تغذیه سالم

سیر سیاه

Rate this post
مردم کشورهای آسیایی مانند تایلند، کره جنوبی و ژاپن سیرهای سیاه را به عنوان یک غذای سنتی قرن‌ها تولید و استفاده کرده‌اند، اما در دهه‌های اخیر وارد بازار جهانی شده‌است.
سرآشپزهای سطح بالا توجه بسیاری را به سیر سیاه جلب کرده اند ، که از آن برای طعم دادن به مرغ ، ماهی ، سوپ استفاده میکنند.
سیر سیاه فراورده ای است که از تخمیر سیر معمولی در حرارت و رطوبت کنترل شده تهیه می‌شود. طی این روند سیر را بین ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای تقریبی ۶۰ تا ۷۷ درجه سانتی گراد نگهداری می‌کنند. پس از آن سیر حالت ژله ای پیدا می‌کند، مزه آن شیرین شده و رنگ آن سیاه می‌شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

سیر سیاه

طرز استفاده از سیر سیاه

شما می توانید برای مصرف 1 تا 3 بوته را روزانه با شکم خالی یا در وعده های صبحانه خود با نان میل کنید  بهتر است این طلای سیاه را قبل از استراحت مصرف نکنید چون به دلیل خاصیت انرژی زای که دارد موجب بی خوابی شود. توصیه می شود ورزشکاران بوته های سیر رابه وعده های غذایی و اسموتی اضافه و قبل از تمرین های ورزشی میل می کنند.

طرز استفاده از سیر سیاه

خواص سیر سیاه

اگر بپرسید “سیر سیاه برای چی خوبه؟” ما جواب مستندی داریم. خواصی که برای سیر سیاه در ادامه ذکر می شود طبق تحقیقات علمی و مستند است.

همچنین بخوانید:  بهترین صبحانه برای لاغری !

خواص سیر سیاه برای سرطان (پیشگیری و درمان سرطان)

تحقیقات زیادی تایید کرده اند که سیر سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ضد سرطان بوده و رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند از بین می برد بنابراین خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. طبق این یافته ها خاصیت ضد سرطانی و از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن، در سیر سیاه ۴.۵ برابر بیشتر از سیر تازه است!

به علاوه یک پژوهش روی سرطان معده نشان داده که سیر سیاه می تواند حجم و وزن تومورهای سرطانی را کاهش دهد و پژوهش دیگر ثابت کرده که سیر سیاه سرعت رشد سلول های سرطانی در سرطان روده را کاهش می دهد.

خواص سیر سیاه برای سرطان (پیشگیری و درمان سرطان)

خواص سیر سیاه برای زود انزالی (اثبات نشده و نادرست)

شاید شما هم تبلیغات بعضی برندها را در مورد سیر سیاه برای درمان زودانزالی شنیده باشید. بد نیست بدانید هیچ سند و مدرک علمی و معتبری مبنی بر خاصیت سیر سیاه برای زود انزالی وجود ندارد. متاسفانه این شایعه در اینترنت پخش شده و فروشندگان هم بدون تحقیق آن را بازنشر می کنند. واقعیت این است که درمان زود انزالی با سیر سیاه به هیچ وجه درست نیست و حتی یک تحقیق علمی هم در این زمینه وجود ندارد.

خواص سیر سیاه برای زود انزالی (اثبات نشده و نادرست)

خواص سیر سیاه برای دیابت و کنترل قند خون

بدن انسان می تواند از طریق عملی که هموستاز  نامیده می شود میزان قند خون را کنترل کند. اما اگر بدن درست عمل نکند و هموستاز به خوبی انجام نشود، بیشتر شدن قند خون از حد استاندارد باعث بیماری دیابت می‌شود. سیر سیاه باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. این کار را از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین انجام می شود .

پژوهش ها نشان می دهد که خوردن آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از دیابت و مشکلات مربوط به آن می شود و سیر سیاه یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در سیر به وفور یافت می شود ولی این ماده با تخمیر سیر سفید و تبدیل آن به سیر سیاه چند برابر می شود! بنابراین سیر سیاه چند برابر سیر تازه برای کنترل قند خون مفید است.

همچنین بخوانید:  آیا رژیم ماهی برای لاغری مناسب است؟

خواص سیر سیاه برای قلب و عروق و کاهش چربی خون

خواص سیر سیاه برای قلب

سیر تازه به عنوان ماده ای مغذی که باعث سلامت قلب می شود معروف است. سیر سیاه هم به همان اندازه برای قلب مفید است. سیر و سیر سیاه هر دو پلاک های چربی درون خون و رگ ها را کاهش می دهد. این پلاک های چربی با رسوب در بدنه رگ ها باعث تنگ شدن رگ ها و عروق شده و باعث کاهش جریان خون و افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا می تواند منجر به سکته مغزی شود. به همین خاطر پزشکان به مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی توصیه

 می کنند سیر مصرف کنند و سیر سیاه هم به همان میزان برای سلامت قلب و عروق مفید است، با این تفاوت که خوردنش خیلی آسان تر بوده و بوی بد ندارد.

علاوه بر این، سیر سیاه می تواند باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

محققان دانشگاه ملی پوسان کره جنوبی تایید کرده اند که سیر سیاه به خاطر داشتن ماده هیدروکسی متیل فورفورال خواص ضد التهابی داشته و از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شراعین (گرفتگی رگ ها و عروق) پیشگیری می کند .

سیر سیاه برای بیماری بالا بودن کلسترول خون (هایپرکلسترولمی) خواصی فراتر از استاندارد طلایی دارد و کلسترول و چربی خون را به خوبی کاهش می دهد.

خواص سیر سیاه برای حساسیت و التهاب

خواص سیر سیاه برای حساسیت و التهاب

بدن در مقابل میکروب ها و ویروس ها و کلا هر موجود غریبه و مهاجمی که وارد بدن شود واکنش های بیولوژیکی از خود نشان می دهد تا آن غریبه را از بین ببرد که باعث التهاب و درد در قسمتی از بدن یا در تمام آن می شود. اما گاهی اوقات بدن به اشتباه سلول های خود را مهاجم تشخیص داده و باعث بیماری های خود ایمنی مثل حساسیت  میشود.

همچنین بخوانید:  گوشت قرمز چه تاثیری روی سلامتی دارد؟!

تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه مانع از واکنش های آلرژیک و حساسیتی بدن می شود و می تواند به عنوان یک ماده مفید در درمان بیماری های حساسیتی مورد استفاده قرار گیرد. سیر سیاه خاصیت ضد التهابی خوبی هم دارد و برای ورم مفاصل و دردهای ماهیچه‌ای مفید است.

گفته می شود خاصیت ضد التهابی سیر سیاه باعث پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود. مونوسدیم گلوتامات ماده ای است که در گوجه و پنیر وجود دارد و خوردن مقدار کم آن مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر زیاد مصرف شود می تواند به بعضی سلول های مغزی آسیب برساند. در یک پژوهش نشان داده شده که مصرف همزمان سیر سیاه با مونوسدیم گلوتامات می تواند مانع از آسیب به سلول های مغزی شود.

خواص سیر سیاه برای حساسیت و التهاب

خواص سیر سیاه برای کبد

سیر سیاه خاصیت محافظتی برای کبد  دارد و برای افرادی که به علائم کبد چرب مبتلا هستند مفید است. در واقع سیر سیاه هم خاصیت درمانی برای کبد دارد و هم خاصیت پیشگیری از بیماری های کبدی. یک غذای مناسب برای محافظت از کبد در برابر آسیب های کبدی ناشی از مصرف الکل است، به علاوه سیر سیاه می تواند چربی انباشته شده در کبد را کاهش دهد.

خواص سیر سیاه برای کبد

عوارض احتمالی استفاده از سیر سیاه

تاکنون عوارض خطرناکی گزارش نشده است اما بهتر است در مصرف این محصول مانند تماممحصول های گیاهی زیاده روی نفرمایید چون ممکن است در دراز مدت عوارضی را در پی داشته باشد .

عوارض احتمالی استفاده از سیر سیاه

خواص سیر سیاه برای لاغری

طبق دو پژوهش علمی، سیر سیاه باعث کاهش وزن، کاهش چربی شکم، کاهش چربی مضر خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) می شود. در یک پژوهش روی موش ها مشخص شد مصرف سیر سیاه باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش یافته و به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا