روانشناسی

چند خواص سبوس برنج که باید بدانید!

Rate this post
سبوس برنج لایه سخت خارجی غلات است که نام علمی آن Bran است. خواص سبوس برنج فراوان و منحصر به فرد است و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. سبوس برنج غنی از ویتامین‌هایی مانند Bو E ، مواد معدنی مانند آهن، روی، منگنز، فسفر، مس سلنیوم، آنتی اکسیدا‌ن‌ها و اسید‌های چرب است. از خواص سبوس برنج می‌توان به درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، درمان یبوست، سلامت پوست، تقویت مو و… اشاره کرد. در این مطلب از سبزینه راه که در ارتباط با فواید سبوس برنج است به بررسی خواص سبوس برنج در طب سنتی، خواص سبوس برنج برای مو، خواص سبوس برنج قهوه‌ای برای مو، خواص سبوس برنج برای یبوست، خواص سبوس برنج قهوه ای برای کودکان و خواص سبوس برنج برای لاغری می‌پردازیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 سبوس برنج

خواص سبوس برنج در طب سنتی

طب سنتی سبوس برنج را یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌داند. بعضی از متخصصین طب سنتی طبع سبوس برنج را گرم و برخی دیگر طبع آن را می‌دانند. اما باید بدانید که طبع سبوس برنج معتدل است و تمامی مزاج ها بر طبق طب سنتی می‌توانند از سبوس برنج و خواص بی‌نظیر آن بهره مند شوند. از خواص سبوس برنج در طب سنتی می‌توان به مواردی مانند مرطوب کردن پوست، درمان دیابت، جلوگیری از سرطان، لاغری، اشاره کرد.

خواص سبوس برنج برای چاقی صورت

یکی از خواص سبوس برنج برای پوست است که سبب از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست می‌شود و درنتیجه از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. در کناز این خاصیت‌ها، یکی از خواص سبوس برنج برای چاقی صورت است، زیرا قابلیت بالایی برای آبرسانی به پوست دارد و درنتیجه به پر ماندن صورت کمک می‌کند.

خواص سبوس برنج برای مو

ویتامین B موجود در سبوس برنج  روند سوخت و ساز سلول‌های زنده پیاز مو را تحریک می‌کند و باعث تقویت و رشد مو می‌شود. دیگر ویتامین موجود در سبوس برنج، ویتامین E است که این ویتامین هم از ریزش مو و هم سفید شدن ناگهانی مو در سنین پایین و میانسالی ممانعت می‌کند. سبوس برنج غنی از مواد معدنی مانند آهن و مس است که موجب بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو در نتیجه موجب رشد مو‌ها می‌شود. همچنین سبوس برنج حاوی روی(زینک) است که در تقویت عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن موثر است و به سلامت موها کمک می‌کند. روغن تهیه شده از سبوس برنج علاوه بر تامین رطوبت مو و پوست سر با داشتن ویتامین های B و E موی‌ سر را نیز تقویت می‌کند. درنتیجه سبوس برنج موجب رویش مجدد موها و مشکی شدن موهای سفید می‌شود. از دیگر خواص سبوس برنج برای مو درمان شوره سر است. ویتامین E و B12 موجود در سبوس برنج موجب آبرسانی به مو‌ها می‌شود و روغن سبوس برنج نیز موخوره را کاهش می‌دهد. سبوس برنج ‌سرشار از آنتی ‌اکسیدان است و ضد شوره است و حتی می‌تواند از مو‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت کند. از خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو می‌توان به وجود ویتامین B اشاره کرد زیرا ویتامین B برای رویش مو و جبران آسیب دیدگی ساقه و ریشه مو بسیار موثر و مفید است. به افرادی که دچار ریزش مو هستند و موهای کم پشتی دارند، توصیه می‌شود که برای تقویت فولیکول‌های مو سبوس برنج قهوه‌ای مصرف کنند.

همچنین بخوانید:  سینی شن درمانی یا شن بازی درمانی چیست؟

برای درمان ریزش مو و شوره سر ۲ قاشق غذاخوری سبوس برنج را در ۲ لیتر آب جوشیده بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه و ته نشین شدن سبوس، آب را روی سر خود بریزید و سپس مو‌هایتان را با شامپو یا صابون بچه بشویید و سپس آب کشی کنید.

خواص سبوس برنج قهوه ای برای کودکان

اسیدهای چرب و پروتئین های موجود در سبوس برنج قهوه ای از مواد ضروری برای رشد و تقویت بدن هستند. وجود پروتئین‌ها به رشد ماهیچه و افزایش قد کودکانی که در سن رشد هستند کمک می‌کند. اسیدهای چرب موجود در سبوس برنج قهوه ای باعث می‌شود، که کودکان انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود را به دست بیاورند. سبوس برنج قهوه‌ای با داشتن آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C و ویتامین E خطر ابتلا به آسم در نوزادان و کودکان را کاهش می‌دهد. همچنین فیبر موجود در برنج قهوه‌ای ابتلای نوزادان و کودکان به یبوست را کاهش می‌دهد. برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های طبیعی است که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می‌کند.

خواص سبوس برنج برای یبوست

یکی دیگر از فواید سبوس برنج درمان یبوست است. سبوس برنج یکی از مهم‌ترین راه‌های طبیعی درمان یبوست است. سبوس برنج موجب رانش مدفوع در روده کوچک و بزرگ می‌شود که این کار به سلامت و حرکت موجی لوله‌های روده کمک می‌کند. در واقع فیبر موجود در سبوس برنج حرکات روده را بهبود می بخشد و یبوست را درمان می‌کند. فیبر و الیاف موجود در سبوس برنج که بیشتر مواد سلولزی و همی‌سلولزی هستند، موجب افزایش حجم مدفوع می‌گردند. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد. مصرف سبوس برنج برای یبوست، کاهش جذب شدن کلسترول توسط بدن و کاهش چربی خون را به همراه خواهد داشت.

طریقه مصرف سبوس برنج برای یبوست ساده است. می‌توانیم پودر و سبوس برنج را در سوپ استفاده کردع و یا آن را به تنهایی دم کرده و میل کنید. از سبوس برنج می‌توان در شیرینی‌ها و نان‌های مختلفی استفاده کرد.

کمک به سطح قند خون سالم

روغن سبوس برنج ممکن است با بهبود مقاومت به انسولین، که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است، از سطح قند خون سالم حمایت کند.انسولین با انتقال قند به سلول های شما، قند خون را کاهش می دهد. با این حال، اگر مقاومت به انسولین ایجاد شود، بدن شما به این هورمون پاسخ نمی دهد.در یک مطالعه لوله آزمایشی روی سلول‌های موش، روغن سبوس برنج با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های ناپایداری هستند که ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو شوند، مقاومت به انسولین را کاهش داد.در یک مطالعه 17 روزه بر روی موش های مبتلا به دیابت نوع 2، روغن سبوس برنج با افزایش سطح انسولین در مقایسه با گروه کنترل، به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش داد.یک مطالعه انسانی نتایج مشابهی پیدا کرد. صبح بعد از اینکه 19 مرد سالم یک وعده غذایی حاوی 3.7 گرم سبوس برنج مخلوط شده با روغن خوردند، سطح قند خون آنها در مقایسه با افرادی که این ماده را مصرف نکردند، 15 درصد کاهش یافت.با این حال، هیچ تغییری در سطح انسولین رخ نداده است، که نشان می‌دهد روغن سبوس برنج حتی ممکن است از سطح قند خون سالم بدون تأثیر بر انسولین حمایت کند.

همچنین بخوانید:  ۱۵ اشتباه رایج زنان در روابط عاطفی

تقویت سلامت قلب

روغن سبوس برنج ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.در واقع، دولت ژاپن این روغن را به دلیل اثرات کاهش دهنده کلسترول آن به عنوان یک غذای سالم می شناسد.مطالعات اولیه روی موش ها نشان می دهد که روغن سبوس برنج به طور قابل توجهی کلسترول بد را کاهش می دهد در حالی که کلسترول خوب را افزایش می دهد.مطالعات انسانی نیز به این نکته اشاره می‌کنند که این روغن کلسترول بد را کاهش می‌دهد.مروری بر 11 کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده روی 344 نفر، مصرف روغن سبوس برنج را به میزان قابل‌توجهی سطوح کلسترول بد را کاهش می‌دهد – میانگین افت 6.91 میلی‌گرم در دسی‌لیتر. تنها کاهش 1 میلی گرم در دسی لیتر  می تواند خطر بیماری قلبی را 1 تا 2 درصد کاهش دهد.هشت مورد از مطالعات شامل افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی یا غلظت بالای چربی در خون بود، در حالی که بقیه افراد بدون این وضعیت را تحت نظر داشتند.در یک مطالعه 4 هفته ای در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی، پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن سبوس برنج در روز منجر به کاهش قابل توجه کلسترول بد و همچنین کاهش سایر عوامل خطر بیماری قلبی شد. مانند وزن بدن و دور باسن.محققان بهبود سطح کلسترول را به استرول‌های گیاهی روغن نسبت دادند که از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند.

جلوگیر از بوی بد دهان

روغن کشی یک عمل باستانی است که شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان مانند دهان شویه برای بهبود سلامت دهان و دندان است.یک مطالعه روی 30 زن باردار نشان داد که کشیدن روغن با روغن سبوس برنج بوی بد دهان را کاهش می دهد.محققان حدس می زنند که محتوای آنتی اکسیدانی غنی این روغن ممکن است مسئول این موضوع باشد.

تقویت ایمنی بدن

روغن سبوس برنج ممکن است پاسخ ایمنی شما را بهبود بخشد، که اولین خط دفاعی بدن شما در برابر باکتری ها، ویروس ها و سایر ارگانیسم های بیماری زا است.به عنوان مثال، یک مطالعه لوله آزمایشی در سلول‌های موش نشان داد که عصاره غنی از اوریزانول از روغن سبوس برنج پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد.

با این حال، مشخص نیست که آیا این اثر در انسان رخ می دهد یا خیر.

مضرات سبوس برنج

مضرات سبوس برنج

در کنار تمام فواید سبوس برنج برای بدن، این ماده نیز همچون هر ماده غذایی دیگری عوارضی دارد. مضرات سبوس برنج مربوط به مصرف بیش از حد آن است، زیرا در مقدار بالا، به دلیل دارا بودن فیتات و فسفات و اتصال آن‌ها به آهن، روی و کلسیم، مانع جذب این مواد در بدن می‌شود و در نتیجه، بدن در طولانی‌مدت و مصرف سبوس برنج به میزان زیاد، با کمبود این مواد روبه‌رو می‌شود. همچنین از دیگر مضرات سبوس برنج برای افرادی است که روده حساسی دارند، زیرا میزان فیبر سبوس بالا است و در نتیجه سبب ایجاد مشکلاتی برای این افراد می‌شود.

همچنین بخوانید:  ساعت بیولوژیک بدن انسان چیست و چگونه کار میکند؟

خواص سبوس برنج برای لاغری

خواص سبوس برنج برای لاغری

سبوس برنج غنی از فیبر است، فیبر یکی از موادی است که نقش بسیار موثری در روند کاهش وزن دارد. از فواید فیبر برای رژیم لاغری و کاهش وزن این است که فیبر یبوست را که یکی از عوامل چاقی است را درمان می‌کند و از این طریق موجب لاغری می‌شود. همچنین فیبر می‌تواند می‌تواند موجب کنترل اشتها و گرسنگی مداوم شود که این موضوع در رژیم های لاغری بسیار مفید است و موجب می‌شود که مواد غذایی و تنقللت کمتری به بدن برسانیم. از دیگر خواص سبوس برنج برای لاغری می‌توان به تامین نیاز‌های بدن اشاره کرد.

سبوس برنج سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و در طول رژیم غذایی می‌تواند نیاز‌های بدن را تامین کند. سبوس برنج با داشتن ویتامین B از بروز حالاتی مانند عصبانیت ناشی از رژیم، بی‌حالی و حتی گرسنگی جلوگیری می‌کند. برای کاهش وزن و لاغری تنها رژیم غذایی پاسخگو نیست و نیاز به ورزش و فعالیت بدنی نیز هست. سبوس برنج برای لاغری با رساندن پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B6، سبب تامین انرژی بسیار مطلوبی برای تقویت عضلات می‌شود. سبوس برنج با آنتی اکسیدان‌های فراوان خود متابولیسم چربی‌ها را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن و لاغری شخص کمک شایانی می‌کند. دریافت این ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در سبوس برنج، به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند و از آسیب به بدن در طول رژیم کاهش وزن جلوگیری شود.

طریقه مصرف سبوس برنج برای لاغری

 ده دقیقه پیش از صبحانه یک قاشق غذاخوری از پودر سبوس برنج را با یک لیوان شیر مخلوط کرده و پس از حل شدن آن را میل کنید. این مخلوط شیر و سبوس برنج  متابولیسم بدن را افزایش داده و چربی های اضافه بدن را می‌سوزاند. ده دقیقه پیش از شام و نهار، یک قاشق غذاخوری از پودر سبوس برنج را با یک کاسه ماست مخلوط کنید و میل کنید. این ترکیب موجب افزایش متابولیسم بدن و کاهش چربی‌های اضافی بدن می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های بهره مندی از فواید سبوس برنج برای لاغری این است که یک یا دو قاشق مرباخوری پودر سبوس برنج با یک لیوان آب یا آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

سبوس برنج در رژیم لاغری

با وجود آنکه یکی از مهم‌ترین خواص سبوس برنج برای لاغری است، اما تنها با مصرف سبوس برنج نمی‌توان به وزن ایده آل رسید؛ به همین دلیل نیاز است یک غذای رژیمی اصولی داشته باشید تا شما را به تناسب اندام برساند و به شما کمک کند سلامتی خود را حفظ نمایید. یکی از ویژگی‌های رژیم‌های بهاره غفاری این است که هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کند و در مواد مغذی روزانه نیز هیچ محدودیتی ندارند؛ به همین دلیل نه‌تنها این رژیم‌ها تاثیری طولانی‌مدت دارند، بلکه می‌توانید تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی سبزینه راه کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا به‌سادگی رژیم غذایی شخصی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا