تناسب اندام

پروتئین سویا و وی در بدنسازی

Rate this post

آیا به دنبال بهترین پودر پروتئین هستید؟ بدون شک شما انواع مختلفی از پودرها را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و ممکن است ذهن‌تان در مورد گزینه های مختلف، دچار تردید شود. قبل از آنکه بترسید، وقت آن است که گزینه‌هایتان را محدود کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

اول ازهمه، شما باید چه نوع پودر پروتئینی انتخاب کنید: پروتئین سویا یا وی؟

پروتئین سویا

پروتئین سویا از دانه‌های سویا، یکی از بهترین منابع پروتئین غیر گوشتی ساخته می‌شود. دانه‌های سویا در هر وعده، مقدار زیادی پروتئین دارند و تقریبا هیچ چربی یا کلسترولی در پروتئین سویا وجود ندارد. این باعث می‌شود که پروتئین سویا به یکی از پروتئین‌های مفید برای قلب تبدیل شود.

پروتئین سویا، تنها برای تهیه پودرهای پروتئین به کار نمی‌رود بلکه شما می‌توانید آن را در سس‌های سالاد، دسرهای یخ زده، غذای کودک و حتی در غذای حیوانات خانگی نیز پیدا کنید. این، یک پروتئین همه منظوره است و از همه بهتر اینکه مورد پسند افراد گیاه‌خوار و وگان می‌باشد. اگر شما از تمام محصولات حیوانی بیزارید، پروتئین سویا بهترین انتخاب شما خواهد بود.

با این حال مهم است که بدانید پروتئین سویا دارای خطرات خاصی است. اول از همه، بیش از نیمی از سویایی که در جهان برداشت می شود، GMO است و اغلب مواد شیمیایی و سموم زیادی به آن زده شده است. همچنین سویا می‌تواند باعث شود که بدن شما استروژن بیشتری تولید کند که می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرطان راافزایش داده (هم در مردان و هم در زنان) و رشد عضلانی که توسط تستوسترون ایجاد می‌شود را کاهش دهد.

همچنین بخوانید:  چگونه برای ورزش انگیزه داشته باشیم؟

اگر شما یک وگان یا گیاه‌خوار هستید، پروتئین سویا یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. اگر گیاه‌خوار نیستید، ممکن است بهتر باشد پروتئین وی را انتخاب کنید.

پروتین وی از شیر گاو گرفته می‌شود و یکی از مؤثرترین انواع پروتئین برای عضله سازی است. پروتئین وی سریع الاثر است، یعنی برای بدن شما آسان است که آن را هضم کرده و به سرعت از آن استفاده کند.

کنسانتره‌های پروتئین وی، به کمترین مقدار ممکن فرآوری شده‌اند، چربی کمتری دارند و به عنوان مؤثرترین نوع پروتئین وی در نظر گرفته می‌شوند. ایزوله‌های وی، هیچ چربی ندارند اما حاوی پروتئین‌های دناتوره هستند. هیدرو ایزوله‌های وی به احتمال کمتری، باعث واکنش‌های آلرژیک (به خاطر عدم تحمل لاکتوز) می‌شوند، اما گران‌ترین و فرآوری شده‌ترین شکل پروتئین وی هستند.

پروتئین وی، پروتئینی است که در شیر، پنیر و ماست وجود دارد و به علت قابلیت‌های زیر، یکی از بهترین پروتئین‌های موجود است:

  • اشتها را سرکوب می‌کند
  •  آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز برای افزایش حفاظت در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را فراهم می‌کند
  •  احتمال ابتلا به دیابت، سرطان و بیماریهای قلبی را در شما کاهش می‌دهد

پروتئین وی در هنگامیکه شما به یک شات کوچک انرژی نیاز دارید فوق العاده است، مثلا بلافاصله بعد از یک جلسه تمرین شدید. پروتئین وی، یک پروتئین کامل برای قبل و بعد از تمرین می‌باشد و جذب آن برای بدن شما، بسیار آسان است.

اما ایراد پروتئین وی، عوارض جانبی گاه به گاه آن است: گاز، نفخ، خستگی، سردرد و گرفتگی عضلات. این‌ها معمولا فقط برای افرای اتفاق می‌افتد که دچار عدم تحمل لاکتوز یا حساس به آن هستند و لازم نیست یک فرد معمولی، نگران پروتئین وی باشد. همچنین پروتئین وی، چربی و کالری بالاتری نسبت به پروتئین سویا دارد.

همچنین بخوانید:  چگونه ورزش خودتان را پیدا کنید؟

پروتئین وی برای هر کسی که محدودیت‌های غذایی ندارد، ایده آل است زیرا یکی از مقرون به صرفه‌ترین، در دسترس‌ترین و مؤثرترین انواع پروتئین موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا