ورزش

رونی کلمن پادشاه بدنسازی که تا معلولیت پیش رفت

Rate this post

چه کسی فکرش را می‌کرد رونی کلمن که حسابداری بیکار بود، روزی لقب پادشاه بدنسازی را از آن خود کند!

او بعد از گرفتن مدرک حسابداری‌اش مثل همه فارغ‌التحصیلان به دنبال شغلی مرتبط با مدرک خود رفت، ولی متأسفانه فقط توانست یک شغلی در پیتزا فروشی برای خود دست و پا کند و هر روز باقی‌مانده پیتزاها را به‌عنوان غذا بخورد!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تاریخ سازی رونی کلمن از کجا شروع شد؟

رونی کلمن بدنسازی است که در اواخر سن ۳۰ سالگی وارد ورزش حرفه‌ای شد. اگر شما هم حس می‌کنید که دیگر برای شروع دیر است، باید بدانید که رونی کلمن با وجود شروع دیرهنگام خود، اکنون به قدری مدال و جام دارد که داخل خانه‌اش جایی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

رونیِ قهرمان، طرفداران بسیار زیادی در کل دنیا دارد، به همین منظور در این مطلب دو بخشی از سبزینه راه، زندگی حرفه‌ای و دنیای بدنسازیِ او را همراه باهم زیر و رو خواهیم کرد تا هم درس‌ها و نکات تمرینیِ بیشتری یاد بگیریم و هم پشت‌ِکار او را سرلوحه زندگی ورزشی خود قرار دهیم.

سن و مشخصات فیزیکی رونی کلمن

تاریخ و محل تولد: (Ronnie Coleman)زاده ۱۳ می ۱۹۶۴ در بسترپ، لوئیزیانا

با ارزش‌ترین قهرمانی: مستر المپیا IFBB سال ۲۰۰۵-۱۹۹۸

وزن عادی: ۱۳۰ تا ۱۳۶ کیلوگرم

وزن‌کشی رقابت: ۱۴۳ تا ۱۴۵ کیلوگرم (۲٫۸ درصد چربی)

قد: ۱۸۰ سانتی‌متر

دور سینه: ۱۵۰ سانتی‌متر

دور کمر: ۹۱ سانتی‌متر

دور ران: ۹۱ سانتی‌متر

دور ساق پا: ۵۶ سانتی‌متر

دور بازو: ۶۱ سانتی‌متر

 

زندگی شخصی رونی کلمن

کلمن در نظر دوستان و هم‌باشگاهی‌هایش یک مسیحیِ دوآتشه و بسیار معتقد به حساب می‌آمد. او در سال 1998 بعد از آشنایی با مربی‌ای (لبنانی- فرانسوی) با نام کریستین آچار در نمایشگاه ورزشی، مراسم عروسی‌اش را در بیروت برگزار کرد. البته این ازدواج دوام چندانی نداشت و خیلی زود از هم جدا شدند.

همچنین بخوانید:  ورزش کوهنوردی و فواید آن

در سال 2016 نیز او مجدداً با مربی دیگری با نام سوزان ویلیامسون آشنا شد که حاصل این زندگی مشترک چهار فرزند است.

شروع بدنسازی حرفه‌ای رونی

خب تا آنجا رسیدیم که رونی در پیتزا فروشی شغلی برای خودش دست و پا کرد. بعد از چندین سال کار در آنجا تغییر شغل داد و توانست افسر پلیس تگزاس شود.

بعد از مدتی رونی کلمن به پیشنهاد همکارش، عضو باشگاه یکی از بدنسازان آماتور به نام برایان دابسون شد. در همین زمان بود که برایان (مدیر باشگاه) پیشنهاد فوق‌العاده‌ای به رونی داد.

او پیشنهاد کرد در صورتی‌که رونی به صاحب باشگاه اجازه مربی‌گری‌اش برای برنده‌شدن در رقابت مستر تگزاس را بدهد، او نیز در قبال این کار عضویت دائم‌العمر باشگاه را به او خواهد داد.

جالب اینجا بود که رونی کلمن در مسابقه همان سال مستر تگزاس نفر اول دو رشته اورال و وزن سنگین شد که برای رونیِ حسابدار، موفقیت بزرگی به حساب می‌آمد. او حتی توانسته بود مربی خودش را هم شکست دهد! همین نقطه آغاز ورود رونی کلمن به دنیای بدنسازی حرفه‌ای بود.

 

رونی کلمن، اسطوره عضله‌سازی جهان

رونی کلمن در سال 1995 بود که برای اولین‌بار به‌عنوان یک بدنساز حرفه‌ای در رقابت جام حرفه‌ایِ کانادا شرکت کرد و در دو سالِ پیاپی قهرمانی این مسابقه را به دست آورد.

پس از آن در رقابتِ گرند پریکس روسیه 1997برنده شد. رشد رونی در دنیای بدنسازی نسبت به هم رشته‌ای‌هایش کمی کندتر بود.

او در سال 1992 برای اولین‌بار در رقابت مستر المپیا شرکت کرد و هیچ مقامی به‌دست نیاورد. در مسابقه بعدی سال 1994 نفر 15ام، 1995 مقام 10ام، 1996 مقام 6ام، 1997 مقام نهم را به دست آورد.

او به همین رویه ادامه داد تا اینکه در سال 1998 توانست مقام اولی مستر المپیا را برای اولین‌بار از بدنسازانِ برجسته‌ای همچون کنت ویلر، کوین لورون، ناصر ال سونباتی و شان ری برباید.

همچنین بخوانید:  تمرینات کاردیو راهی ساده برای کاهش وزن

از اینجا به بعد بود که رونی کلمن توانست، 8 بار بدون شکست و در سال‌های متمادی 1998 تا 2005 مقام اولیِ مستر المپیا را از آن خود کند. او دومین فردی بود که در تاریخ بدنسازی توانسته بود پشت سرهم این جایزه را از آن خود کند.

نهایتاً در سال 2006 بود که کاتلر توانست عنوان اولی را از رونی کلمن بگیرد. آخرین بار نیز در سال 2007 بود که رونی برای آخرین بار در مستر المپیا شرکت کرد و مقام چهارمی را به٬دست آورد.

دستاوردهای جهانی کلمن

شرکت در رقابت‌های حرفه‌ایِ بدنسازی برای کلمن دستاوردهای زیادی به همراه داشت. او بارها به کشورهای دیگر سفر کرده و به‌عنوان بدنسازی موفق در افتتاحیه باشگاه‌های مطرح آمریکایی، برزیلی، استرالیایی و چینی شرکت نمود.

او سه ویدئوی تمرینی با نام‌های باورنکردنی، هزینه رستگاری و در مسیر را تولید و منتشر نمود تا بتواند بدنسازان هم رشته خود را بیش از پیش، آگاه کرده و اخطاری در مورد انجام نحوه صحیح حرکت و بیش تمرینی به آن‌ها بدهد. در سال 2011 بود که او محصولات سلامتی و تغذیه‌ایِ خود را با نام رونی کلمن روانه بازار کرد.

رکوردهای شخصی رونی

  • ددلیفت: 408 کیلوگرم x یک تکرار
  • اسکوات: 387 کیلوگرم x 1 تکرار
  • پرس سینه: 226 کیلوگرم x 5 تکرار، 90 کیلوگرم با دمبل x 12 تکرار
  • پرس نظامی: 141 کیلوگرم x 12 تکرار، 72 کیلوگرم با دمبل x 8 تکرار

رونی به خاطر رکوردهای تمرینی همچون پرس پای 1088 کیلوگرم x 8 تکرار، اسکوات هالتر از جلو x 6 تکرار، شراگ با هالتر 333 کیلویی x 10 تکرار، شراگ با دمبل 113 کیلویی x 15 تکرار، سرشانه پارویی با هالتر 226 کیلویی x 8 تکرار، پارویی تی 244 کیلوگرم x 8 تکرار و جلوبازو هالتر 102 کیلویی به شهرت زیادی رسیده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید او بیشتر با وزنه کار می‌کند تا با دستگاه، زیرا این کار انعطاف‌پذیری و محدوده حرکت او را افزایش می‌دهد.

جوایز و افتخارات رونی کلمن

1990 مستر تگزاس (آماتور) قهرمان
1991 قهرمانی جهان (آماتور) قهرمان
1992 مستر المپیا شانزدهم
1995 مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
1995 مستر المپیا دهم
1996 مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
1996 مستر المپیا ششم
1997 جایزه بزرگ روسیه قهرمان
1997 مستر المپیا نهم
1998 شب قهرمانان قهرمان
1998 مسابقات حرفه‌ای تورنتو قهرمان
1998 مستر المپیا قهرمان
1998 جایزه بزرگ آلمان قهرمان
1999 مستر المپیا قهرمان
1999 مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
1999 جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
2000 مستر المپیا قهرمان
2000 مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
2000 جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
2001 آرنولد کلاسیک قهرمان
2001 مستر المپیا قهرمان
2001 مسابقات حرفه‌ای نیوزیلند قهرمان
2002 مستر المپیا قهرمان
2002 جایزه بزرگ هلند قهرمان
2002 نمایش قدرت GNC دوم
2003 جایزه بزرگ روسیه قهرمان
2003 مستر المپیا قهرمان
2004 جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
2004 جایزه بزرگ هلند قهرمان
2004 جایزه بزرگ روسیه قهرمان
2004 مستر المپیا قهرمان
2005 مستر المپیا قهرمان
2006 مستر المپیا دوم
2007 مستر المپیا چهارم

سه اصل رونی برای تمرینات حرفه‌ای

  1. سنگین‌ترین وزنه‌ای که می‌توانید را انتخاب کنید؛
  2. بهترین و صحیح‌ترین فرم حرکت را یاد گرفته و همان را انجام دهید؛
  3. در حین انجام حرکت بیشترین دامنه حرکت را داشته باشید؛
همچنین بخوانید:  دمبل مناسب ؛ وزنه چند کیلویی بزنیم؟

 

نکات تمرینی بدنسازی از زبان کلمن

قوانین پرس با دمبل را جدی بگیرید

رونی بهترین حجم‌گیریِ سینه‌اش را مدیون پرس با دمبل‌های سنگین در حالت‌های مختلف بود: صاف، شیب‌دار مثبت، منفی، سوپرست و جاینت ست.

او معتقد بود برای اینکه کاملاً عضلات سینه‌تان درگیر کنید باید سراغ همه حرکات، زوایا و فشارها بروید که بهترین گزینه‌ها به ترتیب اولویت، وزنه‌های آزاد، دستگاه‌ها و سیم‌کش‌ها است؛ اما اگر قصد حجم گرفتن دارید بهترین گزینه دمبل و هالتر است.

در عضلات سینه‌ای قسمت چپ و راست باید هرکدام به صورت مجزا، ولی کاملاً یکسان تمرین داده شود؛ این دقیقاً همان نقطه ای است که پرس با دمبل اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، هیچ کدام از عضلات سینه نمی‌تواند به کمک عضله دیگر سینه بیاید.

 

عضلات کول را نادیده نگیرید

کول‌ها جزء عضلات مظلومی است که بسیاری از بدنسازان آن را نادیده می‌گیرند، البته این کارشان علت دارد. دست یافتن و درگیر کردنِ عضلات کول کار سختی بوده و فقط با شراگ نمی‌توانید به این هدف دست یابید.

این عضله دست نیافتنی در زیر سنگری فرضی از چند عضله دیگر قرار گرفته است؛‌ یعنی برای دستیابی به این عضله باید از سد چند عضله دیگر عبور کنید. همین است که کار را برای بدنسازان دشوار می‌کند.

پیشنهاد رونی کلمن این است که با حرکات ورزشی متنوع، عضلات کول را از جهات مختلف هدف قرار داده و درگیر کنید. کشش وزنه‌های سنگین از عقب به جلو و جلو به عقب در کنار شراگ می‌تواند شما را به این خواسته نزدیک کند.

این حرکات برای عضلات کول فوق‌العاده است: ددلیفت، پارویی با هالتر، پارویی تی بار، پارویی نشسته، کلین پاور و کول هالتر.

از زوایا غافل نشوید

این‌که گروهی از عضلات شما رشد نمی‌کند به علت کم کاری شما در حین تمرین است. یکی از این زوایای فراموش شده، عضله دلتوئید جانبی است که ممکن است به یکی از معضلات بزرگ در حین تمرین بدل شود.

کلمن هیچ عذر و بهانه‌ای برای کنار گذاشتن عضله را نمی‌پذیرفت. او در ذهنش عضله دلتوئید جانبی را از بقیه عضلات جدا کرده و به‌صورت خصوصی برای تمرین این قسمت وقت می‌گذاشت. به نحوی که انگار بدنش فقط همین یک عضله را دارد و تمام.

حرکات بالا آوردنِ جانبیِ دمبل روی نیمکت شیب‌دار و پرس سینه با دمبل نشسته بهترین گزینه‌های رونی کلمن برای تمرین روی دلتوئید جانبی است. پیشنهاد می‌شود که این حرکات را در ۴ ست با ۱۰ تا ۱۲ تکرار انجام دهید.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا