سلامتی

چرا لاغر نمیشم

Rate this post

«من کم می‌خورم و ورزش زیاد می‌کنم؛ پس چرا لاغر نمیشم؟!» این سوالِ خیلی از افراد است. گاهی اوقات شما همه کاری برای لاغری می‌کنید، کاملا مراقب هم هستید؛ اما انگار نه انگار! بازهم همان حکایت همیشگی. «چرا لاغر نمیشم؟»

ما در این مطلب به دلایل مختلف عدم موفقیت در لاغری می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید تا دلیل اصلی لاغر نشدن‌تان را پیدا و برای رفعش اقدام کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کالری‌های سوزانده‌شده را جبران می‌کنید

وقتی‌که شما برنامه ورزشی شخصی داشته باشید، قطعاً کالری خیلی بیشتری خواهید سوزاند؛ اما بسیاری از اوقات، مقدار کالری‌سوزی‌تان را بیش‌ازحد واقعی تصور می‌کنید و خودتان را مجاز به پرخوری می‌دانید.

یک لحظه با خودتان فکر کنید تا حالا چند بار غذای بیشتری خورده‌اید و با خودتان گفته‌اید که چون امروز ورزش کرده‌ام، پس مشکلی نیست. یا این‌که با خودتان می‌گویید امروز این غذا را بخورم فردا بیشتر ورزش می‌کنم و همه کالری‌های اضافه را می‌سوزانم. اگر چنین عبارت‌هایی به گوش‌تان خیلی آشناست، پس علت این‌که لاغر نمی‌شوید، زیاده‌روی شما به بهانه ورزش است.

بهتر است در محاسبات‌تان اشتباه نکنید. 5 کیلومتر پیاده‌روی، تنها 240 کالری می‌سوزاند و نمی‌تواند جایگزینِ رفتن شما به رستوران (1000 کالری) باشد؛ این یعنی 240<1000 که کاملاً قابل درک است، پس منطقی باشید.

نکته: ورزش برای کالری‌سوزی بیشتر است، نه بهانه‌ای برای خوردن غذای بیشتر.

کالری دریافتی را نمی‌شمارید

اگر قصد کاهش وزن دارید، آگاهی شما از مسیر بسیار مهم است. بسیاری از مردم از این‌که واقعا چه غذایی و چقدر می‌خورند اطلاع دقیقی ندارند. مطالعات نشان می‌دهد که پیگیری رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند.

هنگامی‌که رژیم دارید یک دفتر مخصوص برای ثبت آنچه روزانه می‌خورید، قرار دهید تا در پایان روز، برنامه غذایی روز خود را اندازه‌گیری کنید.

افرادی‌که از چنین دفتری استفاده می‌کنند یا از وعده‌های غذایی خود عکس می‌گیرند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند در کاهش وزن، موفق‌تر هستند.

نکته: گاهی اوقات واقعا آنچه می‌خوریم با تصورمان تفاوت زیادی دارد!

پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید

چرا لاغر نمیشم؟ یکی از دلایل مهم لاغرنشدن‌تان به میزان مصرف پروتئین بازمی‌گردد. پروتئین، مهم‌ترین ماده مغذی برای کاهش وزن است. اگر به مقدار کافی از آن مصرف نکنید، لاغر هم نخواهید شد. پروتئین به دلایل مختلفی نقش اصلی در برنامه غذایی کاهش وزن دارد.

مطالعات نشان می‌دهد اگر 30% کالری‌های دریافتی شما پروتئین باشد، به‌طور خودکار متابولیسم سریع‌تر و بیشتری خواهید داشت و کمتر احساس گرسنگی و ضعف خواهید کرد. (چراکه پروتئین انرژی پایداری برای شما فراهم می‌کند).

همچنین بخوانید:  دستگاه آنالیز بدن یا بادی آنالیزور چیست؟

درنتیجه چند صد کالری کمتر غذا خواهید خورد. همچنین پروتئین اشتیاق و تمایل به ریزه‌خواری را به شدت کاهش می‌دهد، دلیل این امر به تاثیر پروتئین بر هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها مربوط است.

نکته: پروتئین برای ساخت توده عضلانی، بالابردن متابولیسم و سیر نگه داشتن شما ضروری است!

حواس‌تان به نوشیدنی‌های شیرین نیست

بعضی‌ از افراد غذای کمی می‌خورند و می‌پرسند: «چرا لاغر نمیشم؟». احتمالا حواس‌تان به نوشدینی‌های‌تان در طول روز نیست. شکر در قالب هر محصولی به شدت چاق کننده است. حتی اگر قند یا شکر نمی‌خورید اما نوشیدنی‌های شیرین می‌خورید باز هم از مسیر کاهش وزن دور افتاده‌اید. مغز شما فرقی بین شکر خوردنی و نوشیدنی نمی‌گذارد.

حذف نوشیدنی‌های قندی به‌خصوص نوشابه یک استراتژی عالی برای کاهش وزن و تناسب اندام است؛ اما فقط نوشابه نیست که قاشق قاشق شکر دارد؛ بلکه حتی آبمیوه‌ها هم مشکل‌ساز هستند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند.

به جز نوشابه و آبمیوه، نوشیدنی‌های دیگری هم زحمات‌تان را برای کاهش وزن به باد می‌دهند و دیگر به پاسخ این‌که چرا لاغر نمیشم خواهید رسید. هر نوشیدنی معجونی که از بیرون می‌خرید، حاوی شکر زیادی است. اگر شیرموز دوست دارید، آن را بدون شکر درست کنید.

شیرکاکائو و قهوه هم می‌تواند دلیل چاقی باشد. معمولا کسی نمی‌تواند تلخیِ شیرکاکائو و قهوه را تحمل کند و حتما به آن شکر یا خامه اضافه می‌کنند. در آخر به نوشیدنی‌های انرژی‌زا و الکلی اشاره می‌کنیم؛ چرا که یکی دیگر از دلایل چاق شدن است.

نکته: شکر یکی از بدترین سم‌ها برای سلامتی و تناسب اندام شماست.

ورزش‌های قدرتی کار نمی‌کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش وزن انجام دهید انجام تمرینات قدرتی و کار با وزنه است که متاسفانه بسیاری این مهم را دست کم می‌گیرند.

تمرینات قدرتی یک روش مؤثر برای کاهش چربی است. این نوع تمرینات، چربی‌سوزی و در عین حال عضله‌سازی را افزایش می‌دهد. همچنین باعث تثبیت وزن و فرم‌گیری عضلات بدن شما نیز می‌شود؛ علاوه‌بر این کار با وزنه‌ها و دمبل‌ها باعث تسریع متابولیسم بدن شما و کالری سوزی بیشترتان می‌شود.

این نکته را خانم‌ها بخوانند: لطفا از وزنه‌ها نترسید! این نوع تمرینات توده عضلانی شما را حفظ می‌کند. اگر فقط رژیم بگیرید و ورزش نکنید، چربی و عضله هم‌زمان سوزانده می‌شود.

اصلا نیازی به لاغری ندارید

اگر مقدار BMI بدن‌تان در سطح مناسبی است نیازی به کاهش وزن ندارید، اما با وجود متناسب‌بودن بدن‌تان باز هم اصرار به لاغرتر شدن دارید و می‌گویید چرا لاغر نمیشم. ما مشکلی با لاغرتر شدن شما نداریم، ولی نکته اینجاست که با وجود میزان چربی کمی که در بدن دارید، قطعاً کم‌کردن این میزان چربی بسیار سخت‌تر خواهد بود.

نکته: اگر سلامتی شما و همچنین سایز بدن‌تان مناسب است، پس شاید بهتر باشد کمتر درگیر عدد روی ترازو باشید.

محاسبه بی ام ای BMI

خواب باکیفیتی ندارید

خواب خوب یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت جسمی و روحی و همچنین وزن و تناسب اندام شماست. کمبود خوابِ باکیفیت، یک عامل خطرناک برای چاقی است. همچنین می‌تواند باعث استپ وزنی شما شود.

همچنین بخوانید:  چربی سوزی سریع با ۵ دمنوش ساده و خانگی

مطالعات نشان می‌دهد که خواب ضعیف یکی از بزرگ‌ترین عوامل چاقی است. بزرگسالان و کودکانی که خواب کمی دارند، به‌ترتیب 55٪ و 89٪ بیشتر در معرض چاقی هستند. اگر برنامه خوابی نامنظمی دارید یا خواب شما کیفیت چندانی ندارد، شما بسیار بیشتر از دیگران در معرض ناراحتی‌های روحی و البته چاقی هستید. پس حتما هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

نکته: کم خوابی ممکن است روحیه شما و همچنین متابولیسم شما را نابود کند.

از یک برنامه شخصی و اختصاصی استفاده نمی‌کنید

شاید از یک برنامه ورزشی هم استفاده می‌کنید و می‌گویید: «چرا لاغر نمیشم؟». برنامه تمرینی و ورزشی اختصاصی دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ برنامه ورزشی که از آن استفاده می‌کنید باید کاملاً متناسب با وزن، قد، سن و جنسیت شما باشد؛ در غیر این‌صورت وقت خودتان را هدر خواهید داد.

قطعاً شما نمی‌توانید برای خودتان برنامه‌ای مناسب را تجویز کنید. بهترین کار، کمک گرفتن از متخصصان و کارشناسان ورزشی است. اگر قصد تمرین در منزل و باشگاه را دارید و به دنبال برنامه ورزشی کاملاً اختصاصی و متناسب با شرایط فعلی‌تان هستید، برنامه ورزشی آنلاین سبزینه راه را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ تا زیر نظر کارشناسان مجرب، بهترین تجربه کاهش وزن را داشته باشید.

نکته: در طی دوران کاهش وزن، از برنامه ورزشی متناسب با شرایط خودتان استفاده کنید. هدف‌تان فقط کالری‌سوزی نباشد. چون ممکن است در حین ورزش، عضلات‌تان را نیز از دست بدهید.

 

آب کافی نمی‌نوشید

نوشیدن آب در پروسه کاهش وزن موثر است. غیر از این‌که آب برای بدن آدمی یک نیاز ضروری است، یک راه بسیار سالم برای کاهش وزن است. یک ساعت و نیم پس از نوشیدن آب، سوخت‌وساز بدن‌تان تا 30% افزایش می‌یابد. یک مطالعه 12 هفته‌ای درباره لاغری حقیقت جالبی را نشان داد: در این پژوهش افرادی که 30 دقیقه قبل از غذا 2 لیوان آب نوشیدند، 44 درصد وزن بیشتری نسبت به دیگران، کم کردند.

نکته: آب برای زیبایی پوست و همچنین تناسب وزن لازم است. با نوشیدن آب پیش از غذا، می‌توانید از حجم غذایی که می‌خورید کم کنید.

ورزش را بدون رژیم انجام می‌دهید

بله، بدون شک ورزش‌کردن به کاهش وزن و این سوال شما که چرا لاغر نمیشم کمک بسیار زیادی می‌کند (جدای از فوایدی که برای سلامتی شما خواهد داشت)؛ اما حقیقت این است که ورزش به‌تنهایی نمی‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شما شود.

اگر تصمیم گرفته‌اید که همه چیز بخورید و فقط با ورزش لاغر شوید، بدانید که مبارزه بسیار سخت و بی‌پایانی را شروع کرده‌اید؛ علت هم این است:

درست است که شما با ورزش‌کردن کالری می‌سوزانید، ولی نه به اندازه‌ای که هرچیزی که می‌خورید جبران کالری از دست‌رفته باشد. انجام یک ساعت ورزش شدتی 400 تا 500 کالری خواهد سوزاند، اما از آن سمت، خوردنِ یک کیک شکلاتی کوچک که یک ربع هم طول نمی‌کشد، نزدیک به 700 کالری به بدن‌تان وارد می‌کند.

همچنین بخوانید:  چگونه جلوی تشکیل چربی در بدن را بگیریم؟

پس دقت کنید که در کنار ورزش، باید رژیم غذایی مناسبی را هم دنبال کنید تا به نتیجه دلخواه برسید؛ اگر می‌خواهید در مدت زمانی کم به نتیجه برسید باید ورزش و برنامه غذایی ورزشی را با هم ترکیب کرده و از هر دو تبعیت کنید.

نکته: بهترین راه برای کاهش وزن، کاهش کالری دریافتی و افزایش کالری سوزی با ورزش است.

از یک رژیم اشتباه پیروی می‌کنید

بیشتر ایرانیان رژیم تغذیه‌ای سرشار از نمک، شکر، چربی و پروتئین گوشت قرمز را دنبال می‌کنند و طیف وسیعی از مردم دچار معضل چاقی هستند. جالب اینجاست که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که رژیم غذایی سالمی دارند و می‌پرسند: «چرا لاغر نمی‌‌شم؟»

اگر به همین شیوه تغذیه‌ای ادامه دهید، وجود مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی و اضافه وزن چندان دور از انتظار نخواهد بود. پس بهتر است رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و سعی در بهتر کردن برنامه تغذیه‌ای‌تان داشته باشید.

نکته: فقط شمردن کالری غذا مهم نیست، این‌که از چه ماده غذایی استفاده می‌کنید نیز اهمیت دارد. بهتر است غذاها را به دو دسته سفید و سیاه (مفید و مضر) تقسیم و بیشتر از غذاهای سفید استفاده کنید.

به عدد ترازو خیلی اعتماد دارید

بسیاری از افراد معیار لاغری‌شان را عدد روی ترازو می‌دانند، حتی اگر لباس‌های‌شان هم به تن‌شان گشاد شده باشد و دیگر اندازه‌شان نباشد. آن‌ها به این نشانه‌های ظاهری اهمیتی نمی‌دهند، عدد روی ترازو را می‌بینند و می‌گویند: «چرا لاغر نمیشم؟»

اگر سایز لباس‌تان تغییر کرده، به این معنی است که شما چربی از دست داده‌اید؛ شاید این عدم تغییر عدد ترازو به علت عضله‌سازی شما باشد.

نکته : معیارتان برای اثبات کاهش وزن، نباید فقط عدد روی ترازو باشد؛ عدد ترازو گویای همه چیز نیست. همین که سایز لباس‌های‌تان کم شده، نشان‌دهنده کاهش وزن‌تان است.

زیاد پیگیر ورزش و رژیم‌تان نیستید

بسیاری از افراد مدام می‌گویند چرا لاغر نمیشم و وزنم کم نمی‌شود و یک هفته تمام به خودشان فشار می‌آورند تا مثلا چند کیلویی کم کنند؛ اما با پیروی از سخت‌ترین رژیم‌های غذایی و ورزش‌های طولانی، بعد از یک هفته که روی ترازو می‌روند، می‌بینند که کاهش وزنی نداشته‌اند.

با این عمل بی‌نتیجه، ناامید می‌شوند و یک هفته بین برنامه کاهش وزن‌شان فاصله می‌اندازند و تصمیم می‌گیرند که یک هفته اصلاً به باشگاه نروند! در حالی‌که لازمه دستیابی به کاهش وزن، مداومت و پیگیری است. لاغر شدن چیزی نیست که با یک هفته اتفاق بیفتد، توقع معجزه نداشته باشید.

نکته: به مقدار مناسب غذا بخورید و به‌صورت مرتب در خانه یا باشگاه ورزش کنید. از خودتان توقع معجزه نداشته باشید و در رژیم یا ورزش، زیاده‌روی نکنید.

شاید مشکل داخلی باشد

در نهایت وقتی همه حقایق قبلی در موردتان صدق نکند، احتمالا یک مشکل پزشکی وجود دارد. شاید دچار کم‌کاری تیروئید، یا اختلال هورمونی باشید. بهتر است پیگیر باشید، زیرا تنها با یک قرص این مشکل برطرف خواهد شد و دیگر به‌راحتی وزن کم خواهید کرد.

سخن پایانی

این سوال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که چرا لاغر نمیشم راستش، کاهش وزن ساده است؛ اما به‌آسانی اتفاق نمیفتد. باید تلاش کنید و عجول نباشید.

فقط پایدار بمانید و تمرینات ورزشی و رژیم غذایی‌تان را دنبال کنید. در این مطلب به سوال «چرا لاغر نمیشم» به‌طور مفصل پاسخ دادیم و تمام دلایل لاغر نشدن‌تان را گفتیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا