طب سنتی

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

Rate this post

چرا همیشه احساس خستگی میکنید ؟

آیا تابحال از خود پرسیدید که “چرا من همیشه انقدر خسته و بیحالم ؟” اگر این مساله برای شما هم اتفاق افتاده، خواندن این مقاله میتواند برای شما ایده آل باشد.
در این مقاله از وبلاگ سبزینه راه لیستی از مهم ترین دلایل خستگی و راه های درمان آن برای شما جمع آوری شده است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد که مهم ترین آن ها :

همه افراد در برهه ای از زمان احساس خستگی خواهند کرد که ممکن است به دلیل دیر خوابیدن در شب، بیدار ماندن برای تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود و یا اضافه کاری و گذراندن وقت بیشتر در محل کار باشد.

در مواردی که نمیتوانید دلیل خستگی خود را مشخص کنید، چه میکنید؟ چه چیز هایی موجب میشود تا شما احساس خستگی و بیحالی کنید ؟

مهم ترین دلایل داشتن احساس خستگی و بیحالی از نظر علم پزشکی

کمبود خواب

کمبود خواب به نظر یکی از مشخص ترین دلایل احساس خستگی میباشد اما در کشور های توسعه یافته از هر 3 نفر ، یک نفر دچار کمبود خواب میباشد.
طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، افراد بین 18 تا 65 سال برای داشتن زندگی سالم تر، نیاز به 7 تا 8 ساعت خواب در روز دارند.
خستگی موجب افزایش خطر تصادف، افزایش فشارخون، اضافه وزن زیاد، افسردگی و بیماری های قلبی شود.

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

نکات مفید برای کمک به داشتن خواب منظم

سعی کنید در تمام طول هفته طبق یک برنامه مشخص به رختخواب بروید و هر روز صبح حتی در آخر هفته ها در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
از چرت زدن بپزهیزید. بدن انسان در طول 24 ساعت به مقدار مشخصی خواب و استراحت احتیاج دارد و اگر بیشتر مقدار مشخص شده باشد، میزان خواب در شب کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که اگر ظهر ها بخوابید شب ها سخت تر به خواب میروید.
از این مساله اطمینان داشته باشید که اتاق خواب شما، ساکت، تاریک و دمای مطبوعی داشته باشد (دمای پایین تر بهتر از دمای بالا موجب تقویت خواب میشود). ورود هر روزنه نوری به اتاق ممکن است به مختل شدن خواب منجر شود.
نوشیدنی های کافئین دار را از بعد از ظهر به بعد محدود کنید، زیرا اثرات تحریک کننده کافئین بعد از مصرف تا ساعت ها ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید:  شیره انگور سیاه و درمان بیماری های ناشی از غلبه سردی

قطره لاویگل

قطره لاویگل، عصاره گیاهی کاملا طبیعی از ترکیب گیاه اسطوخودوس و سنبل الطیب میباشد که با ایجاد آرامش و از بین بردن استرس و اضطراب به داشتن خوابی با کیفیت به شما کمک میکند.

قرص والی فلور

این قرص از ترکیب عصاره گل ساعتی و گیاه سنبل الطیب تهیه شده است و برای درمان بیخوابی و بهبود کیفیت خواب در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
برای درمان بیخوابی کافیست 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب، یک عدد قرص والی فلور را استفاده کنید.

شربت سودا

غلبه سودا در بدن موجب بیخوابی و کمبود خواب بویژه در فصل زمستان میشود. برای رفع بیخوابی این افراد ، شربت سودا بهترین راه حل است. شربت سودا با از بین بردن سودای اضافه بدن موجب از بین رفتن خشکی مغز شده و به فرد کمک میکند تا خواب با کیفیت تری را تجربه کند.

درمان بیخوابی با محصولات و دارو های گیاهی جایگزین مناسب تری برای قرص و داروی های شیمیایی میباشد. زیرا محصولات گیاهی عوارض جانبی در پی نداشته و در فرد ایجاد وابستگی نخواهد کرد و فقط به عنوان یک مکمل به فرد در داشتن خواب با کیفیت تر کمک میکند. در صورتی که دارو های شیمیای در طولانی مدت در فرد ایجاد وابستگی کرده و عوارضی مانند عدم تمرکز، فراموشی و گیجی را در پی خواهد داشت.

رژیم غذایی نادرست

یکی از ساده ترین راه های از بین بردن خستگی، تغییر در رژیم غذایی روزانه شما میباشد.
پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، تغییر و تحولات بسیار مثبتی را در بدن شما بوجود میاورد.

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

انتخاب یک ترکیب غذایی سالم از پنج گروه غذایی که عبارتند از :

میوه ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و لبنیات
در رفع خستگی بسیار موثر است.

همچنین بخوانید:  تغذیه بارداری در طب سنتی را کامل بیاموزید!

با اجرای یک سری تغییرات ساده، به راحتی میتوانید سبک غذایی خود را تغییر داده و در جاده سلامتی قدم بردارید :

  • کالری روزانه خود را با توجه به جنسیت، سن، وزن و سطح فعالیت خود اندازه گیری کرده و با توجه به آن وعده های غذایی خود را تنظیم کنید.(اپلیکیشن هایی مانند کرفس و Myfitnesspal برای این کار مناسب هستند.)
  • همیشه به این نکته توجه کنید که نیمی از بشقابتان را با سبزیجات و میوه ها پر کرده باشید.
  • از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، جودوسر، بلغور و آرد گندم سبوس دار استفاده کنید.
  • از چربی های اشباع شده تا حد امکان پرهیز کنید. برای جایگزین کردن چربی، از آجیل و دانه های روغنی مانند گردو، فندق، بادام زمینی و .. استفاده کنید.
  • پروتئین مصرف کنید.
  • سعی کنید از مرغ و گوشت های بدون چربی استفاده کنید.
  • از محصولات فرآوری شده مانند کالباس ، سوسیس و مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.
  • غذاهای دریایی را در برنامه غذایی خود جای بدهید.
  • قند های مصنوعی را کنار بگذارید. این قند ها میتوانند سریع به شما انرژی دهند اما خیلی زود اثر آن ها از بین رفته و احساس خستگی شما دو چندان میشود.
  • وعده های غذایی خود را به هیچ عنوان حذف نکنید.
  • آب کافی بنوشید ، یکی از عواملی که منجر به خستگی بدن میشود کم آبی بدن است که در خلق و خو، فکر و خیال بیهوده و مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست تاثیرگذار است.

از دمنوش های گیاهی انرژی زا استفاده کنید.

دمنوش انرژی زا با ترکیب چندین نوع گیاه با افزایش جریان خون در بدن علاوه بر از بین بردن خستگی، انرژی شما را نیز چند برابر خواهند کرد.

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

بی تحرکی

وقتی احساس خستگی میکنید، به نظر میرسد که اگر بر روی نیمکت بنشینید و استراحت کنید خستگی شما بر طرف میشود، اما بلند شدن و حرکت کردن بهترین کاری است که میتوانید برای افزایش انرژی و ریشه کن کردن خستگی انجام دهید.
ورزش کردن و تحرک داشتن برای افزایش انرژی و کاهش خستگی بسیار موثر است.

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

طبق تحقیقاتی در دانشگاه جورجینا در آتن، کسانی که در روز تمرینات ورزشی با شدت متوسط که حداقل 20 دقیقه زمان میبرد دارند، انرژی بیشتری نسبت به افراد بی تحرک خواهند داشت.
دستورالعمل های وزارت بهداشت آمریکا نشان میدهد که همه بزرگسالان به 3 ساعت در هفته ورزش با شدت متوسط نیاز دارند که همراه آن باید فعالیت هایی برای تقویت عضلات نیز انجام دهند.
اگر تابحال ورزش نکرده اید با روزی 10 دقیقه پیاده روی سریع شروع کنید و هر روز 5 دقیقه به آن اضافه کنید تا به زمان 45 دقیقه تا یک ساعت در روز برسید.
پیاده روی سریع، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری و .. انواعی از ورزش های با شدت متوسط هستند که در طولانی مدت به داشتن تناسب اندام و افزایش انرژی شما کمک خواهند کرد.

همچنین بخوانید:  40 حقیقت درباره سیگار

استرس و اضطراب بیش از حد

انسان هنگامی که در برخی از موقعیت ها مانند موقعیت کاری، مشکلات مالی، مسائل مربوط به زندگی و آشفتگی هایی مانند خانه نشینی و بیکاری و .. قرار میگیرد دچار استرس و اضطراب میشود.استرس بیش از حد باعث ایجاد خستگی جسمی و روحی خواهد شد.

چرا احساس خستگی میکنی؟ دلایل و راه های درمان

استرس کم و کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمیکند اما استرس های زیاد و طولانی بطوری که زندگی فرد را مختل کند، موجب خستگی های جسمی و روحی شده و منجر به بیماری خواهد شد.
استرس موجب تولید مواد شیمیایی به منظور آماده سازی بدن در شرایط اضطراری میشود. استرس طولانی مدت موجب تولید بیش از حد این مواد شیمیایی خواهد شد و به مرور زمان به سلامتی شما آسیب وارد خواهد کرد.
اگر فشار هایی که با آن روبرو هستید موجب خستگی بیش از حد شما، سردرد، میگرن و تنش عضلانی در شما میشود آن را نادیده نگیرید و برای از بین بردن این استرس و ایجاد آرامش در خود وقت بگذارید.

  • منبع استرس را در خود شناسایی کنید.
  • از اشخاصی که شما را دچار استرس میکنند دوری کنید.
  • نگرانی های خود را به شخصی مانند مشاور منتقل کنید یعنی با یک شخص صحبت کنید و درون خود نگه ندارید.
  • در مواقع استرس زا به نکات مثبت موضوع پیش آمده فکر کنید.
  • چیز هایی که قادر به تغییر آن نیستید را بپذیرید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید تا با آزاد کردن اندورفین های مفید استرس شما کاهش پیدا کند.

برخی از دارو های گیاهی مفید در کاهش استرس مطابق با نسخه های طب سنتی

شربت مفرح ابریشمی 

این شربت که از گیاهان دارویی مانند ابریشم، میخک، دارچین، گلاب و عرق بیدمشک و … تشکیل شده است برای از بین بردن فشار های عصبی و افسردگی و افزایش نشاط بسیار موثر بوده و جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی میباشد.

دمنوش آرامش بخش گیاهی

این دمنوش از ترکیب قوی ترین گیاهان دارویی تقویت اعصاب تشکیل شده است و برای درمان بی خوابی، استرس و اضطرای و افسردگی در طب سنتی استفاده میشود.
ترکیبات آن شامل اسطوخودوس، به لیمو، گاوزبان و .. میباشد و برای استفاده از خواص آرامش بخش آن دوبار در روز آن را دم کرده و میل کنید.

شرایط پزشکی و بیماری خاص

اگر با داشتن فعالیت بدنی، خواب کافی و کنترل استرس، هنوز هم احساس خستگی میکنید، ممکن است مبتلا به بیماری خاصی باشید.

بسیاری از شرایط پزشکی مانند کم خونی منجر به خستگی در فرد میشود، برخی از شایع ترین شرایط پزشکی ای که منجر به خستگی میشود :

  • کم خونی
  • تیروئید کم کار
  • دیابت
  • اضطراب و افسردگی
  • سندرم خستگی حاد
  • عفونت مجاری ادرار
  • بیماری قلبی
  • بارداری
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی

اگر نگران هستید که بیماری یا مشکل پزشکی خاصی منجر به خستگی شما شده است، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد علل مختلفی برای خستگی وجود دارد اما با اهمیت دادن به این موضوع و رعایت نکات گفته شده به راحتی میتوانید این مشکل را از سر راه خود بردارید و زندگی با کیفیت تری را تجربه کنید.

 

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا