روانشناسی

در قرار اول چطور رفتار کنیم؟ / ۲۰ نکته مهم در اولین قرار ملاقات

Rate this post

همیشه اولین قرار ملاقات تعیین‌کننده‌ترین تصویر را در ذهن می‌نشاند. اولین برخورد است که نوع شخصیت طرف مقابل را نشان می‌دهد و حتی می‌تواند تعیین کند که رابطه‌ای ادامه پیدا کند یا نه؟ قرار است برای اولین بار با شخصی دیدار کنید. آیا میدانید در این جلسه باید چه بگویید و چه رفتاری از خود نشان دهید؟ به‌ هر حال این دیداری است که نمی‌توان آن را جدی نگرفت. زیرا ممکن است در زندگی شما نقشی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز داشته ‌باشد. پس بهتر است که با ما در ادامه این مقاله از مجله سبزینه راه همراه شده و با مهم‌ترین اصول جلسه اول آشنا شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

۲۰ اصل مهم که باید در قرار اول به آن‌ها توجه کنید

فهرست

قرار اول با شخص موردعلاقه یا خواستگار، یک ملاقات سرنوشت‌ساز است. این اولین جلسه آشنایی شما با فرد موردعلاقه‌تان است، مسلما نمی‌خواهید دیدار اول شما دیدار آخرتان نیز باشد! شما می‌خواهید جذاب، باهوش، صمیمی و درعین‌حال پخته و بالغ به نظر برسید. به‌طوری‌که شانستان را برای ملاقات بعدی یا حتی رساندن رابطه به ازدواج افزایش دهید. اما برای این کار باید بدانید چه بگویید و چطور رفتار کنید؟ برخی افراد نمی‌دانند در قرار اول چه بگویند؟ زیرا خودشان را آن‌گونه که هستند نشان نمی‌دهند و همچنین در همه قسمت‌های برنامه‌ریزی‌شان برای قرار ملاقات، هیچ‌وقت از چشم طرف مقابل و دیدگاه او به این موقعیت نگاه نکرده‌اند. بسیاری از افراد بی‌تجربه هستند و برخی توانایی مدیریت جلسه گفتگو را ندارند.

میدانیم بسیاری از شما عزیزان در این زمینه سؤال‌های بسیاری دارید. به شما قول می‌دهیم تا انتهای مقاله به جواب بسیاری از سؤالات خود برسید.

۱- دلیل قرار گذاشتنتان را بدانید

قبل از حاضر شدن سر قرار، ذهنتان را درگیر مسائلی که بعدها باید به آنها پرداخته شود نکنید. فقط کافیست بدانید:

هدفتان از قرار گذاشتن چیست؟
آیا به دنبال رابطه جدی هستید؟
آیا فقط برای سرگرمی و آشنایی با یک فرد جدید قرار می‌گذارید؟
هر وقت توانستید صادقانه به این سوالات پاسخ بدهید، می‌توانید با طرف مقابلتان در راستای اهداف بعدیتان رابطه برقرار کنید. مثلا اگر فقط برای سرگرمی قرار می‌گذارید، نیازی نیست نگران اینکه آیا با طرف مقابلتان جور هستید یا نه، باشید.

با این وجود اگر به دنبال یک رابطه جدی هستید، شاید بخواهید اولویتها، ارزشها و علایق را مدنظر قرار دهید. با بیان خواسته‌ها قرارتان هدفمندتر خواهد بود.

۲ـ لباس مناسب بپوشید

بانشاط و شاداب باشید و برای اولین قرار ملاقات، لباس مناسب بپوشید. حتی اگر برای صرف یک شام معمولی بیرون می‌روید، لباس زیبا بپوشید. بهتر است از پوشیدن لباس‌های اسپرت خودداری کنید. مو و ناخن‌های خود را آراسته نگه‌دارید. از لباسی استفاده کنید که متناسب با هیکل شما باشد و خیلی کوتاه یا تنگ نباشد. نباید ظاهر شما حس بی‌ارزشی و بی‌اعتنایی را به ‌طرف مقابل انتقال دهد. اگر لباس‌هایتان در هنگام ملاقات راحت نباشند، نمی‌توانید بر طرف مقابل و بر روند گفتگو متمرکز بمانید. بنابراین سعی کنید از شلوارهای جین خیلی تنگ استفاده نکنید.

همچنین بخوانید:  بیماری آلزایمر / علائم و نکاتی که باید بدانید

یادتان نرود که خوشبو بودن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. عطر خوب می‌تواند حس مردان را حتی پس از ملاقات نیز حفظ کند. فقط نباید زیاده‌روی کنید و همچنین نباید از عطرهای تند استفاده کنید. آرایش ملایم داشته باشید. اما اگر آقا هستید به خاطر داشته باشید که پیراهن‌های چروکیده جذاب به نظر نمی‌رسند. میدانیم که به همه ما گفته‌اند که شما نمی‌توانید یک کتاب را تنها بر اساس جلد آن قضاوت کنید و آنچه داخل و درون آن است، مهم است. اما اتفاقا ظاهر در برخی مواقع بسیار اهمیت دارد. پس لطفا ژست روشنفکری نگیرید.

۳ـ لطفا دیر نکنید. علی‌الخصوص در قرار اول!

هدف کلی از قرار اول این است که احساس خوبی در طرف مقابل ایجاد کنید. بنابراین به‌موقع سر قرار حاضر شوید. جالب است بدانید به‌طور متوسط ۳۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد زنان سعی می‌کنند در جلسه اول دیدار کمی دیر به قرار برسند تا به طرف مقابل نشان دهند خیلی هم اشتیاق ندارند. اما باید بدانید دیر رسیدن سر قرار، اولین اشتباه شماست.

اگر خانم هستید سر زمان مقرر در محل قرار حاضر شوید و اگر آقا هستید حداقل ۱۵ دقیقه زودتر در محل حاضر شوید و اطمینان حاصل کنید که اولین قرارتان با یک خاطره خوب شروع می‌شود. زود رفتن سر قرار ملاقات می‌تواند شما را کاملا آماده و متفکر نشان دهد.

۴- مکان قرار ملاقات

به مکان و زمان ملاقات خود نیز فکر کنید. بهتر است مکان‌هایی را انتخاب کنید که قبلا آن‌ها را تجربه کرده‌اید و یا حداقل با آن‌ها آشنایی دارید و به محیطی بروید که برای شما شناخته شده باشد. به نظر طرف مقابل و همچنین میزان فاصله‌ای که قرار ملاقات با شخص دارد توجه کنید تا طرف مقابل بتواند احساس راحتی کند.

همچنین اگر در رستوران و یا کافه‌ای قرار گذاشته‌اید بهتر است از غذاهایی انتخاب کنید که قبلا آن‌ها را تست کرده‌اید تا هم از کیفیت و هم راحتی در صرف آن اطمینان داشته باشید.

۵ـ سؤال‌های خوب بپرسید و شنونده‌ی فعالی برای پاسخ‌های طرف مقابل باشید

رابطه وقتی می‌تواند به یک رابطه‌ی موفق تبدیل شود که دو طرف بتوانند به‌راحتی با یکدیگر حرف بزنند و حرف یکدیگر را بفهمند. باید بدانید لازم نیست همه اطلاعات مربوط به زندگی، شغل، تحصیلات و خانواده‌تان را پشت سر هم و یک‌نفس بیان کنید. کمی صبور باشید. مطمئن باشید اگر از یکدیگر خوشتان بیاید در جلسات بعدی فرصت این حرف‌ها پیش می‌آید. درباره‌ی هر چیزی که حرف می‌زنید اشتیاق نشان دهید، سؤال بپرسید و با تمام توجه گوش دهید. همیشه اولین اثرگذاری بر طرف مقابل با زیبایی و آراستگی ظاهر نیست. بلکه علاقه، گرمی و اشتیاق حقیقی برای شناخت طرف مقابل است.

پس لطفا مبهم پاسخ ندهید. طرف مقابل به‌خصوص خانم‌ها در چنین شرایطی احساس امنیت نخواهند کرد. هنگام گفتگو به درودیوار نگاه نکنید یا اگر آقا هستید لطفا به نقاط جنسی بدن طرف مقابل خیره نشوید. یادتان باشد زنان در مکالمه محتاط‌تر رفتار می‌کنند. پس اگر آقا هستید زمینه را مساعد کنید و هولش نکنید و جمله‌های او را کامل نکنید. سعی نکنید بر مکالمه تسلط داشته باشید. هر زنی داستانی دارد. کار شما این است که از او دعوت کنید داستانش را برای شما تعریف کند.

سؤالاتی درباره کار، زندگی و علاقه‌مندی‌هایش بپرسید. لطفا سؤالات شخصی نپرسید. سؤالاتی ازاین‌دست جایگاهی در جلسه‌ی اول ندارند. «چند بار به خواستگاری رفته‌اید؟ چند بار شکست عشقی خورده‌اید؟ رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته است یا نه؟

۶- سعی کنید ملاقاتتان کوتاه باشد

طبیعی است اگر بخواهید در قرار اول بیشتر کنار هم باشید. بعید هم نیست به خودتان بیایید و ببینید شب به پایان رسیده است. اما سعی کنید در اوج گفتگو را به پایان برسانید و طرف مقابل را برای دیدار مجدد مشتاق نگه دارید.

همچنین بخوانید:  ۸ نشانه عجیب که می گویند شما بیش از حد اضطراب دارید !

شما اولین بار با هم قرار می‌گذارید تا بفهمید از یکدیگر خوشتان می‌آید یا خیر و برای شنیدن داستان زندگی باهم دیدار نمی‌کنید. قرار ملاقاتتان را با نوشیدن یک قهوه یا نوشیدنی شروع کنید. اگر قسمت دوباره یکدیگر را ببینید، می‌توانید دفعه بعدی بیشتر در کنار هم باشید.

۷ـ بیش از حد درباره زندگی خصوصیتان صحبت نکنید

جای صحبت درباره معشوق‌های قبلی و حرفهایی از این قبیل در اولین قرار نیست. به اشتراک گذاشتن بیش از حد و زودتر از موعد اطلاعات شخصی می‌تواند دلسردکننده و ناخوشایند باشد چون ممکن است این رفتار برای طرف مقابلتان غیرعادی و عجیب به نظر برسد.

فقط اطلاعاتی را در اختیار او قرار دهید که نشان دهد چه شخصیت و علایقی دارید. و ویژگی‌ها و جزئیات بیشتر را برای زمانی نگه دارید که اعتماد در رابطه‌تان بیشتر می‌شود. همچنین از پرسیدن سوالاتی که بیش از حد خصوصی هستند یا باعث می‌شوند طرف مقابلتان مجبور شود جزئیاتی را با شما به اشتراک بگذارد، خودداری کنید. مثلا اگر او به شما بگوید که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند، نباید بپرسید چرا.

۸- خودتان باشید

تظاهر به داشتن شخصیتی که بهتر از خود واقعیتان باشد گمراه‌کننده است و این امکان را به وجود می‌آورد که در آینده رفتارهای ناشیانه از شما سر بزند. نمی‌توانید تا ابد نقش بازی کنید و معلوم نیست در نهایت هر دویتان از این وضعیت راضی باشید.

هدف از رفتن سر قرار، آشنایی با کسی است که اصیل و واقعی است و احتمال اینکه خواسته‌ها و علایقش در زندگی با شما در یک راستا باشد، وجود دارد. و این حالت وقتی می‌تواند اتفاق بیفتد که به طرف مقابلتان خود واقعی‌تان را نشان دهید یعنی کسی که به قدر کافی قابل اعتماد است و تظاهر نمی‌کند.

۹- لبخند فراموش نشود

لبخند همیشه و در همه حال باعث ایجاد حس مثبت و انرژی فراوانی می‌شود. بهتر است در اولین قرار ملاقات خود همیشه لبخند به لب داشته باشید. لبخند زدن باعث ایجاد حس مثبت در طرف مقابلتان می‌شود و حتی اگر رابطه شما به جایی نرسد باعث می‌شود تا او از شما به نیکی یاد کند.

۱۰ـ لاف نزنید و خودنمایی نکنید

ممکن است شدیدا مایل باشید درباره اتومبیل جدید گران‌قیمت یا ترفیع شغلی که گرفته‌اید با طرف مقابلتان صحبت کنید. اما زنی واقعا ارزش قرار دوم را داشته باشد، بیشتر به اینکه چه کسی هستید علاقه‌مند خواهد بود و به اینکه چه دارید و چه کرده‌اید اهمیت نمی‌دهد. اجازه دهید کاراکتر و شخصیتتان نشان دهند ذاتا چطور مردی هستید.

به زمانی فکر کنید که به خاطر شخصیتتان مجذوب شما شده و دستاوردهایتان هم او را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند داد.

۱۱ـ بیش‌ از اندازه صمیمی نشوید

در قرار اول دو طرف فقط یکدیگر را ارزیابی می‌کنند تا ببینند آیا به هم می‌آیند و می‌خواهند رابطه را ادامه دهند یا خیر؟ پس توصیه می‌کنیم حریمتان را حفظ کنید و حتی اگر در همان نگاه اول او را پسندید ذوق‌زده رفتار نکنید. بگذارید رابطه‌تان روند طبیعی خود را طی کند و کم‌کم جلو برود تا رسمیت پیدا کند. برخی خانم‌ها با لحن کودکانه صحبت می‌کنند. لطفا کودک درون خود را کنترل کنید. البته خیلی رسمی هم صحبت نکنید که طرف مقابل را بترسانید. به‌طوری‌که دیگر نتواند حرف‌هایش را به‌راحتی با شما در میان بگذارد. بهتر است حد تعادل را نگه‌دارید و شرایطی را مهیا کنید تا هر دو احساس راحتی کنید.

۱۲ـ از همان قرار اول شروع به چرتکه انداختن نکنید

درست است که مسائل مالی نقش مهمی دارند. ولی به‌طور حتم در درجه اول نیستند. پس در همان اول جلسه اول به دنبال کشف موجودی حساب بانکی و میزان درآمد نباشید. این جلسه جای خط‌ونشان کشیدن و بیان انتظارات و شرط‌های مالی‌تان نیست.

۱۳- علاقه‌تان به او را پنهان نکنید

اگر احساس می‌کنید دیدارتان خوب پیش می‌رود، آن را پنهان نکنید. بگذارید مخاطبتان بفهمد که شما از وقتی که با او می‌گذرانید، لذت می‌برید. مطمئنا کمی تودار بودن بد نیست، اما اگر طوری هم رفتار کنید که انگار هیچ علاقه‌ای به بودن با او ندارید، ناخودآگاه پیام اشتباهی را منتقل می‌کنید.

همچنین بخوانید:  کارهایی که باعث افسردگی و فراموشی میشود

۱۴ـ سعی کنید با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید

به او نشان دهید که اعتمادبه‌نفس دارید. البته ممکن است شما در اولین قرار ملاقات چندان احساس راحتی نکنید. جلسه اول فرصتی برای بیشتر آشنا شدن است. بنابراین از خودتان و چارچوب‌هایتان بگویید. نمی‌گوییم فخرفروشی کنید ولی تواضع بیش‌ازاندازه هم به خرج ندهید. زیرا او شما را نمی‌شناسد و امکان دارد متوجه نشود که این گفته‌ها ناشی از فروتنی شماست نه عدم موفقیت و فقدان عزت‌نفس. به‌اندازه کافی از موفقیت‌ها و دستاوردهایتان بگویید و هویت مستقل، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و توانمندی‌هایتان را با اعتمادبه‌نفس معرفی کنید.

۱۵ـ لطفا فقط برای چند ساعت بی‌خیال موبایلتان شوید

در قرار اول یک تصویر کلی و نسبتا ثابت از شما در ذهن طرف مقابل شکل می‌گیرد. اگر زمانی که او صحبت می‌کند شما مدام حرف‌هایش را برای جواب دادن گوشی همراهتان قطع کنید، گمان می‌کند شما فردی هستید که نمی‌توانید بین مسائل مهم و جزئی تمایز قائل شوید. یا اینکه زمان‌بندی و اولویت‌بندی در زندگی شما معنایی ندارند. به شخصیت و حضورش احترام بگذارید و تمام توجهتان را معطوف به او کنید.

۱۶ـ کمی او را به چالش بکشید، اما زیاده‌روی نکنید

برای جذاب به نظر رسیدن در قرار اول لازم نیست در همه‌چیز با او موافق باشید. پس نظر و سلیقه واقعی خود جسورانه را بیان کنید. حتی می‌توانید با شوخی باهم بحث کنید و فضای جلسه را از خشکی خارج کنید. اجازه دهید او از همین ابتدا دریابد که شما کسی نیستید که به خاطر او عقاید خود را تغییر دهید. مهم نیست که شما چقدر او را دوست داشته باشید. اگر با هر چیزی که می‌گوید موافقت کنید، نشان می‌دهد که شما عقاید و هویت مستقل خود را ندارید. بهتر است کمی طناز باشید و محترمانه و باحیا شوخی کنید.

۱۷- بهتر است در قرار اول تظاهر به بی‌خیالی نکنید

برخی افراد هستند که گمان می‌کنند در قرار اول خود را بی‌خیال جلوه دهند تا عزت‌نفسشان را حفظ کنند. اما بدانید همه‌ی آدم‌ها از طرد شدن می‌ترسند. وقتی تظاهر می‌کنید که اصلا برای ادامه‌ی این رابطه اشتیاق ندارید یا اینکه برایتان فرد مقابلتان با دیگران چندان تفاوتی ندارد. باعث می‌شود بدترین حس ممکن به ‌طرف مقابل منتقل شود و برای ادامه دادن کاملا مردد گردد.

۱۸ـ نشان دهید که خواسته‌ها و رضایت او به‌اندازه‌ی نیازها و رضایتمندی شما اهمیت دارد

هیچ‌کس دوست ندارد در قرارهای ملاقات، هدفی پنهانی وجود داشته باشد. به‌خصوص قرار اول. چون هنوز طرفین شناخت مطلوبی از یکدیگر ندارند. اگر هر یک از طرفین فقط دنبال روابط جنسی باشد و یا به‌گونه‌ای صحبت کند که این حس را منتقل کند، دیر یا زود این رابطه به پایان می‌رسد. زمانی که شما نشان دهید که فقط به خاطر آشنایی به این جلسه آمده‌اید و چیزی فراتر از آن نمی‌خواهید و می‌توانید به‌خوبی بفهمید که این آدم باارزش کیست؟ و از زندگی چه می‌خواهد؟ چطور خود را خوشحال نگه می‌دارد؟ چه خواسته‌ها و نیازهایی دارد؟ چه زمانی احساس خوشبختی و رضایت می‌کند؟ من چطور می‌توانم این رضایتمندی را در او به وجود آورم؟

۱۹ـ در اولین قرار از نشانه‌ها غافل نشوید

و اما مهم‌ترین نکته. خواهش می‌کنیم قبل از هر قراری و هر دل بستنی این دو کتاب را بخوانید. جذب شدن و جذب کردن زیباست. اما آگاهانه وارد رابطه شدن شما را از عواقب منفی احتمالی مصون می‌دارد. به‌منظور دستیابی به این آگاهی کتاب «عشق ویرانگر از دکتر براد جانسون» و کتاب «ازدواج بدون شکست از دکتر ویلیام گلسر و کارلین گلاسر» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شما باید نشانه‌های اختلال‌های شخصیت را بشناسید و بتوانید از خود مراقبت کنید. بسیاری از روابط سمی و آسیب‌زا هستند. اما اگر از آسیب‌های پیش رو آگاه باشید، انتخاب درستی خواهید داشت. اینکه همواره آدم اشتباهی را انتخاب می‌کنید از شانس شما نشئت نگرفته است. بلکه از کودکی و گذشته و تله‌های روانی شما ناشی می‌شود. حتما در مسیر شناخت یکدیگر به روانشناس و افراد متخصص در این حوزه مراجعه کنید. آن‌ها در جایگاه سوم شخص راحت‌تر می‌توانند کیفیت رابطه‌ی شما را ارزیابی کنند.

۲۰ـ او را برای ملاقات بعدی ترغیب کنید

درنهایت در پایان ملاقات اول اگر مایل به دیدار دوباره هستید، خیلی ماهرانه و ظریف بگویید امشب عالی بود. اگر خانم هستید در ادامه بگویید امیدوار هستید که دوباره او را ببینید. ولی اگر آقا هستید در هماهنگی قرار ملاقات دوم پیش‌قدم شوید.

سخن آخر

قرار اول خاطره‌انگیز خواهد شد. اگر به‌درستی پیش برود. این لیست را به خاطر بسپارید و روی عزت‌نفس، زبان بدن و کنترل استرس خود کار کنید و به خودتان ایمان داشته باشید. هردوی شما در اولین قرار ملاقاتتان استرس دارید و این کاملا طبیعی است. سعی کنید از لحظات خود لذت ببرید و بهترین خودتان باشید. درنهایت فردی که متناسب شما باشد را پیدا خواهید کرد.

 

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا