر احساس خوبی دارید، یوگای سبکی را از سر بگیرید؛ اما بدون خم‌شدن یا وارونگی بدن.

همین قوانین برای پیلاتس نیز صدق می‌کند. تمرین پیلاتس ساده و مناسب است، اما از انجام حرکاتی که ضربان قلب‌تان را بسیار بالا می‌برد و یا در آن، سر شما رو به پایین قرار می‌گیرد، اجتناب کنید.

3. شنا بعد از جراحی بینی

تا زمانی که پوست بیرون و داخل بینی‌تان به‌طور کامل بهبود نیابد، در استخر شنا نکنید. معمولاً 3 تا 4 هفته برای این بهبودی زمان نیاز است. استخر و دریا، خطر آلودگی و عفونت را هم دارد که باید بیشتر احتیاط کنید و دیرتر به فکر شنا بیفتید.

خطر بزرگ‌تر شنا کردن، ضربه وارد شدن به بینی است و هنگام شنا باید مراقب این موضوع باشید. عینک شنا را به‌درستی بپوشید و مراقب باشید فشاری روی غضروف بینی‌تان وارد نکند.

شما یک جراحی را پشت سر گذاشته‌اید و احتیاج به مراقبت‌های خاص دارید. در مورد عمل بینی باید بدانید که شنا کردن تا دو ماه ممنوع است. بعد از دوماه می‌توانید نظر پزشک جراح خود را برای شنا و ورزش در آب بپرسید و طبق نظر او عمل کنید.

نکته: به‌طورکلی هرگونه شیرجه‌زدن، وارونه‌شدن در آب یا انجام هر حرکتی که احتمال ضربه به بینی را دارد، تا حدود 6 ماه ممنوع مطلق است.

4. ورزش شدتی نباید انجام شود

ترمیم استخوان بینی حداقل به ۶ هفته زمان، نیاز دارد. بعد از چند هفته اول، می‌توانید به‌سراغ ورزش‌های خیلی سبک بروید، ولی نباید مدت زمان آن طولانی‌تر از چند دقیقه باشد تا به بدن‌تان آسیبی نرسانید.

یادتان باشد که از انجام هرگونه ورزشی که در آن امکان آسیب و ضربه به صورت‌تان وجود دارد، باید خودداری کنید. البته دقت داشته باشید که برای انجام ورزش نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید؛ زیرا این کار باعث آفتاب‌سوختگی و تورم بیشتر پوست صورت‌تان خواهد شد.

5. تمرینات قدرتی و بدنسازی پس از عمل بینی

قوانین بالا برای تمرینات قدرتی و بدنسازی بعد از عمل بینی هم صدق می‌کند. اصلا نیازی به عجله برای انجام این تمرینات نیست. اگر از سبزینه راه برنامه ورزشی دریافت کرده‌اید، بهتر است که برنامه خود را برای چند هفته، متوقف کنید و خیلی زود پس از جراحی بینی به تمرین با دمبل برنگردید.

نکته: پس از زمان تعیین‌شده زیر نظر مربی و پزشک خود، ورزش را با دمبل‌ها و وزنه‌های سبک شروع کنید.

همچنین بخوانید:  بدن درد بعد از ورزش را چگونه درمان کنیم؟

چند نکته مهم برای فعالیت و ورزش بعد از عمل بینی

  • در ماه اول، هر ورزشی که نیاز به خم‌شدن دارد را فراموش کنید. حرکاتی مثل کرانچ، رساندنِ دست‌ها به پاها و وزنه‌زدن، از کارهای خطرناکی است که قطعا ممنوع است و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • حداقل دو ماه بعد از عمل بینی، استراحت داشته باشید و هیچ‌گاه نباید وزنه‌ای بیشتر از ۲ کیلو را بلند کنید، یعنی حتی اگر مادر یا پدر هستید، بلند و بغل‌کردنِ کودک‌تان هم به شما آسیب خواهد رساند.با بلند‌کردنِ اجسام سنگین، به بدن‌تان فشار می‌آورید و فرآیند ترمیم بینی‌تان به تأخیر خواهد افتاد.
  • رابطه جنسی را هم محدود کنید. در کل، کارهایی که شما را به نفس‌نفس می‌اندازد را کنار بگذارید؛ پس بهتر است یک هفته اول را به تنهایی بخوابید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

نکته: در هر شرایطی بهتر است زمان بازگشت به ورزش بعد از عمل بینی را از پزشک جراحتان بپرسید.

زمان‌بندی ماه به ماه ورزش بعد عمل بینی

یکی از پرسش‌های مداوم از کارشناسان ورزشی سبزینه راه این است که ورزش بعد از عمل بینی از چه زمانی مجاز است؟ پاسخ این پرسش، برای هر ورزشی و هر ورزشکاری، متفاوت است.

برای دریافت پاسخ سؤال‌تان، نگاهی به تصویر بیندازید و ببینید که در ماه چندم عمل بینی‌تان هستید. در ادامه تصویر را به‌صورت ماه به ماه برایتان توضیح خواهیم داد.

ورزش‌های مجاز در ماه اول

تصویر ماه اول،‌ بیانگر این است که مجوز انجام هیچ‌کدام از این فعالیت‌ها و ورزش‌ها را ندارید. در این مرحله، فقط اجازه انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی، آن هم با سرعت آرام را دارید. به هیچ‌وجه نباید فشار خون‌تان بالا برود، زیرا این کار موجب تورم و تغییر فرم بینی‌تان خواهد شد.

ورزش‌های مجاز در ماه دوم

میزان فعالیت: ۰ تا ۲۵ درصد

اگر قبلاً بدنساز بوده‌اید، اکنون می‌توانید تمرینات قبلی‌تان را با شدت ۲۵ درصدی دنبال کنید. در انجام تمرین‌تان به نکات زیر توجه کنید:

  • لازم است که تعداد تکرارها و سنگینیِ وزنه‌های‌تان، تنها ۲۵ درصد تمرینات قبلی‌تان باشد؛
  • از خم‌شدن در حین انجام تمرین، خودداری کنید؛
  • در این مرحله نباید تمرینات هوازی را انجام دهید.

ورزش‌های مجاز در ماه سوم

میزان فعالیت: ۲۵ تا ۵۰ درصد

حالا می‌توانید شدت تمرینات‌تان را به ۵۰ درصد برسانید. در این ماه اگر می‌خواهید به بدن‌تان آسیب نزنید، سنگینیِ وزنه‌ها و تکرارها باید ۵۰ درصد تمرینات قبلی‌تان باشد. حتما در ماه سوم به نکات زیر دقت کنید:

  • شما می‌توانید خم شوید؛
  • به هیچ‌وجه دویدن در ماه سوم را توصیه نمی‌کنیم.

ورزش‌های مجاز در ماه چهارم

میزان فعالیت: ۵۰ تا ۷۵ درصد

در این مرحله شدت تمرینات‌تان می‌تواند تا ۷۵ درصد برسد و وزنه‌ها و تکرارهای‌تان نیز نهایت باید ۷۵ درصدِ شدتِ تمرینات قبلی را داشته باشد.

ورزش‌های مجاز در ماه پنجم

میزان فعالیت: ۷۵ تا ۱۰۰ درصد

حالا می‌توانید به سراغ وزنه‌هایی با سنگینیِ متوسط بروید و تکرارهای‌تان را به قبل از عمل جراحی برسانید.

در هفته پنجم، انجام حرکات یوگا و خم‌شدن نیز بلامانع است.

نکته مهم

یادتان باشد که ورزش شما باید با درجه تورم بینی‌تان هماهنگ باشد. ورزش سبک در ماه‌های اول باعث افزایش جریان خون و بهبود تورم بینی می‌شود، اما اگر بخواهید بیش‌ازحد به خودتان فشار بیاورید، احتمال افزایش تورم بینی وجود دارد. حداقل در شش ماه اول، به‌سراغ ورزش‌های تماسی و توپی نروید.

سخن پایانی

برای انجام ورزش بعد از عمل بینی باید بسیار محتاط باشید. شرایط هر فرد متفاوت است؛ بنابراین بهتر است که نظر پزشک خود را درباره آن جویا شوید. در این مطلب به زمان ورزش بعد از عمل بینی و کارها و ورزش‌های مجاز و غیرمجاز بعد از آن، پرداختیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا