زیبایی

چگونه موی آسیب‌دیده را ترمیم کنیم؟

Rate this post

آسیب‌دیدگی مو چیزی فراتر از مو خوره است. آسیب‌دیدگی شدید مو منجر به ترک‌خوردگی لایه بیرونی آن می‌شود و چنانچه این ترک دهان باز کند، موی شما در خطر آسیب‌دیدگی بیشتر و شکستگی قرار می‌گیرد. موی شما همچنین ممکن است زمخت یا مجعد به نظر برسد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

آسیب‌دیدگی مو

چه گزینه‌هایی پیش روی شماست؟

اما اکنون سوال اینجاست که آیا تبدیل موی خشک و شکننده، به مویی لطیف و براق امکان‌پذیر است؟ پاسخ به این سوال چندان هم قطعی نیست. در بیشتر موارد، آسیب‌دیدگی مو دائمی است چرا که مو در واقع مجموعه‌ای از سلول های مرده می‌شود که ترمیم آن را غیرممکن می‌سازد.
تنها راه درمان، گذشت زمان، یک قیچی و برداشتن قدم‌هایی در جهت پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر است. اما ناامید نشوید. با در پیش گرفتن مراقبت مناسب از مو و همچنین پشت سر گذاشتن برخی راه‌های درمانی می‌توانید پوسته بیرونی مو را احیا و روند بهبود ظاهر موی خود را حس کنید.

رنگ کردن مو

ابتدا مشکل را پیدا کنید

چنانچه مشکل از رنگ مو است:

هدفتان چه زیبا بودن باشد و چه پوشاندن موهای سفید، رنگ‌های شیمیایی رطوبت طبیعی موی شما را از بین می‌برند و موی لطیف را به مویی زمخت تبدیل می‌کنند.

چگونه جلوی آسیب‌دیدگی بیشتر را بگیریم؟

  • رنگ تیره انتخاب کنید. متخصصین اشاره می‌کنند که انتخاب رنگ‌هایی که به رنگ طبیعی موی شما نزدیک است (یعنی رنگ‌های تیره‌تر، نه روشن) آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد. حفظ رنگ‌های غیرطبیعی سخت‌تر است و نیاز به رنگ‌زدن مجدد و مداوم دارد.
  • کمتر رنگ کنید. فاصله انداختن میان هر بار رنگ زدن موی سر نیز می‌تواند آسیب‌دیدگی مو را کاهش دهد. در صورت امکان، بین هر بار رنگ کردن موی سر، بین ۸ تا ۱۰ هفته (حتی بیشتر) فاصله بیاندازید.برای ممکن ساختن چنین امری: موهای سرتان را کمتر بشویید. تنها از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. برای شستشو از آب خنک استفاده کنید. آب داغ منجر به شکافته شدن پوسته بیرونی مو و یا باز شدن آن و در نتیجه از بین رفتن رنگ مو می‌شود.
  • به متخصص مراجعه کنید. سالن‌های آرایشی معمولاً هزینه‌بر هستند اما رنگ کردن مو بهتر است به دست متخصصین این کار سپرده شود. فرد متخصص می‌داند که با استفاده از محصولات مناسب می‌تواند آسیب‌دیدگی مو را به حداقل برساند.
همچنین بخوانید:  بهترین روغن‌های مو برای شوره‌ی سر؛ کنترل خارش و پوسته پوسته شدن

بلیچ کردن مو

چنانچه مشکل از بلیچ است:

چنانچه رنگ موی خود را از تیره به روشن تغییر داده‌اید، پس به یقین از آسیبی که بلیچینگ می‌تواند به موی شما وارد کند مطلع هستید.
بلیچ در جهت از بین بردن رنگ طبیعی رشته به رشته موهای شما عمل می‌کند. برای انجام چنین عملی، بلیچ به بخش‌های درونی هر تار موی شما نفوذ می‌کند. چنین اتفاقی ملانین مو را که فراهم‌کننده رنگدانه‌های مو است تحلیل می‌کند.
نتیجه این فرآیند، مویی خشک، رخنه‌پذیر، شکننده و آسیب‌پذیر است. تغییرات دائمی به وجود آمده در ساختار مو نیز می‌تواند دوام و انعطاف‌پذیری آن را کاهش دهد.

چگونه جلوی آسیب‌دیدگی بیشتر را بگیریم؟

  • کمتر بلیچ کنید…(یا اصلا نکنید!). راه میانبری وجود ندارد. بلیچینگ همیشه تا اندازه‌ای به موهای شما آسیب می‌رساند. هرچه کمتر روی به این عمل آورید بهتر است.
  • رطوب مو را بیشتر کنید. پیش از بلیچینگ، با پرداخت هزینه بیشتر موی خود را مرطوب کنید تا برای یکی دو هفته جلوی آسیب‌دیدگی‌های ناشی از سشوار کردن و اتو کشیدن مو را بگیرید.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید. اشعه UV ساطع شده از آفتاب می‌تواند به موی شما آسیب برساند. موهای بلیچ شده مستعد آسیب دیدن از سوی این اشعات هستند. از کلاهی با لبه پهن استفاده کنید و یا موی خود را ببندید تا از موی سر خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.

سشوار کردن

چنانچه مشکل از استفاده از ابزاری همچون اتوی مو یا سشوار است:

استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند الیاف مو را بسوزاند و منجر به باز شدن لایه بیرونی مو و رسیدن به مویی رسوخ‌پذیر شود. استفاده بیش از اندازه از این ابزار و یا بالا بودن دمای آن‌ها می‌تواند موی شما را آسیب‌پذیرتر سازد.

چگونه جلوی آسیب‌دیدگی بیشتر را بگیریم؟

  • سشوار را از موی خود فاصله بدهید. سشوار یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن مو محسوب می‌شود. البته خبر خوب این است که نیازی نیست کلاً قید سشوار کردن را بزنید. تحقیقی نشان داده است که نگه‌داشتن سشوار در فاصله ۱۵ سانتی‌متری از موی سر و حرکت دادن مداوم آن می‌تواند به کاهش آسیب‌دیدگی کمک کند.
  • دما را کم کنید. هرچه دما بیشتر باشد، آسیب بیشتر خواهد بود. دمای بیش از حد، فارغ از اینکه منشاء این دما چیست، می‌تواند به موی شما صدمه بزند. از پایین‌ترین میزان حرارت محصول مورد نظر استفاده و مدت زمان تماس باد داغ سشوار، اتو یا بابلیس را محدود کنید.
  • خشک کردن با استفاده از جریان هوا. حرارت را به کلی فراموش کنید و اجازه دهید هوا کار را به سرانجام برساند. برای انجام چنین کاری، پس از استحمام موی خود را در حوله بپیچید. این عمل به بیرون کشیدن آب اضافه مو کمک می‌کند. موی خود را با فشار و سایش حوله خشک نکنید چرا که این عمل باعث اصطکاک بی‌مورد و آسیب دیدن مو می‌شود.
همچنین بخوانید:  5 مدل موی دم اسبی جذاب

کوتاه کردن منظم موها

چنانچه مشکل از نادیده گرفتن تماس‌های آرایشگرتان است!

کوتاه کردن منظم موها می‌تواند قدم بزرگی در جهت حفظ سلامت مو و نگهداری از آن باشد. دیر به دیر کوتاه کردن مو منجر به مو خوره می‌شود.
اگرچه که اینجا راه حل، کوتاه کردن مو و جلوگیری از نتیجه‌ای مشکل زاست اما با انجام چند کار می‌توان کوتاه کردن مو را به تاخیر انداخت.

چگونه جلوی آسیب دیدگی بیشتر بگیریم؟

  • به موهای خود به خوبی رسیدگی کنید. با انجام فعالیت‌هایی که سلامت مو را حفظ می‌کند، از آسیب‌دیدگی جلوگیری کنید تا با به تاخیر افتادن کوتاهی مو، باز هم ظاهر فوق‌العاده‌شان حفظ شود.
  • آسیب‌دیدگی را ریشه‌کن کنید. برای از بین بردن موی خشک و آسیب دیده، موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید. آرایشگر شما می‌تواند به شما در اینکه چه مقدار فاصله بین هر بار کوتاهی مو نیاز است، کمک کند.

موی آسیب‌دیده

چنانچه نمی‌دانید مشکل از کجاست:

گاهی ممکن است دلیل مشخصی برای مشکل شما وجود نداشته باشد. در چنین مواردی بایستی در پی علائم و برطرف کردن آن‌ها باشید. گاهی برای پیدا کردن مشکل، بایستی بیش از یک مورد از موارد زیر را در نظر بگیرید:

چنانچه موهایتان در هم گره خورده است:

موی آسیب‌دیده به سادگی در هم گره می‌خورد. لایه بیرونی و باز شده مو، نسبت به لایه‌های بسته، بیشتر موجب اصطکاک شدید با سایر رشته‌های مو می‌شوند. فقدان رطوبت در تارهای مو نیز می‌تواند مزید بر علت باشد.

چگونه از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنیم؟

  • با احتیاط شانه بزنید و گره‌ها را باز کنید. از قسمت انتهای مو آغاز کنید و همینطور که به سمت ریشه می‌روید، آهسته گره‌ها را باز‌کنید. آغاز کردن از بالای سر و کشیدن پرفشار شانه در میان موها موجب شکستگی آن‌ها و در نتیجه منجر به ماندگار شدن آسیب و همچنین رسیدن به مویی مجعد می‌شود.
  • فقط موی خشک را شانه بزنید. تنها زمانی بایستی مو را شانه بزنید که کاملاً خشک شده باشد؛ مگر اینکه موهایی بافته شده یا کاملاً فر دارید.
  • کمتر شانه بزنید. این مورد شاید بر خلاف عقل سلیم به نظر برسد اما آسیب‌دیدگی در زمان شانه زدن بیشتر از هر زمانی دیگری در شرف وقوع قرار دارد. موهای خود را پیش از شستشو و یا فقط زمانی که کاملاً ضروری است شانه بزنید. شانه را با ملایمت و به آرامی میان موهای خود حرکت دهید.
  • موی خود را ببندید. موی خود را پیش از انجام هرگونه فعالیتی که منجر به در هم گره خوردن آن می‌شود ببندید؛ فعالیت‌هایی همچون دویدن و یا رانندگی با پنجره‌ی باز.
همچنین بخوانید:  برای کاهش وزن بدون گرسنگی، این سه کار را انجام دهید!

مو را کمتر بشویید

چنانچه مویی خشک و زمخت دارید:

موی آسیب‌دیده معمولاً از فقدان چربی و رطوبتی که مو را می‌پوشاند رنج می‌برد. در این صورت مو درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

چگونه از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری کنیم؟

  • مو را کمتر بشویید. شامپو، تولید چربی و ترکیبات روی پوست سر را متوقف می‌کند. قرار گرفتن شامپو روی سر شما، چربی موی سر شما را نیز پاک می‌کند. سعی کنید برای حفظ چربی مو و همچنین حفظ رطوبت آن، در صورت امکان کمتر موی خود را بشویید.

چنانچه مویی خشک و وزوزی دارید:

موی وز کرده به این معناست که لایه بیرونی موی شما شکافته شده است. این نوع مو همچنین می‌تواند به معنای آشکار شدن الیاف درونی موی شما باشد.

چگونه از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنیم؟

  • موی خود را با آب سرد بشویید. آب داغ لایه بیرونی موی شما را باز می‌کند. این در حالی است که آب سرد به بسته شدن آن کمک می‌کند. شستشو با آب خنک یا سرد به محافظت لایه درونی مو و چربی آن کمک می‌کند.

تقویت موی شکننده

چنانچه مویی شکننده و بی دوام دارید:

موی شکننده حالتی نی مانند دارد و به راحتی می‌شکند.

چگونه از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنیم؟

  • رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید. رژیمی که شامل موادی غنی همچون میوه، سبزیجات و غلات است، مزایای فراوانی را به همراه دارند که سلامت مو نیز یکی از آن‌هاست. بیوتین، ویتامین A و ویتامین C و آهن همگی برای رسیدن به مویی با دوام و شاداب از اهمیت بسیاری برخوردارند.
  • از موی خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید. بیش از حد در معرض نور آفتاب بودن می‌تواند موی شما را بی‌دوام و مستعد شکستن کند. موهایی با رنگ روشن همچون بلوند و خاکستری نیز در برابر خطرات نور آفتاب مقاومت کمتری دارند. از کلاه یا محصولاتی که مخصوص مقابله با اشعه UV هستند استفاده کنید.
  • از رنگ کردن، بلیچینگ، روش‌های مراقبت شیمیایی و حرارت دادن به مو خودداری کنید. تا رسیدن به شکنندگی کمتر و دوامی بیشتر، کاملاً به موی خود استراحت بدهید.

متخصص امراض پوستی

سخن پایانی

بدون داشتن ماشین زمان، بازگرداندن آسیب وارد شده ممکن نیست اما شما می‌توانید عادات خود را تغییر داده و توجه بیشتری به موی خود نشان دهید. چنانچه پس از گذشت چند هفته به نتیجه‌ای نرسیدید، با پزشک یا متخصص امراض پوستی قراری بگذارید. پزشک می‌تواند علائم موجود در شما را بررسی کند و تشخیص دهد که آیا عارضه خاصی در شما وجود دارد یا خیر.

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا