روانشناسی

۵ تفاوت جالب افراد چپ دست با راست دست ها

Rate this post

در دنیا به طور تقریبی از هر ۱۰ نفر یک نفر چپ دست است. داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در رابطه با افراد چپ دست وجود دارد. همچنین تحقیقات بسیاری نیز در رابطه با آنها و بر روی تفاوت‌های ذهنی، فکری، تمایلات و تاثیرشان در اجتماع در مقایسه با راست‌دست‌ها انجام شده یا در حال انجام است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در این میان، پنج مورد از جالب‌ترین تفاوت‌های افراد چپ‌دست با سایرین وجود دارد که بد نیست از آنها آگاه باشید.

۱- چپ دست ها به طور متفاوتی می اندیشند

جامعه معمولا جهت چپ را با چیزهای بد و جهت راست با چیزهای خوب همراه می کند.

ولی مطابق مطالعه ی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۹، اگر شما دست چپ باشید احتمالا مانند راست دست ها به این موضوع نگاه نمی کنید.

در این مطالعه به شرکت کنندگان دو ستون از اشکال انتزاعی نشان داده شد و از آنها خواسته شد بگویند کدام ستون از نظر آنها باهوش تر، خوشحال تر، صداق تر و جذاب تر هستند؟

همچنین بخوانید:  تاثیر ورزش در جوانی برای سلامت مغز

افراد راست دست بیشتر اشکالی را که در ستون راست بودند انتخاب کردند در حالی که افراد چپ دست بیشتر اشکال ستون چپ را برگزیدند.

به گفته ی نگارنده ی اصلی این مطالعه، چپ دست ها به طور مطلق تصور می کنند که چیزهای خوب در سمت چپ و چیزهای بد در سمت راست قرار دارند.

اگرچه آگاهند که به طور واضحی همه چیز در زبان و فرهنگ آنها کاملا برخلاف عقیده ی آنهاست. او معتقد است که این موضوع می تواند حتی روی رای های ما در انتخابات و یا اینکه کدام کاندیدها را در مذاکرات انتخاباتی ترجیح دهیم، تاثیر بگذارد.

۲- شنوایی و سخنرانی چپ دست ها با راست دست ها متفاوت است

چپ دست ها قدرت بالاتری در شنیدن تغییرات ریز و ظریف صداها دارند.

جالب است بدانید نیمکره های راست و چپ مغز هر کدام در درک و تحلیل برخی صداهای خاص قدرت دارند و چیزی که واضح است قدرت نیمکره راست مغز، یعنی همان نیمکره ای که چپ دست ها بیشتر به کار می گیرند قدرت بیشتری در تحلیل و شناخت تغییرات ریز و دقیق در صداها دارد.

همچنین بخوانید: فواید کتاب خواندن / چرا باید روزی ۳۰ دقیقه کتاب بخوانیم؟

۳- هنر و خلاقیت چپ دست ها بالاتر از راست دست ها است

آنها جالب تر و پیچیده تر فکر می کنند و معمولا در یک گروه از دوستان، ایده های بهتری به سرشان می زند.

جالب است بدانید مطالعه های انجام شده پی برده اند که چپ دست ها در انتخاب یک کار و روش، کمتر به نقاط منفی آن فکر می کنند و به همین خاطر قدرت ایده پردازی و خلاقیت آنها بالاتر است.

همچنین بخوانید:  مضرات خواندن و تماشای اخبار

۴- بسیاری از چپ‌دست‌ها از راست‌دست‌ها باهوش‌ترند

چپ‌دست‌ها اما در درک مسائل هندسی و فضایی و همینطور تصور ذهنی اشیاء قوی‌ترند. مهارت‌هایی که از آنها شطرنج‌بازها یا معماران نخبه‌ای می‌سازد.

بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال روانشناسی آمریکا منتشر شده آمده که چپ‌دست‌ها در تفکرات واگرا بهتر از راست‌دست‌ها هستند. شاید به همین دلیل است که از هفت رئیس‌جمهور آخر ایالات متحده چهار نفرشان چپ دست بوده‌اند.

همچنین آلبرت انشتین، بنجامین فرانکلین، نیوتون و داروین نیز از چپ‌دست‌های مشهور بوده‌اند که افراد بسیاری شهرت و اعتبار آنها را با چپ‌دست بودنشان مرتبط می‌دانند.

همچنین بخوانید: اثرات جالب عشق روی مغز و بدن شما!

۵- چپ‌دست‌ها در برخی ورزش‌ها عملکرد بهتری دارند

در میان افرادی که بازیکن بیسبال می‌شوند، بیش از ۲۵ درصدشان دست چپ را برای گرفتن توپ به هنگام بازی، به دست راست ترجیح می‌دهند. در این میان مشخص است که مهارت بازیکنان چپ‌دست به مراتب بیشتر از راست‌دست‌ها خواهد بود.

همچنین چپ‌دست‌ها در بازی‌های تک نفره‌ای مانند تنیس و بوکس هم در مقابله با راست‌دست‌ها برتری نسبی دارند.

چرا که حریف‌شان تجربه کافی در برابری با حریفان چپ‌دست را ندارد و در عین حال بازیکنان چپ‌دست بیشتر با حریفان راست‌دست مسابقه می‌دهند و در این زمینه مجرب‌ترند.

همچنین بخوانید: اگر از گوش دادن به موسیقی غمگین لذت می‌ برید، بخوانید
منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا