تغذیه سالم

کدو و ماست، یک میان‌وعده رژیمی!

Rate this post
ممکن است شما نیز درباره خواص کدو و ماست برای لاغری شنیده باشید. در برخی از رژیم‌های غذایی، افراد از ترکیب کدو و ماست برای کاهش وزن استفاده می‌کنند؛ اما آیا این مسئله که کدو باعث لاغری می‌شود، درست است؟! لاغری با ماست و کدو به چه صورت اتفاق می‌افتد؟! در این مطلب از سبزینه راه با خواص و مضرات کدو سبز با ماست آشنا می شویم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کدو و ماست

لاغری با ماست و کدو

جالب است بدانید ادعای لاغری با ماست و کدو حقیقت دارد. این مسئله می‌تواند چند علت داشته باشد. اولین دلیل آن کالری پایین کدوسبز است که کاملاً فاقد چربی بوده وحاوی ۱۷ کالری در ۱۰۰ گرم کدو سبز است. البته این تنها ویژگی مثبت کدوسبز نیست. کدوسبز دارای ویتامین B6، منیزیم، ویتامین C، پروتئین، اندکی پتاسیم، شکر، ویتامین K، کربوهیدرات، ریبوفلاوین و ویتامین A است؛ به همین دلیل ارزش غذایی نسبتاً بالایی دارد.

در ادامه دلایلی که سبب لاغری با ماست و کدو می‌شود را آورده‌ایم:

  • افزایش یافتن متابولیسم: کدوسبز می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد که این به دلیل وجود ویتامین A است. ویتامین A می‌تواند به اکسیده شدن چربی‌ها کمک کند و در نتیجه با افزایش سوخت و ساز، سبب لاغری می‌شود؛ البته به‌خاطر داشته باشید، کدو خاصیت چربی سوزی ندارد.
  • دارای فیبر محلول و نامحلول: فیبر محلول سبب می‌شود گلوکز در خون تجمع پیدا نکند و فیبر نامحلول که برای بدن قابل هضم نیست، در روده‌ها توسط باکتری‌های مفید مصرف شده و در نتیجه برای سم‌زدایی سیستم گوارش و حفظ سلامت آن به ما کمک می‌کند. همچنین پتاسیمی که در فیبر کدو وجود دارد، برای سم‌زدا‌یی و سلامت کبد مفید است.
  • کالری کم و پرکردن حجم معده: همانطور که در ابتدا گفتیم، کدو کالری بسیار کمی دارد و به همین دلیل مصرف میزان زیادی از آن نیز نمی‌تواند سبب چاقی ‌شود؛ اما از آنجایی‌که حجم زیادی از معده پر را می‌کند، می‌‌تواند مانع از خوردن غذای بیشتر شود.
همچنین بخوانید:  بهترین صبحانه برای لاغری !

نحوه مصرف کدو

نحوه مصرف کدوسبز

کدوسبز را می‌توان به صورت خام، پخته و سرخ شده، استفاده کرد؛ اما کدو‌سبز هنگامی که به صورت خام و یا بخارپز مصرف شود، در لاغری شکم تاثیر بسیاری دارد؛ زیرا کالری کدو سبز سرخ شده نسبت به شکل خام آن بسیار بیشتر است و علت آن جذب روغن توسط کدوسبز است. با این‌حال کدو خورشتی نسبت به بادمجان، روغن کمتری به خود جذب می‌کند و به همین دلیل می‌توانید در تهیه خورشت بادمجان نیز از کدو خورشتی نیز استفاده کنید.

طرز تهیه ماست و کدو برای لاغری

حتماً تا به حال بورانی با اسفناج خورده‌اید. می‌توانید برای تهیه بورانی، به جای استفاده از اسفناج، از کدو استفاده کنید و یا از هر دوی آن‌ها در تهیه بورانی کمک بگیرد. همچنین می‌توانید به‌راحتی، تنها با رنده کردن کدوی خام در ماست و اضافه کردن اندکی نعنا خشک، آن را به یک کدو و ماست لاغرکننده و خوشمزه تبدیل کنید. بهتر است در طرز تهیه ماست و کدو برای لاغری از ماست کم چرب استفاده کنید. مزیت مصرف کدو و ماست استفاده از کدو سبز خام است که سبب می‌شود از ویتامین C آن بیشتر استفاده کنید.

زمان مناسب برای مصرف کدو و ماست، همراه با غذا است؛ زیرا می‌تواند به هضم بهتر چربی آن کمک کند. همچنین می‌توانید از کدو و ماست به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید؛ به همین دلیل زمان مناسب برای مصرف کدو و ماست را خودتان تعیین می‌کنید.

طرز تهیه ماست و کدو برای لاغری

سالاد کدو

برای تهیه سالاد با کدو می‌توانید کدو را به شکل خیار ویا به صورت حلقه‌های گرد برش بزنید و در کنار گوجه فرنگی، کاهو، کلم بروکلی، خیار و سایر اجزای سالاد خود از آن استفاده کنید. برای تهیه سالاد کدو می‌توانید از کدو خام یا کدوی بخارپز استفاده کنید. در تهیه سس سالاد، چنانچه می‌خواهید رژیمی باشد، می‌توانید از روغن زیتون، آب لیمو ترش و یا سرکه بالزامیک استفاده نمایید.

همچنین بخوانید:  زمان هضم غذا و خوراکی‌ها

کدوی بخارپز

چنانچه تا به حال برای تزیین غذای خود از سبزیجات بخارپز استفاده نکرده‌اید؛ این‌بار در کنار شنیسل مرغ ویا استیک، از سیب‌زمینی، هویج، کدوسبز، لوبیا سبز، کلم بروکلی و کلم سفید بخارپز استفاده نمایید؛ می‌توانید از یک یا چند مورد از سبزیجاتی که گفته شد، به صورت بخارپز در کنار غذا استفاده کرده و آن‌ها را در بشقاب خود با آبلیمو مزه‌دار و میل کنید.

معجون لاغری

کدو و ماست تنها شکل لاغرکننده و چربی سوز کدو خام نیست. می‌توانید در وعده صبحانه خود از یک معجون لاغری استفاده کنید. تا همان ابتدای روز متابولیسم خود را افزایش دهید. این معجون شامل یک عدد کدوسبز، یک عدد سیب و ۳ عدد خیار است. چنانچه آن را به صورت ناشتا میل کنید، جذب بهتر و بیشتری از آن خواهید داشت.

مضرات کدو سبز با ماست

مضرات کدو سبز با ماست

همانطور که می‌دانید هیچ ماده غذایی کاملاً بدون ضرر نیست؛ به همین دلیل کدوسبز را نیز نمی‌توان از این قاعده مستثنا دانست. مضرات کدو سبز با ماست، در حقیقت به مضرات کدو مربوط می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • کدو سبز برای کسانی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند می تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی شود.
  • کدو تلخ باعث ایجاد اسپاسم در معده و همچنین اسهال می‌گردد.
  • چنانچه به کدو حساسیت دارید؛ یعنی با مصرف آن به تهوع و خارش مبتلا می‌شوید، از مصرف آن خودداری کنید.
  • کدو سبز را بیش از حد مصرف نکنید؛ زیرا می‌تواند مشکلات عصبی همچون آلزایمر را موجب شود.
  • زنان باردار و شیرده و افراد سیگاری باید میزان مصرف کدو را محدود کنند تا بتاکاروتن خون آن‌ها افزایش پیدا نکند.
همچنین بخوانید:  علت چاق شدن بعد از ازدواج

کدو و ماست

کدو ماست و رژیم لاغری

برخی از افراد ممکن است با خواندن این مطلب به این تصور نادرست دست پیدا کنند که چنانچه در وعده‌های غذایی خود تنها از کدو و ماست استفاده کنند، در دراز مدت می‌تواند در کاهش وزن آن‌ها موثر باشد؛ اما هیچ‌گاه یک رژیم کتو و یا رژیم غذایی‌های مختلف  که در آن تنها‌ها از یک یا تعداد محدودی مواد غذایی استفاده می‌شود، نمی‌تواند در دراز مدت سلامتی شما را تضمین کند و به همین دلیل پیروی از چنین رژیم‌هایی کاملاً نادرست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا