طب سنتی

شناخت هموروئید و روش های درمان آن در طب سنتی

Rate this post

شناخت هموروئید و روش های درمان آن در طب سنتی : 

تعریف هموروئید یا بواسیر :

آخرین مرحله‌ گوارش یعنی دفع از محلی به نام مقعد (انتهای روده بزرگ) انجام می‌شود، کانال مقعدی از شبکه ‌ای تشکیل شده با وریدهای کوچک در زیر پوست که عواملی باعث تورم و بزرگ شدن وریدها و ایجاد لایه‌های متورم بافتی می‌شوند که گاهی با یبوست‌های طولانی و سختی مدفوع همراه است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

علایم هموروئید :

1- خون قرمز به شکل رگه‌هایی در اجابت مزاج دیده شود یا به دنبال اجابت مزاج، به مقدار کم و به مدت کوتاهی چکه کند.

2- احساس این که پس از اجابت مزاج، راست روده به طور کامل تخلیه نشده باشد.

3- درد، خارش یا ترشح مخاطی پس از اجابت مزاج

4- وجود یک برجستگی در مقعد

انواع هموروئید :

هموروئید داخلی : با تورم ورید‌ها و با سختی مدفوع به خارج از روده رانده شده که به شکل زائده‌ای گوشتی و قابل مشاهده  نیست، گاهی به دلیل تورم و نشستن‌های طولانی با دردهای شدید و ناگهانی همراه می‌شود.

هموروئید بیرونی یا خارجی : به شکلی است که اطراف دهانه‌ مقعد، بافت‌ها متورم شده و مانند دمل (جوش چرکین) نمایش داده می‌شود و قابل مشاهده و در بسیاری موارد دردناک است.

دلایل ایجاد هموروئید :

اسهال شدید و طولانی ‌مدت، فشار آوردن در زمان دفع و یبوست، وارد آمدن فشار زیاد در زمان زایمان طبیعی، نشستن‌های طولانی ‌مدت در محیط کار یا منزل، زور زدن، اختلالات دریچه‌ مقعدی، ورزش سنگین، سرفه‌ مزمن و نشستن طولانی ‌مدت در دستشویی، استفاده بیش از اندازه‌ فست فود، انواع کنسرو‌ها، قهوه ونسکافه، نوشیدنی های الکلی، ماکارونی، سرخ کردنی‌ها، ماست، عدم استفاده از سبزیجات و عدم استفاده کافی از آب و مایعات از عوامل ایجاد بیماری هموروئید هستند.

همچنین بخوانید:  معرفی بهترین روغن ها برای آشپزی

 نکته : خون بواسیری خون بسیار کثیف و ناشی از سودای دم است و در طب اسلامی این اعتقاد وجود دارد که دفع خون بخاطر هموروئید، راهی برای پیشگیری از جنون، مالیخولیا، سرطان، سکته، جذام می باشد.

درمان هموروئید در طب سنتی :

1- خاکشیر و ترنجبین :

روز بعد سه قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک و نیم لیوان آب جوش حل و صاف کنید و داغ روی سه قاشق غذاخوری خاکشیر تمیز کرده بریزید و به جای صبحانه میل کنید و تا ظهر مثل روز قبل عمل کنید.

2- مسهل عام :

 سنا و گل سرخ (هر کدام ۵۰ گرم) افسنتین، گل ختمی، تخم کتان و ترنجبین (هر کدام ۲۵ گرم) را با هم مخلوط و نیم‌ کوب کنید. هر بار یک قاشق غذاخوری را با یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند. آن را صاف کرده و میل کنید. این دارو اسهال‌آور است، بنابراین مقدار مصرف را به گونه‌ای تغییر دهید که اسهال ملایمی برقرار باشد. مثلا یک بار در بعد از ظهر میل شود.

3- پماد آنتی هموروئید :

این پماد حاوی عصاره طبیعی گیاه تره بوده و برای درمان هموروئید(بواسیر)، خارش و سوزش، رفع خونریزی، شقاق و بهبود جای زخم، کاهش درد و التهاب، رفع علایم فیشر بسیار موثر می باشد.

4- سوپ گشنیز :

  را هر روز یا یک روز در میان، به جای ناهار میل کنید. سبزی گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر، عدس، کمی برنج، ماهیچه‌ گوسفند یا مرغ بدون چربی و آلوی بخارا را بپزید.

5- کمپرس یخ :

 یخ کمک می‌کند که رگ‌های خونی منقبض شده، تورم کاهش پیدا کند و درد شما بلافاصله تسکین یابد. یک تکه یخ پیچیده شده در پارچه را مستقیما به مدت ۱۰ دقیقه روی محل آسیب دیده قرار دهید. این کار را سه بار در روز و به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

همچنین بخوانید:  جوانسازی و رفع چین و چروک صورت با طب سوزنی

6- قرص اطریفل مقل ملین :

این محصول ترکیبی از گیاهان دارویی بر اساس نسخه های طب سنتی برای درمان بواسیر و به عنوان ملین گیاهی بسیار تاثیرگذار می باشد.

7- آلوئه ‌ورا :

خواص ضد التهابی و درمانی آلوئه‌ ورا به کاهش تحریک و سوزش هموروئید کمک می‌کند. آلوئه ‌ورا می‌تواند برای درمان هر دو  نوع هموروئید داخلی و خارجی کارساز باشد. برای درمان هموروئید خارجی مقدار کمی ژل آلوئه‌ ورا را به مقعدتان مالیده و به آرامی ماساژ دهید. این درمان ساده درد و سوزش مقعد را تسکین می‌دهد.

8- روغن بادام :

 روغن بادام که خواص نرم کنندگی و میزان جذب بافتی بالا دارد برای درمان هموروئید خارجی مفید است. مقداری پنبه را به روغن بادام خالص آغشته کرده و روی ناحیه‌ آسیب دیده قرار دهید. روغن بادام با مرطوب کردن و رفع التهاب مقعد سوزش و خارش این ناحیه را برطرف می‌کند. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

9- روغن زیتون :

 روغن زیتون خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و بیشتر برای درمان هموروئید خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی را افزایش داده و بدین ترتیب به کاهش التهاب و کوچک کردن اندازه‌ رگ‌های خونی متورم در مجرای مقعد کمک خواهد کرد. روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری زیتون مصرف کنید. روغن زیتون به کاهش التهاب کمک کرده و چربی‌های غیراشباع آن عملکرد سیستم دفع مدفوع را بهبود می‌بخشد.

10- غلات سبوس‌دار :

اگر از هموروئید رنج می‌برید، خوردن محصولات غلات کامل را آغاز کنید. غلات حاوی مقدار زیادی فیبر بوده و در  تسکین علایم هموروئید و خونریزی بسیار موثر است. این مواد مغذی به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک و از یبوست جلوگیری کرده و اجازه می‌دهد روده‌ بزرگ موثرتر عمل کند.(جوی دو سر، کینوا، برنج قهوه‌ای، پودر سبوس برنج و جوانه گندم)

همچنین بخوانید:  موثر ترین درمان های طبیعی شوره سر

11- سرکه‌ سیب:

سرکه‌ سیب خاصیت قابض کنندگی دارد و به منقبض کردن رگ‌های خونی متورم کمک کرده و تورم و سوزش  هموروئیدهای داخلی و خارجی را تسکین می‌دهد. برای درمان هموروئید خارجی به آرامی یک پنبه آغشته به سرکه سیب را روی ناحیه ملتهب قرار دهید. در ابتدا کمی احساس سوزش خواهید کرد، اما خیلی زود خارش و سوزش شما تسکین می‌یابد.

12- دانه چیا :

دانه چیا دارای 34 درصد فیبر است که 80 درصد آن فیبر نامحلول و 20 درصد آن فیبر محلول در آب می باشد و با کمک به بهبود عملکرد منظم روده ها و پیشگیری از یبوست  در درمان هموروئید بسیار موثر می باشد.

13- آب :

هنگامی که مبتلا به بواسیر داخلی یا خارجی می‌شوید مصرف آب را افزایش دهید و روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. مصرف آب  کافی کمک می‌کند که سیستم داخلی شما تمیز شده و کل بدن‌تان آبدار شود. آب دفع مدفوع را تسهیل و مدفوع را نرم ‌تر کرده و خروج آن را ساده‌تر می‌کند. هنگامی که شما به اندازه‌ کافی آب و مایعات دیگر مصرف نکنید، روند خروج مواد زاید از بدن‌تان کند شده و احتمال تجمع مدفوع در روده‌ها بیشتر می‌شود.

14- ورزش :

ورزش و تحرک روزانه تاثیر زیادی در بهبود یبوست که عامل اصلی هموروئید است حتما روزی ۲۰ دقیقه حرکات ورزشی انجام دهید تا مشکلات گوارشی خود به خود بهبود یابد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا