ورزش

چسب تیپ چیست؟ + نحوه استفاده از چسب تیپ

Rate this post

چسب تیپ چیست؟ ابتدا بهتر است کمی با این چسب پرکاربرد ورزشی آشنا شویم و سپس به‌سراغ چگونگی استفاده از آن برویم. چسب تیپ که با نام «نوار کنزیوتیپ» نیز شناخته می‌شود، توسط دکتر کنزو ابداع شده و دارای خاصیت چسبندگی و ارتجاعی است. این چسب برای حمایت از عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و البته کاهش درد ورزشکاران استفاده می‌شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چسب تیپ چگونه عمل می‌کند؟

چسب کنزو یا همان تیپ باعث کشیدگیِ لایه سطحی پوست شده و فاصله بیشتری بین غشاء میانیِ پوست و عضله ایجاد خواهد کرد. اعتقاد پزشکان و فیزیوتراپ‌ها بر این است که این فاصله و فضای ایجاد شده باعث می‌شود تا فشار کمتری برروی کانال‌های لنفاوی وارد شده و جریان لنف در ناحیه مورد نظر افزایش یابد.

از طرف دیگر فضای مابین عضله و لایه میانیِ پوست (دِرم) دارای عصب‌های زیادی بوده که اطلاعات را به مغز می‌فرستد؛ به‌عنوان مثال زمانی‌که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید فضای بین اپیدرم و عضلات کمتر شده و گیرنده‌های حسی در یک نقطه متمرکز خواهند شد. پس با کوچک‌ترین تماس، سرما، فشار یا گرما بلافاصله شخص آسیب‌دیده احساس درد خواهد داشت. در نتیجه چسب تیپ با ایجاد فضای بیشتر، موجب پخش‌شدن گیرنده‌ها شده و دردتان کاهش خواهد یافت.

همچنین بخوانید:  ورزش ایروبیک چیست و فواید آن کدامند؟

کاربردهای استفاده از چسب تیپ

مرحله شماره ۱

شیوه کلی استفاده از این چسب بسیار آسان بوده و فقط کافی است که قبل از چسباندن آن روی بدن کاملاً پوستتان را تمیز کنید؛ سپس باتوجه به محل استفاده از چسب، آن را روی ناحیه مورد نظرتان بچسبانید. به خاطر داشته باشید که شیوه چسباندن و کندن برچسب‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

۱ تست نوار چسب تیپ

بعضی از افراد نسبت به استفاده از این چسب‌ها حساسیت دارند و ممکن است پوستشان واکنش نشان دهد. به همین خاطر بهتر است ابتدا به مدت ۲۴ ساعت یک تکه چسب به بازویتان بچسبانید و صبر کنید تا از عدم حساسیت، اطمینان حاصل کنید.

۲ موهای اضافه

موهای روی سطح پوست، می‌تواند استفاده از چسب تیپ را دچار مشکل کند. به همین خاطر اگر پوست پر مویی دارید، حتماً موها را تراشیده (این کار باعث می‌شود تا کندن چسب از پوست دردناک نباشد) یا اگر موهای سرتان بلند است، حتماً با کش ببندید تا با چسب تماس پیدا نکند.

۳ تمیز کردن پوست قبل از چسباندن

قبل از چسب کنزیوتیپ استفاده کنید، بهتر است ناحیه مورد نظرتان را کاملاً پاکسازی کرده و با آب و صابون بشویید.

۴ خشک‌کردن

اجازه دهید تا ناحیه مورد نظر، کاملاً خشک شود؛ زیرا رطوبت باعث کاهش میزان چسبندگیِ چسب تیپ می‌شود. اگر بلافاصله بعد از ورزش می‌خواهید از چسب استفاده کنید و فرصت دوش گرفتن ندارید، حتماً عرق بدنتان را خشک کرده و ناحیه مورد نظر را تمیز کنید.

۵ یک ساعت قبل از ورزش

دقت داشته باشید که چسب‌ها را حداقل یک ساعت قبل از تمرین یا مسابقه ورزشی، روی پوست خود بچسبانید؛ زیرا اگر زودتر از یک ساعت بخواهید ورزش کنید، عرق باعث شل شدن و کاهش قدرت چسبندگیِ چسب تیپ خواهد شد.

همچنین بخوانید:  تقویت فیله کمر با حرکات ورزشی

مرحله شماره ۲

چگونگی استفاده از چسب تیپ

بهترین راه یادگیریِ استفاده از چسب تیپ، پرسش از یک فیزیوتراپ است؛ زیرا راه‌های متفاوتی برای چسباندن کنزیوتیپ وجود دارد که به سایز عضله و نتیجه مورد نظرتان بستگی دارد، اما به‌طور کلی می‌توانید از قوانین زیر استفاده کنید:

فرم برچسب‌زدن Y: در این مدل دور تا دور عضله هدف را با شکل Y باید چسب بزنید. این شیوه چسباندن چسب تیپ می‌تواند برای جلوگیری یا سهولت حرکت قسمت مورد نظر استفاده شود، اما نکته مهم این است که طول چسب باید طولانی‌تر از عضله مورد نظرتان باشد.

فرم برچسب‌زدن I: این مدل برچسب‌زدن که شبیه فرم I انگلیسی است، برای آسیب‌دیدگی‌های شدید و کمک به آسیب‌های رباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل باید چسب را به‌صورت خطی روی عضله هدف بچسبانید.

 

فرم برچسب‌زدن X: در این مدل، باید برچسب را به فرم X و ضربدری روی عضله هدف بچسبانید. این فرم، زمانی کاربرد دارد که رباط و خود عضله با انجام حرکت تغییر وضعیت می‌دهد. در این حالت، با تکان‌خوردن، عضله حرکت کرده و از این تغییرات ناگهانی حمایت خواهد نمود؛ به‌عنوان مثال می‌توانید برای عضلات لوزی شکلتان از این فرم برچسب‌زدن استفاده کنید.

 

 فرم برچسب‌زدن شبکه‌ای/ پنکه‌ای: این مدل برچسب‌زدن شباهت زیادی با فرم X دارد. به این‌صورت که یک تکه از برچسب در وسط و روی عضلات قرار می‌گیرد و قسمت‌های دیگر مانند پره‌های پنکه در اطراف عضله چسبانده می‌شود.

۱ به اندازه مورد نیازتان از چسب ببرید

اگر از یک حلقه کامل چسب تیپ استفاده می‌کنید، به مقدار مورد نیازتان از چسب بریده و سپس قسمت‌های انتهای چسب را با قیچی به صورت دایره‌ای ببرید تا لبه‌های آن باعث جدا شدن و به اصطلاح ور آمدن چسب نشود.

۲ قبل از چسباندن چسب مفاصلتان را خم کنید

اگر می‌خواهید چسب تیپ را به مفصل‌هایی مثل زانو و آرنج بچسبانید، حتماً این کار را در حالت خمیده شروع کنید. اگر چسب را در حالتی بچسبانید که زانو یا آرنج کمترین کشیدگی را دارد، با کوچک‌ترین حرکتی چسب از دست یا پایتان جدا خواهد شد.

همیشه سعی کنید یک نقطه را به عنوان بخش مهار کننده در نظر بگیرید. یعنی حدوداً ۵ سانت از چسب را روی قسمتی از پوست بچسبانید که به هیچ وجه در حین تمرین و تحرک دچار کشیدگی نمی شود. اینکار باعث می شود تا چسب دیرتر شل و یا کنده شود.

۳ نوار چسب را روی پوست بکشید

بعد از اینکه یک نقطه را به‌عنوان بخش مهارکننده در نظر گرفتید، شروع به کشیدن چسب و چسباندن آن روی عضله یا در کنار آن کنید.

همچنین بخوانید:  برجسته کردن باسن با 7 تمرین روزانه

اگر قصدتان کاهش درد عضلانی است، باید کشش چسب حدوداً ۱۵ تا ۲۵ درصد باشد؛

اگر قصدتان بهبود عملکرد عضله است و می‌خواهید تحرک آن آسان‌تر شود، باید کشیدگیِ چسب را بین ۱۵ تا ۵۰ درصد در نظر بگیرید.

۴ برای جدا کردن چسب از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

قبل از اینکه قصد جدا کردن چسب تیپ را داشته باشید، کافی است با مرطوب‌کردنِ چسب، جداسازی آن را راحت‌تر کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از کندنِ چسب، مقداری روغن بچه یا روغن‌های گیاهی را روی چسب تیپ بمالید. این کار باعث کاهش چسبندگی چسب‌ها و جدا‌ شدنِ آسان‌تر آن‌ها خواهد شد.


منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا